شورای آتلانتیک

عضو ارشد اندیشکده‌ شورای آتلانتیک معتقد است دولت آمریکا به دلایل متعدد نتوانسته از تحریم‌ بر ایران نتیجه بگیرد و راهبرد فشار حداکثری نتیجه معکوس داده است.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

باربارا اسلادین در پایگاه اینترنتی این اندیشکده ضمن بررسی ابعاد و نتایج راهبرد فشار حداکثری بر ایران نوشت: دو سال پیش دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد و وعده داد که راهبرد «فشار حداکثری» منجر به نتایج بهتری در مقایسیه با ماندن در برجام خواهد شد.

اما تحریم‌ها نتوانسته‌اند سیاست‌های ایران را آنچنان که ترامپ ادعا می‌کند تغییر دهند. در واقع، تحریم‌ها اوضاع را بسیار بدتر کرده‌اند.

در اینجا چند دلیل وجود دارد که نشان می‌دهد رویکرد ترامپ در برابر ایران نتیجه عکس داشته است.

ترامپ در سخنرانی خود در ۸ مه ۲۰۱۸، قول  داد سیاست جدید وی به «از بین بردن تهدید برنامه‌ موشک‌های بالستیک ایران»، «متوقف کردن فعالیت‌های تروریستی ایران در سراسر جهان و مسدود کردن فعالیت‌های تهدیدآمیز آن در خاورمیانه» کمک می‌کند، با این حال، ایران برنامه موشکی خود را ادامه داده و حتی یک ماهواره نظامی را نیز به مدار پرتاب کرده است. ایران در منطقه خاورمیانه، تهاجمی‌تر شده و تنش‌هایی در خلیج فارس و عراق باعث شده است که ایالات متحده و ایران در آستانه جنگ قرار بگیرند. علاوه بر این، این حتی ممکن است ایالات متحده را وادار به ترک عراق کند و این کشور را در برابر ایران آسیب‌پذیرتر کند.

ایران حتی پس از یک سال از خروج آمریکا از برجام به صورت کامل به تعهدات خود پایبند بود، اگر ایالات متحده سعی کند با وجود عدم اجرای توافق، تحریم‌ها را بیش از پیش تشدید کند، ایران ممکن است از برجام و پیمان NPT (مسیری که کره شمالی در پیش گرفت) خارج شود. سیاست ایالات متحده در قبال ایران شکاف را با نزدیک‌ترین متحدین ما در اروپا- که سعی در حفظ برجام دارند- عمیق‌تر کرده‌ است. تجربه نشان داده که فشار بر ایران فقط وقتی عملی و موثر خواهد بود که چندجانبه باشد و دارای اهداف واقعی و قابل دسترس باشد.

دولت ترامپ با تلاش برای مجبور کردن سایر کشورها به پیوستن به کمپین «فشار حداکثری» تحریم‌ها را به عنوان ابزاری در خدمت سیاست خارجی آمریکا تضعیف کرده است. تحریم‌ها، مانند آنتی‌بیوتیک‌ها، در صورت استفاده بیش از حد، کارایی خود را از دست می‌دهند. با گذشت زمان، ملت‌ها راه‌حل‌هایی (برای عبور از تحریم‌ها) پیدا می‌کنند. وقتی ایالات متحده نیاز به اعمال تحریم‌ در آینده داشته باشد، ممکن است دریابد که تحریم‌ها تاثیر کمی داشته باشند.

خروج ایالات متحده از برجام منجر به بی‌اعتبار شدن دولت حسن روحانی و تقویت «نیروهای تندرو» که به طرز وحشتناکی مخالف روابط عادی با ایالات متحده هستند، شده است. سال آینده، ایران به احتمال زیاد رئیس جمهوری را انتخاب می‌کند که کابینه آن پر از افراد دارای مدرک دکترا از آمریکا نباشد. مذاکره در مورد «توافق بهتر» با چنین دولتی حتی اگر جو بایدن  رئیس جمهور شود، سخت‌تر خواهد بود. زمان گرانبها- هنگامی که مذاکرات می‌توانست در مورد برجام ۲ ادامه داشته باشد- از بین رفته است.

این عواقب ناگوار در زمانی که بهداشت جهانی بر اثر همه‌گیری ویروس کرونا در وضعیت اضطرار قرار دارد، در حال آشکار شدن است چنین بحرانی می‌توانست توجیهی برای دولت ترامپ جهت رفع تحریم‌های ایران فراهم کند.

با این حال، ایالات متحده نتوانسته قدمی برای کاهش خصومت با ایران بردارد. تلاش برای جلوگیری از اعطای وام ۵ میلیارد دلاری صندوق بین‌المللی پول به ایران نیز وضعیت را بدتر کرد.

بازندگان این استراتژی فعلی در برابر ایران، در نهایت رهبری آمریکا در جهان خواهند بود. در سراسر جهان، بسیاری از مردم در حال حاضر با ناراحتی به کشور ما نگاه می‌کنند؛ زیرا آمار مرگ و میرها به دلیل همه‌گیری افزایش می‌یابد و دولت فدرال در تقلا برای پاسخگویی است.

درباره ایران، مانند بسیاری موارد دیگر از تغییرات آب و هوایی تا حل و فصل مناقشات دولت ترامپ یا غایب است یا مانع.  داشتن مدرک دکتری در روابط بین‌الملل برای درک عواقب چنین رفتارهای بدخیمانه لازم نیست: وقتی ایالات متحده در آینده مطالبه کند، ملت‌های کمتری پیروی می‌کنند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 1
  • علیرضا IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    28 0
    درشتی ونرمی به هم دربه است انشا الله درهمه میدان ها ایران پیروز است،
    • IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
      27 2
      حالا این تحلیل رو اگه کیهان یا یه ایرانی نوشته بود مشعوف میشد از القاب ِ بوق ... اما چشم باز کنن و ببین خود غربی ها چی میگن..
    • IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
      4 0
      اول و اخرش به قول محسن رضایی با جنگ با امریکا تموم میشه.
  • CA ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    10 0
    انشاالله کشور منشا نئولیبرال کاملا از سطح زمین حذف بشه و سرانش توسط مردم اعدام بشوند.
  • یونس IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    7 2
    ان شالله باخواست خدا پوزه دولت مردان زن صفت آمریکا واروپا را به خاک ولجن میمالیم
    • شجاع الدین IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
      0 0
      به زنان توهین نکنید زیرا مادران وخواهران ما نیز زن هستند .سعی کنید ذهنیت خود را که هر پستی منشا زن صفتی دارد پالایش کنید زیرا دقیقا مانند تحریمها نتیجه معکوس خواهد داشت
  • یونس IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    9 0
    شما اگه به تاریخ نگاه کنین ازسال۵۷تاامروز خوب درسته یک سری مشقتهایی بر مردم عزیزیاملت ایران وارد شده ولی هرجایی که رودر رو شدیم با این بی صفتان شکست خورده اندواین شاالله باز هم شکست میخورن هزار باردیگه
  • دبیر IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    6 0
    متاسفانه هنوز هستند کسایی که فکر میکنند امریکا دشمن ملت ایران نیست!!!البته دوتابعیتی باشن حتما همچین فکری میکنن چون حداقل خانه دومشان هست
  • علی IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    13 0
    امیدوارم جوانان کشورمان پیشتر پیشرفت را داشته باشند به لطف خدادیگر نیازی به بیگانگان نداشته باشیم
  • رضا# IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    8 0
    وجب به وجب پایگاههای شما در عراق و سوریه و افغانستان و.... تحت کنترل 24 ساعته ماست . هژمونی امریکا در خاورمیانه می میرد .
  • IR ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    0 0
    انس با قرآن و فهم آن با کمک از احادیث نبوی و اهل بیت پیامبر ص برای بصیرت و بینش دشمن شناسی کافی است. همانگونه که مقام معظم رهبری بارها به ایم مضامین فرمودند ریشه اکثر پیروزی ها دشمن شناسی و مقاومت اسلامی است . پس همواره آماده و گوش به فرمان رهبر معظم انقلاب باشید و منتظر ظهور مولای جهانیان مهدی موعود عج . ان شاء الله .اللهم عجل لولیک الفرج
  • IR ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    0 0
    کیهان میگرده یه سوزن را از کاهدون پیدا میکنه و کلی هم مشعوف میشه از کشفش.
  • سید IR ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    1 1
    بزنیم تو دهن آمریکا آمریکا هیچ غلطی نمیتونه بکنه
  • جعفر م آ IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    0 0
    آمریکاکه درمحاصره سهیونیزم بین الملل است وخودرابرترازسایرملتهامیداندایران اسلامی ثابت کردهیچ برتری بجزتقوابرتمام کشورهانیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس