سرتیپ بازنشسته امین حطیط تحلیلگر امور نظامی و کارشناس امور راهبردی

«امین حطیط» تحلیلگر امور نظامی و کارشناس امور راهبردی به واکنش احتمالی رژیم صهیونیستی و آمریکا به پرتاب موفقیت آمیز ماهواره نور از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران پرداخت.

به گزارش مشرق، صبح امروز (چهار شنبه) نخستین ماهواره جمهوری اسلامی ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت. «ماهواره نور۱» به عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران صبح امروز (چهارشنبه) از ماهواره بر ۳ مرحله‌ای قاصد از کویر مرکزی ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت پرتاب و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت.

در این ارتباط گفتگویی با سرتیپ بازنشسته امین حطیط تحلیلگر امور نظامی و کارشناس امور راهبردی انجام شده است.

*سوال: به نظر شما واکنش پرتاب ماهواره نور۱ و قرار دادن آن در مدار، در دنیا و منطقه چگونه است؟

به نظر من موفقیت ایران در پرتاب ماهواره نور و قرار دادن آن در مدار با موفقیت به گونه ای که می تواند ماموریتش را انجام دهد، شوک بزرگی در منطقه و دنیا ایجاد خواهد کرد به ویژه برای دشمنان ایران که تصور می کنند که توان تحریم ایران و خفه کردن آن و بازداشتن آن از عوامل قدرت را دارند. ایران قید و محدودیت ها را بر می دارد و محاصره را در هم می شکند و به صف کشورهایی می پیوندد که می توانند جهان را از فضا رویت کنند و ماهواره بسازند.

*سوال: این اتفاق در مواضع و نگرش رژیم های مرتجع از یک سو و کشورهای دوست ایران از سوی دیگر در منطقه چه تاثیری دارد؟

مهمترین تاثیر ممکن که این دستاورد نظامی بزرگ در منطقه می تواند بگذارد این است که کشورهای منطقه ای که به ضعف ایران دلبسته و به نیروهای خارجی وابسته اند و اینکه دشمن بتواند اراده ایران را بشکند یا به تحریم ایران و جنگ علیه ایران و نابودی آن دلبسته اند، همه شکست خورده است.

این تحولی تاریخی است زیرا هنگامی که ایران می تواند ماهواره پرتاب کند در ورای این دستاورد توان علمی و نظامی قوی آن اثبات می شود زیرا اگر این قدرت و توان نبود، توانی هم برای پرتاب این ماهواره و ورود به عرصه فضایی وجود نداشت.

اما برای کشورهای دوست، پرتاب این ماهواره، اطمینان بخش و اعتماد ساز است. ایران با پرتاب این ماهواره جایگاه جدیدی در سطح نظامی و علمی را به دست آورد و این اعتماد ایجاد می کند و روابط منسجم تر و محکمتری ایجاد می کند و روابط با دوستان را محکمتر و استوار تر می کند.

*سوال: واکنش رژیم صهیونیستی و آمریکا چگونه خواهد بود؟

قطعا آمریکا و اسرائیل از رخداد بزرگ خرسند نخواهند بود و دست به هجمه تبلیغاتی علیه ایران به خاطر در اختیار قرار گرفتن فناوری جدید ایران روی خواهند آورد و احتمال می دهم که تحرکاتی انجام دهند که همه این تحرکات سرنوشتش با شکست روبرو خواهد شد همانطور که ممانعت ایران از در اختیار داشتن فناوری موشکی و بالستیکی و موشک های با سوخت جامد و مایع با شکست روبرو شد.

ایران که همه طرح های سابق و تحرکات سابق را به شکست کشانده است، در حال حاضر هم آنها را شکست خواهد داد و اجازه نخواهد داد که هیچ محدودیتی آنرا از حق مسلمش در توسعه علمی و نظامی بازدارد. برخی بر این باورند که اسرائیل یا آمریکا به اقدام نظامی برای نابودی این ماهواره روی خواهد آورد اما به نظر این محلی از اعراب ندارد و به نظر من آمریکا و اسرائیل دست به چنین کاری نمی زنند زیرا ایران که توانسته است این ماهواره را بسازد توان حمایت از آن در صورتی که احدی به آن تعرض کند هم دارد. به نظر من ترس از دخالت نظامی آمریکا و اسرائیل علیه ایران در این موضوع جایی ندارد.

*سوال: به نظر شما این دستاورد در تغییر معادلات سیاسی نقش خواهد داشت؟

قطعا این ماهواره بازنگری در معادلات و روابط بین المللی را به دنبال خواهد داشت. ایران از نظر تسلیحاتی پیشرفته شده است و ایران از تکیه به دیگران در زمینه اطلاعاتی و ماهواره ای به خودکفایی رسیده است.

ایران در سیاست خودکفایی و ساخت و در اختیار داشتن منابع قدرت نظامی و تنوع ابعاد موفق عمل کرده است و موفق به ایجاد معادلات جدید در روابط بین المللی شده است. از این رو آنچه رخ داد سرآغاز مرحله دید در روند در اختیار داشتن قدرت نظامی از سوی ایران و مطرح کردن خود به عنوان قدرت اصلی در نظام منطقه ای و نظام جهانی است. زیرا این نظام جز اقویا را نمی پذیرد و ایران امروز نظریه با علم قوی می شویم و حقمان را با در اختیار گرفتن منابع قدرت می گیریم، محقق کرده است.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
    90 1
    این تازه از نتایج سحر است تازه اول راهه
  • IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
    52 1
    دست درازی به ماهواره کنند تلاویو را میزنیم
    • SE ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
      34 1
      و همه ماهوارهای امریکا را
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
    48 0
    جهان درگیر کرونا است ولی غیور مردانی ایرانی چه می کنند ،انشاالله خداوند حامی ویاورشان باشد.
  • IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
    1 0
    با علم قوی می شویم و حقمان را با در اختیار گرفتن منابع قدرت می گیریم
  • ایرانی IR ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    2 0
    دولت که نتوانست شاید نخواسته. ولی دم سپاه گرم دم سردار های عزیز و دانشمندان و سربازانشان گرم کلا تمام نظامی های ایران و ارتش نازنین ایران دمشان گرم. اگر ما مردم زیر بار همه مشکلات استوار هستیم به پشتوانه شماست. انشالله امپراتوری ایران عزیز بعد از نابود کردن دزد های داخلی. ضعف ما داخلی هست نه آمریکا
  • DE ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    3 0
    الحقو والانصاف بیاد اون فرمایش رهبرفقیدو سعیدمون ره که فرمودفرمود اگر سپاه نبود کشور نبود.بکوری چشم منافقینو مشرکینو ترسوهای نفوذپذیر داخلی که دائما وشبوروز بفکر خدمت به دجال اخرالزمانی وضربه بنظام مقدسند
  • علی خدایی IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    0 0
    به هیچ کشور و هیچ دلقکی خارجی ربطی ندارد ایران عزیز همیشه برای پیشرفت و سر بلندی خود همه نوع پتانسیل های را میسازد ارتش و سپاه قهرمان همیشه برای دفاع از تمامیت ایران بزرگ و دفاع از مردم خودش برای ساخت تجهیزات به هیچ کس اجازه تخطی و زیاده گویی نمی دهیم زنده باد ایران پاینده باد تمام نیرو های مسلح ایران عزیز

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس