کد خبر 1063049
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳
ماجرای زنده به گور کردن جوجه ها؛ آیا کاهش صادرات کار را به اینجا کشاند؟

روز گذشته بود که تصویر دردناک زنده به گور شدن جوجه های یکروزه برخی مرغداری ها خاطر مردم را مکدر کرد.

به گزارش مشرق، در طول سال هراز گاهی صنعت مرغداری کشور اعم‌ از گوشتی، تخم گذار و مرغ مادر به دلایل متعدد دچار خسران می شود که بی توجهی مسئولان ذی ربط به علل این زیان ها می تواند تامین مرغ مورد نیاز کشور را دچار چالش کند و کار را به جایی برساند که همانند سال های نه چندان دور برای تامین نیاز کشور چاره ای جز واردات مرغ از دیگر کشورها نداشته باشیم.

بیشتر بخوانید:


بسیاری از مسئولان بر این باروند که مازاد تولید جوجه یکروزه و مرغ از جمله علت های زیان مرغداران و عرضه کمتر از قیمت مصوب در بازار به شمار می رود و علی رغم‌آنکه می توان با صادرات جوجه و مرغ مازاد بر نیاز داخل علاوه بر جلوگیری از زیان تولیدکنندگان، ارز قابل توجهی را وارد کشور کرد، اما مسائل و موضوعات مختلف همچون ممنوعیت های گاه و بیگاه صادرات و دریافت عوارض بالای صادراتی قدرت رقابت از صادرکنندگان را سلب می کند.

تولیدکنندگان جوجه یکروزه که سال گذشته ماه ها جوجه تولیدی خود را کمتر از نرخ مصوب عرضه کردند و از این حیث زیان سنگینی را متحمل شدند، طبق سنوات قبل به فروش جوجه در چند ماهه پایانی سال امیدوار بودند تا بتوانند بخشی از زیان گذشته خود را جبران کنند که متاسفانه با شیوع مهمان ناخوانده در کشور، تمامی برنامه ریزی تولیدکنندگان نقش بر آب شد به گونه ای که نه تنها زیان ماه های قبل خود را نتوانستند جبران کنند، بلکه به سبب نبود تقاضا برای خرید مرغ در پی تعطیلی رستوران، تالارهای پذیرایی و هتل ها دست به زنده به گور کردن تعداد قابل توجهی جوجه یکروزه زدند که با این وجود معلوم نیست سرنوشت صنعت طیور کشور به کجا برسد.

وضعیت هشدار برای مرغ مادرها/ زنده به گور کردن جوجه ها راهی برای کاهش تولید/ آیا زنده به گور کردن جوجه ها راهکار درستی برای کاهش تولید است؟/ موانع صادرات کار را به معدوم سازی جوجه های یکروزه رساند/ کمبود دان، تقاضا برای خرید جوجه را کاهش داد
با وجود آنکه ستادتنظیم بازار در سال گذشته قیمت مصوب هر قطعه جوجه یکروزه را ۲ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد، اما متاسفانه مسائل و موضوعات مختلف همچون نبود تقاضا، مازاد تولید و کمبود دان موجب شد برای فروش هر قطعه جوجه یکروزه به نرخ ۵۰۰ تومان مشتری در بازار وجود نداشته باشد.

نبود تعادل بین عرضه و تقاضا منجر به معدوم سازی جوجه‌ها شد

ربیعی مدیرعامل مرغ مادر در خصوص معدوم سازی جوجه ها، گفت: به دلیل کاهش قیمت جوجه یکروزه و عدم تعادل عرضه و تقاضا، بخشی از جوجه های تولیدی را حذف می‌کنند تا بتوانند قیمت جوجه را به قیمت واقعی رسانده و ضرر و زیانی که می‌دهد را جبران کنند.

او درباره علت از بین بردن وحشیانه این جوجه ها، بیان کرد: روش‌های مختلفی برای از بین بردن مازاد جوجه وجود دارد، یکی اینکه تخم مرغ را قبل از اینکه به دستگاه برود، به صورت خوراکی بفروشند یا قبل از اینکه تخم مرغ به سن ٢١ روزگی برسد، یعنی قبل از اینکه جوجه بتواند نوک بزند آن را از بین می‌برنند. اکنون قبل از اینکه جوجه ها ١٨ روزه شوند آن‌ها را معدوم می‌کنند و در نهایت برخی را به اجبار به این صورت حذف می‌کنند.

مدیر عامل مرغ مادر گفت: این روش تا شنبه و یکشنبه ادامه دارد تا دید قیمت جوجه به چه صورت در می‌آید.

ربیعی گفت: انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه، طی مذاکرات تلفنی، جلسات حضوری و نامه‌هایی که به استانداری، فرمانداری و وزارت جهاد کشاورزی و دامپزشکی موضوع قیمت جوجه را پیگیری کرد، اما هیچ اقدامی از طرف این ارگان‌ها صورت نگرفت.

او افزود: مردم مانند هر اتفاق دیگری که در کشور رخ می‌دهد خود دست به کار شدند و این کار را انجام دادند تا جوجه‌های اضافی را از بین ببرند تا قیمت به تعادل برسد.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه چرا به این روش اقدام به از بین بردن جوجه کردند و آن را صادر نکردند تا باعث ارزآوری هم شود، گفت: متاسفانه صادرات قطع شده است و امکان این کار وجود ندارد. البته در گذشته قبل از شیوع کرونا نیز صادرات قطع شده بود که دلیل آن  سوء استفاده دلالان بود.

او گفت: در گذشته به کشورهایی مانند پاکستان، افغانستان، ارمنستان و عراق جوجه مانند محصولات دیگر، چون پرتقال و ... صادر می‌شد، اما در کشور، چون برخی مسایل ثبات ندارد صادرات قطع شد.

ربیعی تشریح کرد: ارگانی به نام پشتیبانی امور دام که زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی کار می‌کند و پروانه تولید می‌دهد. این ارگان بنا شد تا به دامداری‌ها و موسسات طیور کمک کند اما اکنون ، سوبسیدهایی می گیرد تا محصولاتی مانند ذرت و سویا وارد کند.

این مقام مسئول ادامه داد: در برخی مواقع محصولات انبار می‌شود تا بتوانند آن‌ها را آزاد بفروشد، به طور مثال اکنون مرغ کیلویی ٦ هزار و ٥٠٠ تومان است، آن را نبار می‌کند سپس کیلویی ٩ هزار تومان می‌فروشد.

گفتنی است امروز فیلمی در فضای مجازی پخش شد که مضمون آن معدوم سازی شمار زیادی از جوجه های یکروزه بود.

با چرخی در فصای مجازی اولین واکنش به این اقدام توسط یکی از منتخبان مجلس جدید  را رصد می کنیم.

روح الله ایزد خواه کارشناس صنعت طیور با چرخی  صفحه شخصی خود در اینستاگرام می گوید:  صنعت مرغداری طی ۲ تا ۳ سال اخیر رشد کمی خوبی در کشور داشته، اما سهم بری عادلانه عوامل رعایت نشده است.

وی افزود:در حلقه های زنجیره مثل مرغداری و تولید جوجه شاهد تعدد واحدهای تولیدی هستیم، در حالیکه در حلقه هایی همچون کشتارگاه دچار شبه انحصارات هستیم که همین امر موجب شده تا کشتارگاه ها مرتب سود کنند و مرغداران متحمل زیان شوند.

او با اشاره به اینکه معدوم سازی جوجه ها ارتباطی به گران شدن ندارد، بیان کرد: واحدهای مرغداری که خریدار جوجه یکروزه هستند، اما هم اکنون تمایلی به خرید و جوجه ریزی در واحدهایشان را ندارند چرا که آنها در ماه های پایانی سال با ظرفیت کامل جوجه ریزی کردند که متاسفانه با شیوع ویروس کرونا، کاهش قیمت و عدم پوشش هزینه های تولید از ناحیه فروش مرغ های تولیدی دیگر توان خرید جوجه و جوجه ریزی در واحدهایشان را ندارد.

ایزدخواه با اشاره به اینکه جوجه های تولیدی روی دست تولیدکنندگان مانده است، بیان کرد: با وجود نبود تقاضا برای خرید جوجه و بی توجهی دولت، تولیدکنندگان راهی جز معدوم سازی به ذهنشان نرسیده است.

وی ادامه داد: دولت باید تدابیری برای صادرات این محصولات بیندیشد یا به منظور کاهش ضرر و زیان‌تولیدکنندگان در میان مدت باید به سمت و سوی عادلانه کردن ساختار صنعت برود.

ایزدخواه در پایان با تاکید بر این‌مسئله که معدوم سازی راه حلی مناسبی برای کاهش مازاد تولید نیست، تصریح کرد: در استان هایی که ۳۰۰ واحد مرغداری و تنها یک کشتارگاه وجود دارد، بدیهی است که انحصار به طور دائم مرغداری ها را استثمار می کند.

خسارت ۴۰ میلیارد تومانی اقدام معدوم سازی جوجه ها!  

یک‌منبع آگاه نسبت به معدوم سازی جوجه‌های یکروزه هشدار داد و گفت: در حال حاضر معدوم سازی جوجه‌های یکروزه به سبب نبود تقاضا برای خرید، کمبود و گرانی نهاده در حال وقوع است.

وی افزود: اگرچه هم اکنون آمار دقیقی از میزان معدوم سازی و زنده به گور کردن جوجه‌ها در دسترس نیست، اما طی روزهای آتی می‌توان آمار دقیق را اعلام کرد.

این منبع آگاه ادامه داد: طی امروز و فردا حدود ۱۰ میلیون قطعه جوجه معدوم سازی می‌شود که با این وجود تولیدکنندگان رقمی بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان متضرر خواهند شد.

وی در پایان تصریح کرد: با وجود هشدارهای مکرر طی ۲ هفته اخیر پیرامون وضعیت این صنعت تمهیداتی صورت نگرفت و در نهایت کار را به جایی رساند که تولیدکنندگان‌مرغ مادر اقدام به معدوم سازی جوجه‌های تولیدی خود کردند.

قانون مجازات حیوان آزاری چه شد؟!

روز گذشته برخی از مرغداران رفتار غیراخلاقی را در خصوص معدوم یا زنده به گوری جوجه‌های یک روزه انجام داده اند و به نوعی اعتراضشان را با رفتار ناشایست بروز دادند. ورشکستگی و یا هرگونه فشار مالی نباید منجر شود که این افراد با ضایع کردن حقوق حیوانات و آزار آن‌ها به نتایج مطلوب خود برسند.

گفتنی است مدت هاست مجلس شورای اسلامی به دنبال تدوین طرحی برای جلوگیری از حیوان آزاری است و هنوز این طرح به نتیجه‌ای نرسیده است و متاسفانه روز به روز بر این موضوع و آزردن حیوانات مختلف در کشور افزوده می‌شود.

هر چند که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و صمت باید درصدد برطرف سازی مشکلات بر آیند، اما این بین دستگاه‌های نظارتی از جمله مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه باید جلوی چنین اقداماتی را بگیرند.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 88
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 19
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    92 1
    چرا اجازه می‌دهند بدنیا میاند بعد می‌کشند. اگر قصد کشتن دارند تخم مرغ را معدوم کنند نه جوجه یک روزه رو آنهم آنطور وحشیانه. ودوراز انسانیت.!!!
    • IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
      49 0
      حتی تخم مرغ را هم معدوم نکنند بدهند به طبقه ضعیف جامعه.
    • هیچ چیزمون اسلامی نیست IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
      42 1
      تفکر منحوس و وحشیانه لیبراله که میگه صاحبان تولید کننده مرغ نباید پانصد تومان یا هزار تومان به ازای هر کیلوگرم مرغ ضرر کنند، حالا این جوجه ها معدوم بشن بهتر از اینه که به دست چهار تا فقیر برسه. هیچ چیزمون اسلامی نیست....
    • IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
      18 0
      بذارید تو سایت به قیمت مناسب اونایی که دوست دارند بخرند و پرورش بدهند
    • IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
      5 0
      برخی از اعمال شیطان پرستان: -کشتن و آزار حیواناتی مانند سگ، گوسفند و گربه به صورت دار زدن ، سر بریدن، سوزاندن و ... این مساله به کرات در بین جوانان شیطان پرست اتفاق افتاده و خود به آن اقرار کرده اند، این اتفاق در بسیاری از کلیپ ها و حتی لایوهای زنده متال رخ داده است مانند منفجر کردن یک حیوان با دینامیت یا له کردن جوجه ها با کفش های آهنین و ...
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    19 0
    نازی...!!!
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    57 9
    باید به اشد وجه با عاملین این کار غیر انسانی برخورد شود.
    • IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
      23 1
      با هیچ دلیل اقتصادی لعنتی نمیشه این کار رو توجیح کرد، ما غرب نیستیم که به دلایل اقتصادی ویروس میسازه تا قشر ضعیف جامعه مثل افراد سالخورده و بی خانمان رو نابود کند، در مملکت اسلامی حتی به یک مورچه هم نباید عمدا آسیب زد. این قبیل کارها کم از جنایت نیست قطعا دامن باعث و بانیش می گیره
    • IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
      7 1
      داداش من! معاون امورتولیدات دام وزارت جهاد کشاورزی میگه ماهیانه ۳ میلیون قطعه جوجه خروس معدوم میشه ولی رسانه ای نمیشه!
    • AU ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
      21 8
      شما عامل دشمن هستی و هدفت نابودی تولید کننده هست. همون کاری که مدیران محترم این کشور سالها در حال اجرای آن هستند و همیشه دلایل زیبایی هم برای این کار دارند.
    • IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
      1 0
      16:44عوضی خودت عامل دشمنی.
    • IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
      1 0
      مشرق 16:44چی گفته شما هم چاپ کردی اون نفهم چی گفته من گفتم باید مجازات بشه بعد اون عامل دشمن چی گفته شما هم چاپ کردی مشرق چرا به پیام من میرسه اینطور میشه چرا بقیه راحت نظر می‌دهند ورد میشند. انگار دلسوزی به شما نیومده. جوجه زبون بسته کشته شده شما هم هر پیامی را چاپ میکنی چرا؟!
    • IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
      1 0
      مشرق نظر اون آمریکایی سگ که انسان کشتن هم براش چیزی نیست حذف کن. 16:44
    • IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
      2 0
      16:44نه اینکه توبا اون پرچمت دوستی.؟! دشمن قسی القلب.!!! مزدو. آمریکایی.! خودت الهی خفه بشی تا بفهمی کشتن جوجه یکروزه یعنی چی.!!!
    • IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
      1 0
      16:44نفهم برو تواخبار ببین مدیر کل محیط زیست تهران گفته با اشد وجه برخورد می‌کنیم. پس از خودت زر اضافی نزن.!!!
    • IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
      2 0
      16:44توروانی هستی. یک دشمن روانی.!!!
    • AU ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
      11 0
      بچه های کمپ لیبرتی. این پرچم آمریکا نیست. یکم اطلاعات عمومی‌تون را ببرید بالا.
    • IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
      1 0
      14:52پرچم آمریکا وانگلیس نداره منافق احمق هردو احمق بی نظیرند توهم مثل اونها هستی یک احمق بی نظیر.!!!
    • IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
      2 0
      14:52منافق احمق عوضی جهنمی مجبوری نظر بدی خره پرچم مهم نیست مهم جوانمردی که توهر جهنمی وهمدستات ندارند بدبخت دربدر روانی!!! مشرق جان لطفا چاپ بفرما. ممنون.
    • IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
      0 0
      14:5منافق وقتی وسط آتیش جهنم دست وپا زدی معنی اطلاعات عمومی رو میفهمی.!!!
    • IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
      0 0
      مشرق جان بیکاری نظر اون منافق 14:52انگلیسی آمریکایی رو چاپ کردی.؟!
    • IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
      0 0
      14:52 بچه کمپ لیبرتی جد وآبادت.!!!
    • AU ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
      7 0
      برادر ۱۷:۲۰. این نه پرچم آمریکاست نه انگلیس. اگه گفتی پرچم کجاست؟ دانش جغرافیات را محک بزن
    • IR ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
      0 0
      13:5مابرادر تونیستیم برو دنبال مثل خودت بگرد.!!!
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    67 2
    این جوجه ها سگ نبودن که صدای سلبریقی هامون دربیاد
    • IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
      12 66
      فرق تو با سگ و سلبریتی ها چیست.دردو بلای سگ و جوجه تو سر تو و سلبریتی ها که همه چیز را ایدیولوژیک میبینی
    • IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
      5 11
      اتفاقا سلبریتی ها صداشون در اومده نه حاج اقاهای. صاحب صنعت طیور و.مرغداری ..
    • IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
      4 0
      مثل تو عاشق لیبرالیسم نیستیم اتفاقا دلیل اینکار منفعت سرمایه داری است جیزی که تو مکتب لیبرالیسم حرف اول رو می زنه
    • IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
      14 0
      خخ صدای سلبریتی ها در اومده ؟؟ جوک نگو بابا سلبریتی های دلقک ماب عاشق اصل اقتصادی سود و منفعت هستن همون اصل سرمایه داری که باعث شد اینجوری وخشیانه جوجه ها رو بکشن در ثانی سند نشون بده که حاج آقا ها صاحب مرغ داری هستن نه عشاق سرمایه داری!!!
    • IR ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
      0 0
      شما مشکلت جوجه نیست ، با کلمه سلبریتی مشکل داری !
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    27 0
    لعنت به شماها که اسم انسان رو خودتون گذاشتید اما از هر حیوانی وحشی ترید. حتما باید اینها رو معدوم کنید؟ چرا نمی برید تو جنگل یا بیابون رهاشون نمی کنید؟ شاید چهار تاشون زنده بمونن. حداقل اینطوری جنایتکار به نظر نمی رسید! چطور عذاب وجدان نمی گیرید؟؟
    • IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
      4 0
      وجدان؟! كلمه اي كه سالهاست از فرهنگ كشور رفته!!
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    16 0
    می بردند توی بیابون ولشون می کردند شاید حیوانات وحشی سیر می شدند
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    28 0
    زنده به گور بشه هرکس جوجه یکروزه بی گناه وبی زبان رو زنده به گور میکنه.!!!
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    9 0
    خب این جوجه ها رو رها میکردن تو طبیعت ، چه اشکالی داشت ؟ حتما باید این همه وحشی گری کنن ؟؟ وقتی ملاک ارزش هر چیزی پول باشه انسانیت و شعور هم زنده به گور میشه . اگه این ها رو توی فضای طبیعت رها می کردن بدترین حالتش این میشد ک خوراک حیوان های دیگه میشدن !
  • ES ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    15 0
    همون رو به قیمت ۲۰۰۰ تومن به مردم میفروختن . یا رایگان به روستایی ها تحویل میدادن
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    21 0
    خاک تو گور سازمان دام و طیور و دولت برای سود بیشتر چه گناهانی انجام نمیدین
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    4 2
    اومدیم کرونا رفع شد فکر چند روز بعدش و نمیکنید احمق ها مرغ گیرمون نیومد چی گرون بود چی جنوبی های بی رحم
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    13 0
    سود و پول و سرمایه بخوره توی سرتان، همین قساوت قلب و خفتگی وجدان و دور شدن از صفات انسانیست که بلا نازل کرده و تر و خشک را با هم میسوزاند. دلمان را خوش کرده ایم که زیر پرچم ج.ا زندگی میکنیم!! اما از صفات رحمانی فرسنگها فاصله گرفته ایم.
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    13 0
    مسئولین مربوطه اگر یه جو عقل داشتند میتوانستند این جوجه ها را رایگان به مناطق روستایی تحویل دهند تا هم از ظرفیت روستایی ها برای پروش جوجه ها استفاده کنند هم این شکلی بی رحمانه جوجه ها را معدوم نکنند
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    11 0
    با توجه به شیوع کرونا یعنی سرمایه دار عرضه پیش بینی 21 روز بعد هم رو نداره تا تخم مرغها رو جوجه کشی نکنه و تخم مرغ ها رو بفروشه؟!!
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    23 0
    یادتان هست چقدر تبلیغ می کردید ، امریکا کشتی کشتی گندم به دریا می ریزد ، ولی به گرسنگان افریقا و ... نمی دهد ؟!
    • علی IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
      0 0
      به مولا علی اینا نه انسانن نه دین دارن.. مولا علی کمرتون رو بزنه.. تازه مسوولش میاد تو صدا و سیما میگه از کسی که فیلم گرفته شکایت میکنیم.. وحشی که میگن اینان .. وقتی ریشه خراب باشه همین ماجراها ادامه داره.. مثل اینهمه اختلاس و دزدی های میلیادی که عامل اصلیش اگه محاکمه میشد .. دزدی هم تموم میشد..
  • حسین IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    7 0
    این خبر یعنی جوجه ریزی ارزش نداره و در خود این پیام رو داره که دوماه دیگه مرغ 20 تومنه لا اقل کساییکه تو کار مرغ هستن میدونن ینی چی
  • DE ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    9 0
    مرگ بر سلبریتی های مفت خور که دراین مورد اقدامی نمی کنن. میتونستن با کمی پول اینارو بخرن ببرن در روستاها بین روستائیان فقیر احسان و پخش کنن.
  • PL ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    16 0
    عوضی های حیوان صفت چطوری اون جوجه های کوچولو رو زده به گور کردید خد لعنتتون کنه
  • واود IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    12 0
    خاک بر سر مدیریت فشل نیو لیبرال با این کارکردن هر دم بیلتان
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    18 0
    لعنت به مرغدار گردن کلفت... این رفتار آمریکایی هاست که گندم خودشون را بخاطر گران کردن قیمت جهانی اون تو دریا ریخت... مرغداران به نظرم پولشون از پارو بالا می ره چرا جوجه ها را اونجوری معدوم میکنند ...مرغداران خیلی پول دار شدن کسی که به ثبات مالی مناسبی نرسیده باشه هیچوقت این کار را نمی کنه....معدوم کردن جوجه یکروزه اصلا کار درستی نیست یکی از مراجع نقلید هم نمیاد یک حکم در این مورد بده لااقل تکلیف اینها را یک سره کنند
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    11 0
    آه حیوونا بدجور می گیره
  • mia IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    11 0
    سلام من یه پیشنهاد دارم ...اگه مرغداری ها یه اعلان عمومی بدن که مردم روستا ها بیان جوجه ها رو رایگان ببرن دیگه نیازی به کشتنشون نیست ..محیط روستا جوریه که میشه کلی مرغ و خروس رو با هزینه کمتر بزرگ کرد اونوقت این همه سرمایه هم هدر نمیره ...فقط لازمه که اعلام کنن که مثلا به هر خانواده 50 تا 100 تا جوجه میدن اونوقت مردم خودشون برای گرفتنشون میان دبگه جوجه ای هم نمیمیره...میتونین این پیشنهاد رو به جایی برسونید؟به مرغداری ها؟
  • DE ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    5 4
    آی آدمها!انسان های با وجدا!آی قوه قضاییه! آی رهبر معظم! آی رئیس‌جمهور! آی ملت ایران! آیا کسی هست این ننگ انسانها را به سزای اعمال شیطانی شان برساند قلب بشریت را خونین کردید تف برشما و بر اقتصادتان و بر دنیایتان!
  • mjp IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    13 0
    لعنت به حرص وطمع ک انسانیت روازبین میبره..اینهمه سال ک سودهای ملیاردی میکردن ازیادبردن حالابرای اندکی قیمتی متعادل شده اینااین بی انصافی و...برای بخل وعرضه ی کم به بازار..به سودکمترقانع نیستن توقع دارندخداروزی وبرکت بهشون بعدا که فقط بفکرسودهای انچنانی هستن..واقعاجنایته کارشون مثل لیبرالهاوغرب وحشی کالارومعدوم.میکنن مبادانصیب قشرمستضعف بشه.منطق اینا جهل وحرص.وطمع کامله خصلت کفاروشیطانی..
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    10 0
    یه موقعی آمریکا سرزنش میشد بخاطر به آب ریختن گندم...
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    10 0
    در این دنیا حتی اگر به یک مورچه عمدا ظلم کنی حتما و قطعا ضرر و آسیب آن را خواهی دید دنیا دار مکافات است می خواد یک روز دیگه باشه می خواد ده روز دیگه باشه می خواد بیست سال دیگه باشه حتما عذاب می رسه اما ما انسان های احمق فراموش کاریم نمی دانیم بیماری سرطان امروز گناه بیست سال پیش بوده دیر و زود داره سوخت سوز نداره
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    4 0
    یعنی کرونا برای ما کمه، خدا باید بدتر از کرونا رو بندازه به جونمون
  • کارشناس IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    18 0
    اینها همان کسانی هستند که دختران را زنده به گور میکردند
  • حسن IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    11 0
    بجای معدوم کردن ؛ جوجه ها رو توزیع می‌کردند در روستاها و‌مناطق محروم کشور ضمنا تاثیری هم روی قیمت نمیزاشت
  • هادی IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    7 0
    اینا، یه مشت حیوان صفتن. هر بهونه ای میارن که کارشون توجیح کنن،اگر ولشون کنید ادمهارو هم چون زیادن همین بلا هارو به سرشون میارن
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    3 0
    برخی از اعمال شیطان پرستان: -کشتن و آزار حیواناتی مانند سگ، گوسفند و گربه به صورت دار زدن ، سر بریدن، سوزاندن و ... این مساله به کرات در بین جوانان شیطان پرست اتفاق افتاده و خود به آن اقرار کرده اند، این اتفاق در بسیاری از کلیپ ها و حتی لایوهای زنده متال رخ داده است مانند منفجر کردن یک حیوان با دینامیت یا له کردن جوجه ها با کفش های آهنین و ...
  • علی IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    6 0
    واقعا حیف نیست نظام مقدس جمهوری اسلامی که با خون شهدا آبیاری شده...مسئولینی داشته باشه که دارای تفکری هستند که هیچ چیز جز سود براشون مهم نیست؟ آیا مسلمانی اینه؟!!!
    • IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
      2 0
      وقتی همه چیز دروغ باشه ، وقتی دروغ ها برملا بشه ، آنهایی که باور کرده بودند و خودشان و خانواده شان و مالشان را فدا کردند ...
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    4 0
    این در اثر تاثیر نظام سرمایه داری غربه. خدا لعنت ککنه این بی رحم ها رو. لااقل میداد به مردم خودشون بزرگ میکردن
  • مهمان IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    0 0
    کفران نعمت.خب لعنتی ها این جوجه ها را بین روسناییان تقسم میکردید هم منبع درآمد اونها میشد هم گناه به این بزرگی نمیکردید
  • حسین IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    12 0
    خداوند در سوره التكوير آيه ۸ و ۹ می‌فرمايد: و هنگامی كه از دختران زنده به گور شده باز پرسند آن بی‌گناهان به چه جرم و گناهی كشته شده‌اند؟
  • IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    0 0
    آیا پشت این جنایت تفکر کثیف سرمایه داری نیست؟. آیا پشت این جنایت تفکر کثیف لیبرالی نیست.؟ ما باید توسط خدا مجازات بشیم باید بیماری بیاد کرونا بیاد سیل بیاد زلزله بیاد چون ما لیاقت رحمت خدارو نداریم. آیا خدا به حیوانات جان نداده چرا نفسشونو بریدیم ؟ بابا نکبت های سرمایه دار می فرستادید مناطق محروم مجانی می دادید به مردم محروم روستاها بزرگشون می کردن بابا پراکنده می کردید تو دشت های پارک های حفاظت شده حداقل شکار پرنده گان و حیوانات می شدن. آخه زنده بگور؟ خدا لعنتتون کنه.
  • IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    1 0
    شکر نعمت نعمات افزون کند. کفر نعمت از گفت بیرون کند. اگر در تولید یک نوع محصول قدرت و شرایط اقلیمی مناسبی داشته باشیم پس حساب شده آن است با صادر کردن به کشوری که نیاز به آن محصول دارد در عوضش محصول مختص آن کشور را وارد کنیم منوط بر اینکه از آن محصول کمبود داشته باشیم. حداقل باعث خروج ارز و یا مبادله بانکی در شرایط تحریم نمی شویم
  • حسین IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    1 0
    این سلبریتیهایی که فریاد " من یک سگ هستم" شان گوش فلک را کر کرده بود. کجا خزیده اند؟ تا با شعار " من یک جوجه هستم" به مبارزه با این حرکت حیوان آزاری بروند؟!!!!
  • IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    0 0
    پایه گذار این نوع فرهنگ معدوم سازی فرهنگ غرب است. و ریشه این نوع فرهنگ را اسرافگران و ثروتمندان تشکیل میدن. فرهنگهای فاسدی مثل باغ وحش سیرک تولید و کشتار صنعتی حیوانات که همه ریشه در غرب داره رو مقایسه کنید با اسلام اگر پیامبر این صحنه ها را میدید چه میگفت؟ ریشه همه کثافت کاری های دنیا ثروتمندان و مسرفین هستن. اعم از آلودگی هوا کشتار فجیع حیوانات آلودگی های زیستی حاصل از مصرف گرایی و ... اما جالب اینجاست هیچ گاه در شبکه های اجتماعی نوک پیکان به سمت ثروتمندان نمیرود و همیشه نوک پیکان به سمت مذهب است!! واقعا چرا؟
  • محسون IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    0 0
    فکر کنم دستورات و پروتکول های خاصی برای معدوم کردن جوجه ها و مرغها وجود داره که راحت و بدون درد بمیرن..تو یکی از فیلمها دیدم که وقتی انفولانزای مرغی توچین اومده بود پنج تا پنج تا مینداختنشون داخل سطل بزگ یک مواد سمی رو دوثانیه روشون میگرفتن و جوجه ها ومرغها زیر دوثانیه بدون درد میمردن..ولی اینا میخواستن با اینکار جلب توجه کنن
  • IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    4 0
    امام علی می فرماید اگه کل دنیا را به من دهند که دانه ی جویی را از دهان مورچه ای بگیرم هرگز این کار را نخواهم کرد اونوقت اینا ....
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    0 0
    وقتی مرغ به کیلویی 22000 میرسه مردم صف میکشن حال که نصف شده کسی نگاه نمیکنه، شکر نعمت نعمتت افزون کند، کفر نعمت از کفت ببرون کند
  • IR ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    1 0
    دوتا مرغ عشق داشتم یکی‌شون دوهفته پیش مریض شد مرد هنوز بعد از دوهفته از ناراحتی خارج نشدم. اینا چطور دلشون میاد صبر می‌کنند جوجه حیونکی بدنیا میاد وخفه شون می‌کنند چقدر قساوت دارند. خدا جوابشون بده.
  • DE ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    0 0
    اگه من بودم همه ی کسانی که در این عمل غیر انسانی دست داشتن رو به همون صورت زنده به گور میکردم!
  • IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    1 0
    چقدر ادما سنگدل شدن
  • IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    0 0
    سلام . از مشرق نیوز خواهش می کنم که به این افراد بگوید که به جای معدوم کردن این جوجه ها ، آن ها را به صورت رایگان بین خانواده های روستایی توزیع کنند تا برای خودشان پرورش دهند .
  • IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    0 0
     سلام . از مشرق نیوز خواهش می کنم که به این افراد بگوید که به جای معدوم کردن این جوجه ها ، آن ها را به صورت رایگان بین خانواده های روستایی توزیع کنند تا برای خودشان پرورش دهند .
  • بهزاد IR ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    1 0
    سلام / می تونستن این جوجه ها رو بدهند به خانواده های نیازمند اونها خیلی خوب بلدن چطور بزرگشون کنن ، بعدا هم از گوشت و تخم مرغش استفاده کنن
    • IR ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
      0 0
      دولت عقل نداره که.!!!
  • IR ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    0 0
    داشتم به این فکر میکردم به زمانی جمعیت آدمها اینقدر زیاد میشه که یه عده میگند بقیه اضافی اند و اونا را حذف میکنند. با این استدلال الان باید همه بیمارها و ناتوانان و بیکاران را گردن زد.
  • IR ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    0 0
    من میگم یه غلطی می‌کردند قبلا، صداشو در نمی‌آوردند و یا رسانه ای نمیشد. حالا بیاییم یه راه حل پیدا کنیم واسه این مشکل خاص. با فحش دادن چیزی درست نمیشه.
  • IR ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    0 0
    انجمن صنف(جوجه کشان نادان فاسد گرانفروش...) اما مسلمان، شیعی ، فدایی وحفظ نظامی
  • رقیه IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    0 0
    به نظر من باید باید چنین افرادی مجازات سنگینی بشوند تا بدانند ظلم به حیوان تاوانی دارد به خدا این ما هستیم که باید اگاهی بدهیم و اگاه باشیم کثافتهای حرام خور که دلشان سنگ شده را از جامعه مان پاک کنیم
  • IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
    0 0
    ببینید با دنیا و موجوداتش به عنوان خلیفه خدا بر زمین چکار کرده ایک که بعد از افاقه نکردن هزار بلا و سیل و زلزله برای سر عقل آوردن مردم دنیا خدا بیماری آورد که به خاطر آن نتوانیم از خانه بیرون برویم و مخلوقات خدا را اذیت کنیم. مجبورمان کرد دهانمان را بپوشانیم تا حرف ناحق و اضافه نزنیم و کاری کرد تا هزاربار در روز دستمان را بشوییم بلکه از گناه دست بشوییم ولی باز هم فایده ای ندارد و خباثت و حماقت و سودجویی کار روتین برخی از افراد شده است. حالا چه کشتن جوجه باشد یا احتکار دارو و غذای مردم و ...
  • احمد IR ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
    0 0
    حالا مسئولین میگن که این خبر کذبه و اون فیلمم دروغکیه هرچی باشه فقط میگن دروغ یا میندازن گردن یه بدبخت
  • Nahid IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
    1 0
    جوجه ها پرنده هستن. گناه کردین
  • مهدی صادق ار کاشان IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    0 0
    معدوم شدن جوجه ها عالی بوده افرین به این همت جوجه کش بقول معروف میگن نه خودخورم - نه کس دهم - گنده کنم به سگ دهم
  • مجتبی IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
    0 0
    به خاطر همین هست که تخم مرغ شده80هزارتومان
  • نهنگ قاتل IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    0 0
    خفگی ،درد،غم،اینهمه زجر دردی که نمیتوانست بازگو کند. کاش همه مسئول های این کار و کسایی که جوجه هارو رنگ میکنند طی فرآیند وحشیانه، بمیرند. نه..! این دنیا عدالت نبود. این دنیا فقط غم بی پایان بود. با تمام وجود از شما مردم میخوام که حمایت کنید درسته که از گوشت استفاده میکنید ولی اونها زنده هستن درد رو میفهمند ازشون محافظت کنید اگر میتونید نگهداری کنید بیش از اندازه از گوشتشون استفاده نکنید ما قلب های مهربونی داریم مراقبشون باشیم....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس