کد خبر 1068809
تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۶:۱۵
ترامپ نمایه

یک نشریه آمریکایی سیاست موسوم به فشار حداکثری آمریکا را علیه ایران، «کاملا شکست‌خورده» خواند و افزود این سیاست سبب نشده است تا ایران فعالیت‌های هسته‌ای و برنامه‌های موشکی خود را رها کند.

به گزارش مشرق، نشریه نشنال اینترست در گزارشی با ‌اشاره به سخنرانی سراسری دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در فوریه ۲۰۱۹ درخصوص جنگ‌های عراق و افغانستان، و همچنین خسارات و تلفات وارد شده به آمریکا در این مناقشات نوشت: «آمریکا تریلیون‌ها دلار صرف حضور و برتری نظامی در خاورمیانه کرده در حالی که در جنگ‌های دیگر کشورهای منطقه مشارکت کرده است. این اقدامات به نام برقراری ثبات در منطقه و امنیت برای آمریکا صورت گرفته در حالی که هیچ یک از این اهداف به دست نیامده است. دخالت‌های آمریکا در خاورمیانه، منطقه را بی‌ثبات کرده و سبب شده است متحدان آمریکا دیپلماسی منطقه‌ای را کنار بگذارند و به جای آن برای متقاعد کردن واشنگتن برای مشارکت در جنگ‌های مورد نظر آنها، به لابی‌گری مالی روی بیاورند».

بیشتر بخوانید:

دست و پازدن‌های آمریکا برای تمدید تحریم‌ تسلیحاتی ایران

به نوشته این نشریه، «اقدام آمریکا در صرف تریلیون‌ها دلار در سیستم‌های تسلیحاتی سبب شده است مردم آمریکا در قبال تهدیداتِ کاملا غیرنظامی نظیر ویروس کرونا، برهنه و آسیب‌پذیر رها شوند».

نشنال اینترست افزود، «با توجه به اهمیت رو به افول نفت منطقه برای آمریکا، و نبودن منابع و همچنین تخصص در آمریکا برای «تعمیر» کشورهای معیوب در منطقه، تحلیل هزینه فایده‌های حفظ برتری نظامی در خاورمیانه، دیگر بی‌معنا است. از طرف دیگر نظرسنجی مردم آمریکا که گروه «تارنس» در ماه گذشته انجام داد، نشان می‌دهد ۸۶ درصد از طرفداران ترامپ خواستار خروج نظامیان آمریکایی از سوریه، ۵۸ درصد خواستار خروج از عراق هستند و نیز ۶۶ درصد از آنها دیپلماسی را در قبال ایران ترجیح می‌دهند، و تنها ۲۵ درصد خواستار جنگ با آن هستند».

«به همین دلیل است که سیاست ترامپ در قبال ایران بسیار مبهم است. واقعیت آن است که ترامپ تاکنون به هیچ یک از جنگ‌های بی‌پایان، خاتمه نداده است. توافق آن با طالبان احتمالا میزان حضور نظامیان آمریکایی را به سطح مورد نظر ترامپ، یعنی پیش از افزایش نیروها، می‌رساند. در عراق، دولت از آمریکا خواسته است این کشور را ترک کند و ترامپ به جای آنکه از این فرصت استفاده کند تا سربازان را به وطن بازگرداند، با آن مخالفت و حتی تهدید کرده است علیه عراق تحریم اعمال خواهد کرد».

این نشریه آمریکایی در ادامه تصریح می‌کند: «درباره ایران، ترامپ نه تنها از پایان دادن به سیاست‌های تقابلی ناکام مانده، بلکه قویا مسیری را دنبال کرده است که آمریکا را در آستانه جنگی جدید در خاورمیانه قرار داده است. سیاست فشار حداکثری، اقتصاد ایران را تحت فشار شدید قرار داده، و تولید ناخالص داخلی آن را به بیش از ۱۵ درصد کاهش داده، حتی پیش از بروز کرونا. با این وجود سه سال بعد از اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران، ترامپ در رسیدن به حتی یک هدف خود ناتوان بوده و در اغلب موارد تهران حتی سیاست‌های خود را که واشنگتن در صدد تغییر آن بوده، تشدید کرده است.»

نشنال اینترست با ‌اشاره به اینکه فشار حداکثری ایران را مجبور به توقف غنی‌سازی اورانیوم نکرده است، تاکید کرده است: «در عوض، ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را گسترش داده است. به برنامه‌های موشکی بالستیک آن پایان نداده، به جای آن، تهران آزمایش موشک‌های بالستیک خود را افزایش داده است و به حمایت خود از گروه‌های متحدش در عراق، فلسطین، لبنان و یمن همچنان ادامه می‌دهد. حتی ترور ]شهادت[ قاسم سلیمانی که مهم‌ترین فرمانده نظامی ایران بود، مانع از آن نشد که ایران به حملات خود به نیروها و منافع آمریکا و یا حمایت از این حملات، پایان دهد... فشار حداکثری، آمریکا را به جنگی دیگر در منطقه نزدیک کرده است که ترامپ وعده داده بود، آن را ترک کند.»

به گزارش الف، این نشریه آمریکایی ادامه می‌دهد: «پایان دادن به رقابت بی‌معنا با تهران، گامی حیاتی برای خروج آمریکا از خاورمیانه است. در حقیقیت چرا آمریکا باید برای کنترل منطقه‌ای که نباید آن را در کنترل خود درآورد، با ایران رقابت می‌کند؟ به ویژه در شرایطی که اتهام تلاش ایران برای برتری‌جویی در خاورمیانه زیر سؤال قرار دارد زیرا «متحدان» خودِ آمریکا که با ایران خصومت دارند، نیازمند آن هستند که آمریکا در منطقه گیر بیفتد تا مجبور شود با ایرانی‌ها بجنگد. همان طور که «باب گیتس» وزیر دفاع سابق آمریکا گفته بود، سعودی‌ها می‌خواهند تا آخرین نیروی آمریکایی، با ایران بجنگند.»

به نوشته نشنال اینترست «واقعیت این است که اگر ترامپ همچنان به جنگ اقتصادی علیه ایران ادامه دهد، تمام وعده‌هایش برای رها کردن آمریکا از مصیبت‌های خاورمیانه، دفن خواهند شد. وی یا باید منطقه را ترک کند، یا با ایران بجنگد، نمی‌توان هر دو گزینه را داشت.»

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • DE ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    3 0
    کارنامه ترامپ: 1. دیوار مکزیک : شکست 2. معامله قرن: شکست 3. سیاست هاش با ایران: شکست 4. رویارویی با کرونا در امریکا: شکست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس