کد خبر 1082640
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۰
آمریکا عراق

یک عضو پارلمان عراق گفت که ملت عراق بی صبرانه منتظر هستند که در مذاکرات بغداد-واشنگتن اجرایی شدن تصمیم پارلمان عراق برای اخراج نیروهای بیگانه از عراق کلید بخورد.

به گزارش مشرق، «حسن سالم» عضو فراکسیون «صادقون» در پارلمان عراق روز پنجشنبه مذاکرات میان عراق و آمریکا را صرفا «دیکته‌هایی» از سوی طرف آمریکایی بر عراق خواند.

مذاکرات میان آمریکا و عراق از ساعتی پیش برای بررسی روابط نظامی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگ میان دو کشور در بغداد در حال برگزاری است.

بیشتر بخوانید:

ارتباط قانون قیصر با مذاکرات بغداد-واشنگتن

هشدار پارلمان درباره فریبکاری‌های واشنگتن

سالم در بیانیه‌ای گفت: «براساس اطلاعاتی که ما در مورد مذاکرات بین عراق و ایالات متحده در راستای توافق نامه چارچوب های استراتژیک دریافت کرده‌ایم، این مذاکرات دیکته‌های آمریکا بر طرف عراقی است».

به گزارش پایگاه خبری المعلومه، حسن سالم افزود: «طرف آمریکایی قرار است جلسات مربوط به امنیت و سیاست را مدیریت کند، درحالی که طرف عراقی محدود به مدیریت جلسات بررسی اقتصاد و فرهنگ است؛ علاوه بر اینکه سهم طرف عراقی برای صحبت کردن ۴۰ دقیقه از زمان دو ساعته گفت‌وگو است».

این عضو پارلمان عراق هشدار داد:« ملت عراق امروز بی صبرانه منتظر اجرای تصمیم پارلمان برای اخراج نیروهای بیگانه از عراق هستند».

«ابومهدی الکرعاوی» یکی از مقامات عالی سازمان الحشد الشعبی هم می‌گوید که اعضای تیم مذاکره کننده با آمریکا با الحشد خصومت دارند و درصدد ایجاد روابط با رژیم صهیونیستی هستند.

بیشتر بخوانید:

چند هشدار برای بغداد در مذاکرات پیش رو با واشنگتنمذاکره‌کنندگان عراقی و آمریکایی چه کسانی هستند؟ +عکس

«عباس الزاملی» عضو دیگر پارلمان عراق هم  خط قرمز در مذاکرات بغداد-واشنگتن را مشخص کرد و گفت: «ما یک نکته اساسی و مهم را درباره مذاکرات بغداد-واشنگتن داریم؛ اینکه از استقلال و حاکمیت عراق نباید کوتاه آمد. مذاکره سر هر چیزی ممکن است غیر از حاکمیت و استقلال عراق که خط قرمز محسوب می‌شود».

وی با تاکید بر حمایت قانون‌گذاران عراقی از نخست وزیر این کشور در صیانت از حاکمیت عراق و اخراج نیروهای بیگانه با همه عناوینشان گفت: «ما از اخراج همه نیروهای خارجی از عراق از جمله آمریکایی‌ها کوتاه نخواهیم آمد».

«قیس الخزعلی» دبیر کل جنبش عصائب اهل الحق عراق هم دقایقی پیش در توئیتی گفت:« دولت عراق باید تا زمانی که بر اساس حاکمیت و منافع ملی مذاکره یا گفت‌وگو می‌کند بازگرداندن میراث یهود را که آمریکا از عراق به سرقت برده است، مطالبه کند».

«بهاء الاعرجی» جانشین نخست وزیر اسبق عراق هم در بیانیه‌ای گفت: «همه باید به مذاکرات عراق و آمریکا از منظر ملی‌گرایی و به دور از مواضع سیاسی نگاه کنند که اگر این قضیه مدیریت نشود، می‌تواند نتایجی فاجعه بار حتی بر موجودیت عراق به عنوان یک کشور باثبات داشته باشد».

او  در ادامه موضع خود را درباره اخراج نیروهای خارجی از عراق این گونه توضیح داد:« هیچ فرد میهن دوستی چه در سطح مسئولین و چه شهروندان نیست که حضور نیروهای خارجی را در خاک کشورش بپذیرد؛ اما باید واقع گرا و منطقی باشیم زیرا چالش‌هایی که عراق در سطح امنیتی با آن مواجه است هنوز به قوت خود باقی است و به حمایت بین المللی برای مقابله با آن نیاز است؛ اما باید این حضور بین المللی طبق ضوابط دولت عراق و محدود به سقف زمانی مشخصی باشد».

وی تاکید کرد: «مذاکره کننده عراقی باید حضور نظامی آمریکا را محدود به ضوابطی رسمی و مشخص قرار دهد تا به این نیروها اجازه تحرکات فردی و عملیات بدون هماهنگی و موافقت دولت عراق ندهد».

وی بر ضرورت تعیین سقف زمانی مشخص برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق تاکید کرد و گفت:« همزمان با این قضیه، نیروهای امنیتی عراق باید تلاش خود را در زمینه آموزشی و تسلیحاتی تکمیل کنند تا برای مقابله با همه چالش های امنیتی بدون هیچ کمک بین المللی در آینده آماده شوند».

الاعرجی با بیان اینکه مذاکره کننده عراقی باید از طرف آمریکایی درباره دلایل بدعهدی آمریکا در اجرای توافق راهبردی طی مقطع گذشته سوال کند، گفت: «مذاکره کننده عراقی باید مشخص کند که می‌خواهد توافق جدیدی با آمریکا داشته باشد یا توافقنامه قبلی را تعدیل کند که در هر دو صورت پارلمان باید آن را تصویب کند».

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس