کد خبر 1062790
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۹
فرار مالیاتی با سوء استفاده از کارت‌های بازرگانی مانع جهش تولید

معاون سازمان امور مالیاتی نحوه محاسبه مالیات حقوق کارمندان را ابلاغ کرد که بر اساس آن، درآمد سالانه تا 360 میلیون ریال معاف از مالیات است.

به گزارش مشرق، نحوه محاسبه معافیت سالانه حقوق بگیران و مالیات آنها از سوی معاون سازمان امور مالیاتی کشور به ادارات کل امور مالیاتی ابلاغ شد.

در این بخشنامه به موضوع معافیت سالانه حقوق و همچنین نرخ مالیات بر درآمد حقوق سال ۱۳۹۹ وفق مقررات جزء ۲ بند الف تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور پرداخته شده است.

۱- سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات های مستقیم، در سال ۱۳۹۹ سالانه مبلغ سیصد و شصت میلیون ۳۶۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال تعیین می‌شود.

۲- نرخ مالیات بر کل درآمد کارکنان دولتی و غیر دولتی اعم از حقوق و مزایای فوق العاده و کارانه مازاد بر مبلغ مذکور تا یک و نیم برابر آن مشمول مالیات سالانه به نرخ ده درصد( ۱۰) و نسبت به مازاد یک و نیم برابر تا دو و نیم برابر آن مشمول مالیات سالانه پانزده درصد (۱۵) و نسبت به مازاد دو و نیم برابر تا چهار برابر آن مشمول مالیات سالانه بیست درصد( ۲۰) و نسبت به مازاد چهار برابر مشمول مالیات بیست و پنج درصد (۲۵) می باشد.

بیشتر بخوانید:

اشخاصی که از معافیت های مالیاتی موضوع تبصره (1) ماده ۸۶ قانون مالیات های مستقیم بهره مند هستند مشمول معافیت ماده ۸۴ قانون | مذکور مطابق مقررات این جزء نمی‌شوند.

۳- حقوق اعضای هیأت علمی دانشگاه ها با رعایت ماده ۵ قانون اصلاح پاره ای از مقررات مربوط به پایه حقوق اعضای هیأت علمی آموزشی و پژوهشی) شاغل و بازنشسته دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی مصوب ۱۳۶۸/۱۲/۱۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی، با رعایت معافیت های مقرر در قانون مالیات های مستقیم، در سال ۱۳۹۶ مشمول مالیات به نرخ ده درصد( ۱۰٪) خواهد بود.

۴- براساس ماده ۵ قانون اصلاح پاره ای از مقررات مربوط به پایه حقوق اعضای رسمی هیأت علمی آموزشی و پژوهشی) شاغل و بازنشسته دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی از درآمد مشمول مالیات اعضای هیأت علمی موضوع این قانون با رعایت معافیت های مقرر در قانون مالیات‌های مستقیم حداکثر ده درصد( ۱۰) به عنوان مالیات کسر خواهد شد.

با توجه به اینکه در جزء (۲) بند (الف) تبصره ۱۲ مذکور عبارت "کارانه " خارج از موارد استثناء شده مربوط به حقوق اعضای هیأت علمی به کار رفته است، بنابراین کاراته دریافتی توسط اعضای هیأت علمی (با رعایت بخشنامه ۲۰۰/۹۸۵۱۸ مورخ ۹۸/۱۱/۲۱ مشمول نرخ ده درصد ۱۰ نبوده و با توجه به میزانی که حقوق و مزایای اعضای هیأت علمی دانشگاه ها نرخ پلکانی مقرر را پوشش می‌دهد به نرخ بعدی مشمول مالیات خواهد بود، اعمال می‌شود.

در صورتی که معافیت مذکور مازاد بر حقوق و مزایای فوق العاده باشد، مازاد مذکور قابل اعمال به کارانه دریافتی اعضای هیأت علمی نیز خواهد بود 

۵- با توجه به استثنای احکام تبصره های ۱ و ۲ ماده ۸۶ قانون مالیات های مستقیم و اصلاحات بعدی آن از مقررات جزء ۲ بند الف تبصره ۱۲ یاد شده، کلیه احکام تبصره های ۱ و ۲ ماده واحده قانون اصلاح ماده ۸۶ قانون مالیات های مستقیم مصوب ۱۳۹۹/۴/۲۷ (اعم از | نرخ و...) مطابق مقررات، در سال ۱۳۹۹ کماکان لازم الاجراء می باشد. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • کارمند IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    3 0
    کاهش ۱۰ درصدی مالیات نجومی بگیران دولتی سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ از حداکثر مالیات ۳۵ درصدی ۹۸ به مالیات ۲۵ درصد سال ۹۹ نجومی بگیران تبریک
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    3 0
    این استسنائات وضع شده برای هیات علمی ظلم بر سایر کارمندان دولت است یک استاد دانشکاه با دریافتی 17000000تومان در ماه برای 30000000 در ماه که معاف است برای 14 تای باقیمانده 40000000کارانه دارد که میرود در سیستم پلکانی یعنی هیچ 10 در صد که میشود 400هزار تومن برای 10میلیون باقیمانده هم یک میلیون یعنی 10 درصد ملالیات میدهد جمعا میشود 1400000تومن در حالیکه یک کارمند عالی رتبه دولت با در یافتی 12 میلیون یعنی 5 میلیون کمتر 30000000معاف برای بقیه که میشود 90000000باید 1800000تومن مالیات بدهد یعنی با 5 میلیون در یافتی کمتر مالیات بیشتری باید بدهد باین بخشنامه نیاز به اصلاح دارد.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • IR ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
      3 4
      راستی شما کارمند عالیرتبه دولت رو با استاد دانشگاه یکی میدونی؟؟؟ چه غلطی کرده که عالی شده ؟؟؟
  • IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    7 1
    کارمندان قشر ضعیف جامعه هستند بایستی برای اعضا هییت علمی که فوق العاده ویژه بالای و ضریب حقوق بالای دارند افزایش مالیات پلکانی باشد نه کارمندان که همشان زیر خط فقر هستند واین ظلمی دوچندان بر کارمندان هست زیر هم حقوق کمتری می گیرند و مالیات بشتری باید بدهند و اعضا ههیت علمی و قضات حقوق دو برابر کار مندان می گیرند و مالیات کمتری میدهند ایا این است عدالت است لطفا دولت اصلاح نمایید
  • IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    3 1
    به نظر بنده همه کارمندان دولتی و غیر دولتی به این مصوبه مالیاتی دولت بایستس اعتراض کنند
  • IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    2 0
    کارمندان محترم به افزایش پلکانی مالیاتی که با ۱۵ درصد افزایش حقوق ۲۵ درصد مالیات کم می کنند اعتراض دارند
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    4 0
    افزایش پلکانی مالیات بر درامد کارمندان که همگی زیر خط فقر هستند ظلم بر کارمندان می باشد
  • IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    1 0
    کار به مزایای جدای از حقوق و حکم. کارگزینی هم رسیدگی شود. برخی دریافتی ها در برخی ادارات نجومي هست
  • کارمند GB ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    5 0
    کارمند بیچاره. از اینهمه خونه خالی و میلیاردها تومن حساب سپرده و ده تا ده تا ماشین به اسم آقایون و ... مالیات نمیگیرن چشموشون به ماهی ۳۰۰ دلار ینی سه تا ۱۰۰ دلاری کارمنداست. فاجعستتتت.
  • حسین IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    6 0
    دقیقا کسانی که کمترین درآمد را دارند بیشترین مالیات رو میپرذازند
  • رضا IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    5 0
    اضافه حقوقای کارمندای بدبختو هرسال بامالیات جبران میکنن وزورشون تومالیات به همین قشرمیرسه فقط
  • IR ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    0 0
    حالا با این مالیات قراره چیکار کنند؟ خرج بنگاه‌های مفتخور میشه؟ یا باعث رشد اقتصادی قراره بشه؟
  • كارگر IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    1 0
    ببينيد به من كارگر چقدر حقوق ميدن كه اصلان يك ريال هم ماليات نميدهم
  • کارمند IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    0 0
    برید از اونایی که خانه لوکس و ماشین فوق لاکچری دارن مالیات بگیرید نه از کارمند بدبخت.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس