کد خبر 1062972
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۰
سعدالله زارعی و هادی محمدی

دلیل همکاری نزدیک سرویس اطلاعاتی اقلیم کردستان با امریکا، این است که مقامات اقلیم کردستان عراق از اخراج امریکایی‌ها در عراق خشنود نیستند.

به گزارش مشرق، «هادی محمدی» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت:

از دی‌ماه سال ۹۸ تاکنون و پس از ترور فرماندهان پیروزی بر تروریست‌های امریکایی داعش، امریکایی‌ها در عراق هزینه‌های زیادی برای ماجراجویی، مداخله‌گری و رفتار اشغالگرانه خود متحمل شده‌اند. اگرچه در ماه‌های زمستان، همه تلاش خود را از طریق تحریک آشوب‌ها یا تفرقه و شکاف سیاسی و ممانعت از انتخاب نخست‌وزیر در عراق به اجرا گذاشتند تا مصوبه پارلمان و اراده عراقی‌ها در خونخواهی از اقدام تروریستی به نتیجه نرسد، ولی سیلی سیاسی سردار قاآنی و همت گروه‌های شیعه عراق، شرایط را به زیان امریکایی‌ها مغلوبه کرده است.

یک عزم جدی در قبال نقض حاکمیت عراق توسط امریکا با تعهداتی که مصطفی کاظمی به بیت شیعی داد، روند مذاکره درخواستی امریکا با دولت عراق را مدیریت خواهد کرد و امریکایی‌ها می‌دانند حتی اگر با سیاست بازی و دبه‌های اجرایی بخواهند اخراج تروریست‌های نظامی امریکا را به تعویق اندازند و یا با عناوین جدیدی در عراق باقی بمانند یا به جای نظامیان و نیروهای ویژه، لشکری گسترده از عناصر سیا و موساد و نیروهای اطلاعاتی برخی کشورهای عربی و غربی را جایگزین کنند، نمی‌توانند با اراده مقاومت عراقی مقابله کنند و هیچ توجیهی برای فریبکاری سیاسی در مذاکره با دولت عراق نخواهند داشت؛ لذا دو ابزار رنگ باخته و شناخته شده خود را یک‌بار دیگر آماده کرده‌اند تا اهرمی در مذاکره باشد. دراین‌باره شاهد فعال شدن جوکرهای آموزش دیده و وابسته به سفارت امریکا و شبکه‌های اطلاعاتی در عراق هستیم تا بر دستور کارهای یک‌ساله نخست‌وزیر یا محتوای مذاکره دولت عراق با امریکا تأثیر تحمیلی بگذارد.

از سوی دیگر امریکایی‌ها هسته‌های متواری در گروه‌های حمرین را که از شمال شرقی کرکوک تا شرق دیالی را دربر می‌گیرند، فعال کرده‌اند تا مسئله‌ای به نام ضرورت مبارزه با داعش، یک‌بار دیگر تنوری داغ پیدا کند. خصوصاً اینکه دست‌های مشکوکی در اقلیم کردستان چندهزار داعشی را در استان نینوا و در خلال عملیات‌های ارتش عراق و حشدالشعبی و در حال فرار، جمع‌آوری کردند و به عنوان اسیر جنگی نگه‌داشته و بخش مهمی را به عنوان شهروندان فریب‌خورده آزاد کردند و بخش دیگری از فرماندهان آن‌ها را در اختیار امریکایی‌ها قرار دادند، امروز در همکاری مشترک با امریکایی‌ها به میدان آورده‌اند و اغلب عناصر داعش در کوه‌های حمرین که استان‌های کرکوک، صلاح‌الدین و دیالی (تا نزدیکی مرزهای ایران) را میدان عملیات‌های چریکی قرار داده‌اند، از همان داعشی‌ها در اختیار اقلیم کردستان هستند.

دلیل این همکاری نزدیک سرویس اطلاعاتی اقلیم کردستان با امریکا، این است که مقامات اقلیم کردستان عراق از اخراج امریکایی‌ها در عراق خشنود نیستند و حضور امریکایی‌ها و ائتلاف غربی را به بهانه مبارزه با داعش یا آموزش پیشمرگه‌ها برای اهداف تجزیه‌طلبانه مفید می‌دانند.

یک دلیل اصلی اراده اخراج امریکا از عراق، به شهادت رساندن حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس است که نجات‌بخش اربیل از هجوم اولیه داعش بودند و انتظار اخلاقی و شرافت ملی در همکاری‌های خود با سردار سلیمانی و ابومهدی مهندس ایجاب می‌کند که اقلیم کردستان با تغییر رویکرد داعشی، پروژه امریکا برای تبرئه شدن و ادامه حضور اشغالگرانه را رونق ندهد. این همراهی، امریکایی‌ها را نجات نمی‌دهد، ولی معیاری برای روندهای بعدی در عراق محسوب می‌شود و امریکا هم از آشوب جدید و فعالیت بی‌رمق داعشی‌ها، فراری سودی نخواهد برد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    3 15
    کردستان عراق و یا امریکا و هرکسی در منطقه باید یک قاعده را بفهمند که در مقابل اقداماتشون باید هزینه بدند.البته تمام تمرکز ما روی اخراج امریکایی ها باید باشه
  • ahmad LB ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    0 17
    کاک مسعود ایندفعه اگه داعشیهای جدید بازگشتند دیگه نباید انتظاری از سردار قاانی داشته باشند که به کمکشان برود و باید فاتحه اقلیم را بخوانند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس