کد خبر 1063740
تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۰
سورنا ستاری

معاون علمی رئیس جمهور با بیان اینکه ۶ قرارداد در حوزه واکسن کرونا با شرکتهای دانش بنیان منعقد شده گفت: علاوه بر این ۷۶ پروژه بالینی نیز برای درمان کرونا در دست انجام است.

به گزارش مشرق، دکتر سورنا ستاری امشب در برنامه تلویزیونی گفتگوی ویژه خبری در خصوص دستاوردهای شرکتهای دانش‌بنیان در حوزه مبارزه با کرونا گفت: شرکتهای دانش بنیان توانسته اند در حوزه‌های مختلف تجهیزات بیمارستانی، تجهیزات مورد نیاز آی سیو و … را در این بحران کرونا به تولید برسانند به طوریکه دیگر نیازی به واردات نداریم.

بیشتر بخوانید:

ابتلای قطعی افراد مشکوک به کرونا در چه صورتی باید تایید شود؟

زالی: ترددها در تهران باعث افزایش ناقلین کرونا شد

وی با بیان اینکه ما حتی توانایی صادرات محصولات تولیدی شرکتهای دانش بنیان را داریم، خاطر نشان کرد: یکی از پروژه‌های مهمی که همواره محققان در حال تحقیقات برای تولید آن هستند واکسن است. محققان کشور و شرکتهای دانش بنیانمان توانسته اند در حوزه واکسن وارد شوند به طوریکه ۴ قرارداد در زمینه واکسن کرونا منعقد شده است.

وی با بیان اینکه ما کشوری نبودیم که واکسن ساز باشیم، گفت: این هفته دو قرارداد دیگر اضافه می‌شود که تعداد به ۶ قرارداد می‌رسد. پیش بینی می‌کنیم که شرکتهای دانش بنیان امسال ۵ واکسن انسانی وارد بازار کنند.

معاون علمی و فناوری گفت: همچنین در حال حاضر بیش از ۷۶ پروژه بالینی در حوزه درمان کرونا توسط محققان انجام گرفته یا در حال انجام است؛ این پروژه‌ها شامل تست‌های دارویی، روش‌های درمانی و … هستند.

ستاری ادامه داد: این تستهای بالینی باید در کمیته اخلاق وزارت بهداشت مورد تأیید قرار بگیرند تا در نهایت اجرایی شود.

تولید روزانه ۴۰ دستگاه ونتیلاتور در کشور

وی همچنین افزود: ما الان روزی ۴۰ دستگاه ونتیلاتور تولید می کنیم ۲ شرکت دانش بنیان داریم که قبل از بحران کرونا نیز این دستگاهها را به اروپا صادر می کردند و تولیداتشان در تراز جهانی است پیش از این ظرفیت تولیدشان ۵ دستگاه در روز بود اما الان به ۴۰ دستگاه در روز رسیده اند.

معاون علمی رئیس جمهور گفت: این ونتیلاتور در بازار خارجی حدود یک میلیارد قیمت دارد و قیمت آن خیلی بالا رفته است. کلا تجهیزات مربوط به کرونا خیلی افزایش قیمت داشته و برای ما که تحریم هستیم هم تهیه آن از خارج غیر قابل دسترس بود.

ستاری با اشاره به پیشرفتهای کشور در حوزه بیوتکنولوژی و به دنبال آن ساخت و تولید دارو گفت: ما در حوزه بیوتکنولوژی در منطقه بی نظیر هستیم.

معاون علمی و فناوری با بیان اینکه ۱.۵ درصد اقتصاد کشور برپایه بیوتکنولوژی است، تاکید کرد: ما برنامه ریزی کرده ایم که ۱۰درصد اقتصاد کشور روی حوزه بیوتک بچرخد. این برنامه ریزی ۱۰ ساله است.

وی خاطر نشان کرد: شرکتهای دانش بنیان ایرانی توانسته اند تاکنون ۲۳ داروی بیوتکنولوژی را به تولید برسانند در صورتیکه کشورهای منطقه که همپای ما در زمینه علمی همچون ترکیه فعالیت می کنند یک دارو هم به تولید نرسانده است.

ستاری با تاکید بر اینکه همواره رقابت و تولید محصولات بر پایه دانش وجود دارد، بیان کرد: ما از این بحران کرونا درسهای بزرگی گرفتیم که قابل توسعه در آینده هستند.

ساخت اکثر تجهیزات پزشکی مورد نیاز در بحران کرونا توسط شرکتهای دانش بنیان

معاون علمی و فناوری با بیان اینکه اکثر محصولات پزشکی در کشور که مورد نیاز در این بحران هست توسط شرکتهای دانش بنیان به تولید رسیده است، گفت: حتی برخی از این شرکتها امکان صادرات به کشورهای اروپایی هم دارند.

وی ادامه داد: تجهیزات ای سی یو، سیستم های قلبی، الکتروشوک، تنفس مصنوعی و... در داخل ساخته می شوند.

رفع نیاز به کیت در کشور توسط محققان داخلی

ستاری با تاکید بر اینکه ما سه نوع کیت در حوزه تشخیص کرونا داریم، گفت: یکی از این کیتها تشخیصی هستند که از بزاق دهان بر پایه تکنولوژی «پی سی ار» کار می کند؛ این تست گرانی است و خیلی هم به تکنیک نمونه گیری بستگی دارد.

وی با بیان اینکه این کیتها توسط سه شرکت دانش بنیان به تولید رسیده اند و تأییدیه دارند، گفت: این شرکتها ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار کیت تشخیص در هفته را دارند.

معاون علمی و فناوری با اشاره به نوع دوم کیتها گفت: این نوع کیت که کیتهای بر پایه سرولوژی هستند به تولید انبوه رسیده اند. این کیت بر اساس آزمایش خون است و نشان می دهد چه کسانی مبتلا شدند و توانسته اند با این ویروس مقابله کنند.

تولید روزی یک میلیون کیت سرولوژی کرونا

وی با اشاره به برنامه ریزیها برای تولید این نوع کیت گفت: برنامه ریزی شده که تا سه هفته آینده روزی یک میلیون از این نوع کیت به تولید برسد. این موضوع هفته گذشته با رئیس جمهور نیز مطرح شد.

ستاری با بیان اینکه این کیت در خیلی از کشورها مانند نیویورک در حال توسعه است، خاطر نشان کرد: کیمته علمی مبارزه با کرونا باید پروتکل های تست این کیت را مشخص کند چون همه موارد آن جدید است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان تاکید کرد: هیچ کشوری به اندازه کشور ما در زمینه کرونا کار نکرده است. پروژه های بزرگی در زمینه درمان در حال اجرا است و فرصتی برای جامعه علمی ایران فرهم کرده است.

وی با بیان اینکه ما در کشور دانشگاهها، پژوهشگاهها، استارت اپها، شتابدهنده ها و شرکتهای دانش بنیان خوبی داریم، گفت: اگر ما زیست بوم خلاقی در حوزه های مختلف داشته باشیم این زیست بوم در فاصله کوتاه می تواند اقدامات خود را انجام دهد؛ کاری که اکنون دستاورهای آنها را در این شرایط بحرانی می بینیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
    2 6
    شکر خدا در کشور داریم راه پیشرفت رو که پایه گذاری اقتصاد بر علم و کسب درآمد با استفاده از دانش بجای فروش نفت هست رو پیدا میکنیم
  • IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
    4 5
    دروغ های بی پایان
    • احمد US ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
      1 2
      خطاب به 7:10، حرف مفت نزن، دروغگو خودتی.
  • 2020 IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
    4 2
    کاسبان کرونا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس