کتاب احمد احمد - کراپ‌شده

کاش فیلمسازان و نویسندگان ایرانی در کنار غش و ضعف رفتن برای شکسپیر و سارتر، حداقل برای یکبار هم که شده سری به این کتاب بزنند؛ کتابی که دایره‌المعارفی است از شخصیت‌ها و موقعیت‌های دراماتیک

به گزارش مشرق، علی آبکار در اینستاگرام نوشت:

همان روزهای اول کرونا بود که حسام آبنوس پویش «دوباره بخوان» را راه انداخت برای مطالعه مجدد کتاب‌هایی که قبلاً خوانده‌ایم.

آنقدر کتاب نخوانده داشتم که نشد بروم سراغ خوانده شده‌ها. دیروز اما برای یک کاری رجوع کردم به «خاطرات احمد احمد» و همین بهانه‌ای شد برای خواندن مجدد بخش‌هایی از این کتاب.

بخواهم از این کتاب حرف بزنم خودش می‌شود یک کتاب. پس چیزی نمی‌گویم جز یک جمله: اگر هنوز خاطرات احمد احمد را نخوانده‌اید باید گفت هنوز چیزهای زیادی از انقلاب اسلامی وجود دارد که شما نمی‌دانید؛ زوایایی از تاریخ که هیچوقت تواریخ رسمی به شما نشان نداده و نمی‌دهند. خاطرات احمد احمد روایت تلاش برای تغییر مسیر تاریخ با دست‌های خالی است.

بعضی کتاب‌ها خودشان شاهکارند، اما این شاهکار بودن فقط به خودشان محدود است. از دل آن‌ها نمی‌شود چند شاهکار دیگر خلق کرد. کتاب خاطرات احمد احمد اما از این جنس نیست.

«خاطرات احمد احمد» کتابی است که هم خواننده از مطالعه‌اش می‌آموزد و لذت می‌برد و هم سرتاسر کتاب مملو از ایده‌ها و سرنخ‌هایی است که هرکدام می‌تواند نقطه آغازی باشد برای خلق شاهکارهای دیگر در دنیای هنر.

این روزها که زیاد از رمان «ارتداد»  صحبت می‌شود بد نیست این نکته را یادآوری کنیم که به گفته وحید یامین‌پور، جرقه آغاز نوشتن «ارتداد» از خاطرات احمد احمد شروع شده است. و خب مسلماً از دل این کتاب می‌شود ده‌ها رمان و فیلم و نمایشنامه دیگر تولید کرد.

کاش فیلمسازان و نویسندگان ایرانی در کنار غش و ضعف رفتن برای شکسپیر و سارتر، حداقل برای یکبار هم که شده سری به این کتاب بزنند؛ کتابی که دایره‌المعارفی است از شخصیت‌ها و موقعیت‌های دراماتیک در دل تلخی‌ها و شیرینی‌های تاریخ انقلاب اسلامی.
.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    9 12
    و البته کتاب خاطرات عزت شاهی
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
      6 4
      کتاب خاطرات عزت شاهی عالیه من دوبار خوندم. نمی دونم برا چی منفی دادند
  • IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    2 0
    به کعبه ی آمال غرب گداها حرفی نزنین.. گناه دارن، خصوصا این روزا
  • محمد صفری IR ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    0 0
    درود و آرزوی تندرستی . من فقط با تیتر شما به دلایلی مخالفم ‌. خیلی خوبه تشویق ب کتاب خوانی و این فرهنگ و من قبول دارم ک خوبه مطالعات گسترده تر باشه و کتاب های گوناگون بخونه آدم ولی مخالفتم برای جمله ی غش و ضعف و اینجور نوشته هاست . شاید کسی اسم این کتاب ب گوشش نخورده ب هردلیلی ولی شکسپیر و امثالش مثال زدنی های دنیای الان هستن و نسبت به کارگردان ها و علاقه مندانی ک در این زمینه مطالعه دارند ب نظرمن این تیتر شما یه بی احترامیه . شما قشنگ معرفی کنید چکار به شکسپیر و غش و ضعف دارین .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس