کتاب طبس تا سنندج - کراپ‌شده

فعلا در سنندج حدود ۲۰۰۰ اند نفر نیروی مقاوم وجود دارد. مصمم هستند حکومت کمونیستی را برقرار کنند در داخل ارتش افراد خائن وجود دارد و به دشمن کمک می دهند و بعضی از نظر روحی ضعیف هستند و...

گروه جهاد و مقاومت مشرق - روزشمار جنگ ایران و عراق از پروژه های مهم مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس است که ۵۷ مبحث برای آن پیش بینی شده است. برخی از این مبحث ها به خاطر کثرت مطالب و مستندات، در دو جلد کتاب، تدوین شده اند؛ مثل هفتمین جلد از روزشمار که در جلد اول با عنوان قطع رابطه آمریکا با ایران، فروردین ماه سال ۱۳۵۹ را تشریح کرده و در دومین جلد با عنوان طبس تا سنندج (تهاجم ها و بحران های دوران گذار) رویدادهای مهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۹ را تشریح کرده است.

در مقدمه این کتاب آمده:

کتاب حاضر با عنوان "طبس تا سنندج - تهاجم ها و بحران های دوران گذار " جلد دوم کتاب هفتم از مجموعه بزرگ روزشمار جنگ ایران و عراق است.

در این کتاب، نویسنده با استفاده از منابع غنی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس (مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ) روزشمار مقطع بسیار مهم و تعیین کننده اردیبهشت ماه ۱۳۵۹، را در قالب ۵۴۹ گزارش تهیه و تدوین کرده است.

چند معرفی کتاب دیگرهم بخوانیم:

چند دقیقه با کتاب «سه نیمه سیب»؛ / ۷۹

تکلیف شادی‌های خانم «شاد» چه شد؟ + عکس

چند دقیقه با کتاب «دلم پرواز می خواهد»؛ / ۷۸

باران گلوله به آمبولانس پرستار اصفهانی

چند دقیقه با کتاب «ناآرام»؛ / ۷۷

شیطنت‌های طلبه مدرسه حاج آقا مجتهدی + عکس

چند دقیقه با کتاب «برای زین‌أب»؛ / ۷۶

سفارش تانک و تفنگ به «محمد بلباسی» + عکس

چند دقیقه با کتاب «از برف تا برف»؛ / ۷۵

شهید زین‌الدین اهل کدام کشور بود؟ +‌ عکس

چند دقیقه با کتاب «یک روز بعد از حیرانی»؛ / ۷۴

شهیدی که برای کار سراغ «آقای قرائتی» رفت + عکس

چند دقیقه با کتاب «فرمانده تخریب»؛ / ۷۳

کشیده‌ فرمانده به گوش جانباز اعصاب و روان + عکس

چند دقیقه با کتاب «ساده‌رنگ»؛ / ۷۲

چه کسی وصیت‌نامه شهید مهدی باکری را بالا پایین کرد؟ + عکس

چند دقیقه با کتاب «فرمانده در سایه»؛ / ۷۱

کدام مترجم مذاکرات مقامات ایرانی را تغییر می‌داد؟ + عکس

چند دقیقه با کتاب «تا ابد با تو می مانم»؛ / ۷۰

خبر «اصغرآقا» را چگونه به «زیبا خانم» دادند؟!

چند دقیقه با کتاب «بلدچی»؛ / ۶۹

شایعه اعزام الاغ‌ها به میدان مین + عکس

چند دقیقه با کتاب «کابوس در بیداری»؛ / ۶۸

اهالی چه کشوری به حجاج ایرانی کمک کردند؟ + عکس

چند دقیقه با کتاب «راهی برای رفتن»؛ / ۶۷

پیام شهیدِ ۱۰ساله برای امام خمینی چه بود؟

چند دقیقه با کتاب «محبوب حبیب»؛ / ۶۶

کت و شلوار «محمود» به چه کسی رسید؟ + عکس

چند دقیقه با کتاب «صباح»؛ / ۶۵

جان دادن پای چتر منورهای عراقی! + عکس

در طرح اولیه قرار بود وقایع ماه های فروردین و اردیبهشت ۱۳۵۹، در کتاب هفتم روزشمار در یک جلد درج و با عنوان "عراق بر طبل جنگ می کوبد " منتشر گردد، اما در عمل حجم مطالب جمع آوری شده به طور پیش بینی نشده ای افزایش یافت؛ چراکه - مقطع تاریخی نیمه اول سال ۱۳۵۹، آکنده از مطالب مهم تاریخی و تحولات تعیین کننده است. از آنجا که تنگ کردن دامنه گزینش و نپرداختن به بعضی مطالب با هدف اختصار، به اصالت این مرور تاریخی لطمه وارد می ساخت و با توجه به ارزشمند بودن مطالب مزبور، از این کار صرف نظر شد. به این ترتیب کتاب هفتم به دو جلد اول و دوم، شامل مرور جداگانه حوادث فروردین و اردیبهشت ۱۳۵۹، تقسیم شد. جلد اول قبلا با عنوان "قطع رابطه امریکا با ایران " منتشر شده است و کتاب حاضر جلد دوم کتاب هفتم روزشمار است.

این کتاب در شمارگان ۵۰۰ نسخه و با ۱۱۲۸ صفحه، ۹۰هزار تومان قیمت دارد و در فروشگاه اصلی مرکز اسنادو  تحقیقات دفاع مقدس قابل ابتیاع است.

تنظیم این روزشمار بر عهده هادی نخعی بوده و فاطمه سادات مدنی و سجاد نخعی او را در تحقیقات، دستیاری کرده اند.

در بخشی از این کتاب و مربوط به ششمین روز از اردیبهشت ۱۳۵۹ می خوانیم:

در سنندج، درگیری های اخیر، امروز هم ادامه یافت، نیروهای خودی نسبت به طرف مقابل موفق به کسب برتری چشمگیر و رو به افزایش شدند، اما این برتری در حدی نبود که حاکمیت کامل دولت را در شهر برقرار کند.

تیمسار فلاحی فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، بامداد امروز، در یک گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار کیهان اعلام کرد: در سنندج آرامش نسبی برقرار است و ارتش همه نقاط حساس را در دست دارد.

اما گزارش دیگری که در شماره امروز این روزنامه درج شد، از وجود مشکلات بیشتری حکایت داشت؛ به نوشته کیهان، در سنندج شب گذشته، تیراندازی ها ادامه یافت و از این رو امکان جمع آوری برخی اجساد مانده در زیر آوار خانه ها، فراهم نشد. در پی شش روز زدوخورد و درگیری خونین در سنندج، مردم شهر با کمبود غذا رو به رو شدند. با پایان گرفتن مهلت ارتش به گروه های سیاسی در سنندج مبنی بر خلع سلاح و تخلیه شهر توسط مردم، عده ای از بامداد دیروز، شهر را ترک کردند، ولی گروهی از مردم شهر در یک گردهمایی قرار گذاشتند شهر را ترک نکنند.

در ادامه گزارش کیهان آمده است: «درگیری های اخیر سنندج باعث از کارافتادن و انهدام رادیو تلویزیون شد و هم اکنون رادیو تلویزیون شهر در دست ارتش و سپاه پاسداران است. همچنین براثر این درگیری ها سیم های برق و تلفن در اکثر نقاط شهر به کلی قطع شده و مردم از لحاظ مواد غذایی و آذوقه در مضیقه هستند.»

گزارش خبرنگاران روزنامه های انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی، بامداد و کیهان در ساعات مختلف امروز، حاکی از ادامه تیراندازی ها تا شب هنگام است.

ساعت ۲۱، ستاد عملیاتی غرب کشور مستقر در کرمانشاه به روزنامه جمهوری اسلامی اطلاع داد که «به استثنای قسمتی از مرکز شهر سنندج که مهاجمین (ضدانقلاب در این منطقه مستقر هستند کلیه نقاط حساس و مدخل ورودی سنندج از طرف کرمانشاه، مریوان و نقاط مقابل این دو راه ورودی و دیگر نقاط نیز تحت تصرف ارتش و سپاه در آمده است.»

این روزنامه در مورد تصرف ستادها و دفاتر گروههای ضدانقلاب نوشت: «تعداد زیادی از آنها به تصرف نیروهای انقلاب در آمده است، ولی مهاجمین [مسلح غیرقانونی] اکثرا از داخل بعضی از خانه های مرکز شهر با تفنگ دوربین دار به طرف برادران ما شلیک می کنند.»

همچنین بعداز ظهر امروز، سپاه پاسداران مستقر در سنندج خطاب به مردم این شهر، اطلاعیه ای به این شرح صادر کرد: «به اطلاع اهالی محترم و مسلمان سنندج می رساند که افراد ضدانقلاب که از اعلام پشتیبانی شما مردم غیور سنندج از سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی خود را رانده شده می بینند، لذا سعی در به آتش کشیدن شهر به وسیله مواد آتش زا دارند تا موجودیت شما را به نیستی بکشانند. با هوشیاری انقلابی مواظب توطئه های شیطانی آنان باشید.»

در مجموع، خبرهای رسمی از مراکز رسمی نظام بیشتر خوش بینانه است و ظاهرا مسئله چندان حادی باقی نمانده است. برای مثال، روابط عمومی سپاه امروز، در تماسی با روزنامه انقلاب اسلامی اعلام کرد: سنندج در دست برادران پاسدار و ارتشی است و اهالی سنندج با پرچم سفید به سمت پادگان شهر در حرکت هستند. با تسلط برادران پاسدار و ارتشی بر اوضاع شهر، اوضاع هم اکنون آرام است و درگیری چندانی نیست.»

در گزارش دیگری مسئول روابط عمومی سپاه کرمانشاه، درباره وضع بعدازظهر امروز سنندج به روزنامه انقلاب اسلامی گفته است: «گروه گروه از افراد مسلح در حالی که عکس های امام خمینی و کلام الله مجید با خود همراه دارند به مقر سپاه پاسداران مراجعه می کنند و سلاح خود را تحویل می دهند.»

اما در گزارش های داخلی نیروهای نظام، نگرانی ها و دغدغه ها جدی تر است. متن پیامی که امروز از سنندج به فرماندهی نزاجا و مرکز فرماندهی سپاه پاسداران ارسال شده است بیانگر این نگرانی هاست، متن کامل پیام چنین است: «فعلا در سنندج حدود ۲۰۰۰ اند نفر نیروی مقاوم وجود دارد. مصمم هستند حکومت کمونیستی را برقرار کنند در داخل ارتش افراد خائن وجود دارد و به دشمن کمک می دهند و بعضی از نظر روحی ضعیف هستند و ایمان ندارند و اگر مقاومت عده ای از کادرهای آن نبود شهر سقوط می کرد. متأسفانه پاسداران اعزامی نسبت به گسترش عملیات بسیار کم هستند. ... ولی به خواست خدا با اعزام برادران اصفهانی ما عملیات را شروع می کنیم، ولی اگر نیروی پشتیبانی نرسد و این افراد شکست بخورند شاید دیگر نتوان این شکست را جبران کرد. پس اگر مسئله قابل درک است فوری فوری از بچه های اصفهان، مشهد نیرو اعزام کنید.
. ف. سپاه پاسداران سنندج بروجردی»

از سوی دیگر، تلاش هایی برای تحقق خواسته هایی نظیر آنچه در پیام مذکور طرح شده، در بالاترین سطح فرماندهی نیروهای مسلح نیز پیگیری و دنبال می شود.

تلفنگرامی که امروز، از نزاجا به سماجا۳ مخابره و برای سپاه نیز ارسال شد شاهدی بر این مطلب است. متن تلفن گرام چنین است: «برابر اوامر رئیس جمهوری و اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حدود ۱۰۰۰ نفر سپاهیان پاسدار در اصفهان و ارومیه آماده حرکت به سنندج می باشند. خواهشمند است مقرر فرمایید ضمن هماهنگی با سپاهیان پاسدار تعداد مورد نیاز هواپیمای سی ۱۳۰ در اختیار آنان گذارده تا سپاهیان آماده به سنندج ترابری نموده و نتیجه را به معاونت لجستیکی نزاجا اعلام نمایید. نماینده سپاه پاسداران نظر دهد.»

در حاشیه (هامش) نسخه ای از این تلفن گرام که به فرماندهی سپاه رسیده، همچنین نوشته شده است: «به اطلاع برادر ابوشریف رسید، ایشان گفتند اینکه توضیح نمی خواهد و این یک امریه است که صادر شده است و باید اجرا گردد و هواپیما در اختیار نیروهای اصفهان و ارومیه قرار گیرد.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    28 8
    اینم از اون تیترها بودا مشرق
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    49 4
    مگه مرض داری همچین تیتری میزنی؟؟ آدم فکرش هزار راه میره!
    • اردلان IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
      14 2
      متاسفانه گروه های تروریست فعال در منطقه ریشه کن نشده.فقط روش هاشون تغییر کرده و در حال کار بر روی ایجاد اختلافات قومیتی هستن و بدبختانه مسلح هم هستن.خدا بچه های سپاه و ارتش رو حفظ کنه که جلوی این ها رو می گیرند ولی باید قاطع تر عمل کنن چند روز پیش چند مرز بان رو کشته ان و هنوز جواب نگرفتن.
    • IR ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
      0 0
      مرضو شما پژاکیها دارید که میترسید ماهیتتون برملا بشه همین چند روز پیش هم سه تا از مرزدارامونو شهید کردید
    • نیما IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
      0 0
      راست میگه. دیگه الدنگ فقط مگه مرض داری همچین. تیترایی میزنی
  • مهدی IR ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    0 0
    خدابکشتت.نصفه عمرم کردی ننه
  • رفیعی :سلیمانی IR ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    0 0
    آدم محتاج مرد خجل خانواده خطرناک‌تر از ضد انقلاب هست اما در واقع ضد انقلاب نیست دولت یکم بفکر ملت باشد همه چی درست میشه انشاله بخدا ملت ایران زن و مرد کوچک و بزرگ ملت نجیبی هستن اما گرسنگی و تنگدستی ایمان آدم را بر باد میدهد
  • فاناز US ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    0 0
    بی خود تر از این مشرق و امثالش سراغ ندارم ،جناب سیاری از اونور مصاحبهمیکنه و میگه اینا همش اراجیفه ،بعد ضمن این که مصاحبه ایشون رو حذف میکنن از این ور میان دوباره این اراجیف رو مینویسن و بعد طوری تیتر میزنه که خونده بشه .تمام کنید این اراجیفتون رو
  • ملا FR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    0 0
    واقعا حیف که لیاقت پخش خبر را نداری البته منافق یکی از چهرهایش همین فتنه انگیزی است
  • احسان IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    2 0
    چرا از آتش سوزی زاگرس خبری نمینویسی!!!!!!!!
  • امید IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    0 0
    بازهم بگن امام خمینی چیکار کرد آقا یه مملکت پاره پاره با گروه های مختلف مخالف که همگی مسلح بودند لایه ارتش پاره پاره تر از مملکت به دستش افتاد اون مملکت رو جمع کرد تا حمله خارجی وتحریم وحمایت خارجی از گروههای مخالف داخلی را هم در نظر بگیرید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس