مسکن نمایه

یک روزنامه اصلاح‌طلب معتقد است همه طرح‌های دولت برای مسکن در حد وعده و حرف باقی مانده و عملی نشده است.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

روزنامه اعتماد درباره وضعیت نابسامان بازار مسکن نوشت: در گذشته باور بر این بود که خرید خانه برای اکثریت جامعه‌ مسئله‌ای نیست که هر روز اتفاق بیفتد و علت اصلی این امر را قیمت بالای مسکن و متناسب نبودن آن با درآمدها عنوان می‌کردند. بنابراین با توجه به این مشکل پای تسهیلات وام خرید خانه و وام مسکن یکم به میان آمد و زوجینی که به فکر خرید خانه بودند به سراغ این تسهیلات رفتند.

بیشتر بخوانید:

انتقاد انبوه سازان از بی برنامگی وزارت راه

گام اول مجلس برای حل مشکل مسکن

اعتراف دیرهنگام شما برای مردم مسکن می‌شود؟

اما اکنون این مسئله کاملا متفاوت از گذشته بوده و دیگر این مقدار تسهیلات با توجه به جهش قیمتی در بخش مسکن نمی‌تواند رویای خانه‌دار شدن را به واقعیت تبدیل کند. چراکه بر اساس جدیدترین آمار منتشرشده قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران از مرز ۱۹ میلیون تومان عبور کرده و با ۱۶۰ میلیون تومان زوجین فقط می‌توانند ۸ و نیم متر خانه خریداری کنند. حال در این شرایط حسن روحانی، رئیس جمهور در جلسه ویژه ساماندهی مسکن، تامین مسکن نیازمندان واقعی که در طرح صندوق پس‌انداز مسکن یکم ثبت‌نام کرده‌اند را اولویت اول و اصلی دولت دانست و گفت: «حدود ۳۳۰ هزار نفر در این طرح سرمایه‌گذاری کرده‌اند که همه تلاش ما این است تا پایان این دولت، آنها صاحب مسکن مناسب شوند.»

باید دید که آیا دولت در این مدت کوتاه می‌تواند با مقدار اندک تسهیلات ۳۳۰ هزار نفر را صاحب‌خانه کند یا خیر؟ احمدرضا سرحدی، کارشناس بازار مسکن با اشاره به صحبت‌های رئیس جمهور درخصوص تامین مسکن نیازمندان واقعی که در طرح صندوق پس‌انداز مسکن یکم ثبت‌نام و پول واریز کرده‌اند گفت: برای تامین نیاز مسکن و رفع مشکلات در این حوزه، دولت یازدهم و دوازدهم زمان کافی در اختیار داشتند و می‌توانستند اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهند. مسئله کاملا روشن است، در این سال‌ها اقداماتی صورت نگرفته است.

وی افزود: به بیان روشن‌تر باید بگویم چنین تصمیماتی تنها تبلیغاتی است که هیچ فایده‌ای برای بازار مسکن نخواهد داشت. وی ادامه داد: این صحبت‌ها تبلیغاتی است و یقینا نمی‌توان این وعده را عملی کرد و مانند صحبت‌ها در خصوص مسکن اجتماعی تنها در حد حرف باقی خواهد ماند.

وی در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان بازار را به سمت‫ و سوی بهتری سوق داد، گفت: این روزها کمتر دیده می‌شود که نیتی برای ساماندهی بازار مسکن وجود داشته باشد، متاسفانه منفعت عده زیادی سوداگر در این است که بازار مسکن به این شکل تبدیل شود، ما شاهد هستیم که این افراد از آشفتگی بازار سودهای کلانی به جیب می‌زنند.

تمام اجزای ساختمانی در کشور تولید می‌شود و کمبود نیروی کار نداریم اما می‌بینیم که بازار در چه شرایطی قرار دارد. متاسفانه فاجعه بازار مسکن یک خواست از سوی سوداگران است و منافع را با هیچ استدلالی نمی‌توان از سوداگر گرفت. ما باید به دنبال قطع دست منفعت‌طلبان از این بخش باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    1 0
    باید گریست
  • مرتضی IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    0 0
    نقش ابتکار چیه ؟ شاید منظورتون اعتماد هست آره ؟
  • DE ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    0 0
    قانونی لطفا مجلس محترم برای سوداگران بذاره و با زنجیر قانون جلو طمع سوداگران رو بگیره. دولت محترم شرایط ساخت و ساز رو برای افراد کم درامد با دادن زمین بشکل قسط بندی 18 ساله بهبود بده. روی مصالح ساختمانی باکمک افراد کارشناس ساختمان بشکل استاندارد قیمت گذاری و اعلام عمومی بشه و مصالح ساختمانی به کسانی که خانه اول ندارند و زمین قسطی گرفته اندو میخواهند خانه بسازند بشکل سهمیه ایی این مواد بشکل قسط بندی شده فروخته بشه. عمده فروشان مسکن زیر نظر وزارت مسکن با تعینن نرخ های کارشناسی خانه سازی و بساز و بفروش کنند. هرعمده فروشی هم خلاف این چهارچوب رفتار کرد جواز ساخت اش تمدید نشه.
  • IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    0 0
    بی لیاقتی وسوء مدیریت دولت سبب گرانی مسکن شده به قول وزیر مسکن کم نداریم پس معلومه برنامه ریزی نیست بیشتر خانه ها وزمینها وحتی طلاوارز وخودرو وموادمصرفی دست دلال هست اگر هرچه سریعتر رو همه مالیات سنگین بسته بشه ودلار به قیمت سابق برگرده زمین ومسکن به یک چهارم فعلی می رسه چه فایده که دولتمردان نمی خوان دلیلش رو نمی دونم
  • مراد ملکی IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    0 0
    باید روحانی اقای احمدی نژاد را به خاطر مسکن مهر مسخره نمی کرد که این بلا الان سر خودش نمیامد اگر طرح احمدی نژاد نبود الان مثل سیل زدگان یا دیگر بلایای طبیعی چادر هم نبودمردم زندگی کنند الان هم میتونند با یه کار انقلابی مسولین دلسوز پای کار بیایند وجبران کنند اگر دزدان بزارند فقط طرح دو فوریتی در مجلس با اورده کم مردم ووام باسود بسیار کم واقساط بلند مدت غیر از این کسی نمیداند اینده این حکومت به کجا ختم میشه : چون وای به روزی که قشر زحمت کش به خیابان بیایند دیگه اخر کاره ؟
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    0 0
    بیشترازجمعیت زمین ومسکن وخودرو درکشور هست مدیریت صحیح لازمه مالیات بر خرید وفروش ونگهداری مسکن وزمین وخودرو وطلا وسکه بسته بشه وارز ثابت باشه همه فروشنده می شن وبازار افت شدید پیدامیکنه
  • مراد ملکی IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    0 0
    به نظر شما چیزبدی نوشتم که نمایش نمیدین مگه غیراز واقعیت چیز اضافه گفتم ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس