کد خبر 1070460
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۶
ترامپ نمایه

یک مجله انگلیسی در تحلیلی گزارش‌ها درباره تصمیم دولت آمریکا برای کاستن از تشکیلات نظامی خود در عربستان سعودی را نشانه‌ای از پایان قرار نفت در برابر امنیت میان دو کشور توصیف کرده است.

به گزارش مشرق، یک مجله انگلیسی در تحلیلی روز جمعه تصمیم «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای کاهش تشکیلات نظامی این کشور در عربستان سعودی را نشان‌دهنده پایان قرارداد غیررسمی نفت در برابر امنیت میان این دو کشور دانسته است.

مجله «اسپکتاتور» در این تحلیل تصمیم دولت ترامپ برای خارج کردن دو سامانه پدافند ضدموشکی پاتریوت از عربستان را حتی با «استانداردهای دمدمی‌مزاج» او هم اقدامی شگفت‌آور» توصیف کرده است. 

بیشتر بخوانید:

ادامه باج خواهی آمریکا از مقامات سعودی

آمریکا سامانه‌های پاتریوت را از عربستان خارج می‌کند

ترامپ این تشکلات نظامی را سپتامبر سال گذشته میلادی بعد از متهم کردن ایران به انجام حملات پهپادی و موشکی علیه زیرساخت‌های نفتی عربستان سعودی در این کشور مستقر کرده بود. 

اسپکتاتور نوشته عربستان سعودی اکنون دو سامانه موشکی پاتریوت دارد که در پایگاه هوایی شاهزاده سلطان در وسط بیابان‌های سعودی مستقر شده‌اند. این دو سامانه برای محافظت از خاندان سلطنتی و منابع اقتصادی آنها در این منطقه مستقر نشده‌اند بلکه هدف آن محافظت از ۲۵۰۰ نیروی آمریکایی است که در این پایگاه نظامی دورافتاده حضور دارند.

مجله انگلیسی، خبرها درباره اینکه دو اسکادران جنگنده آمریکایی هم منطقه را ترک کرده‌اند خبری بد برای عربستان سعودی توصیف کرده و پرسیده است: «آیا ما شاهد پایان قرارداد نفت در برابر امنیت هستیم که یکی از زیربناهای حضور آمریکا در منطقه طی ۷۵ سال گذشته و به خصوص بعد از انقلاب سال ۱۹۷۹ بوده است؟»

بیشتر بخوانید:

واکنش عربستان به تماس تهدیدآمیز ترامپ با بن‌سلمان

اسپکتاتور در پاسخ به این سئوال نوشته با در نظر گرفتن اینکه ترامپ نظرش را به ویژه در خصوص راهبرد آمریکا در خاورمیانه از دقیقه‌ای به دقیقه دیگر تغییر می‌دهد نمی‌توان در این مورد اطمینان کامل داشت اما در مقطع فعلی به نظر می‌رسد که چنین است.

این رسانه نوشته تصمیم ناگهانی ترامپ این بار بعد از مشاجره تلفنی چند هفته قبل بین ترامپ و «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی بر سر قیمت نفت انجام شده است. 

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال روز پنجشنبه گزارش داده آمریکا در حال خارج کردن سامانه‌های ضدموشکی پاتریوت از عربستان سعودی است.  

مقام‌های آمریکایی علاوه بر این گفته‌اند دولت آمریکا کاهش سایر قابلیت‌های نظامی خود در عربستان سعودی را نیز بررسی می‌کند. وال‌استریت‌ژورنال این تصمیم را به منزله پایان تقویت نظامی آمریکا در عربستان سعودی برای مقابله با ایران دانسته است. 

 چند مقام آمریکایی گفتند آمریکا چهار سامانه پاتریوت، همراه با ده‌ها پرسنل نظامی خود را که بعد از حمله به تأسیسات نفت سعودی به این کشور ارسال شده بود از عربستان خارج می‌کند. 

 منابع مورد استناد وال‌استریت‌ژورنال می‌گویند دو اسکادران جنگنده آمریکا هم منطقه را ترک کرده‌اند و مقام‌های آمریکایی به زودی کاهش حضور نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس را هم مورد بررسی قرار خواهند داد. 

این روزنامه نوشته تصمیم پنتاگون برای خارج کردن سامانه ضدموشکی پاتریوت از عربستان سعودی مبتنی بر ارزیابی برخی مقام‌های آمریکایی است که تهران دیگر تهدیدی فوری علیه منافع راهبردی آمریکا به شمار نمی‌رود.

ارتش یمن در شهریورماه گذشته در پاسخ به حملات ائتلاف سعودی، پالایشگاه‌های «بقیق» و «خریص» مربوط به تأسیسات نفتی آرامکوی عربستان را هدف گرفته و آن را عملیات «توازن بازدارندگی دوم» نامیده بود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم روز پنجشنبه به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد واشنگتن قصد دارد دو سامانه ضدموشکی پاتریوت و برخی از جنگنده‌های خود را از عربستان سعودی خارج کند.

آسوشیتدپرس این تصمیم را به تنش‌های نفتی میان دولت‌های آمریکا و عربستان سعودی ربط داده و نوشته این اتفاق در بحبوحه تنش‌ها میان عربستان سعودی و دولت ترامپ بر سر تولید نفت رخ داده است. 

این مقام به آسوشیتدپرس گفته آمریکا دو سامانه ضدموشکی را که قبلا برای محافظت از تأسیسات نفت سعودی مستقر کرده بود از این کشور خارج و دو سامانه پاتریوت را در پایگاه هوایی شاهزاده سلطان حفظ می‌کند.

مقام آمریکایی گفته حدود ۳۰۰ نظامی که همراه با این دو سامانه به عربستان ارسال شده‌اند هم این کشور را ترک خواهند کرد.

آسوشیتدپرس نوشته هنوز مشخص نیست مناقشه نفتی میان آمریکا و عربستان سعودی هم در این تصمیم دولت ترامپ نقش داشته است یا خیر.

مقام آمریکایی گفته یک فروند سامانه دفاع موشکی تاد هم در عربستان سعودی باقی خواهد ماند. سامانه تاد با فراهم آوردن دفاع علیه موشک‌های بالیستیکی که در خارج از جو زمین پرواز می‌کنند عملکرد پاتریوت را تکمیل می‌کند.  

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
    6 36
    فعلا که ما در مرحله نفت در برابر غذا هستیم.
    • IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
      46 2
      کی گفته ما در حالت نفت درد برابر غذا هستیم؟ حالا شاید یه چیزایی وارد کنیم ولی کشورمون پر از باغات میوه،آبزیان،... هست.
    • IR ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      0 0
      خجالت بکش اون زمان پهلوی بود که 6 میلیون بشکه نفت میفروخت تا بتونه برا 30 میلیون ایرانی غذا از امریکا بخره البته یک سومش را هم اسلحه و یک سوم را هم خرج دربار و جشن 2500 ساله و حقوق مستشارا میشد اما همین امسال حتی با وجود دولت بیکفایت روحانی با لطف خدا و بارش باران حداقل بیش از 13 میلیون تن گندم و 2 میلیون تن برنج و بیش از 100 میلیون تن محصولات مختلف کشاورزی داریم
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      0 0
      چرت و پرت نگو
  • یا حسین IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
    49 2
    اره دیگه حرف های رهبر عزیز مان داره درست میشه که گفت به این امریکا های نمیشه اطمینان کرد بله عربستان م دیگه فتاح ش خوندس برید تماشا کندید و ببینید امریکا با ال سعود چه میکنه خخخخخخ
  • IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
    46 4
    آمریکا دوست مناسبی برای هیچ کشوری نیست.
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
    0 0
    در زمان محمدرضا شاه پهلوی هم همین اتفاق افتاد . محمدرضا داشت به همه اروپا وامهای کلان می داد و شرکتهای آنها را می خرید . ولی مردم ایران در پش گرفتار بودند . آون هم در داخل شهرهای تهران و اطراف . بقیه مردم در روستاها که نام و نشانی نداشتند . روستاهای دور و بسیار دور هم که اصلا جز مردم حساب نمی شدند .
  • IR ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    0 0
    بن سلمان و اردوغان هر دو نمونه صدام حسین در کشور خودشان هستند و به یقین بعد از اتمام تاریخ مصرفشان سرنوشتی بهتر از صدام تکریتی پیدا نخواهند کرد
  • IR ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    0 0
    بازی برای ترساندن سلطان شن ها! احتمالا قراره شیر بیشتری از این گاو چاق نجدی و بقیه اهالی دامداری کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس بدوشن هم زمان خدماتشون هم به این گاو و خرها کم کنن!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس