اخبار ویژه روزنامه ها

سایت وابسته به معاون ارتباطات دفتر رئیس‌جمهور می‌گوید: تورم در خوش‌بینانه‌ترین تلقی ۴۱/۲ درصد است که یک رکورد است و بنابراین اجاره‌بها باید بیش از سقف ۲۵ درصدی باشد که دولت تعیین کرده‌ است.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

**********

کیهان

اقتصاد را در ونزوئلا هم غربگرایان به هم ریخته‌اند

سخنگوی دولت می‌گوید تلاش کردیم اقتصاد ایران ونزوئلایی نشود. علی ربیعی در جمع خبرنگاران و درباره مهار گرانی و قیمت‌های افسارگسیخته، اظهار کرد: ما مدام درگیر این چالش بوده‌ایم و باید بگویم تحریم‌های ۹۴ قابل مقایسه با امروز نیست. فشار حداکثری که امروز وجود دارد را نمی‌توان نادیده گرفت. ریشه علمی به وضعیت اقتصاد بازمی‌گردد. زمانی ۵۰ میلیارد دلار درآمد داشتیم که ۱۴ میلیارد دلار آن برای کالاهای اساسی بود، بانک مرکزی در این مدت تمام تلاش خودش را برای کنترل نقدینگی کرده است، امروز چرا مسکن گران می‌شود بحث وجود همین نقدینگی است.

وی ادامه داد: خاطرمان هست که عده‌ای می‌گفتند تورم ونزوئلایی خواهیم داشت اما تلاش خودمان را به کار بردیم که این امر محقق نشود. دولت تمام تلاش خودش را کرده است اما بخشی از این وضعیت فعلی برای سوداگری است.

دستیار اجتماعی رئیس‌جمهور تاکید کرد: مشکلات وجود دارد اما با این وجود سراغ بانک مرکزی نرفتیم و استقراض نکردیم، ما امروز هزینه‌های دولت را کاهش دادیم و منابع را از بورس به وجود آوردیم.

سخنان سخنگوی دولت در حالی است که اولا وعده دولت در ازای واگذاری یا تعطیلی بخش اصلی از برنامه هسته‌ای، لغو همه تحریم‌ها بود؛ نه این که سخنگوی دولت بگوید تحریم امروز قابل مقایسه با سال ۹۴ نیست. به خاطر داریم که دولتمردان در رسانه‌های همسو دائما از افزایش بی‌سابقه درآمدهای ارزی در صورت توافق با آمریکا خبر می‌دادند و از بازگشت ۱۵۰ میلیارد دلار به کشور دم می‌زدند یا وعده درآمدهای حداقل ۶۰ میلیارد دلاری در سال را می‌دادند. هنوز هیچ دولتمردی پاسخ نداده که چرا حتی سال‌های ۹۱ و ۹۰ با وجود اعمال تحریم‌های فلج‌کننده و بدون برجام، چند برابر امسال درآمد داشتیم؟ در عین حال اگر درآمدهای ارزی به خاطر تحریم‌ها - و البته سوءمدیریت دولت- محدود شده،‌ چرا دولت ۱۸ میلیارد دلار را به قیمت ۴۲۰۰ تومان به حراج رانت‌خوارها گذاشت یا چرا ۲۷ میلیارد دلار ارز تخصیص یافته به‌ نام صادرات، به کشور بازنگشته است؟!

درباره موضوع نقدینگی نیز، حداقل پنج برابر شدن نقدینگی ظرف ۷ سال (از ۴۷۰ هزار میلیارد به ۲۷۰۰ هزار میلیارد تومان)، یکی از نتایج مدیریت دولت است؛ دولتی که ارکان آن قبل از رسیدن به منصب، دولت وقت (دهم) را به خاطر اختصاص تنها ۴۰ هزار میلیارد تومان برای پیشبرد مسکن مهر، متهم به ایجاد نقدینگی و تورم می‌کردند. قطعا دولت بیشترین سهم را در پنج برابر شدن نقدینگی سرگردان و سوداگر دارد و جالب این که این نقدینگی هیچ نسبتی با تولید و رونق اقتصادی مگر در جهت معارضه و تخریب ندارد.

با این تفاصیل باید گفت که دولتمردان وعده رونق اقتصادی و بی‌نیاز کردن مردم از یارانه‌ها را می‌دادند چنان که برخی از شهروندان ساده‌دل در جشن‌های برجامی هر دلار را با اسکناس ۵۰۰ و ۱۰۰۰ تومانی مقایسه می‌کردند حاکی از این که قرار است دلار ۴ یا ۷ برابر ارزان‌تر شود!! آن روز خبری از ادعای ونزوئلایی کردن اقتصاد نبود و با واردات کالاهای لوکس، سعی می‌شد چنین القا شود که ایران در حال  تبدیل به یک کشور اروپایی است!

در حقیقت این صحنه‌آرایی نادرست، بستری بود برای تضعیف بی‌سابقه اقتصاد کشور و تحمیل رکود تورمی در عین حال باید توضیح داد که فشار آمریکا و غرب برای ایجاد بحران اقتصادی در ونزوئلا، به کمک عناصر غربگرا انجام می‌شود. و بالاخره این که تلاش برای تحقیر کشورهای شرقی یا آمریکای لاتین با استخدام ادبیات قالبی در حالی است که آمریکا و برخی متحدان غربی آن در بدترین شرایط اقتصادی و اجتماعی به سر می‌برند اما غربگرایان مطلقا درباره آن سکوت کرده  یا روایت برعکس دارند.

سایت دولتی: ۲۵ درصد افزایش اجاره‌بها کم است(!)

سایت وابسته به معاون ارتباطات دفتر رئیس‌جمهور می‌گوید: تورم در خوش‌بینانه‌ترین تلقی ۴۱/۲ درصد است که یک رکورد است و بنابراین اجاره‌بها باید بیش از سقف ۲۵ درصدی باشد که دولت تعیین کرده‌ است(!)

خبر آنلاین درباره طرح دولت برای اجاره‌ مسکن نوشت: «دولت در گیرودار گرانی‌ها، طبق قولی که داده بود و پس از کلی بررسی موضوع در کارگروه‌های اقتصادی و کرونایی، به این نتیجه رسید که بهترین راه حمایت از مستاجرین این است که موجرین را به رعایت سقف مورد نظر خود در افزایش اجاره‌بها وادار کند و آقای رئیس‌جمهور سقف افزایش نرخ اجاره‌بها را در سال جاری برای تهران ۲۵ ، کلان‌شهرها ۲۰ و بالاخره شهرهای دیگر ۱۵ درصد اعلام کرد و دستور تمدید خود به خود قراردادهای اجاره را با رعایت این دستورالعمل صادر نمود.

اگرچه این راه‌حل ممکن است به مذاق من مستاجر شیرین بیاید اما اگر از زاویه‌ای دیگر به موضوع نگاه کنیم، دیدگاهمان احتمالا تغییر می‌کند. بنابر آنچه بانک مرکزی از تورم سال ۹۸ اعلام کرده، در سال گذشته تورم سالانه برابر با ۴۱/۲ درصد بوده است که در ۴۰ سال گذشته، بعد از سال ۱۳۷۴، بیشترین نرخ تورم را داشته است. در محاسبه نرخ تورم نیز هیچ تقسیم‌بندی جغرافیایی‌ای لحاظ نشده است و این نرخ برای سراسر کشور بوده است. اگرچه بعضی از اهالی اقتصاد این عدد را خوش‌بینانه دانسته و در مبانی محاسبه آن بحث دارند اما اگر همین عدد را ملاک قضاوت قرار دهیم به این نتیجه ساده می‌رسیم که دولت با وجود این میزان تورم، بنا دارد موجرین نود و هشت درصد شهرهای کشور را ملزم کند که تقریبا یک سوم نرخ تورم کرایه خانه خود را افزایش دهند.

این راه‌ حل شبیه آن است که به زودی دولت بخواهد برای تامین خودروی مورد نیاز اقشار فاقد خودرو، مالکان دو خودرو و یا بیشتر را مجبور کند که خودرو دوم و بعدی خود را با ۳۰ درصد تخفیف در قیمت به افراد فاقد خودرو بفروشند. تصور کنید این راه حل را برای منزل هم در نظر بگیرند و دولت بخواهد مثلا خانه‌های بزرگ در منطقه یک تهران را بین فاقدین مسکن تقسیم کند!! هر چند که این شیوه اگر عدالت نیست اقلا ظلم بالسویه است اما وقتی فکر می‌کنیم به ابعاد این تصمیم بیشتر پی می‌بریم.

این شیوه که جامعه را به دو بخش تقسیم می‌کند و بی‌محابا از اموال یک بخش کم شمارتر می‌گیرد و به بخش پرشمارتر هدیه می‌کند، راه‌حل آشنایی است و اهالی اقتصاد می‌دانند که اسم آن در اقتصاد چیست و سرنوشت این سبک مدیریت در دنیا چه بود. یادمان باشد که به قول معروف مساوات الزاما عدالت نیست.

دولت اگر می‌تواند بهای خدمات خود، سوخت، کلیه تولیدات در کشور، درآمدهای همه مشاغل آزاد و به خصوص نرخ برابری ارز و قیمت طلا را که به عنوان شاخص هستند با همین نرخ تعدیل کند حرفی نیست وگرنه می‌تواند از جیب خود برای کمک به اقشار آسیب‌پذیر اجتماع هزینه کند و دست در جیب مردم نکند.

به نظر می‌رسد که نباید امنیت سرمایه را در کشور با تصمیمات غیر قابل توجیه تهدید کرد.»

خبر آنلاین البته توضیح نداده که اگر تورم ۴۲ درصد است چرا برخی قیمت‌ها صد درصد یا بیشتر افزایش یافته است؟ این یادداشت در حالی منتشر می‌شود که خبر آنلاین، در سال ۹۲ نیز با اشاره به افتضاح توزیع سبد کالا نوشته بود: توزیع سبد کالا به شیوه‌ای که انجام شد نه یک اتفاق بود و نه عملی که تبعاتش برای روحانی و و مردانش غیرقابل پیش‌بینی باشد. او دقیقا همین اتفاق- ازدحام، دعوا و مرافعه و احیانا له شدن زیر دست و پا- را پیش‌بینی می‌کرد و اصلا آن را برای پیشبرد استراتژی خارجی خود لازم دانست»!

اخیرا دفتر رئیس‌جمهور در نامه‌ای با امضای علیرضا معزی معاون ارتباطات دفتر، خطاب به کیهان نوشته بود: تلاش و فداکاری دولت در هر کوی و برزنی ثبت است.

این نکته هم گفتنی است که طبق آمار رسمی قیمت مسکن در دوره هفت ساله دولت روحانی، ۵۸۶ درصد افزایش داشته است.

حداقل ۳۰۰ هزار میلیارد بدهی میراث روحانی برای دولت بعد

خزانه خالی و بدهی‌های انباشته، میراث دولت روحانی برای دولت آینده است.

به گزارش مشرق، برنامه دولت برای رفع کسری بودجه،‌ انتشار حجم عظیم انواع اوراق مالی است که بازپرداخت آنها به دوش دولت بعد خواهد بود به طوری که فقط برای اوراقی که امسال منتشر می‌شود، دولت سیزدهم باید ۳۰۰ هزار میلیارد تومان از بودجه‌اش را کنار بگذارد.

دمیدن در تنور انتشار بی‌محابای اوراق جهت تأمین مالی دولت در حالی است که دولت دوازدهم، سال پایانی خود را سپری می‌کند و آقای همتی رئیس کل بانک مرکزی نیز به طور مستمر در صفحه شخصی خود در فضای مجازی، با اعلام آمادگی برای این موضوع، دولت را به انتشار حجم عظیم اوراق بدهی تشویق و ترغیب می‌نماید. قرار داشتن در سال آخر خدمت بدان معناست که تسویه حجم قابل توجهی از اوراق مذکور، برعهده دولت آتی قرار خواهد گرفت. لذا بار مالی منتقل شده، جزو مهم‌ترین چالش‌هایی است که دولت بعد در روزهای ابتدایی باید با آن دست و پنجه نرم کند.

بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد از مجموع اوراق منتشر شده توسط دولت دوازدهم، بخشی سررسید شده، سررسید بخشی دیگر مربوط به سال ۱۳۹۹ و چهار ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ و سررسید مابقی مربوط به دولت سیزدهم خواهد بود.

بررسی اسناد خزانه به عنوان عمده‌ترین اوراق دولتی نشان می‌دهد که سهم دولت سیزدهم در بازپرداخت اوراق مذکور به ارزش ۵۳/۵ هزار میلیارد تومان است که ۴۶ هزار میلیارد تومان از آن مربوط به اصل و ۷/۵ هزار میلیارد تومان سود آن می‌باشد.

اما همه ماجرا به ارقام فوق ختم نمی‌شود زیرا طبق قانون بودجه ۱۳۹۹، دولت مجوز انتشار ۸۰ هزار میلیارد تومان اوراق جدید را دریافت کرده است. به علاوه، بنا بر اظهارات رئیس کل بانک مرکزی، مجوز انتشار ۱۵۰ هزار میلیارد تومان اوراق دیگر به منظور اجرای عملیات بازار باز از سوی سران دریافت شده است. حال آنکه با توجه به آثار و تبعات منفی و قابل پیش‌بینی آن، ضرورت دارد سایر اعضای سران قوا در خصوص صحت و سقم این موضوع پاسخگو باشند.

شایان ذکر است چنانچه ۱۵۰ هزار میلیاردتومان اوراق مذکور که بیش از درآمدهای مالیاتی در سال گذشته هست منتشر شود، مجموع مجوز اوراق منتشر شده توسط دولت به ۲۳۰ هزار میلیارد تومان بالغ خواهد شد و با احتساب سود سالیانه ۱۵ درصد، رقمی معادل ۲۲ هزار میلیارد تومان نیز در هر سال به آن افزوده خواهد شد و مجموع این بدهی در صورت سررسید یک ساله اوراق به حداقل ۲۵۲ هزار میلیارد تومان خواهد رسید. البته سررسید این اوراق معمولاً سه ساله است، بنابراین اگر سود سه سال را حساب کنیم مجموع رقمی که دولت سیزدهم باید بازپرداخت کند به بیش از این رقم می‌رسد. در هر حال اگر حداقل ارقام فوق را هم مد نظر قرار دهیم (۵۳/۵ هزار میلیارد تومان اسناد خزانه + ۲۵۲ هزار میلیارد تومان اوراق مالی) دولت بعد باید در ابتدای فعالیتش به دنبال بازپرداخت بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی به جای مانده از دولت روحانی باشد. از الزامات مواجهه با معضلات و چالش‌های اقتصادی دولت‌ها در وهله اول آن است که در هزینه‌ها به ویژه جاری صرفه‌جویی نمایند لیکن همان‌گونه که در ارقام بودجه مشاهده می‌شود، بودجه جاری طی ۷ سال گذشته بیش از ۳ برابر شده است.

پاسخ چندباره کارگزاران به تحلیل عوام‌فریبانه مرعشی

سخنگوی حزب کارگزاران با اعتماد به نفس منحصر به فرد، از مجلس جدید که یک ماه است سرکار آمده خواست تا پاسخگوی نابسامانی‌های اقتصادی‌ای باشد که دولت مورد حمایت طیف متبوع وی پدید آورده است!!

حسین مرعشی درباره نامه رؤسای ۱۲ کمیسیون مجلس به روحانی گفت: این نامه می‌خواهد این پیام را بدهد که سیاستگذاران مجلس بنا دارند تا به‌سمت یک تنش سیاسی جدید در کشور بروند. در شرایط فعلی هم این پیام به نظرم آثار حادی خواهد داشت. به هر حال در شرایط کنونی  به نظر می رسد مجلس تصمیم گرفته تا راهبرد استفاده از مشکلات عمومی کشور به نفع منافع جناحی را در پیش بگیرد.

وی در گفت‌وگو با روزنامه ایران اظهار داشت: ببینید از نظر منطقی به نظر من این نامه دچار ضعف‌های جدی است. ازجمله اینکه رئیس جمهوری و دولت متعهد به برنامه‌هایی هستند که خودشان در دو انتخابات اعلام کرده و بابت آنها رأی گرفته‌اند نه برنامه سیاسی کسانی که رقیب آنها بودند. خب مردم به آن شعارهایی که آقایان می‌گویند رأی نداده‌اند و اگر روی آنها خیلی اصرار دارند، یک سال دیگر صبر کنند و اگر از مردم برای اداره دولت بر اساس این شعارها رأی گرفتند، آن وقت خودشان عمل کنند.

مرعشی با تخطئه شعار انقلابی بودن نمایندگان مجلس گفت: اگر می‌گویند انقلابی‌گری یعنی اینکه مذاکره‌ای نباید در سطح بین‌المللی داشته باشیم، ادامه آن را هم بگویند. تصور اینکه کسی بگوید در شرایط تنش فزآینده در روابط خارجی و مشکلات رو به افزایش روابط اقتصادی با خارج، موضع من عدم مذاکره و قطع همکاری است اما توقع دارم وضع مردم هم بدتر نشود و ارزش پول ملی هم نریزد و اشتغال از بین نرود، تصوری غیرواقعی است. ما الان فروش نفت‌مان تقریباً رو به تعطیلی است. نمی‌شود که هم بابت اینکه فروش نفت از بین رفته و ما باید اقتصادمان را بدون نفت اداره کنیم خوشحال باشیم،هم وقتی دلار می‌شود ۲۰ هزارتومان برایمان سؤال شود که چرا این‌طور شده.هرکاری لوازمی دارد و تبعاتی؛انقلابی بودن دردنیای امروز با تعریفی که این طیف تندرو سیاسی دارند نتیجه‌اش فشار اقتصادی می‌شود. نتیجه‌اش توقف صادرات نفت هم هست.

مرعشی می‌افزاید: سؤال خیلی ساده این است که الان دولت با یک کسری ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی مواجه است. عزیزان انقلابی که این‌طور انتقاد می‌کنند چه راهی برای رفع این کسری دارند؟ چگونه می‌خواهند آن را حل کنند؟

آقایان مسئول مجلس انقلابی یک راهکار برای این بدهند اگر راهکاری دارند. یا اینکه امروز کشور حداقل به ۱۵ میلیارد دلار ارز ۴ هزار و دویست تومانی نیاز دارد برای تأمین دارو و نیازهای اولیه تا این اقلام گران نشوند. مجلس انقلابی راه حلش برای تأمین این مبلغ چیست؟ صادرات نفت متوقف است. مجلس انقلابی راه حلش را برای احیای دوباره صادرات نفت با همان حجم قبل از تحریم بگوید.

آقای مرعشی در این مصاحبه طولانی عمداً نمی‌گوید که بسیاری از تلخی‌های اقتصادی که او برمی‌شمارد، عایدات دولت «برجام و دیگر هیچ» است. در واقع امثال او باید جای متهم نشانده و محاکمه شوند اما ادای مدعی‌العمومی درمی‌آورند. نامه رؤسای کمیسیون‌های مجلس پیام روشنی دارد: مسیر هفت ساله‌ای که دولت رفته، در بن‌بست بود و خسارت‌های بزرگی به کشور تحمیل کرد و باید تغییر کند.

اما امثال آقای مرعشی برخلاف این مطالبه امیدوارانه برای تغییر، اصرار دارند بگویند که دولت در یک سال باقی مانده از دوره خود نیز تکان نخواهد خورد و دست روی دست می‌گذارد تا شرایط را بدتر کند!

برجام حتی اگر خوب بود و ادامه می‌یافت و زیربار آمریکا و غرب نمی‌ماند، در خوش‌بینانه‌ترین تحلیل، آورده بسیار محدودی می‌توانست داشته باشد و نمی‌توانست جای تدبیر و تلاش دولت را بگیرد. اما واقعیت این است که برجام اساساً برای به تحلیل بردن توانمندی‌های اقتصادی کشور طراحی شده بود. اما در هر حال وقتی این مسیر به بن‌بست رسیده- و از ابتدا هم بن‌بست بود- آیا می‌توان گفت دولت از مردم رأی گرفته و تغییر مسیر نمی‌دهد؟ اکنون زندگی مردم زیر بار فشار سوء تدبیر اقتصادی است و این فشار با خروج از اتکا و امید به غرب برطرف می‌شود. به یک معنای دیگر و برخلاف تحریف‌گری آقای مرعشی، وضعیت موجود حاصل غیرانقلابی عمل کردن در مواجهه با بدعهدی غرب است و نه نتیجه رفتار انقلابی. اعتماد به دشمن بود که موجب شد صادرات ۱/۵ میلیون بشکه‌ای نفت قبل از برجام، به زیر ۳۰۰ هزار بشکه برسد. از سوی دیگر، مرعشی در حالی از مضیقه ارزی حرف می‌زند و از مجلس می‌خواهد پاسخگو باشد که هنوز سرنوشت ۱۸ میلیارد دلار ارز دولتی واگذار شده و ۲۷ میلیارد دلار ارز اختصاص یافته برای صادرات معلوم نیست! ارز ۲۰ هزار تومانی نتیجه مجموعه‌ای از این بی‌تدبیری‌های بی‌سابقه است و عجیب و مشکوک این که سخنگوی حزب اشرافی کارگزاران اصرار دارد رویکرد عقیم دولت نباید تغییر بکند!

و بالاخره این که رفوگری و ماله‌کشی آقای مرعشی، برخلاف محتوای بیانیه دو سال پیش حزب متبوعش درباره سوء عملکرد دولت است. این حزب پس از ناکامی رئیس‌جمهور در پاسخ به ۴ پرسش از ۵ پرسش نمایندگان مجلس دهم نوشت: پاسخ‌های روحانی نه مجلس را قانع کرد و نه ملت را راضی ساخت. دولت حاضر دارای استراتژی اقتصادی روشنی است. جز اقتصاددانان آزادیخواه، طرفداران نهادگرایی هم دل خوشی از دولت ندارند. دولت روحانی، دولتی سرگشته و دولت بزم است نه دولت رزم.

همچنین لیلاز عضو مرکزیت کارگزاران به یورو نیوز گفته بود: اگر اختیارات موجود به چوب خشک داده شده بود، بهتر از دولت روحانی عمل می‌کرد.

همچنین اظهارات چندباره کرباسچی دبیرکل کارگزاران درباره فشلی و خستگی و بی‌برنامگی دولت معروف است.

ایران

تقاضای تشکیل فراکسیون «سیر و عدس» در مجلس

خبر اول اینکه، عضو هیأت رئیسه مجلس از توقف تشکیل فراکسیون‌ها در مجلس توسط هیأت رئیسه خبر داد. به گزارش فارس، علیرضا سلیمی گفت: با تصمیم هیأت رئیسه مجلس تشکیل فراکسیون‌ها در مجلس متوقف شده است. وی افزود: تاکنون حدود ۱۰۰ درخواست تشکیل فراکسیون به هیأت رئیسه مجلس واصل شده که تعداد آنها همچنان رو به افزایش است. تعدادی از فراکسیون‌ها عملاً در مسیر موازی با یکدیگر حرکت می‌کنند و ما شاهد موازی کاری در تشکیل این فراکسیون‌ها هستیم؛ به عنوان مثال فراکسیون تعاون و کار و فراکسیون تعاون و همیاری از جمله مواردی است که درخواست تشکیل آنها به هیأت رئیسه واصل شده که هر سه در واقع یک مسیر را دنبال می‌کند. سلیمی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر تشکیل فراکسیون‌های دیگری همچون فراکسیون عدس و سیر به هیأت رئیسه واصل شده که سؤال اینجاست شأن یک فراکسیون در این حد پایین آورده شود؟ وی افزود: با توجه به این موارد هیأت رئیسه تصمیم گرفته تا فعلاً جلوی تشکیل فراکسیون‌ها گرفته شود تا سازوکار مناسبی برای تشکیل آنها در نظر گرفته شود.

واکنش امریکا به درخواست ایران برای بازداشت ترامپ

خبر دیگر اینکه، امریکا به درخواست ایران از اینترپل برای تعقیب قضایی رئیس ‌جمهوری امریکا واکنش نشان داد. خبرآنلاین نوشت: برایان هوک، نماینده ویژه دولت امریکا در امور ایران برای اینترپل درخصوص درخواست ایران برای بازداشت دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری امریکا تعیین تکلیف کرده است. هوک در یک کنفرانس خبری در ریاض در کنار وزیر مشاور عربستان سعودی در امور خارجی گفت: ارزیابی ما این است که اینترپل برای پرونده‌هایی که ماهیت سیاسی دارند، اعلان قرمز صادر نمی‌کند. وی در ادامه گفت: این ماهیت سیاسی دارد. این مسأله ارتباطی با امنیت، صلح بین‌المللی یا ارتقای ثبات ندارد. این یک حرکت تبلیغاتی است که کسی آن را جدی نمی‌گیرد. گفتنی است دوشنبه دادستان تهران از شناسایی ۳۶ نفر از افراد مرتبط با ترور شهید سلیمانی و صدور دستور جلب و اعلام وضعیت قرمز به اینترپل خبر داد که در رأس آنها دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکاست.

روایت استاندار سیستان و بلوچستان از انفجار دیروز

دست آخر اینکه، استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به حادثه صبح دیروز در منطقه کورین سیستان و بلوچستان اظهار داشت: یک بمب کنار جاده‌ای بوده که در منطقه کورین منفجر شده و هیچ خسارت جانی و مالی هم دربر نداشته است. به گزارش ایرنا، وی درباره شایعات مربوط به شهادت فرمانده سپاه منطقه کورین و راننده او در این عملیات نیز گفت: این خبر صحت ندارد و کذب محض است. استاندار سیستان و بلوچستان یادآور شد: این حادثه به خاطر انفجار یک بمب کنار جاده‌ای بوده است. البته یک بمب دیگر هم در همان حوالی کارگذاشته بودند که خنثی شده است. موهبتی عنوان کرد: گروهک جیش‌الظلم مسئولیت این انفجار را پذیرفته که این اطلاعات تنها در فضای مجازی مطرح شده است و تحقیقات ادامه دارد و اطلاعات تکمیلی اعلام خواهد شد. در این زمینه نماینده مردم زاهدان در مجلس هم شهادت فرمانده بسیج کورین در عملیات تروریستی در زاهدان را تکذیب کرد و گفت این حادثه تلفات جانی نداشته است. فداحسین مالکی ادامه داد: سرهنگ میرشکار فرمانده بسیج کورین فقط جراحت مختصری دیده‌اند.

خراسان

پای «شعام» هم به لجستیک مبارزه با کرونا باز شد

یک مقام مسئول اجرایی در ابلاغیه روزهای اخیر خود خطاب به تعدادی از مدیران ارشد وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مصوبه اردیبهشت ماه شورای عالی امنیت ملی(شعام)، متذکر شده طبق آن مصوبه، وزارتخانه مذکور به عنوان مسئول تامین (لجستیک) اقلام مورد نیاز وزارت بهداشت برای مقابله با ویروس کرونا انتخاب شده و اجرای مصادیق و موارد مربوط به این ابلاغیه، در زمان بندی مربوط مورد انتظار است.

مدیران دولتی آموزش همکاری با بخش خصوصی می بینند 

در ادامه برنامه های دولت برای واگذاری بخشی از فعالیت های ادارات دولتی به بخش خصوصی، اعضای کابینه با دریافت دستورالعملی در روزهای اخیر موظف شده اند ضمن ارزیابی عملکرد نهادهای دولتی استانی در این حوزه، به منظور فرهنگ سازی و ایجاد باور سازمانی برای امکان پذیر دانستن برون سپاری خدمات دستگاه‌ های اجرایی، دوره‌ های آموزشی لازم را برای مدیران و کارمندان ادارات پیش بینی کنند.

آرمان

ناظم دباغ به کرونا مبتلا شد

نماینده اقلیم کردستان عراق در تهران به کرونا مبتلا شده است. گفتنی است نمایندگی اقلیم کردستان عراق در تهران در صفحه رسمی خود اعلام کرده که ناظم دباغ به کرونا مبتلا شده است. بر اساس این گزارش نتایج دو آزمایش ناظم دباغ مثبت اعلام شده و وی به مدت ۱۴ روز به قرنطینه خواهد رفت.

سفیر آلمان سوار وانت آبی!

سفیر آلمان در تهران خبر از پایان ماموریت خود در ایران داده است. گفتنی است این دیپلمات ارشد آلمانی با انتشار عکسی از خود که سوار بر ماشین نیسان است، در توئیتر نوشت: «‏بعد از ۴ سال در ایران، زمان خداحافظی فرارسید». این در حالی است که چندی پیش نشریه بیلد آلمان اعلام کرد: میشل کلوربرشتولد سفیر آلمان در تهران جایگزین میگوئل برگر، رئیس بخش اقتصادی وزارت امور خارجه آلمان می‌شود.

عروسی به سبک سیندرلا

در تالاری در لواسان، به‌جز مراسم عروسی، داستان «سیندرلا» هم برای مهمانان با ایفای نقش توسط‌ عروس و داماد بازآفرینی می‌شود. فضایی مدرن با طراحی داخلی به سبک فیلم و کارتون مشهور سیندرلا که زندگی اشرافی طبقه خاصی در ایران را به تصویر می‌کشد. در این تالار ۱۵۰ خدمه به عنوان بازیگر برای بازآفرینی پویانمایی سیندرلا حضور دارند و هزینه هر مهمان برای صاحب این مراسم، حدود یک‌میلیون تومان برآورد می‌شود. هزینه یک مراسم ازدواج در این باغ مجلل، به بیش از یک‌میلیارد تومان هم می‌رسد.

حمله پرسپولیسی‌ها به سرپرست باشگاه

بازیکنان تیم فوتبال پرسپولیس علیه سرپرست باشگاه پست‌هایی مشترکی را در فضای مجازی منتشر کرده‌اند. در این راستا بازیکنان پرسپولیس علیه مهدی رسول‌پناه سرپرست این باشگاه پست مشترکی را منتشر کرده‌اند. گفتنی است این پست توسط اغلب بازیکنان پرسپولیس نظیر سیدجلال حسینی، علیرضا بیرانوند و... منتشر شده است. در این پست اشاره شده است که شخص اول باشگاه قدرت تصمیم‌گیری ندارد و تحت‌تاثیر عده‌ای خاص اقداماتی خلاف منافع باشگاه انجام می‌دهد؛ پرسپولیس هم مانند گوشت قربانی شده که هر کس به دنبال بردن تکه‌ای از آن است.

دستگیری پزشک قلابی در اینستاگرام

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات پایتخت، از دستگیری پزشک قلابی با ۱۰۰۰ دنبال‌کننده در شبکه‌های اجتماعی خبر داد و گفت: متهم از اسم و مشخصات پزشک هم نامش سوءاستفاده کرده بود. سرهنگ داوود گودرزی در این باره اظهارکرد: در رصدهای اطلاعاتی مشخص شده است، فردی که مدعی است پزشک متخصص ریه است با راه‌اندازی صفحه‌ای در فضای مجازی توانسته است بیش از ۱۰۰۰ دنبال‌کننده و مخاطب جذب کند. گفتنی است این مقام انتظامی با اشاره به اینکه در بررسی اولیه مشخص شده است که این فرد تعدادی زیادی از شهروندان را ویزیت و معاینه کرده است، ادامه داد: در پالایش‌های اطلاعاتی مشخص شده است متهم که دارای مدرک دیپلم بوده و متخصص ریه هم نیست با جعل مدارک هویتی از دنبال‌کنندگان کلاهبرداری می‌کرده است.

ملاقاتی با داوطلبان نداشته‌ایم

سخنگوی شورای نگهبان بیان داشت: شورای نگهبان تاکنون هیچ ملاقات رسمی و غیر رسمی با داوطلبان احتمالی انتخابات ریاست جمهوری نداشته و به این زودی‌ها نیز نخواهد داشت. عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در توئیتی نوشت: برخی انتخابات ریاست جمهوری را خیلی زود شروع کرده اند و هر از گاهی با اخبار خود ساخته، ملاقات‌های فرضی افراد را با شورای نگهبان مطرح می‌کنند! شورای نگهبان تاکنون هیچ ملاقات رسمی و غیر رسمی با داوطلبان احتمالی نداشته و به این زودی‌ها نیز نخواهد داشت.

مجیدی همه را آنفالو کرد!

سرمربی استقلال در اقدامی عجیب، تمامی دنبال‌کننده‌های خود را در صفحه اینستاگرام حذف کرده است. بعد از شکست استقلال مقابل فولاد در اهواز بود که فرهاد مجیدی در پستی جنجالی در اینستاگرام از ویلای امیردشت و فوتبال پاک صحبت کرد. وی به نوعی مدعی شده است در آن مسابقه در حق تیم وی اجحاف شده اما این بار و بعد از توقف تیمش، در اینستاگرام اقدام عجیب دیگری انجام داده است. بر این اساس سرمربی استقلال که این روزها تحت فشار هواداران قرار دارد، همه دنبال‌کنندگان اینستاگرام خود را آنفالو کرده است. مشخص نیست دلیل این اقدام مجیدی چه بوده است اما باید دید در روزهای آینده از این تصمیماتش پرده برمی‌دارد یا خیر؟

مرخصی اندوه در دانمارک

بسیاری از کشورهای دنیا در صورت فوت یکی از اعضای خانواده شهروندان، برای مدت زمان کوتاه مدتی مرخصی در نظر می‌گیرند، اما در شرایط مشابه، دانمارک کار متفاوتی انجام می‌دهد. بر این اساس قوانین قبلی به والدین دانمارکی که فرزندی بیش از هفت ماهه را از دست می‌دادند، حق مرخصی غم به مدت ۱۴ روز را داده بود. با این حال قوانین جدید دانمارک این ماده را اصلاح کرده و مرخصی غم را به مدت شش ماه تمدید کرده است. قانون مرخصی اندوه برای والدین در صورت مرگ کودکان و نوجوانان تا ۱۸ سال اعمال می‌شود. پیتر هملگارد، وزیر کار دانمارک در بیانیه‌ای در این باره گفت: از دست دادن فرزند، صرف‌نظر از سن او که غم و اندوه فوق العاده‌ای است، بسیار وحشتناک است.

تعلیق یکی از صفحات ترامپ

شبکه مجازی توئیچ حساب کاربری رئیس‌جمهوری آمریکا را به خاطر انتشار مطالب نفرت‌انگیز، به حالت تعلیق درآورده است. توئیچ که یک شبکه اجتماعی متعلق به جف بزوس مالک شرکت آمازون است، اعلام کرده به طور موقت حساب کاربری دونالد ترامپ را به خاطر رفتار نفرت‌انگیز، ناشی از انتشار یک فیلم از سخنان وی را به طور موقت تعلیق کرده است. یک سخنگوی توئیچ به فاکس‌نیوز ارگان حامی ترامپ گفته است رفتار نفرت‌انگیز در توئیج مجاز نیست. بر اساس سیاست‌های ما، کانال رئیس‌جمهوری ترامپ برای آنکه بتواند در این فضا فیلمی را منتشر کند، به صورت موقت تعلیق و محتوای متخلفانه آن، حذف شده است.

استاندار قم هم کرونا گرفت

تست کرونای بهرام سرمست، استاندار قم هم مثبت اعلام شده است. گفتنی است طبق اعلام دکتر محمدرضا قدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم، تست کرونای دکتر بهرام سرمست استاندار قم مثبت اعلام شده است. استاندار قم با تایید خبر فوق، گفت: طبق توصیه پزشکان، مجبور هستم که در دو هفته پیش‌رو در منزل در قرنطینه باشم. سرمست در این باره اضافه کرد: در این دو هفته پیش‌رو، امور اجرایی استان را از منزل مدیریت خواهم کرد. استاندار قم در ادامه سخنانش تاکید کرد: از همه مردم تقاضا دارم ضمن رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و رعایت مسائل پیشگیرانه، مراقب سلامتی خود باشند. همچنین از شما خبرنگاران که دائما در جلسات مختلف حضور دارید، می‌خواهم بیشتر مراقب باشید و واقعا نگران سلامتی شما عزیزان هستم.

شاید صلاحیت احمدی‌نژاد تایید شود

حشمت‌ا... فلاحت‌پیشه درباره احتمالات مطرح‌شده پیرامون تاییدصلاحیت احمدی‌نژاد از سوی شورای نگهبان، گفت: بنده نمی‌توانم در خصوص نوع تصمیم‌گیری اعضای شورای نگهبان نظر قطعی ارائه بدهم، زیرا روند «تایید» یا «رد صلاحیت» در آن نهاد سازوکار مختص به خود را دارد، اما اگر به حافظه تاریخی خود رجوع کنیم افرادی را پیدا خواهیم کرد که گاهی در یک دوره رد و در مرحله‌ای دیگر توانسته‌اند از شورای نگهبان اذن ورود به عرصه انتخابات را اخذ کنند. با این تفسیر می‌توان گفت شاید آقای احمدی‌نژاد نیز بتواند به‌عنوان یک کاندیدا در انتخابات سال ۱۴۰۰ حضور داشته باشد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • کیا IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    0 0
    رییس جمهور آینده یکی از وزرای دولت دهم است
  • IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    0 0
    فقط #عزل روحانی
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
    1 1
    متاسفانه تحریم ها کارش را کرده ودارد ملت را از پای درمی آورد.خدایا خودت به فریاد جوانان برس.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس