کد خبر 1064590
تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۵

به گزارش مشرق، صفحه اینستاگرام فرنگ نوشت متنی و ویدئویی با عنوان "رقص با تابوت" را منتشر کرد.

دیدگاه غنایی‌ها نسبت به مرگ کمی متفاوته. اعتقاد دارن وقتی کسی فوت میکنه باید زندگیش رو جشن گرفت نه اینکه برای از دست دادنش گریه کرد چون باور دارن اون شخص داره ما رو میبینه.

میگن زندگی چیز با ارزشیه و حالا که اون شخص رفته باید برای روزهایی که حق زندگی کردن رو داشته شادی کرد و رقصید.

البته مثل تمام رسوم قشنگ که در طول زمان و بخاطر چشم و هم چشمی تغییر پیدا کردن، مراسم ختم غنایی هم تبدیل به چیزی گرون‌تر از مراسم عروسی شده. تا حدی که یه وقتهایی متوفی باید یک سال تو سردخونه نگهداری بشه تا خانواده بتونن برای مراسم ختم پول کافی جمع آوری کنن. (البته مسلمون‌های غنا این رسم رو ندارن)

در نهایت مراسمی که گرفته میشه نشون‌دهنده سطح خانوادگی متوفی هست. یعنی این مراسم یه جورایی تمام وجهه خانواده رو میتونه بالا یا پایین ببره.

هزینه‌ها البته، یکی دو تا نیست. هزینه تابوت که خودش جنس و مدل های متفاوتی داره هست، هزینه لباس و جواهراتی که تن متوفی میکنن، هزینه غذا (که مثل عروسی به صورت سلف‌سرویس سرو میشه) مشروب، دی‌جی، عکاس و فیلمبردار، رقاص، اجاره میز و صندلی هم هست که بین همه اعضای فامیل تقسیم میشه.

دو سال پیش مادربزرگ دوستم فوت کرد و من از نزدیک دیدم مراسم ختم چقدر دردسر داره. برای چند هفته صبح و شب با تمام دختردایی‌ها و پسرخاله‌ها و نوه و نتیجه حرف میزد تا ببینه مسئولیت هر کسی چیه و در واقع فهمیدم چیزی به نام صاحب عزا وجود نداره و هر کسی که جزو اون خانواده است باید در خرج و مخارج مراسم سهیم بشه.

حالا اگه مرده خوش شانس باشه اعضای فامیل در عرض چند روز با هم به نتیجه میرسن وگرنه اگر به کشمکش برسه میتونه باعث بشه تا دو سه سال توی سردخونه باقی بمونه تا مشکلات خانوادگی حل بشن.

همونقدر که همه اینها برای من عجیب هستن، من هم وقتی برای دوستم از مراسم ختم بابام میگم و یا از اون خانمی که توی مراسم مادر دوستم موهاشو میکند و از شدت ناراحتی خودشو پرت کرد توی قبر برای اون باورنکردنیه!

یه بار ازش پرسیدم: مگه میشه آدم گریه نکنه! عزیزت رفته! گفت: ما هم ناراحت میشیم، ما هم گریه میکنیم ولی مراسم ختم آخرین مهمونیه که میتونیم با جسم اون آدمی که فوت کرده شریک بشیم

دانلود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
    3 15
    میت اونها را میبینه ولی بحالش فرقی نداره چون دیگه بهره ای از شیرینی تلخی دنیا نمیبره یعنی نه از غم و نه از شادیش.توی تابوت وقت سوال و جوابشه و رقص اینها احتمالا تمرکزش را بهم بزنه
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
      2 0
      مگه گریه کردن روح مرده رو شاد میکنه؟
  • IE ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
    5 19
    الان این متن تیلیغ یکی از رسوم باقی مانده جاهلی آفریقایی نبود؟ تهاجم فرهنگی غربیها کم بود حالا باید الگوی فرزندان آدمخوران آفریقا را تبلیغ کنیم؟ اسلام ابدا جایی برای جشن و شادی در مرگ کسی قایل نیست. مرگ مایه عبرت و زمان درخواست آمرزش و رحمت برای میت است.
    • منطق IR ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
      4 2
      اسلام کلا با شادی موافق نیست مثلا خنده تو نماز حرام ولی گریه صواب داره خخخخ
  • DE ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
    3 8
    عیسی به دینش موسی به دینش.
    • IE ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
      8 3
      دین موسی و عیسی علیمها السلام یکی است و برنامه هر دو مبارزه با کفر و شرک
  • DE ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
    11 14
    مراسم افریقایی مختص فرهنگ و جغرافیای خودشون هستش واینو نمیشه با فرهنگ غنی ایرانی اسلامی مخلوط کرد که یک چیز عجق وجقی ازش درست میشه. مگه فرهنگ بزرگداشت اموات خود ما چه نقصی داره که حتما بایدمقلد مدهای برامده از فرهنگ های دیگه باشیم ؟ این نوع تقلییدهاریشه سود درش هست و یک عده با ترویج این مدها میخوان پول های کلان به جیب بزنند. در فرهنگ ما اتفاقا کفن و دفن مرده نسبت به کشورهای دیگه هزینه کم داره ولی صرف هزینه خیرات برای شادی اموات کار باارزش و نیکی و یک فعالیت مثبت اجتماعی هستش که چندین نفر فقیر و محروم از خیرات بهره مند میشن و در زندگی شون گشایش ها میشه. وقتی یکی از اقوام درجه یک بنده فوت کرد. پول دادم برای مردم کم درامد نون پختند و به اونا خیرات شد. کلی میوه و مواد غذایی خریدم و به نیازمندها دادم. هر وقت دستم برسه باز این کار رو انجام میدم. خیرات و احسان ریشه قرانی داره و بهتره در ایام کرونایی این رسوم رو که تاثیرات اجتماعی مثبت و صمیمانه و شریف انسانی داره رایج کنیم. حتی این سنت های انسانی و اجتماعی رو ببریم در افریقا و قاره امریکای لاتین که اینهمه فقیر و بدبخت داره رایج کنیم و خودمون بشیم الگوی مثبت برای کشورهای دیگه.
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    0 1
    خب الان این خبر چه ربطی داشت؟؟ یکی توییت زده فرهنگ غنا رو توضیح داده، کجاش مناسب اطلاع رسانیه دقیقا؟؟؟؟؟؟
  • کیان ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
    0 0
    ازاین موجوددوپاهرکاری که بگی بعیدنیست وهرفکری هم بکنی راجع بهش بیراه فکرنکردی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس