سردار جعفرابادی

فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه با بیان اینکه اولین ماموریت ماهواره نور شناسایی است، گفت: ماهواره‌ای که دیروز پرتاب شد بخشی از یک پازلی بود.

به گزارش مشرق، سردار علی جعفرآبادی فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه با حضور در بخش خبری صداوسیما در خصوص پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره نظامی نور توسط ماهواره‌بر قاصد، اظهار داشت: عرصه فضا در کنار زمین و هوا و دریا یکی از عرصه‌های راهبردی با پتانسیل بالاست که نیروهای مسلح باید در آن ایفای نقش کنند و سپاه پاسداران بعنوان یک نیروی راهبردی دفاعی لازم است که از این عرصه بهره ببرد.

** ماهواره نور بخشی از پازل فضایی سپاه بود

وی افزود: ماهواره‌ای که دیروز پرتاب شد بخشی از یک پازلی بود که در این پازل قرار است عملیات‌های شناسایی، پشتیبانی راهبردی در عملیات‌های شناسایی، ارتباطی و ناوبری انجام شود و این همان ضرورت دستیابی به فضا است. ما باید حتما از این ماهواره ها استفاده کنیم و بتوان خدمات را به نیروهای مسلح ارائه کنیم.

** اولین ماموریت ماهواره «نور» شناسایی است

سردار جعفرآبادی اظهار داشت: اولین ماموریت این ماهواره شناسایی است، درحوزه دفاعی لازم داریم که آگاهی موقعیتی و آگاهی وضعیتی از پیرامون خود داشته باشیم که سنسورهایی که روی این ماهواره نصب شده اند، این کار را انجام می‌دهند. در حوزه‌های غیردفاعی در مخاطرات طبیعی، سپاه همیشه نقش فعالی دارد که لازم است این فعالیت‌ها پشتیبانی انجام شود. در جاهایی که امکان پرواز بالگرد یا پهپاد وجود نداشته باشد، این ماهواره ها هستند که از ارتفاع چند صد کیلومتری دید وسیعی دارند. مثلا در سیل خوزستان آنقدر حجم سیل وسیع بود که امکان رصد تمام آن با پهپاد وجود نداشت و وجود ماهواره در آنجا کاملا احساس می‌شد.

بیشتر بخوانید:

آغاز اسکن و تصویربرداری «نور» ایرانی از آمریکا و اسراییل+عکس

فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه ادامه داد: ماهواره نور-۱ در کلاس ماهواره‌های لئو است که در ارتفاع ۴۳۰ کیلومتری قرار دارد. ما این ماهواره را از کویر مرکزی به سمت دریای عمان پرتاب کردیم و سیگنال دوم آن را در شمال غرب کشور (تبریز) دریافت کردیم و مطمئن شدیم که ماهواره در مدار ۴۳۰ کیلومتری قرار گرفته است و ماموریت آن هم شناسایی است؛ تاکنون ماهواره حدود ۱۰ دور به دور کره زمین چرخیده و ده بار توسط ایستگاه های زمینی دریافت شده و حال آن هم خوب است.

** سنسورهای ماموریتی «نور» تا ده روز آینده فعال می‌شود

سردار جعفرآبادی گفت: در دنیا ابتدا پایدارسازی ماهواره را انجام می‌دهند و بعد هم سنسورهای ماموریتی ماهواره را ظرف یک هفته تا ده روز آینده راه اندازی خواهیم کرد و خبرهای بعدی را هم به اطلاع ملت شریف ایران خواهیم رساند.

** برنامه سپاه برای ماهواره‌های بزرگتر و مدارهای بالاتر

وی با بیان اینکه این ماهواره روزانه ۱۶ بار به دور کره زمین می‌چرخد، افزود: این کاری که در سپاه انجام شده یک ابرپروژه است که شامل ماهواره، ماهواره بر و ایستگاه های زمینی و مرکز کنترل ماهواره است که طی نقشه راه جامع و معینی پیش می رود. ماهواره نور-۱ اولین ماهواره بوده ما در نقشه راهمان ماهواره‌های با مقیاس بزرگتر و مدارهای بالاتر را داریم.

فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه با بیان اینکه، برای ماموریت های ناوبری نیاز به مدارها و ماهواره های ارتفاع بالاتر داریم، گفت: در حوزه های ارتباطی لازم است به مدارهای مئو و ژئو دست پیدا کنیم. ماهواره فعلی برای شناسایی است و ما انشالله در حوزه های ناوبری و ارتباطی هم ورود پیدا خواهیم کرد.

سردار جعفرآبادی تاکید کرد: گام بعدی ما هم این است که ماهواره نور-۲ را در مدار زمین قرار دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    57 1
    سپاس برای خدا، پروردگار جهانیان
    • IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
      10 0
      درخشش امروز نور نتیجه نه به برجام موشکی است.
  • IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    19 0
    تعجب کردم گفت ماهواره نور 2 در مدار زمین هست و نور علی نور میشه!!
  • usaf IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    10 21
    اف۳۵ ها هم در راهند . بزودی در ایران صدها پایگاه خواهیم داشت .
  • DE ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    28 0
    خیلی خوبه که نامگذاری ها این شکلی باشه. نور یک ، نور دو. نه مثل قاهر یهو سیصد و سیزده. این شکلی که از یک شروع بشه عملکرد مدیران بهتر سنجیده میشه و مدیر مجبوره پیشرفت هایی رو در دوره خودش در محصولات ایجاد کنه
  • علی خدایی IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    8 0
    ان شالله که این مسیر های پیشرفت ها همیشگی باشد و با سرعت خیلی زیاد و زیاد عمل کنیم و حرکت به جلو با گام های استوار و چند صد کیلومتری گام برداریم
  • IR ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    28 10
    ای کاش همه 95 درصد بودجه ای که دست دولت روحانی حیف و میل میشه دست سپاه بود و کشور مان چیزی به نام رئیس جمهور نداشت اگر هم داشت از جنس این عزیزان سپاهی میبود
  • DE ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    8 9
    راه رسیدن به موفقیت های چشمگیر در همه نهادهای اجرایی پیروی از روش کار سپاه هستش.یعنی روش جهادی و خدمت بدون چشم داشت. یعنی ساختن چند میلیون آپارتمان برای شهرنشین های مستاجر ، ساختن کارخانه های سنگین و سبک تولیدی، ساختن شبکه راه آهن صنعتی تجاری مابین استان ها، ساختن بهترین نوع خانه های روستایی ( مسکونی + تولیدی).
  • مرصاد IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    5 0
    نور علی نور ! چشم دشمنان کور !!
  • علی IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    3 0
    درودبرغیورمردان افتخارآفرینان ایران واسلام درودبرغیرت وشرف پاسداران انقلاب اسلامی که باعث غروروافتخارملت هستندوخاری هستنددرچشم دشمنان و بدخواهان ایران عزیزوسربلند
  • حقیقی IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    3 0
    خدا رهبرمو نو حفظ کنه سلامت باشه انشاالله در سایه ایشون به همه جا می‌رسیم وقتی قوی باشیم عزت سربلند ی داریم احق هایی مثل ترامپ کثیف نمیتونن لقد اندازی کنن
  • محمدسالاروند IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    3 0
    انشاالله که غیورمردان سپاه به این یک ماهواره اکتفانکنندوبتوانندباامیدبه خدای متعال هرچه سریعترماهوارهای بعدی که درارتفاع بالاترقراربگیرنددرست بکنیم انشاالله به کوری چشم دشمنان ایران اسلامی.
  • رهام حسامی IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    1 0
    وشک‌های فضایی ایران، در رده موشک‌های بالستیک قرار می‌گیرند. یعنی موشک‌هایی که یک محموله را با نیروی موتورهایشان به ارتفاع بالا می‌برند، و بعد روی زمین سقوط آزاد می‌کنند. موشک‌های بالستیک یک مسیر منحنی را طی می‌کنند و هرچه موتورهای قوی‌تری داشته باشند و بالاتر بروند، روی زمین، برد بیشتری خواهند داشت. دلیل نگرانی در مورد موشک‌هایی با قابلیت حمل کلاهک آن است که اگر قرار باشد برد موشک زیاد باشد، کلاهک چه در مرحله آزمایش و چه در مرحله عمل – در مورد موشک‌هایی با برد هزاران کیلومتر – باید کلاهک و محموله‌اش از جو زمین خارج شود و سالم به داخل جو برگردد و به هدف اصابت کند. کلاهک با قابلیت بازگشت به جو زمین سالم ماندن یک کلاهک و محموله‌اش در سفر به خارج از جو و بازگشت به زمین، تکنولوژی پیچیده‌ای دارد. این پیچیدگی‌ها که اولین محاسباتش را مهندسان آلمان نازی انجام داده بوند، حدود یک دهه بعد از پایان جنگ جهانی دوم کاملا عملی شد. حاصلش ساخت موشک‌های قاره پیما بود. البته در کنار آن پروژه‌های فضایی و در نهایت سفر به مدار زمین اما طی کردن دوباره این راه از نظر فنی پیچیده است. برای این کار باید کلاهک از جو زمین خارج شود. یعنی تحمل فشار پرتاب، تحمل تغییرات شدید دما در لایه‌های جو، ماندن در خلأ و تحمل تغییرات شدید دما در خارج جو و در پایان، تحمل تنش بازگشت به محیط چگال جو زمین و حرارت ناشی از اصطکاک با هوا. هوافضا همین تکنولوژی پیچده و دست یابی به ان باعث شده از دست انها و انحصار انها خارج شود و ایران معادلات را به نفع خود هم پیش ببرد بازار اینده فضا در دست انها نیست جدای نظامی که من بیشتر جنبه علمی را نگاه میکنم
  • علی IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    0 0
    مرحبا و احسنت سپا پاسداران انقلاب اسلامي.. فقط جان سپاه جان هرکیو دوست داری مارا از دست دشمن نجات دادی کارتون در مدار هوافضا تموم شد البته تموم که نمیشه یکم سبک شد.. مارا از دست این خودروسازان سایپا وایران خودرو هم نجات دهید لطفا.. فقط کار کارخدتونه بخدا..بخدا از دست این خودروسازی خسته شدیم.. چاره ام نداریم باید استفاده کنیم..
  • اریا TR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    0 0
    بسیار غرور انگیز.دست مریزاد سپاهیان سرافراز

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس