کد خبر 1061228
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۰
آمریکا کرونا نمایه

برای اولین بار در تاریخ آمریکا و با شیوع ویروس کرونا در سراسر این کشور پر ادعا، دونالد ترامپ مجبور شد در ۵۰ ایالت این کشور «فاجعه بزرگ» اعلام کند.

به گزارش مشرق، بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ تاکنون جان بیش از ۱۰۹ هزار و ۶۶۱ نفر را در جهان گرفته و بیش از یک میلیون و ۷۹۱ هزار نفر نیز تا لحظه تنظیم این گزارش به این ویروس مبتلا شده‌اند. برخی کشورهای اروپایی همچون ایتالیا و اسپانیا پس از سپری کردن دوره اوج شیوع کرونا، در پی کاستن از برخی محدودیت‌های سخت‌گیرانه و آغاز روند برداشتن تدریجی قرنطینه هستند. اما بحران واقعی در برخی از این کشورها مثل آمریکا، فرانسه و انگلیس تازه شروع شده و به شرایط خطرناک و بی‌سابقه رسیده است. همزمان سازمان جهانی بهداشت هشدار داده که تعجیل در بازگشت به شرایط عادی می‌تواند موج دوم شیوع ویروس کرونا را به گونه‌ای «بسیار مرگبارتر» به همراه داشته باشد. دیروز روسیه نیز روز بدی را سپری و بیشترین ابتلای روزانه این کشور را ثبت کرد. با شناسایی ۲۱۸۶ بیمار مبتلا به کرونا، شمار مبتلایان در این کشور به ۱۵.۷۷۰ نفر و تعداد جان‌باختگان نیز با افزایش ۲۴ نفری به ۱۳۰ نفر رسیده است.

بیشتر بخوانید:

وضعیت بد معیشتی مردم آمریکا پس از ۴ هفته قرنطینه

بحران اعتماد در انتظار غرب پساکرونا

افشای نقش آمریکا در انتشار کرونا توسط یک آزمایشگاه در ووهان

طی هفته‌های اخیر بسیاری در اروپا و آمریکا کشورهایی مثل ایران را به سوء مدیریت در بحران کرونا متهم می‌کردند اما گزارش‌های جهانی نشان می‌دهد که متاسفانه به دلیل سوء مدیریت در آمریکا و برخی کشورهای اروپایی آمار مبتلایان و فوتی‌ها در این کشورها بسیار بالا رفته و در مقابل، اوضاع کشورمان به برکت داشتن مردمانی کم نظیر با فرهنگ دینی بی‌نظیر که مشغول کمک‌رسانی به هموطنانشان هستند از آنها خیلی بهتر است. اوضاع در آمریکا به دلیل مدیریت فاجعه بار دولت پر ادعای این کشور بسیار بحرانی‌تر از بقیه جهان شده و تاکنون ۵۳۳ هزار و ۱۱۵ نفر در این کشور به این ویروس مبتلا و ۲۰ هزار و ۵۸۰ نفر نیز متاسفانه فوت کرده‌اند.

اوضاع در آمریکا آن‌قدر وخیم شده که روز شنبه ترامپ مجبور شد برای نخستین بار در تاریخ این کشور در همه ۵۰ ایالت آن اعلام «فاجعه بزرگ» کند. رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگو با شبکه خبری فاکس نیوز گفت: «برای اولین بار در تاریخ این کشور در همه ۵۰ ایالت آمریکا فاجعه بزرگ اعلام می‌کنم». او همزمان در پیامی توئیتری شرایط فعلی کشورش را «نگران‌کننده» توصیف و اعلام کرد: «اقتصاد آمریکا تعطیل شده است».

ترامپ محاکمه می‌شود؟

در آمریکا بسیاری از رسانه‌ها و مردم ترامپ را متهم ردیف اول فاجعه کنونی می‌دانند. دیروز پایگاه آمریکایی «کامن دریمز» در گزارشی مرگ هزاران آمریکایی را به دلیل ابتلا به کرونا، نتیجه سهل‌انگاری و خیال‌پردازی‌های ترامپ دانست و احتمال محاکمه او را مطرح کرد. «کامن دریمز» نوشت: «به عنوان یک اصل کلی، مقامات دولتی به خاطر اهمال‌کاری و غفلت در قبال جان انسان‌ها در مقابل قانون مسئول شناخته می‌شوند. اما آیا درباره دونالد ترامپ هم این اصل صدق می‌کند؟ آیا روزی می‌رسد که او هم در برابر قانون جنایی یا مدنی، به خاطر مرگ هزاران آمریکایی به دلیل شیوع گسترده ویروس جدید کرونا به نام کووید-۱۹ مسئول شناخته شود؟... با توجه به امتناع ترامپ از ارسال تجهیزات پزشکی مانند کیت‌های تشخیص به مکانهایی مثل نیویورک که کانون بحران در آمریکاست، می‌توان پرونده محکمی برای اقامه دعوی مدنی یا جنایی علیه وی ایجاد کرد. با این حال شاید بهتر باشد فعلا نفس‌ها را برای گذر از این همه‌گیری ذخیره و همراه میلیونها آمریکایی دیگر برای راحت شدن از شر ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری برنامه‌ریزی کرد».

 روزنامه آمریکایی «بوستون گلوب» نیز نوشته «دستان رئیس‌جمهور به خون آلوده است زیرا نتوانست از شیوع مرگبار و درد و رنج ناشی از این بیماری جلوگیری کند».

ترامپ می‌دانست اما کاری نکرد

روزنامه «نیویورک تایمز» اما براساس منابعی گزارش داده به ترامپ در مورد احتمال بروز همه‌گیری کرونا هشدار داده شده بود اما اختلافات داخلی، عدم برنامه‌ریزی و توجه وی به منافع خودش منجر به متوقف شدن پاسخگویی مناسب شد. این روزنامه آمریکایی در بخش دیگری از گزارش خود نوشته: «یک هفته بعد از اولین ثبت ویروس کرونا در آمریکا و ۶ هفته قبل از اینکه رئیس‌جمهور تصمیم گرفت برای مقابله با ویروس کرونا و نجات ملت اقداماتی اتخاذ کند، دکتر کارتر مچر مشاور وزارت امور داخلی کهنه‌سربازان به مقامات رده بالای سلامتی عمومی این کشور هشدار داده بود که بیدار شوند و برای انجام اقدامات شدید آماده شوند. اما دکتر مچر تنها بود و صدایش به جایی نرسید». نیویورک تایمز با اشاره به وجود اختلافات در کاخ سفید اضافه کرد، حتی فرایند تصمیم‌سازی نیز پیچیده و با جدل‌های داخلی زیاد درون دولت همراه بود. این اختلافات باعث شده بود اجرای توصیه‌های مقامات پزشکی و بهداشتی از سوی دولت با تأخیر و عقب‌گرد مواجه باشد. براساس این گزارش اداره شورای امنیت ملی آمریکا که مسئول رهگیری بیماری‌های پاندمیک است نیز در اوایل ژانویه(دی- بهمن) در زمینه شیوع این بیماری در آمریکا پیش‌بینی کرده بود و به مدت چند هفته طرح‌هایی از قبیل در خانه نگه‌داشتن مردم و دیگر اقدامات محدودکننده را در مقیاسی به‌اندازه شهر شیکاگو تهیه کرده بود اما ترامپ تا ماه مارس(اسفند) از اتخاذ این تصمیمات خودداری کرد.

 رها شدن سالمندان در سوئد

از سوئد نیز خبر رسیده مقامات این کشور سالمندان بیش از ۸۰ سال یا سالمندانی با بیش از ۶۰ سال که چند مشکل جسمانی دارند را از اولویت قرار گرفتن در بخش مراقبت‌های ویژه خارج کرده‌اند تا بمیرند! به گزارش فارس،‌ بر اساس سندی از بیمارستان دانشگاه «کارولینسکا» در استکهلم، پایتخت سوئد، بیماران مبتلا به ویروس کرونا با سن بالا در اولویت قرار گرفتن در بخش مراقبت‌های ویژه نخواهند بود. این سند، گزارش‌های قبلی را تایید می‌کند که مقامات سوئد به دنبال اولویت‌دهی به گروه‌های مردمی برای قرار گرفتن در بخش مراقبت‌های ویژه هستند و کسانی که احتمال بیشتری برای زنده ماندن داشته باشند در آی‌سی‌یو قرار بگیرند.«دونالد ترامپ» چند روز پیش مدعی شده بود که سوئد از روش ایمنی جمعی برای مقابله با ویروس کرونا استفاده می‌کند اگر چه مقامات سوئد این ادعا را رد کردند. در «ایمنی جمعی» افراد جامعه رها می‌شوند تا با ابتلای افراد زیادی از جمعیت به بیماری، در برابر آن مقاومت ایجاد شود.

مسلمانان انگلیس  در صف اول مبارزه با کرونا

مسلمانان انگلیس این روزها در حالی در صف مقدم مبارزه با ویروس کرونا در این کشور قرار دارند که تا همین چند ماه پیش، مقامات و رسانه‌های این کشور اسلام‌هراسی را در دستور کار خود داشتند. به گزارش شبکه خبری تی‌آرتی، «فایز عایش» جزو اولین پزشکانی بود که در خط مقدم مقابله با ویروس کرونا در انگلیس قرار داشت و به دلیل ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داد.وی یکی از چند پزشک مسلمان انگلیسی بود که در صف مقدم مبارزه با کرونا قرار داشت. دکتر «امجد الحورانی»، دکتر «حبیب زایدی»، دکتر «عادل الطیار» و دکتر «محمد سامی شوشه» از دیگر پزشکان مسلمان انگلیسی بودند که به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند. نکته قابل توجه این است که رسانه‌ها و روزنامه‌های انگلیسی نظیر «بی‌بی‌سی»، «گاردین»، «ایندیپندنت» و دیگر روزنامه‌ها هیچ اشاره‌ای به فوت پزشکان مسلمان نمی‌کنند. این رسانه‌ها هر جایی که نامی از مسلمانان یاد شود کلمه تروریست و خشونت را به پیوست آن می‌آورند.

استفاده از کیسه زباله و ماسک‌های تاریخ گذشته در انگلیس

 اوضاع در انگلیس نیز مثل آمریکا بحرانی است. دیروز گاردین در گزارشی نوشت: ۱.۵میلیون نفر از مردم انگلیس اعلام کرده‌اند که از زمان شروع قرنطینه در پی شیوع کرونا هیچ غذایی در طول روز نخورده‌اند چون پول و دسترسی به غذا نداشته‌اند.۳ میلیون نفر هم گفته‌اند که وعده‌های غذایی خود را کاهش داده‌اند. یک میلیون نفر هم اعلام کرده‌اند که تمام درآمد خود را از دست داده و هیچگونه کمک دولتی دریافت نکرده‌اند.وب‌سایت شبکه دولتی انگلیس در توضیح اینکه چرا در آن کشور کادر درمانی و پزشکی مجبورند از کیسه زباله برای حفاظت از خود استفاده کنند نوشت: نبود تجهیزات و امکانات برای کارکنان بخش بهداشت و درمان در انگلیس، به شکل فلج‌کننده درآمده است به طوری که در برخی بیمارستان‌ها از ماسک‌های تاریخ گذشته ۱۱ سال قبل استفاده می‌شود.

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی GB ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    0 1
    الان آن۱/۵ میلیون نفر زنده اند من خودم در انگلیس زندگی می کنم و ۲۰ روزه در قرنطینه هستیم یعنی آن ۱/۵ میلیون ۲۰ روزه چیزی نخوردن و هنوز زنده و مصاحبه هم می کنند بابا ای ول اینها دیگه کی اند . سما هم دست کمی از BBC ندارید .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس