کد خبر 1062390
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۷
شبکه سحر

مدیر کانال بالکان شبکه سحر گفت: چندی پیش و در جریان پوشش خبری شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی، مزدوران وهابی در بوسنی شکایتی را علیه کانال بالکان شبکه سحر به آژانس نظارت بر رسانه ها ارائه دادند.

به گزارش مشرق، کانال بالکان در شبکه سحر سال ۹۷ در زیرمجموعه معاونت برون مرزی سازمان صداوسیما راه اندازی شد و با آغاز به کار این شبکه، پوشش برنامه های صدا و سیمای ایران در حوزه شرق اروپا که پیش از این محدود به کشور بوسنی بود، تکمیل شد.

شاید خیلی‌ها ندانند که منطقه بالکان شامل ۱۱ کشور است و ۶۰ میلیون نفر جمعیت دارد که ۱۵ درصد از آن را مسلمانان تشکیل می دهند.مدیریت این شبکه نوپا برعهده «سیدمیثم میرهادی» است.

«سید میثم میرهادی»، مترجم و پژوهشگر در حوزه بالکان و کارشناسی مهندسی الکترونیک از دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی است. او که در حال گذراندن اولین ماه‌ها از سال‌های یک‌چهارم پایانی دهه سوم عمرش است، در مقطع کارشناسی ارشد رشته مطالعات خاورمیانه در دانشگاه شهید بهشتی به تحصیل می‌پردازد.

وی مدتی را در کشور بوسنی و هرزگوین زندگی کرده و زبان بوسنیایی (صربوکرواتی) را هم خیلی خوب می‌داند. سال‌هاست سر و کارش با همین زبان است. دو کتاب از زبان بوسنیایی به نام‌های «لبخند من انتقام من است» و «کارت پستال‌هایی از گور» ترجمه و نیز «آموزش زبان بوسنیایی برای فارسی زبانان» را تألیف کرده است. میرهادی در حال حاضر مدیر کانال «بالکان شبکه جهانی سحر» است. به همین واسطه غیر از مسؤولیت و کار رسمی در صدا و سیما بقیه وقتش را هم به کارهایی می‌گذراند که به حوزه بالکان و کشور بوسنی مربوط هستند.

او درباره مردم این کشور می‌گوید: «ما و مردمان بالکان چه مسلمان و چه غیرمسلمان اشتراکات فرهنگی بسیاری داریم. غیر از آن، بسیاری از ساکنان آن منطقه شیفته گفتمان سیاسی ما هستند، خیلی‌های دیگر روحیه انقلابی، آزادی‌خواهانه و عدالت‌جوی ما را می‌پسندند. همه این‌ها باعث شده تا عرصه بسیار خوبی برای فعالیت رسانه‌ای در منطقه بالکان وجود داشته باشد. مثلا یکی از همین اشتراکات، ماه مبارک رمضان است. حقیقتا حال و هوا و صفای رمضان‌های سارایوو خصوصا در وقت افطار اگر بیشتر از تهران نباشد، کمتر هم نیست. شور و هیجان روزه‌داران بوسنیایی، صدای توپی که هر روز وقت مغرب را اعلام می‌کند، نوای دلنشین اذان موذنین از فراز مناره‌های مساجد زیبای سارایوو و سفره‌های افطاری همه و همه باعث می‌شود که در مرز تمدنی شرق و غرب احساس غربت به انسان دست ندهد. حیف است حوزه‌ای به این مهمی در عرصه رسانه با کم مهری مواجه شود. یقین دارم که با نگاه استراتژیک مدیران ارشد صدا و سیما روزهای خوش یکی از قدیمی‌ترین رسانه‌های برون‌مرزی جمهوری اسلامی ایران و اولین رسانه خارجی در کشور بوسنی و هرزگوین ـ قبل از آن‌که پای صدای آمریکا و بی.‌بی.‌سی و الجزیره به بوسنی استقلال یافته برسد ـ به‌زودی تکرار خواهد شد.»

او همچنین با توجه به تسلطی که به زبان بوسنیایی دارد حدود پانزده سال است که به پژوهش و ترجمه در این بخش مشغول بوده و چند تحقیق برای مراکز مختلف از جمله دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران انجام داده است.

حالا گفت و گوی ما با سیدمیثم میرهادی مدیر جوان کانال بالکان شبکه برون مرزی سحر از نظرتان می گذرد. با این توضیح که کشورهای مانند بوسنی و هرزگوین، آلبانی و کوزوو در شبه جزیره بالکان تنها منطقه مسلمان نشین در اروپاست.

**کانال بالکان شبکه سحر چه راهبرد رسانه ای و اهدافی دارد؟

-این کانال همانند سایر رسانه های معاونت برون مرزی وظیفه انتقال پیام انقلاب اسلامی به زبان مردم منطقه بالکان را بر عهده دارد. ظرف چند ماه گذشته سیاست ها و اولویت های برنامه سازی در کانال بالکان بازنگری و به روز شدند و بر طبق این سیاست های راهبردی مشغول کار هستیم. کانال بالکان قرار است صدای ایران در منطقه بالکان باشد تا با تاکید بر ارزش هایی که از سوی هر فطرت پاکی پذیرفته است، به نشر حداکثری آنها در میان آزادیخواهان و عدالت طلبان منطقه بپردازد.

**با این اوصاف، فعالیت کانال بالکان در چه بخشه‌ایی و چه زبان‌هایی است؟

-در حال حاضر کانال بالکان از طریق سه رسانه مختلف شامل رادیو، تلویزیون و فضای مجازی(وب سایت و شبکه های اجتماعی)، تولیدات و برنامه های خود را در اختیار مخاطبانش قرار می دهد. در بخش رادیو که احتمالا به زودی شاهد تغییراتی در آن خواهیم بود تولیدات رادیویی در دو بخش یک ساعته شامل، خبر، تحلیل های سیاسی و برنامه های رادیویی در اختیار مخاطبان قرار می گیرد.

رادیو بوسنی اساسا یکی از رادیوهای قدیمی معاونت برون مرزی به حساب می آید که همزمان با جنگ بوسنی و به منظور رساندن صدای مسلمانان مظلوم بوسنی و هرزگوین به جهانیان در خلال تجاوز خونین به این کشور راه اندازی شد. پیش بینی می شود ظرف چند ماه آینده نحوه پخش رادیو از شکل سنتی آن به اشکال دیگر و به روزتری تغییر کند.

**برنامه های تلویزیونی به چه زبان هایی است؟

-برنامه های تلویزیون بالکان که جمعا شامل روزانه ۱۸ ساعت پخش می شود به دو بخش برنامه ها به زبان صربوکرواتی (بوسنیایی) و زبان آلبانیایی تقسیم می شوند که از این میزان ۱۴ ساعت به بخش بوسنیایی و ۴ ساعت به بخش آلبانیایی اختصاص دارد. همچنین یکی از مهم ترین عرصه های فعالیت کانال بالکان در حوزه فضای مجازی است که در قالب وب سایت کانال و نیز صفحه فیس بوک مشغول فعالیت هستیم.

بیشتر بخوانید:

روان‌های کرونازده؛ سوژه جدید «راز» تلویزیون

در منطقه بالکان فیس بوک همچنان محبوب ترین شبکه اجتماعی محسوب می شود، لذا عمده فعالیت کانال بالکان نیز بر آن متمرکز است، هرچند به تازگی فعالیت در اینستاگرام و توئیتر را به صورت آزمایشی به مجموعه کارها اضافه کرده ایم و بنا داریم از ظرفیت برخی دیگر از شبکه های اجتماعی نیز بهره ببریم.

**آیا بازخوردی از فعالیت‌های کانال بالکان دریافت می‌کنید؟

-عمده مسیر ارتباطی ما با مخاطبان از طریق فضای مجازی است که بعضا ریزترین نکات را در قالب پیشنهاد و یا انتقاد به ما منتقل می کنند. نظرات جالب مخاطبان که ذیل مطالب کانال در صفحه فیس بوک منتشر می شوند، نیز راه دیگری برای دریافت بازخورد از فعالیت های کانال است.

خوشبختانه تعداد نظرات مخاطبان در صفحه فیس بوک کانال میزان قابل توجهی است به نحوی که به دلیل نداشتن نیروی کافی امکان پاسخگویی به همه آنها وجود ندارد. گذشته از فضای مجازی ما در قالب یک برنامه تلویزیونی تحت عنوان «تریبون» که روزهای شنبه و به صورت زنده از این کانال پخش می شود، بیینده و شنونده نظرات دریافتی از مخاطبان در خصوص موضوع هفته که از قبل در مورد آن اطلاع رسانی شده است، هستیم. علاوه بر برنامه تریبون، در برخی دیگر از برنامه های کانال امکان ارتباط با مخاطب پیش بینی شده است. مانند برنامه صبحگاهی که مخاطبین از طریق ارسال پیام از طریق پیام رسان های رایج می توانند نظرات خود را با درمیان بگذارند. در برخی دیگر از برنامه های کانال مانند «جی پی اس» که به معرفی جاذبه های گردشگری ایران و اشتراکات فرهنگی ایران و کشورهای بالکان اختصاص دارد نیز ساز و کار ارتباط با مخاطبین از طریق شبکه اجتماعی اینستاگرام پیش بینی شده است.

**میزان تاثیرگذاری کانال بالکان در کشورهای آن شبه جزیره به چه صورت است؟

-با توجه به نوع نگاهی که در کانال به رویدادهای جهان داریم، بخش خبر سایت، بیشتر مورد استقبال مخاطبین قرار گرفته است. شواهدی وجود دارد که نشان از تاثیرگذاری تلویزیون سحر بالکان بر افکار عمومی در منطقه هدف است.

به عنوان مثال چندی پیش و در جریان پوشش خبری شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی، مزدوران وهابی در بوسنی شکایتی را علیه کانال بالکان شبکه سحر به آژانس نظارت بر رسانه ها در این کشور ارائه دادند که نشان می دهد شبکه سحر نقش موثری در روشنگری علیه این فرقه ضاله داشته است.

به عنوان شاهدی دیگر باید به این مطلب اشاره کنم که اخیرا منافقین در آلبانی مطالبی را علیه فعالیت های شبکه سحر بالکان در وب سایت های آلبانی منتشر کرده اند، که به وضوح نشان از ترس این گروه تروریستی از گسترش فعالیت های رسانه ای جمهوری اسلامی ایران در منطقه بالکان دارد.

بدیهی است که اگر مسئله تاثیرگذاری کانال بالکان در میان نبود، چنین هجمه‌هایی نیز علیه ما در جریان نمی‌بود. مطالب منتشر شده در فیس بوک ماهانه بیش از ۳۰ هزار بار بازدید می شوند که نسبت به جمعیت منطقه بالکان عدد قابل توجهی است، هرچند همچنان جا برای کار بیشتر وجود دارد و قطعا به دنبال تاثیرگذاری بیشتر هستیم.

بدیهی است که اگر مسئله تاثیرگذاری کانال بالکان در میان نبود، چنین هجمه‌هایی نیز علیه ما در جریان نمی‌بود. مطالب منتشر شده در فیس بوک ماهانه بیش از ۳۰ هزار بار بازدید می شوند که نسبت به جمعیت منطقه بالکان عدد قابل توجهی است، هرچند همچنان جا برای کار بیشتر وجود دارد و قطعا به دنبال تاثیرگذاری بیشتر هستیم.

**به نظر شما شبکه های برون مرزی از چه تاکتیک رسانه ای باید استفاده کنند؟

-اولین مسئله حضور رسانه ای است. ما در بسیاری از مناطق مسلمان نشین جهان هیچگونه حضور رسانه ای نداریم و یا حضورمان موثر نیست. در همین بالکان به دلیل برخی از مشکلات عمدتا مالی نتوانسته ایم به برخی از مناطق ورود داشته باشیم در حالیکه تقاضا برای پخش برنامه ها وجود داشته است. لذا به نظر می رسد در گام اول باید به تقویت رسانه های برون مرزی از جمله رادیوها پرداخت. منظور از تقویت رادیوهای برون مرزی لزوما تقویت نحوه پخش فرکانسی آنها نیست. بلکه مهیا کردن بستر انتقال پیام به هر نحو ممکن به مناطق تحت پوشش آنهاست.

بیشتر بخوانید:

تولید یک سریال اسرائیلی درباره فتنه‌گران داخلی

به عنوان مثال در برخی از کشورهای بالکان امکان رله با هزینه های کم وجود دارد که طی چند سال گذشته و به دلیل مشکلات مالی متوقف و باعث فرصت سوزی بزرگی شده است. در دوره ای برنامه های رادیو بوسنی از طریق ۵ رادیوی محلی و به صورت اف ام در کشورهای بوسنی و هرزگوین و صربستان پخش می شد، در مورد رادیو آلبانی هم وضعیت مشابهی وجود داشت، اما متاسفانه اینگونه ارتباطات امروز بسیار کم رنگ شده است.

نکته دوم بازتعریف ماهیت برون مرزی است. بدیهی است که هر منطقه جغرافیایی و فرهنگی اقتضائات خود را داشته باشد و لازم باشد در نحوه انتقال پیام به مخاطبین بازنگری اساسی شود.

نکته بعد تمرکز ویژه بر فعالیت در فضای مجازی و تولید محتوای مناسب و به روز برای آنهاست که تقویت کمی و کیفی مجموعه های رسانه ای برون مرزی را می طلبد. در کنار همه اینها لازم است شبکه سازی رسانه ای در میان نخبگان رسانه ای در مناطق هدف نیز در دستور کار قرار گیرد تا به ایجاد موج رسانه ای بدل شود.

**کانال بالکان برای آینده چه برنامه هایی در دست دارد؟

-برنامه های آینده کانال در چند محور در حال پیگیری هستند؛ در حوزه برنامه سازی نگاه ویژه ای به ساخت برنامه در کشورهای منطقه هدف داریم و طرح هایی نیز در این خصوص به تصویب رسیده اند که به زودی و پس از طی پیش تولید وارد تولید خواهند شد. این روند برای برنامه سازی یکی از دستور کارهای جدی در کانال بالکان است که با فعال شدن تیم های داخلی و خارجی در حال انجام است.

در حوزه فضای مجازی قبل از هرچیز درصدد طراحی اپلیکیشن اختصاصی برای کانال هستیم که این موضوع در سطح همه چهارکانال شبکه سحر در حال پیگیری است. همچنین امیدواریم با به کارگیری نیروهای زباندان و متخصص حضور حداکثری و موثر در شبکه های اجتماعی را شاهد باشیم.

در خصوص پخش برنامه ها و افزایش ضریب نفوذ اقداماتی انجام شده که امیدواریم هرچه سریعتر به نتیجه برسد تا امکان مشاهده آسان تر برنامه های کانال بالکان برای تعداد بیشتری از مردم این منطقه فراهم شود.

در حوزه برنامه سازی نگاه ویژه ای به ساخت برنامه در کشورهای منطقه هدف داریم و طرح هایی نیز در این خصوص به تصویب رسیده اند که به زودی و پس از طی پیش تولید وارد تولید خواهند شد. این روند برای برنامه سازی یکی از دستور کارهای جدی در کانال بالکان است که با فعال شدن تیم های داخلی و خارجی در حال انجام است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    2 0
    این یه تست هوش ه . اگه گفتید کسی که در حال گذراندن اولین ماه ها از یک چهارم پایانی دهه سوم عمرش است چند ساله است ؟!
    • مسلمان IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
      1 0
      كمي كم لطفي كردند بايد مي‌فرمودند: ايشان در حال گذراندن يك ششم اول از روزهاي يك پنجم اولين ماه از يك چهارم دهه سوم عمرشان هستن و آرزومنديم كه در هفت هشتم مياني از يك دوم دهه چهارم عمرشان به آنچه آرزويش را دارند برسند ان‌شاءالله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس