اخبار ویژه روزنامه ها

آیا حراج ۱۸ میلیارد دلار ارز، ماجرای تلخ بنزین، نساختن حتی یک واحد مسکن برای مردم و.. هم تقصیر کروناست که آقای روحانی همه چیز را به کرونا نسبت می‌دهد؟

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

**********

کیهان

  این سوءتدبیرها چه ربطی به کرونا یا تحریم دارد؟!

آیا حراج ۱۸ میلیارد دلار ارز، ماجرای تلخ بنزین، نساختن حتی یک واحد مسکن برای مردم و.. هم تقصیر کروناست که آقای روحانی همه چیز را به کرونا نسبت می‌دهد؟

روزنامه فرهیختگان با نقد سخنان اخیر رئیس‌جمهور نوشت: حسن روحانی اخیرا ریشه مشکلات کشور را در دو موضوع کرونا و تحریم‌ها خلاصه کرد، گو اینکه او به‌عنوان شخص اول اجرایی هیچ سهمی در این وانفسای مشکلات ندارد.

تحریم‌های ظالمانه از مدت‌ها قبل میهمان ناخوانده کشورمان بوده است. با این حال در هفته‌های اخیر که دلار و سکه و مسکن شانه به شانه هم در ماراتن رشد قیمت از هم پیشی می‌گیرند، حسن روحانی با دستاویز کرونا و تحریم،  از سوءمدیریت خود عبور می‌کند.

هرچند برای سهم کرونا در نابسامانی‌های امروز سنجه‌ای نداریم، اما همین که دوره ۷ ساله روحانی را صرفا در ذهن‌مان مرور می‌کنیم، بی‌شمار فکت و گزاره در سوءمدیریت‌های روحانی به یاد می‌آوریم؛ بگذریم از اینکه پیش‌تر و زمانی که روحانی سکاندار قوه مجریه نبود اما تحریم‌ها بود، او سوءمدیریت و نابلدی را مشکل اصلی کشور بیان می‌کرد و می‌گفت: «همه ضعف‌ها و ناکارآمدی‌ها را نمی‌توان پای تحریم نوشت.» اما حالا گویا ورق برگشته و دلار ۲۰ هزار تومانی، سکه هشت میلیونی و فاصله ۸۰ ساله تا خانه‌دار شدن یک ایرانی هم به کرونا مربوط است. برای روشن شدن موضوع نیازی نیست راه دوری برویم؛ اظهارات قبلی روحانی خود بیان‌کننده سوءمدیریت امروز اوست.

«تورم و تحریم‌ با هم در ارتباطند، اما اگر تحریم هم نمی‌بود ما تورم را داشتیم. الان دولت نقدینگی را افزایش داده است. وقتی نقدینگی زیاد باشد، گرانی هم خواهد بود. این کاهش ارزش پول ملی هم به معنای تورم جدید است.» این سخنان برای حالا نیست؛ روحانی در اردیبهشت ۹۲ افزایش بی‌سابقه نقدینگی را نتیجه سوءمدیریت می‌دانست و حتی در آذر ۹۲ هنگام ارائه گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه، اولین عامل بزرگ تورم را رشد نقدینگی معرفی کرد. از ابتدای دولت یازدهم تا پایان سال ۹۸ میزان نقدینگی حدود چهار برابر افزایش داشته است.

روحانی هنگامی که دولت خود را تحویل گرفت، میزان نقدینگی ۶۴۰ هزار میلیارد بود و تا پایان سال ۹۶، نقدینگی به ۱۵۲۹ هزار میلیارد رسید. به فرض اینکه روزگار خوش برجام با خروج آمریکا از برجام به پایان رسیده و حالا در سال ۹۹ مشکلات عدیده‌ای ایجاد شده است، اما در همان دولت اول نیز رشد نقدینگی تقریبا سه برابر دولت دهم و هفت برابر دولت نهم و همواره تا سال ۹۶ صعودی بوده است.

آیا اجرای عجیب و غریب اعتمادسوز بنزینی هم تقصیر کرونا بود؟ آیا جمله روی اعصاب «من هم صبح جمعه فهیمدم بنزین گران شده» هم تقصیر کرونا بود؟ پیش‌تر از ماجرای بنزین، آیا دلار آقای جهانگیری هم تقصیر کرونا بود؟ آیا افتخار وزیر مسکن سابق به نساختن حتی یک متر خانه هم تقصیر کرونا بود؟ آیا پراید هم تقصیر کرونا بود؟ و برای این می‌توان باز هم شمارش کرد.

رئیس دولت دوازدهم طوری این روزها از تحریم‌ها و عهدشکنی اروپایی‌ها می‌گوید گویا او در انجام یک توافق ضعیف سهم و شتابی نداشته است. آن هم وقتی معلوم بود که دولت هیچ ایده‌ای برای حکمرانی جز توسعه از طریق روابط خارجی ندارد و ناباورانه اینکه حسن روحانی همه‌چیز را به برجام گره زده و قول داد اوضاع را ۱۰۰ روزه به سامان می‌کند!

چنان تصویر آفتاب تابانی از برجام ساخته شده بود که کسی گمان نمی‌کرد با عوض شدن رئیس‌جمهور یکی از کشورها ورق برگردد. البته در همان روزها دقیقا این سوال از ژنرال‌های مذاکره‌کننده پرسیده شد، اما دولت بی‌ایده، قرص و محکم می‌گفت که آمریکا «نمی‌تواند» از برجام خارج شود و اگر خارج شود مقبولیت خود را از دست خواهد داد.

روحانی اخیرا گفت که «اروپایی‌ها به وظایف خود عمل نکردند اما شرمنده ما هستند و تلفنی و حضوری از ما عذرخواهی می‌کنند!»

توصیفی از این گویاتر برای شرح حال برجام نیست؛ آمریکا برخلاف ادعای روحانی و ظریف، توانسته از یک توافق خارج شود؛ ایران عایدی تقریبا هیچ از آن دارد؛ اروپایی‌ها هم فقط اظهار شرمندگی می‌کنند! واقعیت این است که از هرطرف به این ماجرا نگاه می‌کنیم جای پای سوءمدیریت به روشنی قابل دیدن است و امکان پاک کردن و فرار به جلو نیست. اگر سخاوتمندانه اظهار شرمندگی و عذرخواهی اروپایی‌ها را بپذیریم روی دیگر ماجرا این است که آقای روحانی هم برای این همه سوءمدیریت از مردم عذرخواهی کند!

دستیار سابق روحانی: دولت نقدینگی می‌سازد و به تورم دامن می‌زند

دستیار اقتصادی سابق رئیس‌جمهور می‌گوید عامل اصلی افزایش نقدینگی، کسری بودجه دولت است و نباید تزریق نقدینگی به بورس به عنوان عامل رونق اقتصاد دیده شود.

مسعود نیلی دستیار اقتصادی روحانی بود که دو سال قبل از سمت خود استعفا داد. او ضمن یادداشتی در روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «معمای سرمستی بورس و کسادی اقتصاد» می‌نویسد: یکی از این پدیده‌های جالب توجه حال حاضر، همزمانی بیش‌فعالی بازار سرمایه و رکود عمیق (شاید یکی از عمیق‌ترین‌ها) آن است. مدتی است که دو تصویر متضاد جلوه‌نمایی می‌کند. در حالی‌که بنگاه‌های اقتصادی در تقلای حیات و ممات، فشارهای کمرشکنی را تحمل می‌کنند و آینده روشنی برای خود نمی‌بینند، ارزش سهام آنها به صورت جهشی افزایش پیدا می‌کند. در یک طرف رشدهای «سالانه» صفر یا منفی تولید و رشدهای منفی بزرگ سرمایه‌گذاری قرار دارد و در طرف دیگر رشدهای «روزانه» بالا و مثبت ارزش سهام آنها! داستان چیست؟ چرا مزاج بنگاه‌ها بلغمی است و مزاج بورس صفراوی؟

گروهی خوشحالند به خاطر اینکه تصور می‌کنند نه‌تنها غول سرکش نقدینگی به زنجیر کشیده شده، بلکه حتی عرصه هدایت به پول هم تسری پیدا کرده و آن نیز سر به راه شده است. سال‌ها است این اشتباه بزرگ ترویج می‌شود که خلق نقدینگی در مقیاسی فراتر از رشد طبیعی اقتصاد، یعنی کمک به تامین مالی تولید و سرمایه‌گذاری. این برداشت نادرست، ضعف را فقط در هدایت نقدینگی می‌بیند.

 پس ما با یک نامعادله بزرگ مواجه هستیم. در حالی‌که تولید حدود ۱۱ درصد کاهش پیدا کرده،‌ نقدینگی با شدتی بالا و فزاینده افزایش پیدا کرده است. این نامعادله فقط با افزایش قابل توجه سطح عمومی قیمت‌ها به تعادل می‌رسد.

مثلاً در ماجرای قیمت پراید نقدینگی ابتدا قیمت پراید را به‌عنوان دارایی زیاد کرد و بعد تبدیل به تورم شد. همین سازوکار در مورد قیمت سهام هم برقرار است. این البته یکی از دو کانال تبدیل نقدینگی به تورم در شرایط حاضر است که از مسیر بازار دارایی عبور می‌کند. منزلگاه نهایی نقدینگی در هر صورت، کالاها و خدمات مصرفی و تورم است. بازار دارایی «پلی» است برای عبور این نقدینگی برای رسیدن به مقصد نهایی.

مهم این نیست که نقدینگی به کدام بازار نرود و به کدام بازار برود؛ چراکه در نهایت به تورم تبدیل خواهد شد. عملکرد سال‌های اخیر اقتصاد نشان می‌دهد که دو اتفاق مهم در آن شکل گرفته است. اتفاق اول، افزایش قابل توجه نرخ رشد نقدینگی است. زمان لازم برای دو برابر شدن نقدینگی از ۳/۵ سال به کمتر از ۲/۵ سال کاهش پیدا کرده و چه بسا بیشتر هم کاهش پیدا کند و اتفاق دوم آنکه با کاهش قابل‌توجه درآمدهای ارزی نفتی، رابطه بین نقدینگی و تورم قوی‌تر و فاصله زمانی آن، کوتاه‌تر شده است. عدم توجه به این دو اتفاق مهم توسط سیاست‌گذار در شرایط موجود می‌تواند خطرناک باشد. بنابراین اگر بپذیریم که این دو اتفاق، خطر جدی تورم بالا را گوشزد می‌کنند، لازم خواهد بود که در مواجهه با تبعات نقدینگی موجود به‌عنوان آب ریخته دچار خطای سیاستی نشویم و راه نبرد مضر را در پیش نگیریم، ثانیا تمام توان نظام سیاسی و سیاست‌گذاری را صرف اهتمام به هرچه محدودتر کردن عوامل موثر در خلق نقدینگی جدید کنیم. مهم‌ترین و اصلی‌ترین متغیر اقتصاد سیاسی، نقدینگی است. عامل اصلی افزایش نقدینگی، کسری بودجه دولت است که به نظر نگارنده، نحوه مدیریت آن، در سال ۱۳۹۹ نه‌تنها مانند همیشه به عاملی مهم، بلکه به عاملی سرنوشت‌ساز تبدیل شده است. حل این مشکل، هم بعد راهبردی دارد هم بعد سیاستی که لازم است هر دو، مورد توجه جدی قرار گیرد. اما گام اول، به‌دست آوردن درکی صحیح از عوامل به‌وجودآورنده معمای موجود رونق بورس و رکود اقتصاد است.

تجربه مطالبه حداکثری حزب منحله و نامزدی که از آخر اول شد

عضو مرکزیت حزب اتحاد ملت در واکنش به انتشار خبر استعفای محمدرضا عارف از ریاست شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان می‌گوید: تاریخ مصرف این شورا مدت‌هاست پایان یافته است.

سعید شریعتی به فرارو گفت: تا جایی که من اطلاع دارم آقای دکتر عارف پس از برگزاری انتخابات و اعلام نتایج انتخابات عملا در جلسات شورای عالی سیاستگذاری شرکت نکردند و همان موقع یعنی سه ماه پیش، کناره‌گیری خود را اعلام کردند. همچنین شورای‌عالی سیاستگذاری، نهادی موقتی است و با پایان انتخابات مجلس، دستور کار دوره سوم شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان پایان می‌پذیرد.

وی افزود: البته ممکن است این استعفا را استنکاف آقای عارف برای همراهی با تصمیم احزاب سیاسی برای شورای عالی سیاستگذاری احتمالی دوره آینده که یا با فرم و شکل جدیدی شکل خواهد گرفت یا نخواهد گرفت؛ تحلیل کرد. اگر نه در وضعیت فعلی تمام اعضا و گروه‌های شورای‌عالی سیاستگذاری مستعفی هستند. چون مأموریت این شورا تمام شده و برای دور جدید ساختار هیئت‌رئیسه جدید به صورت مجدد باید توسط احزاب اصلاح‌طلب بررسی شود و سازوکار جدیدی شکل بگیرد.

او اضافه کرد: در ۱۴۰۰ انتخابات ریاست جمهوری و شوراها مطرح است. به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان کار دشواری در پیش دارند و دست آنها بسته‌تر از دوره پنجم شوراها خواهد بود؛ لذا ضرورت پیدا می‌کند سازوکار جدی‌تری که از آن فهرست قابل اعتنایی دربیاید شکل بگیرد.

عضو حزب اتحاد ملت بیان کرد: اصلاح‌طلبان پس از سال ۸۸ و حتی عقب‌تر از آن پس از مرحله دوم انتخابات ۸۴ که همه احزاب اصلاح‌طلب در حمایت از آقای هاشمی در مقابل آقای احمدی‌نژاد جمع شدند تا سال ۹۸ یک محور مشخص ائتلافی داشتند. محور راهبردی و مشخص همه گروه‌های اصلاح‌طلب که دامنه‌اش راست میانه‌رو را با حضور امثال هاشمی و برخی چهره‌های دیگر را هم فرا می‎گرفت در برابر جریان اقتدارگرایی، «ائتلاف حداکثری برای مطالبات حداقلی» بود.

او افزود: حالا این راهبرد که ۱۴ سال الگوی اصلاح‌طلبان بود با آن فراز و نشیب مورد بحث قرار گرفته است. برخی از جناح‌های اصلاح‌طلبان مدعی این هستند ائتلاف حداکثری برای مطالبات حداقلی سبب شده تا پایگاه اجتماعی از اصلاحات دور شود.

آنها می‌گویند به جای ائتلاف حداکثری مطالبات حداقلی به سمت راهبرد معکوس «ائتلاف حداقلی برای مطالبات حداکثری» برویم.

یادآور می‌شود حزب منحله مشارکت (سلف حزب اتحاد ملت) با همین استدلال مطالبات و نامزد حداکثری، در سال ۸۴ از مصطفی معین حمایت کرد اما او واجد ۱۳ درصد آرا و در میان ۷ نامزد، نفر پنجم شد! بنابراین قطعا این احزاب هرگز سراغ چنان رویکردی نخواهند رفت و ادبیات مذکور بیشتر بلوف است.

آلمان: انگلیس و سوئیس پناهگاه فرارهای مالیاتی است

یک رسانه آلمانی اذعان کرد: برخی کشورهای اروپایی مقصد فرارهای مالیاتی و پولشویی‌های بزرگ است.

دویچه‌وله در گزارشی نوشت: در پاسخ وزارت دارایی آلمان به پرسش فراکسیون حزب چپ، از جزیره جرسی در ساحل شرقی بریتانیا و جزیره گورنزی در سواحل شمالی فرانسه که به بریتانیا تعلق دارد به عنوان مهم‌ترین هدف‌های فرار مالیاتی سرمایه‌های آلمان نام برده شده است.

ثروتمندان، در آلمان هم مثل پولدارهای سایر کشورها، برای فرار از پرداخت مالیات همواره در جست‌وجوی کشورهایی هستند که اسرار سپرده‌های ثابت آن‌ها را حفظ می‌کنند. پیش‌تر همواره نام سوئیس، لوکزامبورگ و قبرس در صدر فهرست این کشورها قرار داشت.

بزرگترین بازندگان فرار مالیاتی، کشورهایی هستند که مهمترین منبع درآمد آن‌ها را مالیات تشکیل می‌دهد. افراد ثروتمند از طریق فرار مالیاتی سالانه میلیاردها یورو از درآمد مالیاتی بالقوه دولت‌ها می‌کاهند و باعث می‌شوند که آن‌ها بعضا برای جبران کسری بودجه خود مجبور به وام گرفتن از موسسات مالی شوند.

به گزارش زوددویچه تسایتونگ، آلمانی‌ها در حال حاضر در بانک‌های سوئیس ۱۳۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون یورو و در بانک‌های لوکزامبورگ ۱۲۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو سپرده دارند. اما هم به لحاظ مجموعه سپرده‌ها و هم به لحاظ نسبت سپرده‌ها به تعداد حساب‌های بانکی، جزیره جرسی در سواحل شرقی بریتانیا در سال‌های اخیر از این کشورها پیشی گرفته و جایگاه نخست را به خود اختصاص داده است.

برپایه همین گزارش آلمانی‌ها به طور متوسط در هر حساب بانکی جرسی ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار یورو سپرده دارند، در حالی که میانگین حساب‌های آن‌ها در سوئیس تنها ۱۸۰ هزار یورو است.

جالب اینجا است که در دومین جایگاه کشورهای جذب کننده دارائی نقدی آلمانی‌ها پس از جرسی هم جزیره کوچک گورنزی در سواحل شمالی فرانسه قرار دارد که به بریتانیا متعلق است. آلمانی‌ها در هر حساب بانکی این جزیره به طور متوسط ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو ذخیره کرده‌اند.

وزارت دارایی آلمان در پاسخ فراکسیون حزب چپ در مجلس فدرال گزارش داده که بر اساس اطلاعات این وزارتخانه مجموع سرمایه‌های فراری آلمانی‌ها در سال ۲۰۱۸ میلادی به ۵۹۱ میلیارد یورو رسیده است. برای پی بردن به اهمیت این رقم، کافی است بدانیم که بودجه دولت فدرال آلمان در همین سال ۳۵۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو بود. به این ترتیب حجم سرمایه فراری حدود ۶۰ درصد بیش از بودجه کل کشور بوده است.

بر پایه گزارش زوددویچه تسایتونگ در سال ۲۰۱۸ آلمانی‌ها تنها ۱۸۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو به بانک‌های جزیره جرسی سپرده‌اند. در نتیجه اکنون دولت آلمان بیش از آن که با چالش بانک‌های سوئیس، لوکزامبورگ، باهاما و قبرس روبرو باشد، درگیر جزیره جرسی است. به نظر کارشناسان اقتصادی، با توجه به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و مشکلات اقتصادی بزرگ این کشور، بعید به نظر می‌رسد که لندن آمادگی همکاری برای افشای اسرار فرارهای مالیاتی را با آلمان داشته باشد.

جامعه‌ملل تصمیم گرفته است حفظ اسرار بانکی را در بهشت‌های مالیاتی جهان از میان بردارد، اما این تصمیم تنها مسئولان دارائی کشور مربوطه را هدف قرار می‌دهد. در حالی که بخش اعظم افکار عمومی از دست یافتن به اسرار مالیاتی بی نصیب می‌ماند.

دویچه وله می‌افزاید: مسئله فرار با هدف فرار از پرداخت مالیات به آلمان و اروپا محدود نمی‌شود، بلکه تقریبا همه کشورهای صنعتی به این فساد مالی آلوده‌اند.
 

ایران

انتقاد نماینده مجلس از مدافعان فیلترینگ اینستاگرام

خبر اول اینکه، یک نماینده مجلس از همکاران خود در بهارستان انتقاد کرد که چرا خودشان از توئیتر و اینستاگرام استفاده می‌کنند اما مدافع فیلترینگ هم هستند. معین‌الدین سعیدی در بخشی از گفت‌وگو با برنا، با اشاره به فیلتر بودن توئیتر در کشور گفت: چگونه است که نمایندگان مجلس و حتی اعضای هیأت رئیسه تند تند توئیت می‌کنند؟! اگر واقعاً معتقد به فیلتر توئیتر هستیم، چگونه خودمان قانون را دور می‌زنیم؟! نماینده چابهار افزود: در جلسه‌ای که وزیر ارتباطات حضور داشت، بسیاری از همکاران معترض به بحث اینستاگرام بودند. خودم نقدهای جدی بر فضای مجازی دارم اما اینگونه راحت صحبت کردن از فیلتر اینستاگرام در حالی که می‌دانیم بسیاری از طریق همین نرم‌افزار معیشت خود را می‌گذرانند، مناسب نیست. وانگهی شما که می‌خواهید نهی از منکر کنید، یک امر به معروف هم بکنید. برخی از همین همکاران که خواهان فیلتر اینستاگرام هستند، خودشان هم در این فضا فعال هستند. من معتقدم در بحث‌های فیلترینگ باید خیلی فنی و کارشناسی ورود کنیم چرا که با فضای کرونا به بسیاری از مشاغل ثابت شد که اینستاگرام می‌تواند مفید باشد.

محمدعلی کامفیروزی تبرئه شد

خبر دیگر اینکه، رأی برائت محمدعلی کامفیروزی، حقوقدان در شعبه اول دادگاه تجدید نظر استان فارس صادر شد. به گزارش ایلنا، پرونده محمدعلی کامفیروزی که با اتهام توهین به مقام معظم رهبری در جریان رسیدگی بدوی منجر به صدور رأی غیرقطعی دو سال حبس شده بود، با تجدید نظرخواهی وی مجدد در دستور کار رسیدگی در دادگاه تجدید نظر قرار گرفت. پس از دریافت تقاضای تجدید نظرخواهی وی؛ پرونده در شعبه اول دادگاه تجدید نظر استان فارس مطرح شد و رسیدگی به این پرونده به صورت فوق‌العاده در دستور کار شعبه مزبور قرار گرفت. قضات صادرکننده رأی اعلام کرده‌اند که کامفیروزی در تمام مراحل رسیدگی منکر اتهام توهین به رهبری شده و همچنین در گزارش ضابط پرونده نیز این اتهام گزارش نشده است، بنابراین تقاضای تجدید نظر کامفیروزی صحیح تشخیص داده شده و رأی قطعی بر برائت او صادر می‌شود.

روایتی از سند همکاری‌های ایران و چین

دست آخر اینکه، روزنامه خراسان در گزارشی نوشته که به اطلاعاتی درباره سند همکاری‌های راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین دست یافته که کاملاً برخلاف برخی ادعاها و شایعات منفی حول آن است. بر اساس اطلاعات موثق، این سند با عنوان رسمی «برنامه همکاری‌های جامع ایران و چین» ثبت شده و حوزه‌های سیاسی، امنیتی، دفاعی، فرهنگی، کشاورزی، اقتصادی، علمی، جهانگردی، نفت و انرژی، زیرساخت‌های مخابراتی و فناوری ارتباطات، تجارت، بهداشت، سلامت و... را شامل می‌شود.

در برخی از بندها صحبت از تسهیل سرمایه‌گذاری و فاینانس است و برخی از بندها از حمایت‌های متقابل سیاسی در مجامع بین‌المللی می‌گوید. در حوزه نظامی و دفاعی موضوعاتی همچون آموزش، انتقال فناوری‌های دفاعی، مبارزه با تروریسم و رزمایش مشترک آمده است. از نکات بسیار مهم این سند می‌توان به توافق بر سر تجارت با ارزهای ملی یاد کرد. همچنین در این سند بارها به طرح بزرگ چین به نام «یک کمربند- یک راه» (طرحی بر بستر مسیر جاده ابریشم) اشاره شده و اینکه ایران می‌تواند ضمن مشارکت فعال در این طرح جهانی، از فواید اقتصادی و صندوق اعطای وام این طرح نیز بهره‌مند شود. بر اساس این مدارک، چین وارد کننده ثابت نفت از ایران خواهد بود و ایران نیز باید نگرانی‌های چین برای بازگشت سرمایه‌گذاری خود را برطرف کند. ارتقای همکاری‌های بانکی، مالی و بیمه‌ای و گشایش شعبات بانک‌های ایران و تأسیس بانک مشترک ایران و چین بویژه ایجاد پیام‌رسان ملی میان دو کشور به جای سوئیفت نیز مطرح شده است.

کمک به ساخت خط آهن در نقاط مختلف کشور، افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی به چین، کمک و سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت‌های انرژی فسیلی، سرمایه‌گذاری در تقویت کریدورهای راهبردی که از ایران می‌گذرند، سرمایه‌گذاری برای توسعه تولید و صادرات انرژی از ایران به کشورهای منطقه، مشارکت در توسعه همه‌جانبه سواحل مکران، کمک به ایران برای ایجاد نسل۵ اینترنت و تقویت شبکه ملی اطلاعات‌، سرمایه‌گذاری برای تولید انرژی‌های پاک در مناطق کویری ایران، کمک به توسعه صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان و سرمایه‌گذاری در تأمین واگن مترو و ساخت خطوط مترو در شهرهای بزرگ و شهرهای جدید ایران از جمله بخش‌های مهم سند است.

خراسان

کاهش ۳۰۰ هزار مکاتبه با تصمیم گیری آنلاین مدیران 

یک مقام مسئول در دولت با ارسال نامه ای خطاب به همه سازمان ها و ادارات دولتی، با اشاره به

 برنامه های سال های اخیر قوه مجریه برای تحقق دولت الکترونیک، از مخاطبان خواسته ضمن استفاده از امکاناتی که در سامانه های تخصصی دولتی در اختیارشان قرار گرفته، درخواست های خود را بدون مکاتبات مرسوم اداری ثبت و از خدمات ticketing  برای پیگیری امور استفاده کنند که برآورد می شود ضمن افزایش سرعت انجام امور، این موضوع  به حذف ۳۰۰ هزار مکاتبه و ۱۵۰ هزار تماس در طول سال منجر شود.

ذره بین جدید دولت روی عملکرد مالی شرکت های دانش بنیان

در حالی که بر اساس قانون حمایت از موسسات دانش بنیان مصوب سال ۱۳۸۹، این شرکت ها از معافیت مالیات بر درآمد در حوزه خود بهره مند هستند، یک عضو کابینه در نامه ای خطاب به تعدادی از مدیران ارشد نهاد ریاست جمهوری از آن ها خواسته است اطلاعات مالی و معاملاتی آن ها، علاوه بر سازمان امور مالیاتی در اختیار معاونت علمی ریاست جمهوری نیز قرار بگیرد تا فرایندهای ارزیابی و جلوگیری از ارسال اطلاعات غلط توسط این شرکت ها بهتر انجام شود.

آرمان

کوتاه بیایند یک شومن رای می‌آورد

محمدرضا باهنر معتقد است: اگر شورای نگهبان کمی کوتاه بیاید، فکر می‌کنم دوره آینده یک شومن رای می‌آورد. یعنی هرکسی که در مناظرات بتواند طرف مقابل را بپیچاند یا به قول آقای روحانی لوله کند رای می‌آورد.

بازگشایی ۴ مرز میان ایران و پاکستان

مرز ایران و پاکستان بازگشایی شده است. این در حالی است که به گزارش شبکه ۲۴ نیوز پاکستان، کشور پاکستان از بازگشایی مرز ایران با خود برای تجارت خبر داده است. در این راستا منطقه مرزی گبد، مند، کاتگر و چادگیدر بلوچستان برای تجارت بازگشایی شده‌اند و فعالیت‌های تجاری در آنها جریان دارد.

نامه پدر روح‌ا... زم به رئیسی

محمد علی زم در نامه‌ای به رئیسی از شرایط روحی نامناسب پسرش نوشته است. محمدعلی زم، پدر روح‌ا... زم، مدیر کانال تلگرامی «آمدنیوز» که حالا با حکم دادگاه بدوی به «اعدام» محکوم‌ شده است در نامه‌ای انتقادهایی را نسبت به روند پرونده پسرش مطرح کرده است. تین در حالی است که او در این نامه که خطاب به سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه نوشته شده، آورده است که «حداقل به حرف‌های وکیل تسخیری که بنابر آیین‌نامه از دایره افراد معتمد شما انتخاب می‌شود، گوش کنید... .» او همچنین نوشته است که «روح‌ا... شرایط روحی مناسبی نداشته تا بتواند از خود دفاع کند.»

روحانی رکورد مصدق را شکست

سعید لیلاز با بیان اینکه دولت روحانی در اداره اقتصاد بدون نفت رکورد دکتر محمد مصدق را شکسته است، گفت: این واقعیتی است که هم مدیران عالی کشور باید به آن توجه کنند و هم روسای محترم کمیسیون‌های تخصصی مجلس آن را بدانند. با همه چالش‌های سیاسی و فقدان انسجام در داخل، بالاخره در دولت آقای روحانی رکورد دکتر مصدق در (اداره کشور) با اقتصاد بدون نفت را شکستیم.

زاهدی از بیمارستان مرخص شد

حال عمومی نماینده کرمان که در روزهای اخیر به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان بستری شده بود رو به بهبود است. این در حالی است که بر این اساس حدود دو هفته پیش محمدمهدی زاهدی به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در یکی از بیمارستان های تهران بستری شده است که با توجه به بهبودی حالش از بیمارستان مرخص شده و ادامه مراحل درمان را تا دو هفته دیگر در خانه طی می‌کند.

اخطار ایمنی به ۴۰۰ مرکز درمانی

معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از صدور اخطار ایمنی برای بیش از ۴۰۰ بیمارستان و مرکز درمانی در پایتخت خبر داد. محمود قدیری درباره وضعیت ایمنی مراکز درمانی و بیمارستانی اظهار کرد:‌ کارشناسان آتش‌نشانی در سال‌های اخیر از بسیاری از اماکن عمومی و تجمعی بازدید کرده و با بررسی موارد ایمنی، خلأها و موارد نقض ایمنی را به مالکان هشدار داده‌اند.

ابتلای ۵ نماینده به کرونا

۵تن از نمایندگان مجلس به کرونا مبتلا شده‌اند. گفتنی است اسامی نمایندگانی که به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند، به شرح زیر است: محمدطلا مظلومی نماینده مردم بهبهان در مجلس، حجت‌الاسلام سیدمحمد موحد نماینده کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس، حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر، برخوار و میمه در مجلس و علی‌عسگر ظاهری نماینده مسجدسلیمان در مجلس.

دستگیری جاعلان اسناد ملکی

رئیس پلیس آگاهی استان البرز از دستگیری جاعلان و کلاهبرداران اسناد ملکی در این استان خبر داده و گفته است: تاکنون ۲۶جلد سند جعلی باعناوین اداری، ارگان‌های دولتی و خصوصی کشف شده و متهمان به ۴۰۰ میلیارد ریال کلاهبرداری اعتراف کرده‌اند. این در حالی است که سرهنگ محمد نادربیگی با بیان اینکه متهم دارای سوابق متعدد کیفری درجعل و سرقت است خاطرنشان کرد: نامبرده با همدست خود با معرفی خود به عنوان وکیل دادگستری با عناوین جعلی مختلف و با تبلیغات گسترده در فضای مجازی سوژه‌های خود را شناسایی کرده و املاک را با معرفی یک مالک صوری و ارائه اسناد و مدرک جعلی به متقاضیان فروخته‌اند که با تلاش پلیس همدست وی نیز در یکی از مناطق کرج دستگیر شده است.

محمدعلی کامفیروزی تبرئه شد

بر اساس رای صادر شده قضات صادرکننده رای خاطرنشان کرده‌اند که کامفیروزی در تمام مراحل رسیدگی منکر اتهام توهین به مقام معظم رهبری شده و همچنین در گزارش ضابط پرونده نیز این اتهام گزارش نشده است، بنابراین تقاضای تجدیدنظر کامفیروزی صحیح تشخیص داده شده است و رأی قطعی بر برائت او صادر می‌گردد.» گفتنی است وی سال‌ها قبل در جلسات دیدار فعالان دانشجویی با مقام معظم رهبری سخنرانی کرده بود. محکومیت اولیه او به اتهام توهین به مقام معظم رهبری، با واکنش‌های انتقادآمیز زیادی روبه‌رو شده است.

بازگشت کی‌روش به ایران

سرمربی سابق و پرتغالی تیم ملی فوتبال ایران در تاریخی نزدیک و به‌زودی راهی کشورمان خواهد شد. در این رابطه تابناک نوشت؛ کارلوس کی‌روش سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران در دو جام جهانی اخیر و سرمربی فعلی کلمبیا به بهانه برگزاری یک مراسم خیریه به زودی راهی ایران خواهد شد. این در حالی است که کی‌روش بابت رساندن تیم ملی فوتبال به مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا از فدراسیون ایران درخواست ۲۰۰ هزار دلار کرده و فیفا هم به نفع کی‌روش رای داده و او هم بخشی از این مبلغ را به مراکز خیریه اهدا کرده است. قرار است در این مراسم او تصمیم خودش را عملی کند.

دستگیری یک کارچاق کن

رئیس کل دادگستری گلستان در مورد دستگیری یک کارچاق کن گفت: کارمندی که چند سال پیش از دادگستری گلستان اخراج شده بود، به اتهام کارچاق‌کنی دستگیر شده است. هادی هاشمیان در این باره افزود: این فرد با این ادعا که می‌تواند بر روند رسیدگی به پرونده‌ها اثر بگذارد و رأی را به نفع افراد تغییر دهد، از افراد پول می‌گرفته است. وی ادامه داد: کارکنان حفاظت و اطلاعات دادگستری استان این کارچاق‌کن را در پی شکایت افرادی که فریب او را خورده بودند، شناسایی و دستگیر کرده‌اند.

تکذیب آتش‌سوزی در پتروشیمی تندگویان

پتروشیمی شهید تندگویان وقوع هرگونه آتش‌سوزی در واحدهای عملیاتی و فرآیندی این مجتمع را تکذیب و اعلام کرد: همه واحدهای این شرکت در مدار تولید قرار دارند. همزمان با انتشار اخبار جعلی در رسانه‌ها مبنی بر وقوع آتش‌سوزی در این مجتمع، به اطلاع می‌رساند هیچ‌گونه حادثه‌ای در پتروشیمی شهید تندگویان به وقوع نپیوسته و هم‌اکنون همه واحدهای این شرکت عملیاتی هستند. روابط عمومی پتروشیمی شهید تندگویان به‌منظور احترام به افکار عمومی از رسانه‌ها درخواست می‌کند پیش از انتشار اخبار، صحت و سلامت آن را از روابط عمومی شرکت‌های پتروشیمی پیگیری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    0 0
    "روحانی رکورد مصدق را شکست ... " کیفیت مهمه نه کمیت!! این مدلی که ایشان دارند اقتصاد را می چرخانند، واقعا زحمت میکشند. بدا به حال دولت بعدی
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    0 1
    مصدق مگر که بود! یکی بود مثل همین روحانی که کشور را سرانجام تسلیم آمریکایی ها و انگلیس کرد
    • IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
      0 0
      هر کس دیگه هم جای زم جرمش اخلال در امنیت ملی و افساد بود و اونطور غیرقابل باورش دستگیر میشد همون اول سکته زده بود زم چقدر پوست کلفته که فقط حال روحیش خوب نیس!!!؟؟
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    0 0
    روحانی رکورد مصدق را شکست کلا ایشون خیلی رکورد ها رو شکسته برای همینه که پول ملی به خاک سیاه نشسته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس