کد خبر 1065435
تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۳
اقدام جهادی طلبه‌ها

غریبانه دفن شدن جانباختگان کرونایی باعث شد که عده‌ای طلبه به‌صورت خودجوش داوطلب شدند تا عملیات غسل و خاک‌سپاری این افراد را آن‌گونه که شرع گفته است و خدا می‌پسندد بدون هیچ چشمداشتی بر عهده گیرند.

به گزارش مشرق، این ویروس کوچک موذی که با شیوع در کشور چین زمزمه‌هایش برای مراقبت از خود و پیشگیری از ابتلا در صورت ورود به کشور ما شنیده شد؛ زیاد جدی گرفته نشد تا اینکه از مرزهای ایران رد شد و همه را با ترس و وحشت روبرو و روزهای شیرین پایان سال و آغاز نوروز را به کاممان تلخ کرد.

در میان این هیاهو و اخباری که این روزها همه به‌نوعی به کرونا ختم می‌شود افرادی که از طریق ابتلا به کرونا جان می‌بازند انگار مغفول مانده‌اند.

افرادی که از ابتدای مثبت شدن تست کرونا از خانواده‌شان جداشده در بیمارستان قرنطینه می‌شوند و هیچ ملاقات‌کننده‌ای ندارند و قطعاً باحال روحی نامناسب شرایط سختی را سپری می‌کنند و اگر عمرشان به این دنیا نباشد بازهم در عین مظلومیت به خاک سپرده می‌شوند.

در ابتدای ماجرای کرونا و به دلیل ترس و وحشتی که این ویروس به جان مردم انداخته است، جان‌باختگان ناشی از کرونا توسط کادر درمان در بیمارستان تیمم داده‌شده و سپس هنگام دفن با مقدار زیادی آهک غریبانه دفن می‌شدند؛ اما عده‌ای طلبه به‌صورت خودجوش و باانگیزه انسان‌دوستی، داوطلب شدند تا عملیات غسل و خاک‌سپاری این افراد را آن‌گونه که شرع گفته است و خدا می‌پسندد بدون هیچ چشمداشتی بر عهده گیرند. اقدامی که کمتر کسی حاضر می‌شود آن را انجام دهد!

همه فوتی‌های ناشی از کرونا غسل داده می‌شوند

دبیر جامعه روحانیت شیراز به‌عنوان مسئول اصلی این ماجرا از پیگیری‌های بسیار و تشکیل گروه‌های جهادی برای انجام این اقدام خبر داد.

حجت‌الاسلام محی‌الدین طاهری با اشاره به تأکید امام‌جمعه شیراز بر این ماجرا اظهار داشت: بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته افراد مبتلا و یا حتی آلوده به کرونا در صورت فوت بر اساس پروتکل‌های وزارت بهداشت ضدعفونی شده، غسل کامل داده‌شده و مانند سایر اموات دفن می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه این اقدام در مرکز استان از اسفندماه انجام می‌شود، گفت: طی نامه‌نگاری با سایر شهرستان‌ها نیز آن‌ها باید طبق همین پروتکل اجساد را دفن کنند.

طاهری افزود: طبق پروتکل بهداشتی ورود آب‌های شست‌وشو دهنده این افراد که حاوی کلر و مواد ضدعفونی است به فاضلاب شهری مشکلی نخواهد داشت؛ اما بااین‌حال این آب‌ها به محل‌های تعبیه‌شده‌ای در خارج از مرکز شهر انتقال داده می‌شوند.

تولیت حرم مطهر سید علاءالدین حسین (ع) درباره قبور این افراد گفت: قبر این افراد در بین سایر اموات است و بنا به درخواست خانواده‌های آن‌ها اگر به لحاظ بهداشتی مشکلی وجود نداشته باشد و نزدیک به سفره‌های آب زیرزمینی نباشد در بهشت احمدی یا دیگر قبرستان‌ها دفن می‌شوند.

وظیفه شرعی و حس انسان‌دوستی مهم‌ترین انگیزه گروه جهادی شهید مسرور

معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه فارس نیز دراین‌باره گفت: با همه مشکلات و پیگیری‌های لازم طی ده روز غسالخانه مجزایی در دارالرحمه شیراز به اموات کرونایی اختصاص داده شد تا آن‌ها نیز مانند سایر اموات غسل داده‌شده و خاک‌سپاری شوند.

حجت‌الاسلام همایی اظهار داشت: از ابتدای شیوع کرونا گروهی از طلاب و روحانیون تحت عنوان گروه جهادی شهید مسرور که از شهدای مدافع حرم است فعالیت خود را شامل ضدعفونی معابر و خیابان‌ها، منازل، اهدای خون، تهیه بسته‌های معیشتی و دیگر اقلام مصرفی آغاز کردند و سپس با ورود به بحث دفن اموات کرونایی بنا بر حس انسان‌دوستی و احکام شرعی داوطلبانه وارد این کار شدند.

وی در ادامه احترام به انسان را چه زنده و چه مرده از دستورات دینی عنوان کرد و گفت: طبق دستورات دینی ما انسان چه زمانی که زنده است و چه زمان فوت حرمت دارد، لذا بر اساس تکلیفی که احساس کردیم وارد این کار شدیم تا این فریضه واجب را انجام دهیم.

مسئول گروه جهادی شهید مسرور همچنین تأکید کرد: همه افراد حاضر در گروه به‌صورت داوطلبانه حضور یافته‌اند و بدون چشمداشت فعالیت می‌کنند و بیشتر از گروه‌های طلبه هستند اما افراد دیگری هم از خواهران و برادران در این عمل خیرخواهانه شرکت می‌کنند.

بچه‌های جهادی قوت قلبی برای خانواده‌های اموات کرونایی

حجت‌الاسلام علیشاهی نیز که از افراد فعال در حوزه غسل دادن اموات کرونایی است از نحوه غسل دادن اجساد سخن گفت. وی افزود: فوتی‌های ناشی از کرونا ابتدا در بیمارستان و توسط کادر درمان تیمم داده می‌شدند اما پس تشکیل این گروه، آن‌ها پس از فوت و ترخیص به غسالخانه‌ای که به‌صورت مجزا در دارالرحمه به آن‌ها اختصاص داده‌شده است، انتقال داده می‌شوند و در حوضچه‌ای مملو از آب‌ژاول پنج درصد و گاز کلر غوطه‌ورمی شوند تا ویروس‌ها کاملاً از بین بروند سپس با حوله‌های مجزا خشک‌شده و تغسیل داده می‌شوند و سپس کفن شده و برای دفن با آمبولانس‌های مخصوص راهی قبرستان می‌شوند.

وی حس انسان‌دوستی و احترام به بیمارانی که غریبانه و تنها از بابت ابتلا به کرونا فوت می‌کنند را در کنار احساس وظیفه شرعی دلیل و انگیزه حضور در این گروه عنوان کرد و ادامه داد: همه افرادی که این عمل را انجام می‌دهند به‌صورت کاملاً مجهز با دوگان، عینک، شیلد، ماسک محافظت می‌شوند تا حداقل آسیب متوجه آن‌ها باشد.

وی درباره حضور خانواده این افراد گفت: به دلیل رعایت شرایط بهداشتی اجازه حضور همه افراد خانواده وجود ندارد و تنها دو سه نفر از اعضای نزدیک می‌توانند در نماز میت شرکت کرده و بافاصله شاهد خاک‌سپاری باشند.

علیشاهی گفت: این افراد واقعاً غریبانه فوت می‌کردند و دفن می‌شدند اما به همت گروه جهادی شهید مسرور و به گفته خانواده‌های شهدا غسل و کفن و خاک‌سپاری مانند دیگر اموات قوت قلبی برای این خانواده‌هاست.

و چه زیباست که حس نوع‌دوستی چه در زمان حیات برای کمک و دستگیری از نیازمندان و چه در زمان مرگ این‌گونه رخ نمایاند و به‌راستی‌که خداوند بهترین شاهد و ناظران برای این‌گونه اقدامات خالصانه و خیرخواهانه است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    4 7
    تبلیغات نکن برادر من تبلیغات نکن خدا خودش جهادشون رو می بینه
    • IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
      4 4
      از تبلیغات گذشته اینها فرا انسانند، مشرق برای اینکه یه لقمه نونِ توجه گیرش بیاد ازین عزیزان خبر میگذاره، وگرنه خود بچه ها هرگز اعتنا و نیازی به توجه مردم ندارن معامله با خدا کردن.
  • Ele IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    7 0
    واقعا اجرکم عندالله امیدوارم هیچ یک از شماها وخانواده هاتان به امراض واگیر دار مبتلا نشوید
  • IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    0 5
    شاید کسی دوست نداشته باشه این طلبه ها بیان سر قبرش
    • ز.ک IR ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
      0 0
      باشه ,تومردی بگو اینها دفنت نکنن،حیف از این ها
    • GB ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
      0 0
      شما اگه دوست نداری، توی وصیت نامه ات بنویس...حضور این عزیزان برای خاکسپاری اموات لیاقت میخواد، که به نظر میاد شما نداری
  • زهرا IR ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    0 0
    روحانیت همیشه با مردم بوده وهستند،افرین به بزرگ مردان فرازمینی،خیلی مردی و انسانیت می خواد که با وجود احساس خطر،بازهم برای رضای خدا پای کار باشی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس