کد خبر 1070824
تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۲
آمریکا

واشنگتن با اعلام تصمیم خود مبنی بر خروج عناصر و تجهیزاتش از عربستان٬ برای افزایش باج‌خواهی‌های خود از این کشور٬ سعودی‌ها را لای منگنه گذاشته است.

به گزارش مشرق به نقل از روزنامه الاخبار درحالی که واشنگتن با استقرار سامانه «پاتریوت» در عراق به‌دنبال تحت فشار قرار دادن نیروهای مقاومت است٬ «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور ایالات متحده در سایه جنگ نفتی عربستان٬ در راستای افزایش باج‌خواهی‌های خود از سعودی‌ها از کاهش حضور نظامی آمریکایی‌ها در خلیج فارس خبر داده است.

ترامپ هیچ‌گاه در بازی باج‌خواهی از عربستان مبهم و رمزآلود عمل نمی‌کند؛ اما در روزهای اخیر عملیات دوشیدن شیر از گاو شیرده خود را بسیار صریح‌تر و حساس‌تر از قبل انجام می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

زمانی که درباره صحت و سقم اخبار مربوط به کاهش حضور نظامی ایالات متحده در عربستان و خلیج فارس از آمریکایی‌ها سؤال شد٬ پاسخ این بود: «کشورهای ثروتمندی هستند که ما در مقابل هیچ‌چیز از آنها حمایت می‌کنیم و اگر از کشوری حمایت کنیم٬ باید به ما احترام بگزارد».

درواقع ترامپ به تکرار سیاست معروف خود در قبال هم‌پیمانانش بدون بیان جزئیات بیشتر اکتفا کرد؛ اما همین پاسخ کافی بود تا تفهیم شود نیروهای آمریکا در منطقه چه می‌کنند.

روز گذشته روزنامه «وال استریت ژورنال» طی گزارشی افشا کرد که آمریکا قصد دارد 4 سامانه دفاع موشکی پاتریوت و همه پرسنل این سامانه‌ها را از میادین نفتی عربستان خارج کند. دو اسکادران جنگنده ارتش آمریکا نیز قرار است از عربستان خارج شوند. بخشی از نیروهای دریایی آمریکا نیز منطقه را ترک خواهند کرد.

وال استریت ژورنال نوشت که مقامات آمریکایی به این نتیجه رسیده‌اند که تهدید ایران علیه آمریکا و متحدانش در منطقه کاهش یافته است و به همین خاطر واشنگتن قصد کاهش پرسنل و تجهیزات خود در عربستان را دارد.

اما در حالی که آمریکا سامانه پاتریوت خود را از ترس حملات موشکی ضد مواضع آن در عراق مستقر کرده است و از شدت تحریم‌ها علیه تهران کم نمی‌کند؛ ادعاهای آن در زمینه کاهش حضور نظامی خود در خلیج فارس به‌دلیل کم‌شدن تنش‌های آن با ایران و کاهش تهدید این کشور و محور مقاومت علیه ایالات متحده در منطقه٬ کاملاً باطل و ضد و نقیض است.

علاوه بر آن ترامپ میان اظهارات مبهم خود به باج‌خواهی بیشتر از عربستان در پی خارج کردن تجهیزاتش از آن اشاره داشت که این امر نیز ادعاهای مذکور وی را نقض می‌کند و به ریاض اجازه می‌دهد حقیقتاً بفهمد ایالات متحده چگونه از طریق اصرار بر ادامه تنش‌های سعودی با ایران و ماندن آن در جنگ یمن٬ به‌عنوان برگ برنده‌هایی برای ترساندن و باج‌خواهی از سعودی‌ها٬ با امنیت عربستان و منطقه بازی می‌کند.

همه این اتفاقات باعث شد ناظران بار دیگر به آنچه خبرگزاری رویترز منتشر کرده بود استناد کنند. رویترز چند روز قبل به‌نقل از 4 منبع افشا کرد که ترامپ در دومین تماس خود با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی طی ماه گذشته وی را تهدید کرده است که اگر تولید نفت خود را کاهش ندهد٬ او نمی‌تواند مانع از تصویب قانون خارج کردن سربازان آمریکایی از عربستان در کنگره شود. طبق گفته منابع مذکور، بن‌سلمان از تهدید ترامپ وحشت‌زده شد و همین مسأله باعث شد که وی از دو مشاورش بخواهد اتاق را ترک کنند و او به‌تنهایی با ترامپ در این باره صحبت کند.

قابل توجه است که هم‌زمان با اخبار مربوط به عقب‌نشینی عناصر و تجهیزات آمریکایی از منطقه٬ «فهد ناظر»، سخنگوی سفارت عربستان در آمریکا با انتشار توئیتی گفت: «گزارش‌های رسانه‌ای که این هفته در خصوص تماس میان دو طرف منتشر شده ادعاهایی نادرست است و احترام متقابل عربستان و آمریکا در روابط خود و محمد بن سلمان و ترامپ به یکدیگر را منعکس نمی‌کند.»

اما تحلیل‌های مربوط به تصمیم آمریکا برای خروج تجهیزات و نیروهای خود از عربستان پس از ضربه انصارالله یمن علیه تأسیسات نفتی «آرامکو»٬ برای اولین بار از سال 2003، بیانگر وجود شکاف‌های عمیق در روابط میان طرف‌ آمریکایی و سعودی به‌ویژه بر اثر جنگ نفتی عربستان و تأثیر منفی آن بر صنعت نفت ایالات متحده در خلال هفته‌های گذشته است.

زمانی که ترامپ قصد دارد تهدیدهای خود را علیه عربستان جدی کند٬ به‌نظر می‌رسد که این کشور را مجازات کرده است یا از آن می‌خواهد تولید نفت خود را حتی بیشتر از میزان مشخص‌شده در توافق «اوپک» کاهش دهد.

از نظر داخلی نیز ترامپ با بیان عصبانیت کنگره از ریاض پس از سقوط تاریخی قیت نفت نشان داد که آماده افزایش میزان باج‌خواهی‌های خود از دوستانش در راستای منافع اقتصادی آمریکا است.

این‌که واشنگتن تا این لحظه خروج کامل خود را با مبهم نگه‌داشتن سرنوشت نیروها و سامانه‌های خود در پایگاه هوایی «شاهزاده سلطان» در عربستان اعلام نکرده است٬ نشان می‌دهد آمریکا هنوز درها را برای دریافت باج‌های بیشتر به‌روی سعودی‌ها باز گذاشته است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    0 1
    خب به ما چه ربطی داره؟
    • IR ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
      1 0
      امنیت منطقه به همه کشورهای منطقه ربط دارد . ولی می دانم که عافیت طلبهایی مثل شما ، تا وقتی که سایه امنیت از کشور برود ، اونوقت به اروپا و آمریکا فرار میکنید . همین چند روز پیش که زلزله آمد ، خیلی ها یک شب تا صبح بیرون خوابیدند . اونجا قدر و منزلت امنیت را بهتر فهمیدند .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس