کد خبر 1080738
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹
پانصد سال نژادپرستی آمریکایی؛ از واردات برده تا قیام مینیاپولیس

شبکه سی ان ان در گزارشی به ۶ شاخص و نمودار که نابرابری و تبعیض نژادی میان خانوارهای سفیدپوست و سیاه پوست را نشان می‌دهد، پرداخته است.

به گزارش مشرق، قتل وحشیانه «جورج فلوید» شهروند سیاه پوست آمریکایی به دست یک افسر پلیس سفید پوست که منجر به اعتراضات گسترده در سراسر ایالات متحده شده است بار دیگر موضوع تبعیض نژادی و شکاف میان سفید پوستان و سیاه پوستان را در این کشور دامن زده است. 

در کنار قتل جورج فلوید، تعداد تلفات بیشتر سیاه پوستان در بحران پاندمی ویروس کرونا توجه به نابرابریهای مداوم در کسب ثروت، درآمد و مسائل مربوط به خدمات درمانی و بهداشتی در آمریکا را بیش از پیش به خود جلب کرده است. 

بیشتر بخوانید:

۱۸۲۵ خبر منفی «ایران اینترنشنال» علیه ایران در ۱۰۰ روز +عکس

 براساس گزارس شبکه سی ان ان، «والری ویلسون» مدیر برنامه نژادی، قومی و اقتصاد در موسسه اقتصاد سیاسی آمریکا می‌گوید، «این نابرابری‌ها نتیجه سیاستهای آمریکا در طول تاریخ است که سیاه پوستان آمریکایی را محروم و استثمار کرده است.» 

سی ان ان در گزارش به ۶ مورد از شاخصها و نمودارهایی اشاره کرده است که نشان می‌دهد جامعه سیاه پوستان در آمریکا تحت تبعیض طبقاتی و نژادی (سیستماتیک) قرار دارد. 

۱. ثروت

خانوارهای سفیدپوست در ایالات متحده آمریکا به طور کلی ثروتمندتر از خانوارهای سیاه پوست هستند. متوسط ثروت خالص خانوارهای سفید حدودا ده برابر سیاه پوستان است.

طبق آمارهای موسسه بروکینگز، اختلاف ثروت خانوارهای سفید پوست در برابر سیاه پوستان در حال حاضر بیشتر از هر زمان دیگری در آمریکاست.

۲. درآمد

خانوارهای سفیدپوست به طور متوسط درآمد بیشتری نسبت به خانوارهای سیاه پوست دارند. درآمده سالانه سفید پوستان به طور متوسط ۷۱ هزار دلار است در حالیکه سیاه پوستان ۴۱ هزار دلار در سال درآمد دارند. 

سی ان ان می‌گوید، این یکی از دلایلی است که باعث می‌شود خانوارهای سیاه پوست نتوانند پس اندازی داشته باشند و به طور طبیعی نمی‌توانند ثروتی اندوخته کنند. این درحالیست که از سال ۲۰۰۰ اختلاف درآمدی میان سیاه پوستان و سفیدپوستان غیراسپانیایی مرتب افزایش یافته است. 

۳. بیکاری

نرخ بیکاری در میان سیاه پوستان بیشتر از افراد سفیدپوست است. براساس نوشته سی ان ان، نرخ بیکاری در میان سفیدها ۱۴.۲ درصد است درحالیکه این میزان در میان سیاه پوستان ۱۶.۷ درصد است.

در آوریل ۲۰۲۰ نرخ بیکاری در میان سیاه پوستان به ۱۶.۷ درصد رسید که از سال ۲۰۱۰ تا کنون بیشترین محسوب می‌شود. 

۴. فقر

در مقایسه با سفیدپوستان، سیاه پوستان آمریکایی سهم بیشتری از فقر در ایالات متحده دارند. براساس این گزارش، میزان فقر در میان سفیدپوستان ۸.۱ درصد است درحالیکه در میان سیاه پوستان بیش از ۲۰ درصد است. 

۵. بیمه و خدمات درمانی

در زمینه خدمات درمانی و بیمه نیز سهم سفیدپوستان بسیار بیشتر از خانوارهای سیاه پوست است. درحالیکه ۵.۴ درصد آمریکاییهای سفیدپوست از بیمه و خدمات درمانی محروم هستند این آمار در میان سیاه پوستان ۹.۷ درصد است. 

شیوع ویروس کرونا در آمریکا و قربانی شدن بیشتر سیاه پوستان در برابر سفیدپوستان این نابرابری را بیش از پیش نمایان کرده است. 

۶. ویروس کرونا

به نوشته سی ان ان، در بحران کرونا سهم سیاه پوستان از شمار تلفات ناشی از ویروس کرونا ۲۳ درصد است در حالیکه میزان تلفات سفیدپوستان از کل تلفات این ویروس حدود ۱۳ درصد است.

در کنار عدم بیمه و خدمات درمانی کمتر برای سیاه پوستان، بیماریهای زمینه‌ای مانند دیابت، چاقی و فشار خون بالا در میان سیاه پوستان بیشتر است که این مسائل نیز ریشه در درآمد پایین و فقر بیشتر سیاه پوستان دارد. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    7 0
    ده شاخص نابرابری کارگران و ثروتمندان و آقازاده ها
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    0 0
    خودی و غیر خودی دارند
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    0 0
    احمق ها مورد آخر ۱۳ درصد جمعیت سیاهان امریکاست نه تعداد مرگ سفیدها
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    3 1
    تفاوت میانگین ای کیو یهودی ها و سیاهان و سفیدان رو هم بذارین
    • IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      0 0
      که چی ؟ طرف رو ب بردگی گرفتن و از هوشی ک دارن برای شرارت استفاده کردن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس