قایق سپاه پاسداران - نمایه

حرکت دستان نظامی ایرانی در برابر چشمان مبهوت نظامیان آمریکایی «استعاره‌ای» از جدیت کلیت نظامی ایران در برابر هرگونه ماجراجویی آمریکا علیه منافع ایران است.

به گزارش مشرق، ماجراجویی‌های آمریکا در منطقه غرب آسیا ادامه دارد. پس از انتشار اخباری از سوی رسانه‌های غربی مبنی بر احتمال حمله آمریکا به مواضع گروه‌های مقاومت در عراق، حال نظامیان آمریکایی ماجراجویی جدیدی را در منطقه خلیج‌فارس آغاز کرده‌اند.  

بیشتر بخوانید:

خط و نشان سپاه برای ناو آمریکا

داعش و آشوب جدید ابزار مذاکره امریکا در عراق

 نشریه «نشنال اینترست» روز گذشته در گزارشی ادعا کرد یک فروند کشتی جاسوسی ارتش آمریکا برای نظارت بر آزمایش‌ها و پرتاب‌های موشکی ایران در خلیج‌فارس مستقر است.به نوشته نشنال اینترست، این کشتی نظامی که «یو.اِس.اِن.اِس اینوینسیبل» نام دارد، یک شناور ۶۸ متری با وزن ۲۸۰۰ تن است که به مرکز فرماندهی «سی‌لیفت» نیروی دریایی تروریست آمریکا تعلق داشته و چندان هم در کانون توجهات نیست. این نشریه با بیان اینکه ظاهر و نام کشتی اینوینسیبل در

واقع اهمیت چندانی ندارد، بلکه محتویات آن است که مهم است، نوشت: «یک رادار پیچیده دوگانه باند X و S با نام «گری استار» در آن قرار دارد که متعلق به نیروی هوایی [ارتش آمریکا] است»

در ادامه این مطلب آمده است: «هیچ‌کسی درباره [کشتی] اینوینسیبل یا [رادار] «گری استار» صحبت چندانی نمی‌کند. مرکز فرماندهی سی‌لیفت ارتش به این شناور «کشتی اندازه‌گیری برد موشک» می‌گوید که وظیفه‌اش «نظارت بر پرتاب‌ها و گردآوری داده» است. آژانس اطلاعات، شناسایی و نظارت نیروی هوایی در سال ۲۰۱۲ ضمن تایید وجود [رادار] گری استار، گفت این سیستم دریا پایه داده‌های علمی و فنی از توانمندی و سامانه‌های نظامی خارجی را جمع‌آوری می‌کند»

نشنال اینترست با بیان اینکه هنوز هیچ بندرگاه یا اسکله رسمی به عنوان محل پهلوگیری کشتی اینوینسیبل در سواحل آمریکا اعلام نشده، توضیح داد: «آژانس اطلاعات نیروی هوایی [آمریکا] اذعان کرده این کشتی معمولا در حوزه استحفاظی سنتکام که شامل خلیج‌فارس و اقیانوس هند است، مستقر می‌شود اما هنوز هم نشانه دقیقی از محل حضور این کشتی در آب‌های خارجی نیست. به نظر می‌رسد ارتش تمایل دارد فعالیت‌های اینوینسیبل را بی‌اهمیت جلوه دهد».

این نشریه ضمن اشاره به عبور این کشتی نظامی از تنگه هرمز در مه ‌۲۰۱۲ و ورود آن به خلیج‌فارس به همراه شناورهای نظامی آمریکایی و انگلیسی، افزود: «فرماندهی سی‌لیفت ارتش [آمریکا] سال ۲۰۱۳ نشان داد اینوینسیبل در ماه مه ‌آن سال به دریای مدیترانه رفته بود. اما ردیابی‌های آنلاین نشان می‌دهد در تاریخ ۲۷ جولای ۲۰۱۳، اینوینسیبل دوباره به خلیج فارس بازگشته و تا حدود ۵۰ مایلی شمال بحرین، جایی که ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر شده، حرکت کرده است. بعد از این رهگیری، آن کشتی به صورت موقت از داده‌های مکان‌یابی آنلاین ناپدید شد»

نشنال اینترست سپس دلیل استقرار این کشتی در خلیج‌فارس را نظارت بر زرادخانه موشکی ایران مخصوصا موشک‌های بالستیک میان‌برد اعلام کرد و توضیح داد: «معقولانه است که ادعا کنیم این کشتی حتی بعد از ناپدید شدن از سایت‌های مکان‌یابی، در خلیج‌فارس باقی مانده است». در پایان این مقاله ضمن اشاره به ادعای اخیر آمریکایی‌ها مبنی بر حرکت خطرناک شناورهای ایرانی در نزدیکی کشتی‌های جنگی آنها، آمده است: «نوامبر ۲۰۱۸ ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا عکسی از اینوینسیبل در محدوده عملیات [خلیج‌فارس] منتشر کرد. دو سال بعد، اینوینسیبل باز هم در خاورمیانه بود. سایت مکان‌یابی کشتی‌ها در مارس ۲۰۲۰ نیز سیگنال ترانسپوندر این کشتی را در بندری در عمان ثبت کرده است».

پنجشنبه گذشته نیز سازمان تروریستی سنتکام در بیانیه‌ای مدعی شد ۱۱ شناور نظامی ایرانی روز چهارشنبه ۱۵ آوریل ۲۰۲۰ با نزدیک شدن به ۶ کشتی جنگی آمریکایی برای آنها مزاحمت ایجاد کرده‌اند. آمریکایی‌ها مدعی شده‌اند بارها به شناورهای ایرانی اخطار داده‌اند و شناورهای ایرانی بعد از حدود یک ساعت به این تماس‌ها پاسخ داده و دور شده‌اند. سنتکام در بیانیه خود برای خلیج‌فارس از نام مجعول استفاده و محل حادثه را شمال خلیج‌فارس اعلام کرده بود. در این بیانیه ادعا شده شناورهای ایرانی در یک مورد تا فاصله ۱۰ یاردی کشتی‌های آمریکایی پیش رفته‌اند.

آمریکایی‌ها مدعی هستند کشتی‌های‌شان در حال عملیات مشترک با بالگردهای آپاچی آمریکایی در آب‌های بین‌المللی خلیج‌فارس بوده‌اند. همچنین ادعا شده شناورهای ایرانی از نزدیکی دماغه و انتهای کشتی‌های آمریکایی عبور کرده‌اند. البته آمریکایی‌ها فیلمی را نیز از حضور شناورهای ایرانی منتشر کردند که در آن تصویر چند شناور تندرو متعلق به نیروی دریایی سپاه پاسداران دیده می‌شود که در فاصله ۲۰ تا ۳۰ متری از کنار یک کشتی جنگی آمریکایی عبور می‌کنند. در یکی از این شناورها نیروی نظامی ایران که پشت یک دوشکا قرار دارد، با حرکات دست نسبت به حضور آمریکایی‌ها در نزدیکی مرزهای ایران اخطار می‌دهد.

در همین حال پایگاه اینترنتی شبکه «ان‌بی‌سی» گزارش داد مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در پی ادعای سنتکام درباره «حرکت ناامن شناورهای نظامی ایران در نزدیکی کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا» در پاسخ  به این سوال شبکه «فاکس‌نیوز» که آیا درباره این موضوع با وزارت دفاع آمریکا صحبت کرده است، گفت: ما به عنوان یک تیم در این‌باره صحبت کردیم. در حال ارزیابی این هستیم که چگونه به بهترین شکل پاسخ داده و نارضایتی خود را درباره اتفاق رخ داده منتقل کنیم.

هر چند مقامات آمریکایی مدعی اقدام تحریک‌آمیز ایران شدند اما خبرگزاری الجزیره به نقل از منابع ایرانی مدعی شد مانور شناورهای ایرانی در نزدیکی یک ناو آمریکایی در پاسخ به تلاش چندی پیش جنگنده آمریکا برای نقض حریم هوایی ایران بود.

منابع ایرانی به شبکه الجزیره قطر گفتند چندی پیش یک جنگنده آمریکا تلاش داشت وارد حریم هوایی کشورمان شود اما هشدار پدافند هوایی ایران موجب تغییر مسیر این جنگنده شد.

در همین حال وزیر دفاع ایران در واکنش به رویارویی اخیر با آمریکا در خلیج‌فارس گفت:  چیزی که باعث ناامنی در منطقه خلیج‌فارس می‌شود در واقع حضور غیرقانونی و متجاوزانه آمریکایی‌هاست که از آن طرف دنیا آمده و در کنار مرزهای ما حضور یافته‌اند و ادعاهای بی‌جا هم می‌کنند. وی افزود: ما در خانه خودمان هستیم و آنها از آن سوی دنیا آمده‌اند تا برای کشورهای منطقه با تهدید و تحریم مشکل درست کنند.

هشدار نظامی به یک اشاره

 نکته مهم فیلم منتشر شده اما واکنش یکی از نظامیان ایرانی مستقر در شناور است. این نظامی ایرانی که با توجه به رنگ و نوع لباسی که بر تن دارد از نیروهای سپاه پاسداران است، هنگام عبور از مجاورت کشتی نظامی آمریکا انگشت سبابه خود را خطاب به نظامیان آمریکایی تکان می‌دهد. بر اساس عرف جهانی، تکان دادن انگشت سبابه، به معنای تفهیم یک موضوع یا اعلان اخطار به طرف مقابل است. نظامیان آمریکایی البته به صورت عملی چندین بار اخطار و واکنش ایرانیان به نقض حریم ایران را دیده‌اند. در آخرین مورد آن خرداد سال گذشته حضور پهپاد آمریکایی در حریم هوایی ایران با واکنش نیروهای پدافند سپاه پاسداران مواجه شد و این پهپاد با سامانه سوم خرداد هدف قرار گرفت. در همان ساعت هواپیمای نظامی دیگر آمریکا نیز در حال پرواز در نزدیکی مرزهای ایران بود که با ساقط شدن پهپاد آمریکایی مسیر خود را تغییر داد.

نظامیان آمریکایی با نزدیکی به مرزهای ایران و در بعضی مواقع با نقض حریم ایران سعی در ایجاد حساسیت و تنش‌زایی دارند. مدل پاسخ‌دهی ایران به این واکنش‌ها می‌تواند میزان آمادگی ایران برای مقابله با تهدیدات بزرگ‌تر را به نمایش بگذارد. به این معنا که اگر ایران در برابر تحرکات نظامی آمریکا در نقض حریم کشور منفعلانه برخورد کند، این فرضیه تقویت می‌شود که شرایط ایران به گونه‌ای نیست که قصد مقابله با تهدیدات بزرگ‌تر را داشته باشد. به بیان دیگر، آمریکا با دور و نزدیک کردن ادوات جنگی خود به مرزهای ایران به یک برآورد اطلاعاتی از آخرین وضعیت نظامی ایران دست پیدا می‌کند.

بنابراین مهم است که فرماندهان نظامی ایرانی نسبت به هرگونه «اقدام» یا «نمایش اقدام»، پاسخ متناسب یا بعضا بالاتر از تصور فرماندهان نظامی آمریکا بدهند. در همین راستا حرکت دستان نظامی ایرانی در برابر چشمان مبهوت نظامیان آمریکایی «استعاره‌ای» از جدیت کلیت نظامی ایران در برابر هرگونه ماجراجویی آمریکا علیه منافع ایران است. نظامی ایرانی به نظامیان آمریکایی تفهیم کرد که با هرگونه اقدام تهدیدآمیز علیه ایران، اقدام متقابل و متناسبی را دریافت می‌کنند!

منبع: روزنامه وطن امروز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    0 0
    هموطن نظامی عزیز که حافظ مرزهای ما هستید مابابت خدمات و جانفشانی های شما بسیار ممنونیم اما به صلاح نیست کهآمریکا رو تحریک کنید فشار اقتصادی رو داریم تحمل می کنیم دیگه جنگ رو نمیشه تحمل کرد
  • IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    23 1
    سربازهای پوشک پوش رژیم آمریکا :)))))))))
    • مچگیر IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
      6 15
      از ویروس یاب مون معلومه بقیه تجهیزات در چه حد هست.......
    • IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
      5 1
      مچگیر نه مزدور اون هم از نوع سگ بیگانه
  • علی خدایی IR ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    0 0
    در جواب به 20.54 ویروس یاب ما کاملا درست و واقعی است و قرار نیستش که بیاوریم به تک تک شما های کم بین نشان بدیم حال تو و امثالت باور نکنید و بگید دروغ است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس