کد خبر 1081018
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۰
مسکن نمایه

یک روزنامه اصلاح‌طلب حامی دولت می‌گوید: تولید مسکن در هفت سال فعالیت دولت روحانی با افت شدید مواجه شده و همین کاهش ساخت و ساز، به تورم شدید دامن زده است.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

روزنامه آرمان از قول ایرج رهبر رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن نوشت: اکنون که در سال جهش تولید قرار گرفته‌ایم می‌توان ساختمان‌سازی را در راس صنایع و پیشتاز تولید دانست. متاسفانه بی‌توجهی به حوزه تولید طی سال‌های اخیر باعث شده تا هرساله یک میلیون تقاضای انباشته به وجود آید، در حالی که حداقل ۵۰۰ هزار مهندس در حوزه ساختمان‌سازی از دانشگاه‌های کشور فارغ‌التحصیل شده‌اند که اگر سالانه به هر کدام از این افراد دو پروژه واگذار شود، عقب‌ماندگی بازار مسکن جبران می‌شود. در این صورت می‌توان به تعدیل قیمت‌ها هم امید داشت. گذشته از تعداد مهندسانی که به آن اشاره شد ۶۵۰۰ شرکت انبوه‌ساز هم در کشور فعالیت دارند؛ حال که وزارت راه‌وشهرسازی عزم خود را برای جهش تولید مسکن جزم کرده، می‌توان طبق برنامه‌ای مدون همکاری دولت با این شرکت‌ها را محقق ساخت. به هر حال انبوه‌سازان و تولیدکنندگان به دنبال رکود بازار نیستند. سود آنها زمانی محقق می‌شود که بلافاصله پس از پایان یک پروژه، ساخت پروژه جدید را آغاز کنند. اکنون این سوال مطرح می‌شود که چرا به‌رغم رکود ناشی از شیوع کرونا، قیمت مسکن رو به افزایش است؟ اما باید توجه داشت که پیش از این هم انتظار بروز این افزایش قیمت وجود داشت. چراکه طی سال‌های گذشته برنامه‌ای برای تولید وجود نداشت و در پی پیشی‌گرفتن تقاضا از عرضه این افزایش قیمت همچنان در بازار مسکن وجود دارد. البته امروز مشاهده می‌شود که وزارت راه و شهرسازی با جدیت طرح اقدام ملی مسکن را دنبال می‌کند و درصدد است حداقل در این طرح سالانه ۲۰۰ هزار واحد تولید کند، امید می‌رود این وزارتخانه پای کار بماند و تا آخر با همین جدیت پیش برود.

بیشتر بخوانید:

آشفته بازار مسکن با فروش متری آرام می‌شود؟

دولت به عهد خود در مبارزه با فقر مطلق پایبند بوده و خواهد بود

از کپرهای سوخته «جنگلوک» چه خبر؟ +عکس

 اگر طی یک دهه اخیر چنین طرح‌هایی به اجرا گذاشته می‌شد، امروز دیگر نگرانی بابت تامین مسکن ارزان وجود نداشت. مقایسه میزان تولید مسکن در سال ۹۸ با سال ۹۲ نشان از افت ۴۳۰ هزار واحدی تولیدات دارد. در حالی که در این مدت علاوه بر رشد جمعیت جوانان زیادی هم تشکیل خانواده داده‌اند و به جمعیت متقاضیان واقعی مسکن اضافه شده‌اند.  مجموعه حاکمیت باید دست به دست هم دهند تا در سال جهش تولید، تامین مسکن به سهولت انجام بپذیرد. به نظر می‌رسد وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی ساخت مسکن همراه با وزارت کار، وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی با هماهنگی و هم‌فکری می‌توانند برنامه ساخت مسکن در شهرهای کوچک و روستاها را به خوبی اجرایی کنند. چرا که امروز حاشیه‌نشینی به یک معضل تبدیل شده و طبق گفته وزیر پیشین راه‌وشهرسازی تعداد حاشیه‌نشینان به بیش از ۱۹ میلیون نفر می‌رسد.

یادآور می‌شود قیمت مسکن فقط طی دو سال اخیر، حدود ۳۰۰ درصد افزایش داشته و ۳ برابر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    0 0
    اگر این 430 هزارواحد مسکدنی که می گوییدباید ساخته می شده ونشده کجا بایدساخته می شدو با چه وسیله نقلیه ای بایدرفت آمد می کردند، آنهایکه به تهران هجوم آوردند ویلاهای شهرستا نشان سر جای خودتهرانیها را وا دار به زندگی در آپاتمان چهل متری کردند به عقیده من یا به شکل تشویقی یا قهری باید بر گشت داده شوند و البته باید امکانات کافی در اختیار داشته باشند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس