آذری جهرمی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: تعداد ماهواره‌هایی که تا سال ۹۸ ساخته شد ۱۵ مورد بود و تا پایان سال جاری نیز ۱۸ ماهواره خواهیم داشت.

به گزارش مشرق، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صبح امروز در صحن علنی مجلس با ارائه گزارشی از عملکرد این وزارتخانه گفت: در وزارت ارتباطات برنامه‌ها ذیل دو محور کلیدی انجام می‌شود که اولین محور شبکه ملی اطلاعات و دوم برنامه صلح آمیز هسته‌ای است.

وی ادامه داد: شبکه ملی اطلاعات از سال ۸۴ مطرح و در سال ۸۶ به تصویب رسید و از آن روز تاکنون در حال پیگیری است و اولین گام هم در بحث  شبکه ملی اطلاعات استقرار یک شبکه ارتباطی مناسب بود.

بیشتر بخوانید:

وزیر ارتباطات با اشاره به تحت پوشش قرار گرفتن شهرهای مختلف کشور به خدمات نسل ۳ و ۴ تلفن همراه گفت: سال ۹۲ حدود ۳۰۰ هزار شهروند ایرانی از طریق موبایل پهن‌باند به شبکه ملی دسترسی داشتند و این عدد هم اکنون به عددی حدود ۷۰ میلیون شهروند ایرانی رسیده است و همچنین از وابستگی کامل در خدمات ابری که یکی از موضوعات مهم در زیرساخت شبکه ملی اطلاعات است به لطف فعالیت‌های درخشان شرکتهای نوآور ایرانی به خودکفایی رسیدیم.

وی گفت: همچنین ما علی رغم همه تحریم های بین‌المللی و به زعم برخی، فشارهای حداکثری، در این حوزه شکوفایی حداکثری را شاهد بودیم که این گواهی ما نیست و سازمان جهانی مخابرات هم در گزارشی که در سال گذشته منتشر کرد جمهوری اسلامی ایران را در علیرغم همه فشارها و تحریم های بین المللی دارای بالاترین نرخ رشد در منطقه معرفی کرد و کشور ما توانست در دنیا رتبه دوم را کسب کند.

وزیر ارتباطات با اشاره به تحت پوشش قرار گرفتن شهرهای مختلف کشور به خدمات نسل ۳ و ۴ تلفن همراه گفت: سال ۹۲ حدود ۳۰۰ هزار شهروند ایرانی از طریق موبایل پهن‌باند به شبکه ملی دسترسی داشتند و این عدد هم اکنون به عددی حدود ۷۰ میلیون شهروند ایرانی رسیده است و همچنین از وابستگی کامل در خدمات ابری که یکی از موضوعات مهم در زیرساخت شبکه ملی اطلاعات است به لطف فعالیت‌های درخشان شرکتهای نوآور ایرانی به خودکفایی رسیدیم.

وی گفت: همچنین ما علی رغم همه تحریم های بین‌المللی و به زعم برخی، فشارهای حداکثری، در این حوزه شکوفایی حداکثری را شاهد بودیم که این گواهی ما نیست و سازمان جهانی مخابرات هم در گزارشی که در سال گذشته منتشر کرد جمهوری اسلامی ایران را در علیرغم همه فشارها و تحریم های بین المللی دارای بالاترین نرخ رشد در منطقه معرفی کرد و کشور ما توانست در دنیا رتبه دوم را کسب کند.

جهرمی با اشاره به شیوع کرونا در کشور تصریح کرد: ما در یک بازه 10 روزه با رشد ۱۵۰ درصدی در استفاده از شبکه‌های ارتباطی مواجه شدیم و آمارهایی که ما پیش بینی می کردیم در خرداد ۱۴۰۰ به نتیجه برسد ظرف ده روز نمود پیدا کرد و محقق شد.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: در این ایام همه امورات کشور به نوعی روی بستر فضای مجازی قرار گرفت، از آموزش گرفته تا بهداشت و سلامت، از بانکداری گرفته تا با بنگاه داری. حتی در ماه مبارک رمضان عبادات مردم با توجه به محدودیت هایی که برای مراجعه آنها به اماکن مذهبی بود به روی فضای مجازی آمد. همچنین به دعوت رهبر معظم انقلاب و بر پایه و محوریت فضای مجازی، ایران یکپارچه همدل شد و یک خاطره خوش از کمک‌های مومنانه ایرانی‌ در دل و ذهن همه شکل گرفت.

وی گفت: البته در کنار این ضعفهایی هم پدیدار شد و مشخص شد که ما باید در ارتباطات ثابت و هر شرایطی انحصار موجود را بشکنیم و راه را برای فعالیت بخش خصوصی باز کنیم.

جهرمی یادآور شد: خصوصی سازی علیرغم، رقم زدن اتفاقات مهم و دستاوردهای مهمی که داشته اشکالاتی هم داشته که باید برطرف شود. واگذاری کانال های زیر زمینی و سیم مسی باید مورد اصلاح قرار بگیرد تا راه را برای فعالیت بخش خصوصی باز کند. در توسعه شبکه ارتباطات درون استانی هم یا باید مجوز داده شود که دولت ورود کند یا راه برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی باز شود.

وی با اشاره به مشکلاتی که در مناطق روستایی وجود دارد اظهار داشت: پهنای باند موجود کفاف استفاده روستاییان را نمی داد و بایستی این مورد رو هم مورد توجه قرار بگیرد. البته این ها تنها با اراده دولت و وزارت ارتباطات قابل حل نیست و نیازمند یک حرکت مشترک بین مجلس و دولت با هم است.

وزیر ارتباطات افزود: حضور چهره هایی از دولت که حق پیشکسوتی بر گردن ما دارند در مجلس فرصت استثنایی برای ماست و فکر می‌کنم می‌توانیم با کمک مجلس مشکلات و چالش های پیش رو را حل کنیم.

آذری جهرمی اظهار داشت: باید مخابرات ایران را وارد گود رقابت کنیم تا هم استعدادهای بی نظیر که در مجموعه شرکت مخابرات ایران وجود دارد شکوفا شود و رشد کند و هم مردم خدمات بهتری دریافت کنند.

وزیر ارتباطات گفت: در کنار توسعه زیرساخت‌های ارتباطی توسعه زیرساخت های خدماتی آی تی هم مد نظر قرار گرفته است. سال ۹۲ مجموعه ۴۰۰ اپلیکیشن ایرانی داشتیم که توسط جوانان ایرانی توسعه داده شد و این عدد به ۳۴۵ هزار اپلیکیشن رسیده که در روی گوشی‌های موبایل فعال است.

آذری جهرمی خاطرنشان کرد: حمایت از بنگاه‌های کوچک و خرد مورد توجه قرار گرفته تا در جوانان شهرستان همانند جوانان تهران از فرصت برابر برخوردار شود طرح نوآفرین با همین هدف در وزارت ارتباطات پیاده سازی شده و هم اکنون ۵۰۰۰ شرکت نوپا که در این طرح فعال هستند از تسهیلات این موضوع برخوردار شدند.

 وی یادآور شد: بحث پیام رسان ها هم در این بخش است و اقدامات خوبی در این حوزه انجام شده و در همین ایام کرونا 8 میلیون از دانش آموزان معلمان و والدین علی رغم مشکلاتی که وجود داشت، نرم افزار شاد را به عنوان پیام رسان آموزشی نصب و از آن استفاده کردند. یک پیام‌رسان بومی دیگر هم با سرمایه‌گذاری دو اپراتور بزرگ کشور فعال شده و در این مدت یک رشد قابل توجه داشته است. 

وزیر ارتباطات در ادامه با اشاره فتوای رهبر معظم انقلاب درباره حرمت تعرض به حریم خصوصی مردم در فضای مجازی و پیام رسان های داخلی اظهار داشت: در این حوزه باید با کمک مجلس به یک قانون و دستور آمده مشخص و شفاف برسیم، لایحه‌ای را از طریق دولت آماده کردیم که مدتی در کمیسیون لوایح منتظر مانده و مراحل آخر بررسی آن است که از مجلس می خواهیم با اولویت این مسئله را بررسی کند و به سرانجام برساند.

وی گفت: تسهیل خدمات به مردم از طریق پیام رسان های بومی نیازمند مساعدت قانونی مجلس است، در برخی جاها موانع قانونی وجود دارد که باید برداشته شود، در برخی جاها هم انحصارهای وجود دارد که باید شکسته شود و خدمات دهی به مردم آسان و با کمترین هزینه از طریق این پیام رسانها انجام شود. البته در برابر اینها مقاومت وجود دارد

جهرمی تصریح کرد: بنده از همت نمایندگان مجلس برای راه‌اندازی کمیسیون ویژه فضای مجازی و فعالیت های دیجیتال تشکر می کنم و به عنوان یک پیشنهاد تقاضای دائمی شدن این کمیسیون را دارم و به نظرم این کمیسیون می تواند در پیشرفت اهداف شبکه ملی اطلاعات به ما کمک کند.

آذری جهرمی افزود: دولت الکترونیکی هم یکی از اقدامات بود که در این مدت به خوبی پیاده سازی شده و هم سازمان ملل در گزارش سالانه خود ایران را در رده بندی کشورهای دنیا با بیست رتبه رشد معرفی کرده و هم مجلس شورای اسلامی در طرح تحقیق و تفحص از مبارزه با قاچاق کالا بالاترین نمره را به وزارت ارتباطات داد که پروژه وزارت ارتباطات هم همین دولت الکترونیک بود.

وی گفت: کرونا نقاط قوت و ضعف را به ما نشان داد و به ما نشان داد اگر بخواهیم می توانیم ۲۴ میلیون نفر را تنها با ارسال یک پیامک وام بدهیم. این یعنی زیرساخت‌ها مهیا است.

وزیر ارتباطات اضافه کرد: اقدام قوه قضاییه در پیوستن دولت الکترونیک جهش برای دولت رقم زد. شخص آقای رئیس جمهور در خصوص پیگیری پیاده‌سازی دولت الکترونیک است و اخیراً هم در ابلاغ هایی ده‌گانه دستگاهها را ملزم به انجام یکسری از اقدامات کردند.

آذری جهرمی تصریح کرد: در همین مدت چند هفته‌ای،  قبوض گاز حذف و الکترونیکی شد. بیش از ۱۳ میلیون نفر بدون مراجعه به حضوری و تنها از طریق گوشی های همراه خود بحث سهام عدالت را پیگیری کردند. صدور بیمه نامه شخص ثالث هم تماما الکترونیکی شد و الان ماهانه ۶۵ میلیون استعلام در مرکز دولت الکترونیک که مستقر در وزارت ارتباطات است به صورت ماهانه در حال انجام است که در سال ۹۲ این عدد صفر بود. در اینجا هم ایفای نقش نظارتی مجلس برای ما راهگشاست.

وی درباره برنامه‌های فضایی وزارت ارتباطات گفت: تعداد ماهواره هایی که جمهوری اسلامی ایران در یک حرکت از این ساخته تا سال ۹۲، سه مورد بود در سال ۹۶ به ۷ مورد رسیده و تا پایان ۹۸ به ۱۵ مورد رسید و انشالله تا پایان 99 ما ۱۸ ماهواره تولید داخلی خواهیم داشت. مطابق با برنامه تنظیمی پیشرفته ما ۸۲ درصد در این حوزه بوده است و در سال ۹۸ با همه مشکلاتی که داشتیم و با احتساب یک و نیم سال قبل دو برابر دولت یازدهم بودجه به حوزه فضای اختصاص دادیم.

وی گفت: برنامه صلح آمیز فضایی با تکیه بر توان پرتابی عزیزان در وزارت دفاع در حال پیگیری است اخیر هم ظرفیت نیروی هوافضای سپاه به ظرفیت های عملی کشور افزوده شده که مسیر را برای ما هموار تر خواهد کرد.

جهرمی در ادامه با اشاره به رشد در شبکه پستی کشور گفت: با توجه به رسید پست بانک با ۱۵ هزار شعبه و بانک در سراسر کشور گسترده ترین شبکه بانکی کشور را داریم به ویژه در مناطق روستایی و برنامه پست بانک و توسعه بانکداری الکترونیک در مناطق روستایی است که تاکنون در ۲۵۰۰ روستا مستقر شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    8 1
    نمی دونم این اصلاح طلبی یعنی چی که پیر و جوون، ریز و درشت میرن سراغش فاسد و خائن و دزد و زمین خوار و رشوه بگیر می شن!!
    • IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
      5 0
      میرن تو کار اصلاح مال و اموالشون دیگه.
    • عبا دالله IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
      0 6
      احتیاط کن دق مرگ نشی عقده ای
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    14 0
    برو پَپِه ات رو هوا کن بابا. مال این حرفایی؟! :/
    • DE ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
      10 0
      من هنوز تو کف اون لباس فضایی خوشگلشم! خخخخ!
    • IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
      0 0
      کودکه جان، البته همه این ماهواره هات را روی زمین داری، البته میتونی بعنوان اسباب بازی گران قیمت به بچه‌های اختلاسگران بفروشی و بخشی از پول به تاراج رفته را به خزانه برگردانی!
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    8 0
    تو خواهشا اسم ماهواره رو نیار که ابرومونو بردی، همون لباس ادم فضایی و کوادکوپتر بیشتر بهت میاد، ایشون هم چند ساله مثل بقیه ی وزرای روحانی خواب تشریف دارن.
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    7 0
    اقای روحانی ببره بده به اروپائیا براش شلیک کنن
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    9 0
    جوانان پر مدعا و کم کار
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    8 0
    آذری جهرمی گفت امثال 18 ماهواره میسازیم و سپس با صدای یواش گفت حتی یدونه هم پرتاب نمی کنیم!!!!
    • IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
      0 5
      ابله جان بفهم چی میگی. فقط ساخت ماهواره برعهده سازمان فضایی زیرنظر وزارت ارتباطات و. پرتاب اون برعهده سپاه و ارتش. پس وقتی فحش میدید بفهمید به کی برمیخوره. هرچند مشرق کییییف می‌کنه روی حماقت و بلاهت برخی مخاطبینش موج‌سواری می‌کنه. والبته ذره‌ای در روشن کردنشون قدم برنمی‌دارد.
  • US ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    9 0
    چند وقتی بود اسم این وزیرک رو نشنیده بودیم، حالمون خوب بود. دوباره حالمون بد شد. بوی انتخابات میاد.
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    6 0
    کجا تو انبار یا روی هوا ... یخ نکنید
  • ش. AE ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    0 0
    جناب جهرمی خسته نباشید خواهشاً برای اموال بیت المال ارزش قائل باشید و پرتاب های ماهواره ها رو بدید بچه های سپاه انجام بدن و خواهشاً جار نزنید تا کی باید چوب ندانم کاری های شما رو این مردم بخورن سپاه اولین پرتاب و ماهواره در مدار زمین هست یاد بگیرید
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    0 0
    تا ابتدای دولت حسن روحانی 15 ماهواره داشتیم، از این به بعد هم می خواهیم 18 تا پرتاب کنیم. آیا معنی این حرف این نیست؟ همین چند تا ماهواره ای هم که امسال ارسال شد، مربوط به دولت احمدی نژاد بود که به غنیمت به دست تیم مثلا تدبیر و امید رسید. ماهواره هایی که عمر چند ماهه داشتند، انقدر روی زمین ماند تا مستهلک شد و مشکلات در زمان پرتاب برای آنها پیش آمد. چه توافق داشتید تا با سیستم فضایی کشور این کار را بکنید؟
  • IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    2 0
    روی زمین یا توی اقیانوس؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس