جان بولتون

مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در کتابش روایت مفصلی از دلایل شکست سیاست رئیس‌جمهور کشورش در برابر ایران ارائه کرده است.

به گزارش مشرق، جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا که کتاب جدیدش تحت عنوان «اتاقی که در آن اتفاق افتاد» به بمب خبری جدید علیه دونالد ‌ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا تبدیل شده در این کتاب روایت خودش را از دلایل شکست سیاست واشنگتن در قبال ایران ارائه کرده است.

 هنگامی‌که ‌ترامپ در بهار سال ۲۰۱۸ میلادی بولتون را به‌عنوان مشاور امنیت ملی انتخاب کرد نیتش را از این انتخاب پنهان نمی‌کرد: او می‌خواست ته دل رقبای آمریکا را از وجود فردی جنگ‌طلب که ممکن است تصمیم‌های خطرناک بگیرد خالی کند.

اما سیاست موسوم به فشار حداکثری علیه ایران اکنون به سیاستی شکست‌خورده تبدیل شده زیرا ایران تعهداتش به توافق هسته‌ای را کاهش داده و اعلام کرده خودش را به هیچ یک از محدودیت‌های عملیاتی مندرج در توافق هسته‌ای مقید نمی‌داند.

 بولتون در کتابش درباره اینکه چرا به‌نظر او سیاست ‌ترامپ در قبال ایران موفق نبوده توضیح داده و اشاره کرده که پاسخ این سوال را باید در ویژگی‌های رئیس‌جمهوری جست که می‌خواست خودش را سرسخت نشان دهد، اما روز به روز نظرش را عوض می‌کرد. بولتون نوشته اولویت اصلی ‌ترامپ «رسیدن به توافقی بود که علی‌رغم داشتن نقائص اساسی آن را موفقیتی عظیم جلوه دهد».

بولتون در بخش‌های دیگری از کتاب به بی‌ثباتی‌های ‌ترامپ در موضع‌گیری‌ها و عوض شدن نظرات او اشاره کرده و قابل ‌اتکا نبودن اظهارات و وعده‌های رئیس‌جمهور را خاطرنشان کرده است.

بولتون نوشته ‌ترامپ در اوایل کارش به او گفته که به نخست‌وزیر اسرائیل اطمینان‌ خاطر داده که اگر اسرائیل از زور نظامی علیه ایران استفاده کند «من از او حمایت می‌کنم.» ‌ترامپ از بولتون خواسته در یکی از سفرهایش به فلسطین‌ اشغالی این روایت را برجسته کند.

با این حال، بولتون می‌گوید منظور ‌ترامپ از گفتن اینکه از نتانیاهو «حمایت می‌کنم» مشخص نبوده و درباره اینکه منظور او که آیا در صورت بروز درگیری نظامی میان ایران و اسرائیل ‌ترامپ حاضر به حمایت نظامی از اسرائیل خواهد بود یا خیر.

نیویورک‌تایمز نوشته وقتی که بولتون وارد کاخ سفید شده متوجه شده که واقعیت‌ها کاملاًً با پندارهای او متفاوت هستند. ‌ترامپ از توافق هسته‌ای خارج شده و مطمئن بوده که ایرانی‌ها برای مذاکره به التماس می‌افتند، حتی اگر مجبور به پذیرش شرایط سخت‌تری باشند.

بولتون در کتابش می‌نویسد: «‌ترامپ همیشه این گلایه را مطرح می‌کرد که همه در دنیا می‌خواهند با او صحبت کنند اما هیچ ‌وقت نمی‌دانند چطور آن را مطرح کنند... بنابراین جای تعجب نداشت که او سرانجام شروع کرد به مطرح کردن اینکه باب مذاکره با ایران را باز کند».

اون به ‌ترامپ می‌خندید

جان بولتون در کتاب جنجالی خود عنوان کرده که عقیده دارد رهبر کره‌شمالی به تلقی دونالد ‌ترامپ از روابطشان به شدت خندیده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق دولت فعلی آمریکا در مصاحبه‌ای با خبرنگار ‌ای‌بی‌سی‌نیوز در پاسخ به اینکه آیا دونالد ‌ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا واقعاً فکر می‌کند کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی عاشق اوست؟ پاسخ داد که هیچ توضیحی در این‌باره ندارد.

بولتون گفت: من فکر می‌کنم کیم جونگ اون به این صحبت به شدت خندیده است. نامه‌هایی که رئیس‌جمهور به مطبوعات نشان داده توسط یک کارمند دفتر تبلیغات سیاسی وابسته به حزب کارگران کره‌شمالی نوشته شده‌اند.

وی ادامه داد: و رئیس‌جمهور آمریکا به آنها به چشم سند و مدرک دوستی عمیقشان نگاه کرده است.

روابط پشت پرده ‌ترامپ و اردوغان

مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا گفت، دونالد ‌ترامپ به رئیس‌جمهوری ‌ترکیه گفته بود در تحقیقات مرتبط با هالک بانک ‌ترکیه در منطقه جنوبی نیویورک مداخله خواهد کرد.

بولتون، دونالد ‌ترامپ را «ساده‌لوح و خطرناک» توصیف کرد و گفت فکر نمی‌کنم او مناسب این سمت باشد. فکر نمی‌کنم او توان انجام این شغل را داشته باشد من او را یک جمهوری‌خواه محافظه‌کار نمی‌بینم.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه دیلی میل، گفته می‌شود دونالد ‌ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا که پیشتر این کتاب را بسیار نامناسب توصیف کرده بود، از مشاورانش پرسیده که آیا می‌شود جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا را بابت افشای اسرار محرمانه به زندان انداخت؟

این درخواست از سوی ‌ترامپ در حالی مطرح شده که دادستان‌ها در حال بررسی این مسئله هستند که می‌توان جرم کیفری علیه بولتون بابت افشای اطلاعات محرمانه در کتابش وارد دانست یا خیر.

اگرچه بسیار بعید است که حبس در انتظار بولتون باشد، اما ‌ترامپ از انتقاد و محکوم کردن معاون سابقش دست برنمی‌دارد و او را «مردی نفرت‌انگیز» خوانده که با مشکلات کیفری روبه‌رو خواهد شد.

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    6 0
    روایت بولتون از چگونگی لغو واکنش به سرنگونی پهپاد آمریکا؟؟؟ ما که در این باره چیزی ندیدیم!
    • فرزند ایران IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
      11 0
      منم تعجب کردم!!!!!!!!!!!
  • محسن IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    13 0
    همه چیز تو این یادداشت بود غیر از روایت سرنگونی پیباد.خودتون میخونید مطالبو قبل از گذاشتن رو سایت؟؟؟!!!
  • IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    0 0
    مشرق هالو گیر آوردی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس