تذکر قالیباف به وزیر جهاد کشاورزی درباره خسارات وارده به کشاورزان

رئیس مجلس گفت: امروز یک لجام گسیختگی بدون هیچ گونه سیاست گذاری در فضای مجازی حاکم است.

به گزارش مشرق، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (یکشنبه) پارلمان در جریان ارائه گزارش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره وضعیت مخابراتی کشور بر اهمیت تقویت شبکه ملی اطلاعات تاکید کرد و اظهار داشت: راه اندازی و تقویت شبکه ملی اطلاعات برای کشور یک نیاز ضروری است.

وی افزود: از سویی مردم برای تامین نیازهای خود به شبکه ملی اطلاعات نیازمندند و از سوی دیگر امنیت ملی، امنیت عمومی، امنیت اجتماعی و امنیت اخلاقی ما در گرو شبکه ملی اطلاعات است که ایراداتی به این شبکه وارد است.

بیشتر بخوانید:

فیلم/ قالیباف: مذاکره با آمریکا کاملاً ممنوع است

وی با بیان اینکه در حال حاضر عدم تناسب رشد ترافیک داخلی و خارجی در مصرف مردم دیده می شود، افزود: در حوزه داخلی نتوانسته ایم با اعمال سیاست های تعدیلی این مصرف را کنترل کنیم در حالی که این مسئله از ماموریت های وزارت ارتباطات است.

قالیباف تصریح کرد: همین مسئله در حوزه جنس و شکل ترافیک نیز وجود دارد به طور ساده اگر قرار باشد یک پیام ساده بین دو شهروند ما رد و بدل شود اول باید به خارج از کشور و پس از آن به داخل منتقل شود.

رئیس قوه مقننه اضافه کرد: در حوزه خدمات پایه عمومی در شبکه ملی اطلاعات نیز ما دچار مشکلات جدی هستیم به طوری که در حوزه موتور جستجو، پیام رسان ها و سیستم عامل کمبودهایی داریم که وزارت ارتباطات باید به آن توجه کند.

وی مسئله صیانت از فضای مجازی را یک مسئله جدی برشمرد و افزود: امروز کودکان، نوجوانان و خانواده های ما در معرض یک فضای آلوده هستند که به این فضای آلوده باید از دو منظر توجه شود؛ نخست تولید محتوا که وظیفه نهادهای فرهنگی در کنار وزارت ارتباطات است و دیگری بخشی که می تواند در تولید این محتوای نامطلوب به آن توجه کند توسعه سرویس های داخلی و سیاست گذاری دولت در این حوزه است.

قالیباف افزود: امروز یک لجام گسیختگی بدون هیچ گونه سیاست گذاری در فضای مجازی حاکم است که در هیچ یک از کشورهای اروپایی، اسکاندیناوی، شرق و غرب وجود ندارد.  

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سابقه خدمت خود در شهرداری تهران، اضافه کرد: در حال حاضر شبکه ارتباطی ما متکی بر موبایل است در حالی که در شبکه ثابت فیبرنوری بسیار ضعیف عمل کرده ایم. در شهر تهران 70 کیلومتر فیبرنوری به 2هزار کیلومتر افزایش پیدا کرد در حالی که این مسئله یکی از وظایف روشن وزارت ارتباطات است.

 قالیباف ادامه داد: توسعه فیبرنوری نیازی به سرمایه گذاری دولتی ندارد و بخش خصوصی و حتی خود اپراتورها در این حوزه داوطلب هستند. امروز چرا نباید مدارس و منازل در کشور دارای فیبر نوری باشند تا بسیاری از آسیب پذیری ها به حداقل برسد؟

رئیس قوه مقننه یادآور شد: نکات مطرح شده در نشست امروز از وظایف وزارت ارتباطات بوده و شورای عالی فضای مجازی در این زمینه کاملا تقسیم کار کرده است و اگر در این زمینه نیاز به کمک مجلس باشد هم نمایندگان آمادگی کمک به دولت برای ساماندهی این بخش را دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • عبدالله مومن IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    3 0
    با دولت روحانی . شبکه ملی اطلاعات نشاید
  • ابوالقاسمی IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    0 0
    توسعه اینترنت پرسرعت امن، نیاز اصلی و روز جامعه می باشدمی باشد که در دو نوع دسترسی به اینترنت پر سرعت ثابت و سیار ،همراه با استفاده از سیاستهای امنیتی ، استفاده از پروتکلهای امن ،رمز گذاری ،امضای دیجیتال ، فایر وال و ... توام بوده و امنیت لازم را برای زیر ساختهای دسترسی پر سرعت ثابت و سیار را تامین می نماید. در حال حاضر اپراتورهای سیار وظیفه ارائه اینترنت پهن باند موبایل را بعهده داشته، و با استفاده ازفناوری نسل چهارم و پنجم (در اینده نزدیک) ، و با توجه به باند فرکانسی در دسترس( غیر از 800 مگاهرتز در اختیار صدا و سیما) این وظیفه را انجام می دهند در بخش اینترنت پرسرعت ثابت نیز اپراتور فیبر راه اندازی و انجام این وظیفه را بعهده دارد. کاستی های موجود به عدم توفیق توسعه اینترنت پر سرعت ثابت ، به مشکلات موجود در اجرا و تحقق موفق طرح کسب و کار این اپراتور و محتملا، به عواملی چون تامین مالی، جذب سهم بازار ،رکود اقتصادی، وجود محتوی مجاز قابل ارائه توسط اپراتور، که مشتری بابت ان پول پرداخت نموده و برگشت سرمایه را محقق نماید، و .. بر می گردد وزارت ارتباطات وظیفه خود را در کمک و پشتیبانی از اپراتورها در جهت تامین بستر اینترنت پرسرعت امن در حد امکانات موجود، را بخوبی انجام داده ،وبا نظارت بر عملکرداپراتورها و قانون گذاری لازم، راه را بر انجام رقابت سالم و توسعه فناوری دسترسی به اینترنت پر سرعت امن هموار نموده و می نماید. در این میان لازم به ذکر و تاکید است که روی این بستر اینترنت پر سرعت امن ( میسر شده در حد مقدورات فعلی) لایه کاربرد قرار می گیرد، که وظیفه آن بهره برداری از این زیر ساخت و ارائه سرویس به طیف وسیعی ازکاربران مختلف می باشد. تاکید می شود که توسعه هر چه بیشتر خدمات دولت الکترونیک در حوزه درون دستگاهی ،بعهده سایر ارگانهای دولتی و خصوصی ، بوده، و وظیفه مستقیم این وزارتخانه نیست جان کلام اینکه مشکل اصلی و روز جامعه ما،توسعه لایه کاربرد، شامل توسعه خدمات دولت الکترونیک، پیام رسان ها،و ...، می باشد که ماهیتی فراتر از شرح خدمات وزارت ICT داشته و در بازار پرتلاطم امروزی نباید همه کمبودها وتوقعات ( که سایرین متولی جوابگوئی آنها هستند) را یک کاسه نموده ،و یکجا از متولی زیر ساخت، طلب نمود.
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    0 0
    آقای جهرمی، در رو که سر اَهرُمی!!!!
  • IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    0 0
    هنوز کارت ملی نداریم هرجا میری باید کپی مدارک همراهت باشه وقتی میشه با یک کد ملی این کارا انجام داد خیلی عقبیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس