کد خبر 1062867
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۴
کشتی آمریکایی

یک نشریه آمریکایی مدعی است نیروی هوایی ایالات متحده یک فروند کشتی جاسوسی نظامی را در خلیج فارس مستقر کرده تا به فعالیت‌های موشکی ایران اشراف داشته باشد.

به گزارش مشرق، در گزارشی ادعا کرد یک فروند کشتی جاسوسی ارتش آمریکا برای نظارت بر آزمایش‌ها و پرتاب‌های موشکی ایران در خلیج فارس مستقر است.

به نوشته نشنال اینترست، این کشتی نظامی که «یو.اِس.اِن.اِس اینوینسیبل» نام دارد، یک شناور ۶۸ متری با وزن ۲۸۰۰ تُن است که به مرکز فرماندهی «سی‌لیفت» نیروی دریایی آمریکا تعلق داشته و چندان هم در کانون توجهات نیست.

این نشریه با بیان اینکه ظاهر و نام کشتی اینوینسیبل در واقع اهمیت چندانی ندارد بلکه محتویات آن است که مهم است، نوشت: «یک رادار پیچیده دوگانه باند x و s با نام "گِرِی استار" در آن قرار دارد که متعلق به نیروی هوایی [ارتش آمریکا] است».

در ادامه این مطلب آمده است: «هیچکسی درباره [کشتی] اینوینسیبل یا [رادار] گِرِی استار صحبت چندانی نمی‌کند. مرکز فرماندهی سی‌لیفت ارتش به این شناور، "کشتی اندازه‌گیری بُرد موشک" می‌گوید که وظیفه‌اش "نظارت بر پرتاب‌ها و گردآوری داده" است. آژانس اطلاعات، شناسایی و نظارت نیروی هوایی در سال ۲۰۱۲ ضمن تایید وجود [رادار] گِرِی استار، گفت این سیستم دریا-پایه، داده‌های علمی و فنی از توانمندی و سامانه‌های نظامی خارجی را جمع‌آوری می‌کند».

نشنال اینترست با بیان اینکه هنوز هیچ بندرگاه یا اسکله رسمی به عنوان محل پهلوگیری کشتی اینوینسیبل در سواحل آمریکا اعلام نشده، توضیح داد: «آژانس اطلاعات نیروی هوایی [آمریکا] اذعان کرده که این کشتی معمولا در حوزه استحفاظی سنتکام که شامل خلیج فارس و اقیانوس هند است، مستقر می‌شود. اما هنوز هم نشانه دقیقی از محل حضور این کشتی در آب‌های خارجی نیست. به نظر می‌رسد ارتش تمایل دارد فعالیت‌های اینوینسیبل را بی‌اهمیت جلوه دهد».

تصویری که نیروی دریایی آمریکا در سال ۲۰۱۷ از نزدیک شدن قایق‌های تندرو سپاه به کشتی اینوینسیبل در تنگه هرمز منتشر کرد

این نشریه ضمن اشاره به عبور این کشتی نظامی از تنگه هرمز در می ۲۰۱۲ و ورود آن به خلیج فارس به همراه شناورهای نظامی آمریکایی و انگلیسی، افزود: «فرماندهی سی‌لیفت ارتش [آمریکا] در سال ۲۰۱۳ نشان داد که اینوینسیبل در ماه می آن سال به دریای مدیترانه رفته بود. اما ردیابی‌های آنلاین نشان می‌دهد که در تاریخ ۲۷ جولای ۲۰۱۳، اینوینسیبل دوباره به خلیج [فارس] بازگشته و تا حدود ۵۰ مایلی شمال بحرین، جایی که ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر شده، حرکت کرده است. بعد از این رهگیری، آن کشتی به صورت موقت از داده‌های مکان‌یابی آنلاین ناپدید شد».

نشنال اینترست سپس دلیل استقرار این کشتی در خلیج فارس را نظارت بر زرادخانه موشکی ایران مخصوصا موشک‌های بالستیک میان‌بُرد ادعا کرده و توضیح داد: «معقولانه است که ادعا کنیم این کشتی حتی بعد از ناپدید شدن از سایت‌های مکان‌یابی، در خلیج فارس باقی مانده است».

در پایان این مقاله ضمن اشاره به ادعای روز گذشته آمریکایی‌ها مبنی بر حرکت خطرناک شناورهای ایرانی در نزدیکی کشتی‌های جنگی آنها، آمده است: «در نوامر ۲۰۱۸ ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا عکسی از اینوینسیبل در محدوده عملیات [خلیج فارس] منتشر کرد. دو سال بعد، اینوینسیبل باز هم در خاورمیانه بود. سایت‌های مکان‌یابی کشتی‌ها در مارس ۲۰۲۰ نیز سیگنال ترانسپوندر این کشتی را در بندی در عمان ثبت کرده است».

 سازمان تروریستی سنتکام بامداد پنجشنبه مدعی شده بود که یازده فروند شناور نظامی ایران به شش کشتی نظامی آمریکایی نزدیک شده‌اند و برای آنها ایجاد مزاحمت کرده‌اند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    61 5
    این ها تمامش برای جاسوسی و تکمیل شدن پازل اطلاعاتی آنان هست (بماند که خرجش یک موشک رادار زن هرمز است)خدا را شکر نیروهای نظامی ما بیدار و هوشیار هستند اما باید باز هم بیش از پیش قوی شویم ان شاءالله...که البته میدانم این امر هم توسط قوای نظامی ما همیشه دنبال میشود فقط مشکل جناب پرزیدنت روحانی هست که مدام بودجه این بخش حساس را کم میکند تا از اون طرف غذای سگ و گربه وارد نمایند...
    • علی IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
      35 3
      امریکا کارش تمومه بزودی با خواری برای همیشه از منطقه میره.....
    • محمد مهدی IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
      27 2
      بله آقا علی همانطور که فرمودید ان شاءالله به زودی با خواری از منطقه میروند اما یحتمل باید قبلش مشت آهنین دلاور مردان ما در نیروهای مسلح را دریافت کنند.
    • IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
      7 0
      حیف موشک هرمز. با یه ارپیجی میشه مخزن گاز موتورش رو ترکوند و فرستادش ته خلیج فارس.
    • IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
      0 1
      سگ و گربه وقتی غذا بهشون میدی دیگه پاچه آدمو نمیگیرن اما امثال تو با وجود مفت خور بودنشون پاچه همه را میگیرند.
    • Helm UA ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
      0 3
      دوست عزیزیااحمق هستی یاخودت به احمقی میزنی این کشتیهاوقتی نزدیکی ناوهای ایرانی میش کل سیستم راداری وموشکی ایران ازکارمیندازن صدام حسیم هم همچین گوهای میخورد .نخورعزیزجاان چندتانادان امثال توزنگی ازهم میپاشن ممنون میشم
    • IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
      5 0
      مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا
  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    25 0
    هوشیار باشید تا ضربه مهلک نخوردید
    • IR ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
      19 2
      19:05 هوشیار هستیم و مشتهای گره کردمونم آماده زدن تودهنی محکم به هر بلانسبت حروم زاده ایه که چپ به آب و خاکمون نگاه کنه!!
  • علی احمد DE ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    21 2
    سلام مشخصا با یک سری تحرکات خود در خلیج فارس می خواهند از کارهای جاسوس ان را کتمان واز نطرها دور نگه دارند لذا با فرستادن فرکانس وبکار گیری فنون سایبری از تحرکان جاسوسی انها با اطلاع پیدا کرد همچنین در این مدت به احتمال زیاد از وسایل وتجهیزات ساده و..... که شاید از نطر هیچ باشند برای جاسوسی استفاده می کنند که با گشت زنی وبرسی اطلاعاتی دقیق می توان به انها دسترسی پیدا نمود
  • IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    32 1
    عصر، عصر جاسوسی و ربایش اطلاعات حساس و مهم، هک سیستم ها و غیرو هستش و همه از هم جاسوسی می کنند وقتی به اطلاعات بی ارزش مردم عادی هم رحم نمی کنند بقیه چیزها جای خود دارد و جاسوسی خطرناک است زیرا همیشه از اصل غافلگیری استفاده کرده هدف را گیج می کند!
  • IR ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    11 0
    اي آمريكاي بد ، عصباني مون كني دوباره سيلي سختي بهت ميزنيم
  • IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    9 0
    خخخخخخخخخخخخخخخخخخ کشوری که نمی توند تومونشه بالا بکشه در خلیج فارس با جعل نام خلیج همیشه فارس مبادرت به فضولی می کند آمریکا با جنگ روانی می خواهد بوسیله رسانه ها قمپوز درکند - هیچ غلطی نمی توانند بکنند آمریکا یک دروغ بزرگ بیش نیست -
  • IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    0 0
    بوقلمون شاخ دار! قبل از انقراض چقدم پرروئه
  • ایرانی IR ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    0 0
    .... مگه شهر هرته؟!
  • IR ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    1 0
    بهترین کمک به این کشتی برای ارزیابی موشک های ایرانی اینه که یه موشک بزنن وسطش تا خوب بفهمه قدرت موشکی ایران چقدره؟؟؟ خدا شاهده من کاره ای بودم به قیمت اعدامم همچین تصمیمی میگرفتم این آمریکا رو زیاد گنده کردن بعضیا هیچ غلطی نمیکنه
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    2 0
    یکی دو تا اژدر خوشگل بزنین بهش بره ته آبهای خلیج فارس.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس