روایت اسرائیلی از نشانه‌های بارز عادی‌سازی روابط «تل آویو» و «ریاض»

یک وبسایت رژیم صهیونیستی در گزارشی به افزایش نشانه‌های همگرایی در روابط ریاض و تل آویو پرداخت و نوشت که دو طرف علنی‌تر از گذشته در مسیر عادی‌سازی قدم برداشته‌اند.

به گزارش مشرق، یک وبسایت اسرائیلی مرتبط با پژوهش‌های امنیتی و اطلاعاتی در گزارشی به مهم‌ترین عوامل همگرایی در سطوح امنیتی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی با دولت عربستان سعودی پرداخته است.  

به نوشته پایگاه خبری عربی‌۲۱، وبگاه ناتسیو اسرائیل نوشت که روابط اسرائیل و عربستان سعودی سطوح مخفی و آشکاری دارد و دولت سعودی در طول سالیان تلاش کرده است تا نقش فعالی در حل بحران فلسطین [سازش] داشته باشد.

طبق این گزارش، ریاض و تل آویو همزمان با همکاری اطلاعاتی و امنیتی، در پشت پرده به سوی سازش پیش رفته و نشانه‌های متعددی از این موضوع دیده می‌شود. از سوی دیگر از آن‌جایی که هر دو ایران را یک تهدید برای خود می‌دانند، یک همکاری همه جانبه برای مقابله با آن‌چه «توسعه‌طلبی» ایران خوانده، آغاز کرده‌اند.  

بیشتر بخوانید:

ناتسیو نوشت: «اطلاعات امنیتی اشاره دارد که توافق ضمنی میان اسرائیل و عربستان سعودی برای تسهیل پروازها از حریم هوایی دو طرف وجود دارد و از سوی دیگر مسئولان تل آویو و ریاض در موارد متعددی در حاشیه کنفرانس‌ها و نشست‌های بین‌المللی با یکدیگر دیدار کرده‌اند که نشانه‌ای از آغاز تغییر در روابط دو طرف دارد.»

این دیدارها عموما میان متفکران دینی و مدیران نهادهای دینی از جمله سازمان کنفرانس اسلامی انجام می‌شود یا در مواردی نویسندگان و روزنامه‌نگاران سعودی به سرزمین اشغالی سفر کرده‌اند و سخن گفتن از عادی‌سازی روابط با اسرائیل در محافل سعودی بتدریج در حال علنی شدن است و موضوعی که بیش از همه بحث‌برانگیز شده، تمایل شخصیت‌های دینی سعودی برای سازش با اسرائیل است که به طور علنی صهیونیست‌ها را خطاب قرار داده و اعیادشان را تبریک می‌گویند. 

همچنین بنا بر این گزارش، در چند سال گذشته اتباع خارجی که گذرنامه اسرائیل دارند می‌توانند بدون ویزا به عربستان سفر کنند و یهودیان دیگر مشکلات سابق را در فرودگاه‌های عربستان ندارند و می‌توانند بدون نگرانی مظاهر دینی خود از جمله کتب یا علامت‌های یهودی را در فرودگاههای عربستان به همراه داشته باشند؛ در حالیکه در گذشته چنین مواردی ممکن نبود. 

صهیونیست‌ها همچنین می‌توانند ویزای کار در عربستان دریافت کنند و تعداد قابل توجهی از شرکت‌های اسرائیلی هم اکنون با همتایان سعودی خود همکاری تجاری و اقتصادی در زمینه‌های ارتباطات، فناوری، زیرساخت، آب و صنعت نفت دارند. 

این همکاری‌ها همچنین شرکت‌هایی که فناوری لازم برای هوشمندسازی شهرها را در اختیار  قرار می‌دهند را نیز شامل می‌شود؛ از جمله در پروژه شهر اقتصادی «ملک عبدالله» شاهد این قبیل همکاری‌ها هستیم. در برخی موارد نیز یک شرکت ثالث واسطه می‌شود. 

وبگاه ناتسیو در بخش پایانی گزارش خود به موضوع همکاری‌های هوایی عربستان و اسرائیل پرداخت و نوشت که دولت سعودی به هواپیماهای تجاری که مبدأ یا مقصدشان سرزمین اشغالی است، اجازه عبور می‌دهد و هند اولین کشوری بود که توانست مجوز عبور از حریم هوایی عربستان به سمت اسرائیل را دریافت کند و در ماه مارس گذشته نیز دولت سعودی با پرواز اولین هواپیمای اسرائیلی بر فراز حریم هوایی خود موافقت کرد.

در سال ۲۰۱۸ نیز دولت سعودی با پرواز غیر مستقیم هواپیماها از فرودگاه بن گورین در سرزمین اشغالی به شهر جده موافقت کردند

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • DE ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    0 1
    شماهم برای اینکه افکار عمومی از قیمت دلار دور بشه این کارا کردید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس