اخبار ویژه روزنامه ها

در حالی که دولت و وزارت خارجه پیش از این اعلام می‌کردند برجام مسیر شورای امنیت را بسته است، معاون وزیر خارجه گفت: با قطعنامه اخیر آژانس علیه ایران، احتمال ارجاع پرونده‌ ایران به شورای امنیت وجود دارد.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

**********

کیهان

 اعتماد: اعضای دولت باید با دلار 4200 تومانی مخالفت می‌کردند

روزنامه اعتماد می‌گوید حراج 18 میلیارد دلار ارز دولتی، زیر  سر روحانی بود که به نام جهانگیری تمام شد و اگر کابینه شجاعی داشته باشیم چنین رفتارهای غیرکارشناسی رخ نمی‌داد.

اشاره این روزنامه به سخنان سیف رئیس کل پیشین بانک مرکزی است که گفته  بانک مرکزی و جهانگیری با ارز 4200 تومانی مخالف بودند اما روحانی عصبانی شد و برخلاف نظر دیگران که نرخ‌های 4800 و 6 هزار تومان را پیشنهاد می‌داده‌اند، نرخ 4200 تومان را ابلاغ کرد. رئیس در همان جلسه می‌گوید دیگر حرفش را نزنید. استدلال هم این بود که نرخ ارز باید پایین نگه داشته شود. در آن جلسه رئیس‌جمهوری از سیف می‌خواهد که نرخ 4200 تومان را اعلام کند که سیف مخالفت کرده و می‌گوید اگر او مسئول اعلام نرخ ارز باشد، مبلغ 4800 تومان را اعلام خواهد کرد. در این شرایط رئیس‌جمهوری از جهانگیری می‌خواهد که این نرخ را اعلام کند. با این توجیه که «این موضوع، موضوع مهمی است و در حدی است که معاون اول باید اعلام کند» در لحظه آخر جهانگیری از رئیس‌جمهوری می‌خواهد که اگر اجازه بدهد، نرخ ارز را 4300 تومان اعلام کند که رئیس‌جمهوری مخالفت کرده و تأکید می‌کند که نرخ ارز بالاتر از 4200 نرود.

اعتماد در واکنش به این گزارش نوشت: درسی که سخنان سیف به ما می‌آموزد این است که اگر کابینه یک دست‌تر و شجاع‌تری وجود داشت که با دیدن رفتارهای غیر کارشناسانه از سوی فرد بالادستی حرف می‌زد و نمی‌ترسید، کار به اینجا نمی‌کشید که قیمت هر دلار حالا به مرز 210000 ریال برسد.

پیروزی به سبک عراقچی «جلوی اجماع در آژانس را گرفتیم»!

در حالی که مدیران دولت و وزارت خارجه پیش از این اعلام می‌کردند برجام، مسیر شورای امنیت را بسته است، معاون وزیر خارجه گفت: با قطعنامه اخیر آژانس علیه ایران، احتمال ارجاع پرونده‌ ایران به شورای امنیت وجود دارد.

پیش از این ادعا می‌شد پرونده موسوم به PMD، به واسطه برجام بسته شده و ایران دیگر مشکلی در آژانس نخواهد داشت اما دو هفته قبل، سه طرف اروپایی برجام، قطعنامه‌ای را در همین زمینه تدوین و در آژانس به ثبت رساندند. آقای عراقچی با 5 روز تاخیر در واکنشی ضعیف! ضمن گلایه از اروپا و آژانس گفت:‌ آنها دنبال نبش قبر هستند. حالا عباس عراقچی می‌گوید: آژانس بازی بسیار پیچیده‌ای را در مقابل ما ایجاد کرده و با فشار آمریکا قطعنامه‌ای علیه ما صادر کرده و احتمال ارجاع پرونده ایران در نشست بعدی شورای حکام به شورای امنیت وجود دارد.

او در نشست مدیران وزارت خارجه با حضور جهانگیری گفت: اکنون درگیر یک معرکه سنگین سیاسی، اقتصادی و حقوقی با آمریکا در چارچوب سیاست فشار حداکثری این کشور هستیم. این سیاست از سه سال و نیم قبل توسط ترامپ یک سال پس از اجرایی شدن برجام شروع شد.

وی افزود: وقتی آمریکایی‌ها متوجه شدند، ایران به تمام خواسته‌های خود رسیده هم تحریم‌ها را رفع کرده، همه قطعنامه‌ها را از بین‌برده، فشارهای خود را اعمال کردند. در زمان اجرای برجام دیدید چه گشایش‌هایی برای کشور ایجاد کرد که هنوز آثار آن را مشاهده می‌کنید.(!؟)

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: پس از یک سال از اجرای برجام دیدید برجام چه توافق بدی برای آمریکا بود. هدف سیاست فشار حداکثری مجبور کردن ایران به توافقی بود که به زعم آمریکایی‌ها ایرادات آن توافق را نداشته باشد. در مقابل سیاست فشار حداکثری، سیاست ایران مقاومت حداکثری است که ماهرانه آن را در سه سال و نیم گذشته اجرا کردیم و در یک سال و نیم گذشته آن را به مقاومت فعال تبدیل کردیم.

عراقچی خاطرنشان کرد: به‌دلیل ناکام بودن سیاست فشار حداکثری، آمریکایی‌ها در 6 ماه اخیر فشار حداکثری خود را به حد اعلای خود رسانده‌اند، در حال حاضر، مهم‌ترین هدف آمریکا، بردن مجدد ایران به شورای امنیت است و همه ظرفیت و توان خود را بسیج کردند که بازی خطرناکی است و اگر ما در این بازی گرفتار شویم، خسارات راهبردی برای ایران خواهد داشت.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها از چند مسیر این هدف را دنبال می‌کنند، افزود: یک مسیر آمریکایی‌ها از سوی شورای حکام است.

عراقچی مسیر دیگر آمریکا را فعال کردن مکانیزم ماشه و تمدید تحریم‌های تسلیحاتی عنوان کرد و گفت: بر اساس برجام تحریم‌های تسلیحاتی در 26 مهر خودبه‌خود لغو می‌شود. آمریکا ماه‌ها است همه توان خود را بسیج کرده تا این تحریم‌ها را دائمی کند و بر اساس قطعنامه 1929 که به همه کشورها اجازه بازرسی از ایران را می‌داد، این نظام را احیا کند.

وی یادآور شد: تاکنون موفق شدیم جلوی اجماع کامل علیه ایران را بگیریم به‌طوری که در نشست شورای حکام آژانس، چین و روسیه و هفت کشور به روند آمریکا نپیوستند. در نیویورک هم مشغول به کار هستیم.

عراقچی با تاکید بر اینکه نباید اجازه دهیم آمریکا ایران را مجددا به یک تهدید امنیتی معرفی کند، گفت: هر حرکتی که ایران را در عرصه بین‌المللی به‌عنوان یک تهدید معرفی کند، بازی در زمین آمریکا است. در چنین شرایطی هر اقدامی ممکن است و بنابراین نباید بهانه‌ای به آمریکا بدهیم که ایران را به وجه‌المصالحه رقابت‌های انتخاباتی آمریکا تبدیل کند.

اظهارات آقای عراقچی از جهات متعدد مخدوش و مردود است. نخست اینکه با وجود برجام، آمریکا و اروپای ناقض این توافق بین‌المللی چگونه توانستند پرونده ایران را دوباره در آژانس باز کنند و علیه ما قطعنامه بگیرند؟! چرا امثال آقای عراقچی و ظریف و روحانی مدعی بودند پرونده مطالبات ادعایی بسته شده؟ چرا در این زمینه در تنظیم برجام کوتاهی شد و چرا خبر دروغ به مخاطبان دادند!

دوم؛ کدام گشایش‌ها در برجام انجام گرفت که هنوز آثار آن توسط آقای عراقچی قابل مشاهده است اما هیچ کس دیگر این آثار را - مگر به شکل خسارت به اقتصاد و امنیت و بازدارندگی کشور- نمی‌بیند؟!

ثالثا، آمریکا چگونه توانست برجام را زیر پا بگذارد و اروپا چگونه توانست تعهدات خود را معلق کند اما تیم روحانی و ظریف نمی‌توانند مقابله به مثل کنند؟! بدتر اینکه آقای عراقچی به جای شرمندگی از این عدم توازن در تنظیم و اجرای برجام، تازه هشدار هم می‌دهد که مبادا در بازی آمریکا گرفتار شویم! یعنی برجام نه توافق طرفینی، بلکه حکم محکومیت برای دولت روحانی بوده و آنها نیز برای اینکه در بازی آمریکا گرفتار نشوند، باید بازی مطلوب آمریکا و اروپا در اجرای یکطرفه تعهدات را پیش ببرند؟!

سوم: چرا اکنون مکانیسم ماشه، به نفع آمریکا ارزیابی می‌شود و حال آنکه در آغاز قبول توافق، ادعا می‌شد این مکانیسم به نفع ایران است و با هوشمندی تیم ظریف در برجام گنجانده شده؟! چرا آمریکا می‌تواند از این مکانیسم استفاده کند اما طرف ایرانی نمی‌تواند و معتقد هم هست که استفاده از آن، گرفتار شدن در بازی آمریکاست؟!

چهارم: چه افتخاری دارد که اروپای فریبکار، دولت روحانی را در برجام (برای اجرای یکطرفه تعهدات) نگه دارد اما خود با دور زدن توافق، پرونده بسته‌شده در آژانس را دوباره بگشاید و قطعنامه هم علیه ایران بگیرد، آن وقت آقای عراقچی بگوید «موفق شدیم جلوی اجماع کامل علیه ایران را در آژانس بگیریم»؟! این جمله وقتی که خود وی می‌گوید «با قطعنامه آژانس، احتمال ارجاع پرونده به شورای امنیت وجود دارد»، چه ارزشی دارد؟! واقعیت این است که شما در طول 5 سال گذشته به نام اینکه مراقب باشیم در زمین حریف بازی نکنیم، در زمین او بازی می‌کنید و نام بی‌عملی و سوءتدبیر را هم تدبیر و درایت می‌گذارید.

این هم سند خدمات دولت که در هر کوی و برزن ثبت شده!

یک خبرگزاری دولتی با اشاره به برخی سوءتدبیرهای اقتصادی نوشت «اقتصاد کشور هرگز با چنین پیچیدگی و بحرانی روبه‌رو نبوده است.»

اخیراً نهاد ریاست جمهوری در نامه‌ای به کیهان با امضای علیرضا معزی (دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت) تصریح کرد تلاش و فداکاری دولت در هر کوی و برزنی ثبت است.

اما چند روز بعد خبر آن‌لاین خبرگزاری وابسته به معزی از قول یک کارشناس اقتصادی می‌نویسد: اقتصاد کشور هرگز با چنین پیچیدگی و بحرانی روبه‌رو نبوده و حجم نقدینگی، فاجعه تاریخی عصر ماست.

خبر آن‌لاین از قول مستخدمین حسینی نوشت: اکنون شرایط به گونه‌ای است که هم مردم و هم دولت درگیر مشکلات هستند و به باور من هیچ‌گاه چنین پیچیدگی در اقتصاد ایران وجود نداشته است. این در حالی است که ایران در طول تاریخ جنگ‌های فراوان و قحطی‌هایی داشته است مانند جنگ جهانی اول. ولی آن شرایط یک وضعیت عام بود که اقتصاد جهان درگیر آن بود. امروز شرایط اقتصادی متفاوت از وضعیت جهان است و در حالی که کشور پر از منابع و نیروی انسانی و متخصص داریم دچار این وضعیت عجیب شده‌ایم.

او افزود: یکی از نکاتی که پیش از پرداختن به جنبه‌های آسیب‌های اقتصادی موجود باید به نداشتن برنامه دقیق اشاره کنیم. اگر هم برنامه توسعه‌ای وجود دارد تنها نوشته می‌شود، اما در مرحله عمل چندان به عملی شدن آن توجه نمی‌شود. این مهم به تدریج بدنه کارشناسی را از نظام تصمیم‌گیری جدا کرده است. اکنون هم اگر به خبرگزاری‌ها بنگریم متوجه انواع نظرات و بدیل‌ها می‌شویم، اما دولت‌ها اغلب نسبت به این مسائل بی‌توجه هستند و تنها به بدنه محدود خود اکتفا می‌کنند.

معاون اسبق رئیس کل بانک مرکزی گفت: در اغلب کشورها، دولت برنامه‌های خود را با متخصصان در میان می‌گذارد و حتی بابت این به آن‌ها حق‌الزحمه می‌دهد. اما در کشور ما کارشناسان بدون هیچ چشم‌داشتی و از سر دلسوزی تلاش می‌کنند تا راه‌های بهتری برای کشور پیدا کنند، اما دولت توجه لازم را به آن‌ها نمی‌کند. گاهی هم اگر اقدام به استفاده از نظر کارشناسی کند پس از گذشت زمان موثر چنین می‌کند که در این مورد، چون بیماری اگر بیماری در زمان لازم درمان نشود نسخه درمانی هم تغییر می‌کند و نسخه اولیه اثر چندانی ندارد.

مستخدمین حسینی درباره مشکلاتی که هم اکنون و به شکل مبرم در اقتصاد وجود دارند و باید هر چه سریع‌تر مرتفع شوند تصریح کرد: البته نظرات خود را بارها گفته‌ایم، اما اثری نداشته است، ولی بازهم می‌گویم. مشکل اصلی ما در بخش فضای کسب و کار است و دولت و مجلس باید هر چه سریع‌تر محدودیت‌های نالازم در این بخش را هرچه سریع‌تر رفع کنند.

وی گفت: از سوی دیگر اصلاح ساختار اقتصادی هم ضروری است. رهبری در پیامی از مجلس خواست ریل‌گذاری اقتصاد کشور را تصحیح کند که به باور من بیانگر نارضایتی ایشان از ریل‌گذاری اقتصادی است. همچنین رهبری بر اصلاح خطوط اصلی اقتصادی ملی و اهمیت اشتغال تاکید کردند. به باور من اگر دولت تنها هدف خود را افزایش نرخ اشتغال هم می‌گذاشت اکنون شرایط کشور هم در تولید صنعتی و هم در رفاه اجتماعی به مراتب بهتر از امروز بود. مستخدمین حسینی با اشاره به نواقص متعدد سیستم بانکی گفت: سیستم فعلی باید اصلاح شود، ولی اصلاحات آن به فراموشی سپرده شده این سیستم از چرخش منابع پولی کشور میان عموم جلوگیری می‌کند. به بیان ساده‌تر نظام بانکی یکی از عوامل مهم افزایش شکاف طبقاتی در کشور است و اصلاح آن به طور کلی فراموش شد. با این نظام پولی نباید انتظار بهبود فضای کشور را داشت.

این کارشناس اقتصادی در رابطه با مشکل اصلی وضعیت فعلی ما افزود: حجم نقدینگی فاجعه تاریخی عصر ماست و متاسفانه این دولت که در ابتدای کار نقدهای جدی به دولت دهم بابت افزایش نقدینگی داشت، خود به رکورددار بیشترین افزایش نقدینگی دست یافت. اکنون هم بیشترین بدهی به نظام بانکی و تولید نقدینگی را این دولت به وجود آورد.  این مدرس دانشگاه گفت: در اقتصاد می‌گویند رشد نقدینگی مجموع تولید به علاوه تورم است.

این در حالی است که در دو سه سال گذشته رشد اقتصادی کشور منفی بود پس هر چه بر نقدینگی افزوده شد بر موج تورمی سایه خواهد انداخت. مادامی‌که دولت نتواند نقدینگی را به سمت تولید بکشاند معیشت مردم روز به روز بدتر خواهد شد. او تصریح کرد: نقدینگی بیش از ۲۷ هزار هزار میلیارد تومانی اگر به تولید نرود تورم همچنان ادامه خواهد یافت و هیچ چیز به اندازه تورم نمی‌تواند به فقر فقرا دامن بزند و ثروتمندان را با ثروت‌های بادآورده مواجه کند. در این شرایط دامن زدن به سیاست‌های تورم‌زا مصداق دست کردن در جیب مردم است و امیدوارم دولت دیگر از این روش استفاده نکند.

شرط مهار نقدینگی، دست نکردن دولت در جیب بانک مرکزی است

در حالی که رئیس بانک مرکزی سعی بر اصلاح مدیریت پولی دارد، برخی فشارهای مالی دولت این روند را تهدید می‌کند.

به گزارش وطن امروز، چالش اصلی و مهم‌ترین دغدغه بانک مرکزی برای به سرانجام رساندن عملیات بازار باز، طرح‌های پولی دولت برای حمایت از مردم و بنگاه‌های آسیب‌دیده از کرونا نیست. نگاهی به دخل و خرج دولت در سال جاری و همچنین رصد مواضع رئیس کل بانک مرکزی، دغدغه اصلی بانک مرکزی برای موفقیت عملیات بازار باز را مشخص می‌کند. کسری بودجه سال جاری دولت که بین 100 تا 200 هزار میلیارد تومان تخمین زده شد، مهم‌ترین چالش بانک مرکزی برای اجرای موفق عملیات بازار باز به شمار می‌رود. در واقع دغدغه اصلی همتی، خطر استقراض دولت از بانک مرکزی برای جبران کسری بودجه است.

مرور مواضع رئیس کل بانک مرکزی نشان می‌دهد سلطه مالی، اصلی‌ترین دغدغه مقامات بانک مرکزی در اجرای موفق عملیات بازار باز است. یکی از شاخص‌ترین موضع‌گیری‌های بانک مرکزی در این رابطه، سخنان رئیس کل بانک مرکزی در صحن علنی مجلس بود. 13 خرداد ماه بود که رئیس کل بانک مرکزی گفت: اگر دولت به این نتیجه برسد که در جیب بانک مرکزی دست نکند و اگر بتوانیم ناترازی بانک‌ها را اصلاح کنیم، می‌توانیم بر نقدینگی و تورم فائق آییم.

بررسی آمار نقدینگی نشان می‌دهد رشد نقدینگی طی 7 سال اخیر به دلایلی، نگران‌کننده‌تر از بسیاری دوره‌های دیگر است. نخستین عامل خطرناک‌تر شدن وضعیت نقدینگی فعلی، تاکید بر اجرای سیاست پولی غلطی است که در 5 سال ابتدایی دولت با عنوان «سالم‌سازی نقدینگی» انجام شد. دولت در این سیاست با تصور امکان کنترل مستقیم «حجم پایه پولی» و در نتیجه کنترل نقدینگی و تورم، مانع بروز هر عامل فزاینده پایه پولی شد. از جمله این موارد، تلاش برای ممانعت دولت از  استقراض از بانک مرکزی  برای جبران کسری  بودجه بود.

با وجود موفقیت نسبی  سیاست‌گذار در کنترل بسیاری از عوامل رشد پایه پولی، یک عامل اما سیاست‌ یاد شده را به شکست کشاند. تصور غلط سیاست‌گذاران دولت از جمله مسعود نیلی، مشاور سابق رئیس‌جمهور از رابطه میان پایه پولی و نقدینگی، علاوه بر بازگرداندن تقدینگی به مسیر رشد فزاینده، باعث تغییر ترکیب پایه پولی و افزایش جهشی سهم بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی از کل پایه پولی شد. ممانعت از عرضه فعال و مدیریت شده پایه پولی در 5 سال اول دولت باعث ایجاد عطش شدید ذخایر در میان بانک‌های کشور شد.

بانک‌ها هم برای جبران کسری ذخایر در بازار بین بانکی، اقدام به جذب سپرده از طریق بالا بردن نرخ سود کردند.

تداوم رقابت منفی بانک‌ها برای حفظ و افزایش سپرده‌های بانکی باعث تشدید کسری ذخایر و در نتیجه رشد فزاینده‌ بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی شد. در نتیجه این شرایط، پایه پولی بر خلاف میل بانک مرکزی رشد کرد. این رشد اما یک تفاوت اساسی با رشد پایه پولی در دولت قبل داشت. در دولت‌های نهم و دهم رشد پایه پولی مابه‌ازایی حقیقی در اقتصاد کشور داشت. اجرای پروژه مسکن مهر از طریق تزریق پایه پولی علاوه بر تامین مسکن 4 میلیون خانوار باعث عرضه فعالانه ذخایر در بازار بین بانکی و کاهش نرخ سود در این بازار شد. از همین‌رو بانک‌های کشور نیازی به درگیر شدن در مسابقه نرخ سود برای تامین ذخایر نداشتند. پس از روی کار آمدن دولت تدبیر تصور سیاست‌گذاران مبنی بر «ناتوانی بانک‌ها از خلق نقدینگی پیش از عرضه پایه پولی» باعث برنامه‌ریزی تک‌بعدی دولت برای مدیریت نقدینگی از طریق «کنترل حجم پایه پولی» شد. نتیجه این اقدام بحران شکاف ترازنامه در شبکه بانکی و شکل‌گیری مسابقه نرخ سود شد.

شکست این سیاست و تغییر در راس مدیریت بانک مرکزی باعث جایگزین شدن سیاست‌های جدید در مدیریت پولی شد.

همتی تلاش می‌کند با اجرای عملیات بازار باز، شیوه مدرن مدیریت پولی را در کشور اجرایی کند؛ موضوعی که علاوه بر مسائل فنی پیش‌رو، کسری بودجه دولت در سال جاری آن را به شدت تهدید می‌کند.



 

ایران

زنان بچه‌داری کنند عضو هیأت رئیسه نشوند!

خبر اول اینکه، سمیه محمودی، نماینده شهرضا و دهاقان در مجلس در مورد مقابله با سیاست‌های ضدخانواده که مجلس یازدهم از آن به عنوان اولویت‌های خود یاد می‌کند، گفت: وقتی در مجلس از ظرفیت زنان در ترکیب هیأت رئیسه مجلس و کمیسیون‌ها استفاده نمی‌شود یا کارمندان زن حتی نمی‌توانند در آزمون دبیری کمیسیون‌ها شرکت کنند، چطور می‌توان با سیاست‌های ضد خانواده مقابله کرد در حالی که زن رکن اصلی آن است.

به گزارش ایرنا، وی ادامه داد: یکی از انتقادات مجلس یازدهم به دولت، عدم پرداخت یارانه به کودکانی است که تازه متولد می‌شوند و این در حالی است که هیأت هفت نفره متشکل از اعضای هیأت رئیسه مجلس بعد از بررسی درخواست زنان نماینده برای حضور در هیأت رئیسه کمیسیون‌ها تأکید کردند که زن باید بچه‌داری کند و به امور خانه رسیدگی کند.

به گفته وی، این گونه اظهارنظرها خلاف سیاست‌های تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده است که رهبری برآن تأکید فراوان داشتند؛ چرا که باعث می‌شود زن احساس کند داشتن فرزند باعث دوری وی از اجتماع خواهد شد و در پی آن بنیان خانواده نیز تضعیف می‌شود؛ زمانی می‌توانیم طرح‌هایی در جهت تحکیم بنیان خانواده و ارتقای جایگاه زن را به تصویب برسانیم که نگاه سنتی مجلس نسبت به خانم‌ها تغییر کند.

انتقاد سعید جلیلی از تولیدات صدا و سیما

خبر دیگر اینکه، سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در توئیتی نوشت: خاطرم هست اعلام شد که در یک مقطع زمانی 10 ساله در صدا و سیما چند صد تله فیلم ساخته شده است؛ این تعداد فیلم اگر مؤثر و در جهت تبیین حقایق می‌بود، حداقل یک درصد آن در ذهن مخاطبان باید ماندگار می‌شد!

به گزارش تابناک، همچنین او در توئیتی دیگر نوشت: سریال‌های صدا و سیما در نوروز نیز با مسائلی که جامعه امروز نیازمند پرداختن به آنهاست، هیچ قرابتی نداشت. باید پرسید این فیلم چه موضوعی را به حقیقت نزدیک می‌کند؟ نهادهایی که بودجه و امکانات کلان دریافت می‌کنند، باید مشخص شود از این امکانات چه استفاده‌ای می‌کنند و خروجی کارشان چیست؟

واریز ۲۳۱ میلیون تومان به حساب نمایندگان مجلس

شنیدیم که، خبرگزاری ایرنا در توئیتر خود از قول حسین جلالی، نماینده رفسنجان و انار نوشت: اولین حقوق نمایندگی ۱۱ میلیون تومان واریز شده به علاوه ۲۰۰ میلیون تومان بابت مسکن و ۲۰ میلیون تومان هم برای سایر هزینه‌ها به حساب ما واریز شد.

تشریح «راهبرد یکپارچه عربی» علیه ایران

دست آخر اینکه، رئیس پارلمان عربی به تشریح اهداف و جزئیات به اصطلاح «راهبرد جدید و مشترک عربی» پرداخت که ماهیتی ضد ایرانی دارد و در پارلمان عربی تدوین و تنظیم شده است. مشعل بن فهم السلمی، رئیس پارلمان عربی در گفت‌وگو با الجمهوریه آنلاین تأکید کرد که این پارلمان مخالف برنامه هسته‌ای ایران است. او گفت: پارلمان عربی برای اولین بار راهبردی برای تعامل با ایران تصویب کرده و هدف آن توقف «دخالت‌های ایران در امور داخلی کشورهای عربی» و مقابله با ایجاد «مجموعه‌های مسلح مرتبط با ایران در داخل کشورهای عربی» عنوان شده است.

در این راهبرد ضدایرانی ادعا شده است که ایران به دنبال صادر کردن انقلاب خود به کشورهای عربی است و همچنین تأکید شده است که سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال کشورهای عربی باید شفاف شود.به گزارش ایسنا، این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که جمهوری اسلامی ایران همواره به شکل رسمی و عملی تأکید و ثابت کرده که به دنبال صلح و ثبات و امنیت در منطقه بوده و برای حل بحران‌های عربی تلاش فراوانی کرده است.مقامات کشورمان همواره تأکید می‌کنند که جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه دخالتی در دیگر کشورها ندارد و حضور ما در برخی کشورها مستشاری و به درخواست دولت قانونی آن کشورها است.

خراسان

تذکر قانونی درباره پول تدریس کارمندان و مدیران دولتی 

یک نهاد مسئول دولتی با ارسال بخشنامه‌ای در روزهای اخیر خطاب به همه دستگاه‌های اجرایی، به آن‌ها متذکر شده پرداخت حق التدریس به آن دسته از کارمندان دولت که علاوه بر وظایف شغل مورد تصدی، حسب مورد در دستگاه متبوع 

خود یا سایر دستگاه‌های دولتی به تدریس می‌پردازند، صرفا منوط به تدریس در خارج از ساعات اداری یا اخذ مرخصی استحقاقی، ممکن خواهد بود و در غیر این صورت، هرگونه پرداخت به عنوان «مضاعف» محسوب و ممنوع خواهد بود.

گران فروشی در پوشش خصوصی سازی ممنوع شد

پس از آن که دولت در هفته‌های اخیر دستورالعمل‌هایی برای توسعه هرچه بیشتر واگذاری خدمات ادارات دولتی به بخش خصوصی تدوین و تصویب کرد، یک مسئول مهم اجرایی در نامه‌ای به تعدادی از اعضای کابینه از آن‌ها خواسته است در تدوین مقررات این بخش به گونه‌ای عمل کنند که علاوه بر تعیین قیمت رسمی برای هر خدمت و توجه به سرعت مناسب خدمت رسانی، هزینه ارائه خدمات در بخش خصوصی از مجموع هزینه‌های ادارات و سازمان‌های دولتی برای انجام آن بیشتر نشود.

آرمان

ماجرای حمله به دختر ترامپ

ایوانکا ترامپ به خاطر زدن ماسک مورد حمله طرفداران پدرش قرار گرفت. بنا به گزارش رسانه‌های خارجی، طرفداران ترامپ زدن ماسک توسط ایوانکا و دعوت از مردم برای زدن ماسک را احمقانه و مسخره توصیف کرده و او را مورد حمله و فحاشی قرار دادند. رسانه دیلی‌میل تصویر این حمله را به ایوانکا نشان داده است.

کنایه به نمایندگان مساله‌دار!

مصطفی میرسلیم، نماینده تهران در مجلس خواستار کناره‌گیری برخی نمایندگان شد. سید مصطفی میرسلیم، در حساب توئیتری خود نوشت: «منتخبان مساله‌دار باید به‌جای تکثیر مشکل و عادی وانمود کردن تخلف‌ها، داوطلبانه کناره‌گیری کنند و مانع هزینه‌آفرینی برای مجلس و نظام جمهوری اسلامی‌شوند.»

اعتراض کارگران شهرداری دزفول

جمعی از کارگران فضای سبز شهرداری دزفول روز دوشنبه با حضور مقابل شهرداری دزفول خواستار پرداخت حقوق معوقه خود شدند. این کارگران که تعداد آنها حدود 50 نفر بود مقابل شهرداری دزفول حاضر و خواستار پرداخت حقوق اردیبهشت و خرداد امسال شدند. یکی از این کارگران گفت: علاوه بر پرداخت نشدن حقوق اردیبهشت و خرداد، حق بیمه تامین اجتماعی نیز واریز نشده که این موضوع باعث تمدید نشدن دفترچه‌های بیمه کارگران شده است. وی با بیان اینکه به نمایندگی از حدود 150 کارگر شهرداری در محل حاضر شده‌ایم، افزود: ما کارگران فضای سبز قرارداد و پیمانکار نداریم و اگر کوچک‌ترین اتفاقی برایمان بیفتد، شهرداری هیچ تعهدی نسبت به ما ندارد.

ابتلای طالقانی به کرونا

با اوج گرفتن مجدد شیوع کرونا در ایران، علاوه بر تعداد زیادی از هموطنان، برخی چهره‌های ورزشی نیز طی روزهای اخیر به کرونا مبتلا شدند. محمدرضا طالقانی رئیس‌اسبق فدراسیون کشتی و پیشکسوت خوشنام کشتی ایران به دلیل ابتلا به کرونا پس از چند روز بستری شدن در بیمارستان مهر برای ادامه روند درمان راهی منزل شده است. پیش از این نیز حسین نوری فرنگی کار شاخص تیم ملی به دلیل ابتلا به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری بستری شد.

خواننده «مرگ بر آمریکا» به کرونا مبتلا شد؟

فرزند اسفندیار قره‌باغی از احتمال ابتلای پدرش به کووید19 خبر داد. درباره آخرین وضعیت جسمانی خواننده «مرگ بر آمریکا» فرزند وی یاشار قره‌باغی گفت: پدر از ماه‌ها قبل درگیر انسداد روده بودند. ایشان دو مرحله در بیمارستان بستری شدند. آخرین‌بار حدود سه هفته پیش بود که 10 روز بستری بودند و عمل جراحی انجام دادند. خوشبختانه عمل با موفقیت انجام و مشکل پدر به‌کلی مرتفع شد. سپس با تشخیص پزشک پدر از بیمارستان مرخص شدند.

کشف عتیقه‌جات 4هزار ساله

فرمانده انتظامی لارستان از کشف 3 قطعه اشیای تاریخی زیرخاکی مربوط به هزاره دوم قبل از میلاد مسیح با قدمت 4هزار سال در بخش «بنارویه» خبر داد. سرهنگ داود امجدی اظهار داشت: ماموران انتظامی شهرستان «لارستان» با اقدامات فنی و تخصصی مطلع شدند، فردی در منزل مسکونی خود اقدام به دپو عتیقه‌جات کرده که موضوع به‌صورت ویژه در دستورکار پلیس قرار گرفت. وی افزود: با تحقیقات نامحسوس ماموران انتظامی با هماهنگی مقام قضائی به محل موردنظر اعزام و در بازرسی از محل اختفا، 2 عدد کوزه و یک عدد کاسه سفالی کشف کردند.

 توقیف کشتی متخلف ترال در چابهار

مدیرکل شیلات سیستان‌وبلوچستان گفت: کشتی متخلف ترال در چابهار توقیف و براساس حکم صادره به مدت 30 روز از فعالیت صید و صیادی محروم شد. محمد شهلی‌بر اظهار داشت: در همین راستا اداره ضوابط و معیارهای صید فراساحلی اداره کل شیلات استان که مسئولیت رصد شبانه‌روزی کشتی‌های صید صنعتی حاضر در منطقه را برعهده دارد، تخلف صیادی شناور صید صنعتی کشتی فردوس سه و ناخدای آن را رصد و گزارش کردند. وی ادامه داد: پس از محرز شدن تخلف شناور مذکور به علت خاموش کردن سامانه آنلاین و صید در خارج از محدوده صیدگاه تعیین شده، طبق ماده 47 آیین‌نامه اجرائی قانون حفاظت از منابع آبزی به مدت 30 روز از فعالیت صید و صیادی محروم شد.

فرماندار خواف کرونایی شد

فرماندار خواف با تایید ابتلای خود به کرونا گفت: از روز یکشنبه در قرنطینه به سر می‌برم و تحت درمان هستم. سنجرانی افزود: امور اداری شهرستان را از طریق ارتباطات تلفنی، به‌صورت مجازی و با رعایت فاصله‌گذاری انجام می‌دهم. وی ادامه داد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و قرارگرفتن خواف در وضعیت قرمز از این نظر، شهروندان با رعایت اصول بهداشتی و پیشگیرانه از حضور غیرضروری در معابر و اجتماعات بپرهیزند. شهرستان 150هزار نفری خواف در 267کیلومتری جنوب‌شرقی مشهد واقع است.

کوچک‌ترین گوشت‌خوار جهان در خوزستان

رئیس اداره محیط زیست اندیکا گفت: یک فرد راسو یا قاقم کمیاب با نام انگلیسی ( Least Weasel) و نام علمی ( Mustela nivalis) که به‌عنوان کوچک‌ترین گوشتخوار جهان شناخته می‌شود، برای اولین‌بار در کوه لیله اندیکا مشاهده شد. مصطفی یوسفی با بیان اینکه مشاهده این جانور توسط منصور صابری محیط‌بان منطقه حفاظت‌شده شیمبار به ثبت رسید، اظهار داشت: این راسو کوچک‌ترین گونه از راسته گوشت‌خواران در دنیا است و گاهی به خاطر اندازه کوچکش با موش‌ها اشتباه گرفته می‌شود. یوسفی ادامه داد: این گوشتخوار کوچک در مناطق سردسیر کشور زیستگاه دارد که در مناطق بسیار سرد به رنگ قهوه‌ای و در زمستان سفیدرنگ دیده می‌شود.

مسیح دانشوری تخت خالی ندارد

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری گفت: در حال حاضر در این بیمارستان تخت خالی برای بیماران کرونایی موجود نیست. طبیعی است که با زیاد شدن تعداد بیماران، تعداد تخت‌های بیمارستان کفاف نمی‌دهد. دکتر پیام طبرسی افزود: بیماران در پارکینگ نگهداری نمی‌شوند؛ تصویری که منتشر شده تصویر قسمتی است که بیمارستان در آنجا سایه‌بان زده‌ و کپسول اکسیژن قرار داده که تا زمانی که تخت‌های بستری خالی شوند و بیماران بتوانند به درون بخش منتقل شوند، حداقل در آنجا بتوانند اکسیژن موردنیاز خود را دریافت کنند.

وضع معیشتی طلاب نگران‌کننده است

آیت‌ا... نوری همدانی، وضعیت اقتصادی و معیشت مردم و خصوصا طلاب را نگران‌کننده توصیف کرد و گفت: ما در حد توان کمک می‌کنیم، ولی باید مشکل اساسی حل شود، مردم عده‌ای از روحانیون را می‌بینند که مشغول کار حکومتی و اداری هستند و وضع تقریبا مناسبی دارند، اینگونه تلقی می‌شود، اوضاع اقتصادی همه طلبه‌ها آنگونه است درحالی‌که اکثر طلاب وضع اقتصادی مناسب ندارند. وی عمق‌بخشی بیشتر در متون حوزوی، توجه به اخلاق و هجرت طلاب به شهرستان‌ها را موردتاکید قرار داد و گفت: توجه و نظارت علمی در حوزه‌های شهرستان‌ها باید بیشتر شود.

صادرات ماسک ممنوع شد

دبیر کارگروه مقابله با کرونای وزارت صنعت با اشاره به الزام استفاده از ماسک در کشور و با توجه به شرایط قرمز در برخی استان‌ها، گفت: طبق مصوبه جدید، فعلا صادرات انواع ماسک به خارج از کشور ممنوع اعلام شد. جمشید گلپور میزان تولید ماسک داخلی را متناسب با شرایط فعلی کشور برشمرد و اظهار داشت: مواد اولیه و پارچه متناسب با خط تولید و توان کارگاه‌ها، به تولیدکنندگان عرضه می‌شود و فرآیند تولید تا توزیع کارگاه‌ها تحت نظارت قرار دارند و همچنین از حمایت وزرات صنعت نیز برخوردارند.

کرج یک هفته تعطیل شد

غفور قاسم‌پور معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان کرج اعلام کرد: بر این اساس، فعالیت کلیه مراکز پرخطر در شهرستان کرج شامل دانشگاه‌ها، مدارس، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبانسراها، آموزشگاه‌ها، کتابخانه‌ها، مهدکودک‌ها، استخرهای سرپوشیده، سینما، تئاتر و مراکز مشابه، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی، مساجد، مصلی‌ها، باشگاه‌های ورزشی و...، مدارس شبانه‌روزی، قهوه‌خانه‌ها، چایخانه‌ها با عرضه مواد دخانی، باغ وحش‌ها و شهربازی‌ها، مراکز تفریحی و آبی و باشگاه‌های ورزشی سالنی، به مدت یک هفته تعطیل است و برگزاری هر گونه مراسم اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش نیز تا اطلاع بعدی متوقف می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس