کد خبر 1030010
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵
انارکی

مدیرعامل بانک مسکن از پرداخت وام‌ ۷۵ و ۱۰۰ میلیون تومانی برای ساخت واحدهای طرح ملی مسکن خبر داد و گفت: به سازندگان از محل اوراق حق تقدم ۳۰۰ میلیون تومان وام پرداخت می شود.

به گزارش مشرق، ابوالقاسم رحیمی انارکی در نشست خبری به تشریح کلیات افزایش سقف وام خرید مسکن از محل اوراق حق تقدم پرداخت و اظهار کرد: بانک مسکن طی حیات خود در ۸۰ سال اخیر تاثیرات بسیار خوبی را برای تامین مالی خانوارهای متوسط به پایین داشته است. در ۸۱ سال اخیر تامین مالی خرید و احداث ۱۰ میلیون واحد مسکونی توسط بانک مسکن انجام شده است.

بیشتر بخوانید:

با وام ۲۴۰ میلیونی می توان خانه‌دار شد؟

مخاطبان طرح ملی مسکن کدام دهک‌ها هستند؟

وی با بیان این که حدود یک میلیون واحد از این تعداد قبل از انقلاب تا سال ۵۸ اتفاق افتاده است، افزود: طی ۴۱ سال اخیر نیز تامین مالی ۹ میلیون واحد مسکونی توسط بانک مسکن عملیاتی شده است.  هم‌اکنون تعداد شعب بانک نیز ۶ برابر و تعداد کارکنان نیز به همین میزان افزایش یافته است.

وی با اشاره به این‌که بانک مسکن تاثیر مستقیمی در تامین یک سوم خانوارهای کشور داشته است، گفت: در حوزه مسکن روستایی حدود ۵۰۰ هزار واحد تامین مالی شده و تسهیلات پرداخت شده است.

مدیرعامل بانک مسکن به فعالیت این بانک در سال ۹۸ اشاره کرد و افزود: امسال کل تسهیلات اهدایی بانک ۲۰۰ هزار میلیارد ریال تا ۱۴ دیماه بوده است؛ این رقم نسبت به دوره مشابه سال گذشته یک درصد افزایش یافته است. از این تسهیلات حدود ۱۷۱ هزار میلیارد ریال در حوزه مسکن پرداخت شده که به لحاظ مبلغی ۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

رحیمی انارکی ادامه داد: این کاهش به دلیل رکود بازار مسکن روی داده است. در مدت یاد شده ۴۲۷ هزار واحد از تسهیلات بانک مسکن استفاده کرده‌اند که نسبت به پارسال ۸ درصد کاهش یافته است.

*کاهش ۳۷ درصدی پرداخت وام خرید مسکن

وی بیان کرد: تسهیلات خرید ۵۸ هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۴ درصد کاهش یافته، ضمن این‌که ۱۱۵ هزار فقره وام خرید از ابتدای امسال تا ۱۴ دیماه پرداخت شده که به لحاظ تعداد ۳۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است. همچنین در تسهیلات جعاله ۲۴ هزار میلیارد ریال پرداخت شده که ۱۵ درصد نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزایش یافته است.

وی به آمار صندوق پس انداز یکم اشاره و اظهار کرد: تاکنون تعداد واحدهایی که از وام صندوق پس انداز یکم ۱۴۰ هزار واحد به ارزش ۱۰۹ هزار میلیارد ریال بوده است. در مجموع ۶۴۲ هزار فقره در صندوق مذکور سپرده گذاری صورت گرفته که  ۱۰۸ هزار فقره حساب را بدون دریافت تسهیلات حساب را بسته اند.  تعداد حساب های زنده ۳۵۰ هزار و منابع صندوق پس انداز یکم هم‌اکنون  ۴۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال است.

مدیرعامل بانک مسکن با اعلام این‌که کماکان روند استفاده تسهیلات در صندوق پس انداز یکم مطلوب است به آخرین آمار مربوط به مسکن مهر اشاره کرد و گفت: تعداد واحدهای این طرح تا امروز بیش از ۲ میلیون و ۳۸۰ هزار واحد است که از این تعداد یک میلیون و ۹۲۶ هزار فروش اقساطی شده است. همچنین ۸۹ هزار واحد تعیین تکلیف شده مسکن مهر داریم و در مجموع  حدود ۳۷۳ هزار واحد مسکن مهر باقیمانده است. از این تعداد حدود ۳۲۸ هزار واحد شهری و بیش از ۳۵ هزار واحد روستایی است.

*پرداخت مشروط وام ساخت ۳۰۰ میلیون تومانی به سازندگان

رحیمی انارکی به مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار در خصوص افزایش سقف وام خرید از محل اوراق حق تقدم اشاره و تصریح کرد: تسهیلات جدید مسکن برای واحدهای تا ۲۵ سال قدمت پرداخت می‌شود. برای واحدهای با سن ۲۵ تا ۳۰ سال یک سقف تسهیلات جداگانه‌ای در نظر گرفته شده است. بر این اساس در تهران این سقف قبلا برای انفرادی ۴۵ میلیون تومان بود که به ۸۰ میلیون تومان و در زوجین از ۸۰ به ۱۶۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها و شهرها بالای ۲۰۰ هزار نفر از ۴۰ به ۶۰ میلیون تومان و برای زوجین از ۷۰ میلیون و به ۱۲۰ میلیون تومان افزایش می‌یابد.

وی بیان کرد: همچنین از محل اوراق حق تقدم تا ۸۰ درصد هزینه باقیمانده اجرای طرح را در مشارکت‌های مدنی تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان مشروط بر این‌که ۲۰ درصد را سازنده تامین مالی انجام دهد،‌پرداخت می‌کنیم.

*تامین تسهیلات ۱۴۰ هزار واحد طرح ملی مسکن

وی گفت: در طرح ملی مسکن نیز بانک اعلام آمادگی کرده در مرحله اول تا ۱۴۰ هزار واحد را پوشش تسهیلات دهیم. از این تعداد تا به حال تفاهمنامه ۲۵ هزار با ستاد اجرایی فرمان امام امضا شده و سهمیه ۵۰ هزار واحد بنیاد مستضعفان به ما ابلاغ شده است. مطابق تفاهم انجام شده برای واحدهای ستاد اجرایی فرمان امام ۱۰۰ میلیون تومان و برای واحدهای مربوط به بنیاد مسکن ۷۵ میلیون تومان پرداخت خواهد شد.

مدیرعامل بانک مسکن با بیان این‌که ۸۰ درصد تسهیلات مسکن در حوزه سنتی سازی استفاده می شود،‌ اظهار کرد: نرخ سود تسهیلات سنتی ساز ۱۸ درصد است که در صورت ساخت به شیوه صنعتی نرخ سود یک درصد کاهش می‌یابد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
    0 0
    به ما چه ربطی داره!!!!!
  • بینام IR ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
    1 0
    اخه برادرجان چطور با ۳جوان بیکار گوشه خونه مستاجری باحقوق بازنشستگی کرایه خونه پولی برای خونه خریدن کنار بزاریم .شکرا" لله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس