کد خبر 1073680
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۹
عکس/ این ترافیک‌های پرخطر را جدی بگیرید

در حالی که مسئولان وزارت بهداشت و استانداری تهران با اجرای طرح ترافیک مخالفت کردند، مسؤولان شهرداری تهران می گویند این طرح از فردا بین ساعت ۸ تا ۱۶ اجرا می‌شود.

به گزارش مشرق، کرونا در کشور مثل یک روح سرگردان شروع به چرخ زدن کرده و همه را از صغیر و کبیر گرفتار خودش کرده است اما چاره کار در خانه ماندن قلمداد شده است.

بیشتر بخوانید:

اظهارات ضد و نقیض درباره طرح ترافیک!

استاندار تهران: طرح ترافیک در تهران تا اطلاع ثانوی اجرا نمی‌شود

پس از حدود ۴۵ روز از ورود کرونا به کشور یعنی با تمام شدن تعطیلات نوروزی، مردم از خانه ها بیرون آمده و قصد رفتن به سر کار خود کردند که تازه مشکل اصلی خودنمایی کرد و آن هم چیزی نبود جز حمل و نقل عمومی و امکان بالای ابتلا به بیماری در پی آن.

استفاده از حمل و نقل عمومی ۵۰ درصد احتمال ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد

این موضوع آنقدر مهم بود که پیروز حناچی شهردار تهران در مصاحبه های متعددی اعلام کرد که بررسی‌ها حکایت از آن دارد که استفاده از حمل و نقل عمومی احتمال ابتلا به ویروس کرونا را ۵۰ درصد افزایش خواهد داد.

البته شهردار تهران صحبت از افزایش ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی را هم کرد که بیشتر شبیه یک وعده دست نیافتنی بود تا این موضوع باعث شود مردم به سمت استفاده از خودروی شخصی پیش بروند.

طرح ترافیک پاشنه آشیل طرح فاصله‌گذاری

آرام آرام موضوع فاصله‌گذاری اجتماعی و در گام دوم فاصله‌گذاری هوشمند مطرح شد؛ چیزی که طرح ترافیک به عنوان پاشنه آشیل اجرای صحیح آن خودنمایی می‌کرد.

زیرا اگر مردم می‌خواستند که کمتر از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند باید یا سر کار نمی رفتند و همچنان در خانه می‌ماندند یا باید از خودروی شخصی استفاده می‌کردند و روزانه حدود ۴۰ هزار تومان برای طرح ترافیک پرداخت می‌کردند.

طرح ترافیک فعلا اجرا نخواهد شد

همه نگاه ها به تصمیمات مسؤولان ستاد ملی کرونا و شهرداری تهران بود تا اینکه در روز ۲۳ فروردین سعید نمکی وزیر بهداشت در مصاحبه‌ای تلویزیونی از لغو اجرای طرح ترافیک خبر داد.

وزیر بهداشت گفت: تصمیم ما در ستاد ملی کرونا این است که فعلا طرح ترافیک و زوج  و فرد در شهر تهران اجرا نشود.

ستاد کرونا باید درباره اجرای طرح نظر بدهد

این روند همچنان ادامه پیدا کرد تا اینکه حالا برای ۲۹ اردیبهشت برنامه جدید برای طرح ترافیک مطرح شده است؛ رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره اجرای مجدد طرح ترافیک از روز ۲۹ اریبهشت گفت: شورای عالی ترافیک شهر تهران جلسه ای تشکیل داد اما قرار شد مصوباتش به ستاد ملی کرونا برود.

وی ادامه داد: در آنجا گفته شد که ما هیچ وقت تصمیم به ملغی کردن طرح ترافیک نگرفتیم و این تصمیم آقای وزیر بهداشت بود و در حال حاضر هم مصوبه اجرای مجدد طرح ترافیک بایدبه ستاد ملی کرونا برود تا در آنجا درباره آن تصمیم گیری شود.

هاشمی در پاسخ به اینکه این درست است که گفته می شود به خاطر عدم اجرای طرح ترافیک، شهرداری تهران ضرر میلیاردی کرده است، گفت: طرح ترافیک که برای پول درآوردن نیست بلکه برای کاهش آلودگی هواست و عدم کسب درآمد از آن را ضرر متصور نمی شویم.

طرح ترافیک اجرا نمی شود

محمد تقی زاده معاون عمرانی استانداری تهران در جمع خبرنگاران گفت: در جلسه شورای ترافیک تهران مصوب شد با توجه به شیوع ویروس کرونا همچنان اجرای طرح ترافیک در شهر تهران منتفی باشد.

وی درباره طرح ترافیک نیز خاطرنشان کرد: در شورای ترافیک شهر تهران مصوب شده بود که طرح ترافیک از ۶:۳۰ صبح تا ۸ صبح باشد که کارکنان بتوانند از حمل و نقل شخصی استفاده کنند و از سوی دیگر نیز پایان طرح ترافیک از ساعت ۲ تا ۴ بعدازظهر مطرح شد تا بتوانند بدون اخذ جریمه و عوارض از محدوده خارج شوند.

معاون عمرانی استاندار تهران گفت: ‌در جلسه امروز این موضوع نیز مورد بررسی قرار گرفت و زمان شروع طرح ترافیک جدید هنوز مشخص نیست و شورای عالی ترافیک تهران زمان اجرایی آن را متعاقباً اعلام می‌کند.

طرح ترافیک فردا اجرا نمی‌شود

شهریار افندی زاده مشاور معاون شهردار تهران درباره اجرای طرح ترافیک اظهار داشت: براساس پنجاه و نهمین مصوبه شورای حمل ونقل و ترافیک شهر تهران که هفته گذشته با حضور شهردار تهران، رئیس شورای شهر، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر، فرمانده ستاد مقابله با کرونا استان تهران و نماینده استاندار تهران برگزار شد، از روز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت مرحله اول محدوده‌های طرح ترافیک و طرح کنترل آلودگی هوا اجرا می‌شود.

وی افزود: زمان اجرای طرح که پیش از این از ساعت ۶:۳۰ دقیقه صبح تا ۱۹ بود به ساعت ۸ صبح تا ۱۶ کاهش یافته و در عین حال از ساعت ١٤ به بعد نیز خروج از محدوده‌ها مذکور رایگان خواهد بود.

مشاور معاون شهردار گفت: با توجه به اینکه اکنون زمان کار ادارات از ساعت  ۷ صبح تا ۱۴ منظور شده است، لذا سفرهای کاری در این طرح، مشمول پرداخت عوارض در محدوده های مذکور نخواهند شد‪.‬

به گفته مشاور عالی معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران در روزهای پنج شنبه صرفا طرح محدوده کنترل آلودگی هوا از ساعت ٨ تا ١٣ اجرا می‌شود.

افندی زاده در ادامه، تاکید کرد: همچنین برای ساکنین محدوده‌های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا نیز تخفیف‌هایی بیش از تخفیف‌های معمول در نظر گرفته شده است که در صورت تصویب شورای اسلامی شهر تهران از ٥٠ درصد به ٧٠ درصد تخفیف برای ساکنین محدوده های ترافیکی منظور خواهد شد، این در حالیست که لایحه پیشنهادی در این خصوص از سوی شهرداری تهران به شورای اسلامی شهر ارسال شده است.

مشاورعالی معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران در توضیح دلایل تاکید  این شورا بر اجرای مجدد طرح ترافیک گفت: افزایش ترافیک معابر اصلی در محدوده‌های مرکزی شهر، تردد سنگین وسایل نقلیه و افزایش تاخیر در ترددها و بروز ترافیک‌های شدید، اشباع فضای پارک حاشیه‌ای و افزایش پارک دوبله و در نتیجه، کاهش ظرفیت معابر از جمله نتایج لغو طرح ترافیک است‪.‬

مخالفت وزارت بهداشت با اجرای طرح ترافیک

احمد جنیدی رئیس مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت، در واکنش به برخی اظهارات درباره اجرایی شدن طرح ترافیک اظهار داشت: وزارت بهداشت با اجرایی شدن طرح ترافیک با شرایط کنونی مخالف است.

وی عنوان کرد: در کمیته مقرر شد که شهرداری مجوز اجرایی شدن را به شرط پاسخگو بودن سیستم حمل و نقل عمومی اجرایی کند، و اگر شرایط مهیا نبود با اعلام وزارت بهداشت طرح ترافیک لغو شود؛ قرار بود این تصمیم در ستاد ملی کرونا نیز مطرح و نتایج آن اعلام شود.

به گفته جنیدی، شهرداری موافق اجرایی شدن طرح ترافیک است به دلیل اینکه معتقدند ترافیک شهر باعث اختلال شده است اما ما معتقدیم در شرایط کنونی آلودگی هوا وجود ندارد و شرایط وسایل نقلیه و اتوبوس و مترو مهیا نیست و وسایل حمل و نقل عمومی به اندازه کافی وجود ندارد لذا با اجرایی شدن طرح ترافیک در شرایط کنونی مخالفیم.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • فردین IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
    0 0
    خدا شهرداری و وزارت کشور را نابود کند که فقط به فکر جیب خودشان هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس