رزمندگان یمنی (12).jpg

آزادی استان مارب فقط به پیشروی‌ها در جنوب غرب استان الجوف بستگی ندارد و باید منتظر ماند قبایل، دلارهای سعودی را ترجیح می دهند یا به دولت نجات ملی می‌پیوندند.

سرویس جهان مشرق - استان «مارب» را قلب یمن می خوانند که از محور غربی حدود ۱۷۰ کیلومتر با شهر صنعاء فاصله دارد و دروازه شرقی پایتخت محسوب می شود و شمال و جنوب یمن را به یکدیگر متصل می کند و سرشار از منابع گازی و نفتی است.

در هفته های گذشته، نیروهای ارتش و رزمندگان کمیته های دفاع مردمی یمن موفق شدند در محور غربی استان مارب (شرق و شمال شهر صرواح) چند منطقه را از اشغال نیروهای ائتلاف سعودی خارج کنند اما این پیشروی ها برای تغییر توازن قدرت در این استان کافی نبود.

تغییر تحولات میدانی در استان مارب با آنچه که در جنوب غرب استان الجوف اتفاق می افتد نسبت مستقیم دارد و اگر نیروهای یمنی در این محور پیشروی کنند، ائتلاف سعودی در استان مارب با مشکل جدی روبه رو خواهد شد.

به گفته منابع میدانی، رزمندگان یمنی مواضع را در پایگاه مهم و راهبردی «اللبنات» و کوه «لبنه سلفی، الاقشع، البرش، الخسف و آل عفرج» در حومه شرقی بخش «الحزم» در جنوب غرب استان الجوف تثبیت کرده اند.


به گزارش مشرق، در صورتی که عملیات نیروهای یمنی در جنوب غرب استان الجوف بار دیگر سرعت گیرد، خارج کردن پایگاه نظامی «الکنایس» از اشغال نیروهای ائتلاف سعودی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

در حال حاضر، رزمندگان یمنی با پایگاه مهم و راهبردی «الکنایس» حدود ۲۷ کیلومتر فاصله دارند و اگر موفق شوند این مقر را به کنترل دربیاورند، دو محور برای ورود به استان مارب (پایگاه اصلی ائتلاف سعودی در مرکز یمن) باز می شود و تحولات میدانی ۱۸۰ درجه تغییر می کند.

اگر نیروهای یمنی پس از تسلط بر پایگاه «الکنایس» حدود ۲۸ کیلومتر به پیشروی ها در جنوب (محور نخست) ادامه دهند به شهر مارب (مرکز استان) خواهند رسید و این شهر از اشغال نیروهای ائتلاف سعودی خارج می شود.
 

با آزادی شهر مارب، تمامی مناطق اشغالی در شمال غربی استان مارب از جمله بخش «مدغل الجدعان و رغوان» و شمال شرق بخش «مجزر» و شرق بخش «صرواح» ساقط شده محسوب می شوند و در آستانه آزادی قرار می گیرند.

اگر نیروهای یمنی از پایگاه «الکنایس» حدود ۴۴ کیلومتر به سمت محور جنوب شرق (محور دوم) پیشروی کنند به میادین نفتی و پالایشگاه «الصافر» می رسند و این امکان را به دست خواهند آورد که نیروهای ائتلاف سعودی را در شهر مارب از محور شرق قیچی کنند.

روند تحولات میدانی نشان می دهد، نیروهای یمنی پس از کنترل بر پایگاه «الکنایس»، گزینه نخست یعنی پیشروی به سمت شهر مارب را انتخاب کنند چرا که در محور دوم مناطق اغلب بیابانی و هموار هستند و این مسئله به جنگنده های ائتلاف کمک می کند از پیشروی ها جلوگیری و عملیات را به شکست برسانند.

اعلام الحربی

البته باید توجه داشت، پیشروی ها از جنوب غرب استان الجوف (پایگاه الکنایس) به سمت استان مارب به یک عامل دیگر هم بستگی دارد و همراهی و همکاری قبایل به تغییر سریع تر تحولات میدانی کمک می کند.

در حال حاضر، عملیات در محور چنوب غرب استان الجوف کنده شده است و به نظر می رسد نیروهای یمنی قصد دارند به قبایلی که مخالف هستند، فرصت بیشتری دهند تا هرچه زودتر حساب خود را با ائتلاف سعودی جدا کنند.

پیشتر نیز دولت نجات ملی حُسن نیت خود را نشان داد و به قبایل پیشنهاد مذاکره و گفت وگو داد و آنان را تشویق کردند از طرح صلح و آشتی ملی حمایت کنند تا از وقوع درگیری های بیشتر جلوگیری شود.

بخش های استان «مارب»

براساس اطلاعات به دست آمده، برخی از سران قبایل از طرح صلح استقبال کردند و گروهی دیگر  از ترس ائتلاف سعودی حاضر به همکاری نشدند و شماری از قبایل به موضع خود برای همراهی ائتلاف سعوی اصرار می ورزند.

به گزارش مشرق، قبایل «عبیده» بیشتر در بخش مارب حضور دارند و متحد نیروهای ائتلاف سعودی هستند؛ بخش نفت خیز و گازی مارب حدود ۴۰ درصد از مساحت کل استان مارب (مناطق مرکزی و شرقی) را شامل می شود.

قبیله «جهم» که شاخه ای از قبایل «خولان» محسوب می شود در بخش های «صرواح، بدبده و حریب القرامش» در غرب استان مارب ساکن هستند و در حال حاضر با نیروهای ارتش و رزمندگان انصارالله همکاری می کنند.

قبایل استان «مارب»


قبیله «الجدعان» نیز شاخه ای از قبایل «همدان» هستند که در بخش های «مجزر، رغوان و مدغل الجدعان» در شمال غرب استان مارب حضور دارند؛ گروهی از قبیله الجدعان در بخش مجزر با نیروهای یمنی همراه هستند و سایر با ائتلاف سعودی همکاری می کنند.

در بخش های «الجوبه، جبل مراد، رحبه، ماهلیه، حریب و العبدیه» در جنوب استان مارب قبایل «مراد» حضور دارند که متشکل از قبیله های «ال طیله و ولد جمیل» هستند؛ این قبایل نیز مخالف رزمندگان یمنی هستند و با ائتلاف سعودی همراهی می کنند.

به گزارش مشرق، در حال حاضر رزمندگان یمنی حدود ۳ هزار کیلومتر مربع از مساحت ۱۷ هزار کیلومتر مربعی استان مارب (بخش های بدبده، حریب القرامش و مناطق وسیعی از بخش های «مجزر و صرواح) را در کنترل دارند و باید منتظر ماند و دید پیشروی ها در این استان مهم و راهبردی ادامه می یابد یا خیر.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    70 3
    مسیر قدس از عربستان می گذرد که توسط مجاهدان یمنی بازگشایی خواهد شد
    • IR ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
      8 23
      انصافا خودت همین نقشه ای که تو متن اومده رو یه نگاه کن، توضیحات و اینکه اکثر مناطق نفتی و گازی هم در شرق این استانه و قبایل شرقی مرکزی جنوبی با ائتلاف عربستان همپیمان هستند رو هم لحاظ کن، بعد بگو فازت چیه؟
    • IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
      27 8
      فازش درسته درک تو غلطه ...
  • ایران IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    53 1
    به امید پیروزی کامل مردان بی ادعای خدا
  • یه ایرونی اصیل IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    29 3
    دمتون گرم بچه ها امیدوارم از زمینه سازان ظهور و برچیده شدن ظلم و ظالم باشید یا علی مدد
  • بهمن IR ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    13 1
    انشاالله پیروز میدان خواهند شد و عربستان را فتح میکنند کسانی که برای خدا می جنگند قطعا پیروزن...
  • IR ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    7 2
    ساختار قبایلی یعنی پیشروی خیلی سریع یا کند شدن و حتی از دست دادن خیلی سریع به این معنا که این قبایل اهل ایدئولوژی و سیاست و ... نیستند تنها فکر قبیله خود هستن ببینن کی بیشتر زور داره کجا چرب تره می رن اون سمتی و تصمیم هر قبیله ایی هم بر قبیله دیگر اثرگذاره مخصوصا گرایش قبائل قوی تر یعنی یا انصارالله نشان می ده کت تن کیه که صحبتی نخواهد بود یا اگر زیاد در یک نقطه باقی بمانه و تو فاز دفاعی بره احتمال برگشتن نظر قبایلی هست همانطور که قبیله صالح چپ کرد این خاصیت کشور قبیله ایه و آنجا عربستان اورت خرج می کنه انصارالله که نمی تواند همپای عربستان خرج کند فقط باید در میدان رزم به قبائل ثابت کند آینده یمن در اختیار آن هاست .
  • IR ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    8 3
    یمنی ها صد درصد پیروز هستند اگر بعد از پیروزی عده ای دست به اختلاص نزنند مردم یمن را اسیر وبرد نکنند
  • IR ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    3 13
    قبایل یه قریش نیاز دارند که سالها پیش تکه تکه شد و الان کسی نمیدونه معرب چه مفهومی است!!!
  • فرهاد IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    8 2
    زنده باد بمن و دلاورای قهرمانش
  • علی خدایی IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    36 2
    ان شاالله که موفق باشند پیروز
  • رضا IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    4 4
    رزمندگان یمنی گرسنگانی هستند که چیزی برای از دست دادن ندارند ارتش گرسنگان که توسط دیگران تجهیز شود همواره موفق خواهد بود
    • برادر IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
      5 1
      ارتش گرسنگان لفظ اشتباهیه ... انصارالله گروه شیعه ایدئولوژیکی هستند که همواره در دل ملت بوده اند و استثمار شده و مورد ظلم دولت های مختلف قرار گرفته اند و حالا با همت جوانان و حمایت انصار رسول الله به دنبال نصرت دین خدا و مردم ستمدیده یمن هستند تا خاطره مالک اشتر نخعی و اویس قرنی را دوباره برای کل امت اسلامی زنده نگهدارند. و خدا چقدر به این افراد و گروه ها نزدیک است.
  • CH ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    7 1
    شیر انصار الله
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    0 0
    راه حل یمن حملات 1- شبانه (با دوربین ها دید در شب) تا پشتیبانی هوایی وجود نداشته باشد 2- مستمر هر شب 3- کوچک 4- در تمامی خطوط 5- خصوصا مناطق کوهستانی برای تخریب روحیه اشغالگران و نابودی قدرت تصمیم گیری اشغالگران است
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    1 1
    باید نیروگاههای برق سعودی یک ماه دیگر در گرماگرم تابستان هدف قرا گیرد یک انقلاب در عربستان صورت می گیرد انجا دیگر یمن نیست
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    1 1
    مشکل یمنی ها نداشتن سیستم های مثل استرلا-3 و یا موشک هایی مثل میثاق 3 است نه چیز دیگر برای همین نمی توانند مناطق تصرف نموده را حفظ کنند
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    1 1
    آمریکا برای نبرد با انصارالله اگر خودش وارد نبرد شود بیشتر از 20 هزار کشته می دهد و اگر بخواهد از مزدوران سعودی کمک بگیرد آش همین است و کاسه همین است و کاری از عربستان در این شش سال برنیامده- یعنی انو گفتم که از گسترش جنگ و فشار بیشتر و سهمگین بر عربستان بخاطر امریکا نترسند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس