کد خبر 1061022
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵
صدور کیفرخواست دادستانی کل ترکیه؛ حبس ابد برای متهمان قتل «خاشقچی»

پایگاه خبری الجزیره از صدور کیفرخواست دادستانی کل ترکیه برای متهمان پرونده قتل روزنامه‌نگار سعودی در استانبول و درخواست اشد مجازات برای آنها خبر داد.

به گزارش مشرق، منابع آگاه در وزارت دادگستری ترکیه، شب گذشته اعلام کردند که یک دادگاه در استانبول با کیفرخواست مربوط به پرونده ترور «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری ریاض در استانبول، موافقت کرد.

خبرنگار شبکه الجزیره با انتشار این خبر گزارش داد: در این کیفرخواست که از سوی دفتر دادستانی کل جمهوری ترکیه در استانبول تنظیم شده، بر ضرورت مجازات «احمد عسیری» و «سعود القحطانی» از مقامات مسئول سعودی برکنار شده و صدور حکم حبس ابد با اعمال شاقه برای آنها، تاکید شده است. سعود القحطانی که مشاور سابق دیوان پادشاهی سعودی و از افراد بسیار نزدیک به «محمد بن سلمان» و «احمد عسیری نیز معاون سابق سازمان امنیت عمومی سعودی بودند، به برنامه‌ریزی و عاملیت در ترور خاشقچی متهم هستند.

بیشتر بخوانید:

در این کیفرخواست، همچنین بر ضرورت مجازات حبس ابد برای تیم مجری ترور و شکنجه این روزنامه‌نگار سعودی که تعداد آنها به ۱۹ نفر می‌رسد و اسامی «منصور عثمان أبا حسین»، «ماهر عبد العزیز المطرب» و «صلاح الطبیقی» در صدر آنها قرار دارد، تاکید شده است.

ترکیه از سال ۲۰۰۴، حکم اعدام را کاملا لغو کرده است و حبس ابد به عنوان اشد مجازات در قانون مجازات ترکیه به عنوان اشد مجازات ثبت شده است.

دادستانی ترکیه، ماه پیش اعلام کرده بود که کیفرخواست مربوط به این پرونده را پس از شنیدن مواضع کلیه طرف‌ها و بررسی مکالمات تلفنی و دوربین‌های مداربسته و سیر تحقیقات در دادگاه‌های سعودی و جمع‌آوری کلیه ادله، ارائه خواهد کرد.

دادستانی کل ترکیه با اشاره به صدور «اعلان قرمز» علیه متهمان این پرونده برای دستگیری اعلام کرد که اینترپل و مقامات سعودی درخواست تحویل این افراد به ترکیه را دریافت کرده‌اند.

 دولت سعودی در دوم دی ماه در احکامی در خصوص قتل خاشقچی، پنج نفر را به اعدام محکوم کرد و مهره‌های اصلی از جمله احمد عسیری و سعود القحطانی را تبرئه کرد. البته هیچگاه اسامی محکومان به اعدام را نیز منتشر نکرد.

در آن زمان نهادهای بین‌المللی رأی دادگاه سعودی را به سخره گرفتند و دولت ترکیه نیز این احکام را توهین‌آمیز دانست.

جمال خاشقچی، در دوم اکتبر ۲۰۱۸ به کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد و ناپدید شد. شواهد امر نشان می داد که وی در این کنسولگری کشته و جسدش به صورت تکه‌تکه شده از آنجا خارج شده‌است. پس از گذشت حدود یک سال از حادثه، در  سپتامبر ۲۰۱۹ محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی، مسئولیت قتل خاشقچی را قبول کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    2 0
    خاشقجی رو کشتن و جسدشو با بیرحمی و وحشیانه ترین روش ممکن از بین بردن اونوقت مجازاتشون میشه حبس ابد؟
  • ایران IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    0 1
    این ترکا چقدر جو گیر و خود بزرگ بین هستن ، دادگاه عالی آمریکا رو دیدن که قطعنامه هاش تو سراسر دنیا باید اجرا بشه وگرنه مجازات میشن فاز زدن ،
  • ایران IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    0 1
    این ترکا چقدر جو گیر و خود بزرگ بین هستن ، دادگاه عالی آمریکا که همه قطعنامه هاش تو دنیا باید اجرا بشن و گرنه مجازات میشن رو دیدن فاز گرفتن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس