کد خبر 1061192
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۰
مرغ نمایه

کارشناس صنعت طیور گفت: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ها ۱۱ هزار تومان است..

به گزارش مشرق، برومند چهار آیین کارشناس صنعت طیور درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده ۷ هزار و ۲۰۰ تا ۷ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ها ۱۱ هزار تومان است.

وی افزود: اگرچه مرغداران در حاشیه زیان هستند، اما نسبت به هفته گذشته قیمت هر کیلو مرغ یک هزار و ۲۰۰ تا یک هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافته است.

چهارآیین قیمت منطقی هر کیلو مرغ زنده را ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ ۱۴ هزار تومان اعلام کرد و گفت: عرضه با نرخ فعلی بیانگر زیان ۳ هزار تومانی مرغداران در فروش هر کیلو مرغ است.

این کارشناس صنعت طیور ادامه داد: بنابر آمار طی پنج ماه اخیر مرغداران از ناحیه مازاد تولید حدود ۲ هزار میلیارد تومان متضرر شدند.

وی با اشاره به اینکه صادرات مرغ نفعی برای تولیدکننده ندارد، بیان کرد: با توجه به تحریم های ظالمانه علیه کشور توان رقابت و صادرات محصولات صنعت طیور نداریم و در صورت فراهم شدن شرایط تنها حدود ۱۰۰ هزار تن صادرات خواهیم داشت که این میزان منجر به اصلاح قیمت به نفع تولیدکننده نیست.

چهارآیین با تاکید بر تولید مرغ متناسب با نیاز داخل گفت: بنابر آمار وزارت جهاد کشاورزی و مرکز آمار، سرانه مصرف مرغ ۲۸ کیلوگرم است که با توجه به تلفات ۱۰ درصدی مرغ در واحدها، در ۹ ماه ابتدای سال حدود ۱۰۵ تا ۱۱۰ میلیون قطعه، در دی ماه ۱۱۵ میلیون قطعه، بهمن ۱۲۰ میلیون قطعه و اسفند ۱۱۰ میلیون قطعه جوجه ریزی نیاز داریم تا تعادل عرضه و تقاضا حفظ شود.

عضو هیئت مدیره سابق کانون سراسری مرغداران ادامه داد: مرغداران به دنبال قیمت ۲۰ هزار تومانی کاذب سال گذشته و ۵ تا ۶ هزار تومانی امسال نیستند و تنها انتظار دارند که بر مبنای هزینه تمام شده قیمت مرغ اعلام شود.

به گفته چهارآیین، با احتساب جوجه ۲ هزار و ۵۰۰ تومانی، ذرت یک هزار و ۳۵۰ تومانی و کنجاله ۲ هزار و ۴۰۰ تومان قیمت منطقی هر کیلو مرغ زنده ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ ۱۴ هزار تومان است.


بازار نهاده های دامی آشفته است

چهارآیین درباره آخرین وضعیت بازار نهاده های دامی بیان کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلو ذرت بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ تومان و کنجاله سویا ۳ هزار تومان است که این نرخ به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

این مقام مسئول افزود: بنابر تجربه مناسب بازارگاه نهاده کشاورزی و کوتاهی دست واسطه ها و دلالان از بازار، اما مافیا به نحوی تلاش کردند تا در بازارگاه حضور یابند.

به گفته وی، طی ماه های اخیر کنجاله سویا با نرخ و زمان تحویل مناسب در این سامانه به مرغداران عرضه می شد که ذرت به این سامانه وارد شد، اما مافیا یک مقداری تلاش کردندتا بازار نهاده دامی متلاطم شود.

چهارآیین درباره آینده بازار مرغ در ماه رمضان گفت: با توجه به جوجه ریزی مازاد بر نیاز بازار و ذخیره سازی مناسب مرغ منجمد، قیمت مرغ در ماه رمضان نوسانی نخواهد داشت چرا که در صورت تنش قیمت، شرکت پشتیبانی امور دام اقدام به عرضه مرغ منجمد می کند.

این کارشناس صنعت طیور در پایان تصریح کرد: اگر مسئولان دولت خواستار تحقق جهش تولید هستند، از مسئولان ذی ربط انتظار می رود که حمایت همه جانبه از تولید داشته باشند و با همکاری تشکل ها قیمت کارشناسی را اعلام کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس