کد خبر 1060985
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۶
جزئیات هوشمندسازی جاده ها و نصب 2000 دوربین/ نوسازی ماشین آلات راهداری با مشارکت هپکو

موضوع هوشمندسازی جاده‌ها با مشارکت بخش غیردولتی و برگشت پول از محل جرایم راهنمایی و رانندگی از دیگر مواردی است که در سال جهش تولید دنبال می شود.

به گزارش مشرق، مقام معظم رهبری در سال های اخیر به موضوعاتی نظیر تولید و اشتغال تاکید بسیاری دارند در همین راستا امسال نیز در ادامه نامگذاری سال گذشته که به نام رونق تولید از سوی ایشان نامگذاری شد، سال «جهش تولید» نام گرفت تا تلاش ها در حوزه تولید داخل رشد بیشتری داشته باشد. 

نظر به نامگذاری سال ۱۳۹۹ تحت عنوان سال جهش تولید از سوی مقام معظم رهبری و ضرورت اجرای اوامر ایشان و ‌لزوم برنامه ریزی منسجم و هدفمند جهت تحقق این امر مهم و راهبردی در همه مدل‌های حمل و نقلی به عنوان یکی از ارکان توسعه کشور، ضروری به نظر می‌رسد در بخش حمل و نقل جاده‌ای که جابه جایی حدود ۹۰ درصد بار و مسافر کشور را برعهده دارد و از مهم‌ترین مدل‌های حمل و نقل محسوب می شود، موضوع جهش تولید به دقت دنبال شود.

بیشتر بخوانید:

در این حوزه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به عنوان متولی اصلی حمل و نقل عمومی مسافری و باری جاده ای نقش حاکمیتی دارد بنابراین در راستای آگاهی از جزئیات برنامه‌ریزی این سازمان در حوزه جهش تولید به سراغ معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای رفتیم و از وی در این‌باره جویا شدیم. 

مهدی تیموری درباره برنامه های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در سال جهش تولید می گوید: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در بخش جاده ای وظیفه نگهداری از ۲۱۰ هزار کیلومتر انواع راه های اصلی، فرعی و روستایی و کریدورهای ترانزیتی را بر عهده دارد، ۹۰ درصد جابه جایی کالا و مسافر کشور توسط مدل حمل و نقل جاده ای انجام می شود. 

* ایران بر خلاف دیگر کشورها در شیوع کرونا با بحران کالای اساسی مواجه نشد

 پیش از بررسی برنامه های امسال سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در حوزه جهش تولید،  بفرمایید در مقابله با شیوع کرونا چه همکاری با وزارت بهداشت داشتید و در انتقال کالاهای اساسی از بنادر چه فعالیت هایی انجام شد؟ 

تیموری: با شیوع کرونا در کشور هم اکنون عمده کالاهای اساسی توسط مدل حمل و نقل جاده‌ای جابه‌جا می‌شود؛ بهره ور کردن سیستم حمل و نقل جاده‌ای در همه شقوق اقتصادی و تولید کشور موثر است، در بخش‌های خدماتی، کشاورزی و تولیدی اثر مستقیم دارد و درواقع حمل و نقل جاده‌ای محرک همه این بخش ها است. 

امسال با توجه به نامگذاری سال به جهش تولید از سوی مقام معظم رهبری، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای خود را ملزم دانست به عنوان تسهیل گر انجام وظیفه کند، در همین دوران شیوع کرونا، با تلاش تلاشگران جاده‌ای و راننده ها با وجود همه مشکلات در زمینه حمل کالای اساسی ، وقفه‌ای در کشور رخ نداد و هیچ کمبودی به دلیل عدم حمل در کالاهای اساسی ملاحظه نشد و یکی از کشورهایی که خوب این موضوع را مدیریت کرد کشور ایران بود و مردم کمتر در تنگنای کمبود کالا قرار گرفتند که این با همکاری راننده های حمل و نقل جاده‌ای میسر شد. 

شنیدیم که متاسفانه تعدادی از راهداران کشور هم به کرونا مبتلا شده اند. 

تیموری: ۲۰ هزار پرسنل ما همگام با پرسنل وزارت بهداشت، هلال احمر و پلیس راه جهت فاصله گذاری اجتماعی وارد میدان شدند در این برهه ۱۱۰ نفر از پرسنل ما به بیماری کرونا مبتلا شدند و متاسفانه دو نفر نیز جان باختند و شهید راه خدمت شدند. 

* سرفصل های آماده پیگیری در سال جهش تولید 

مختصری درباره مهمترین فعالیت های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در حوزه جهش تولید بفرمایید. 

تیموری: در سال جهش تولید سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای سرفصل هایی را در دستور کار قرار داده است که در این باره می توان به مواردی نظیر هوشمندسازی حمل و نقل، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده ای عمومی با اولویت کامیون و مینی بوس، افزایش دوربین‌های نظارت تصویری در محورهای مواصلاتی کشور، تجهیز راهدارخانه ها و راهداران سراسر کشور، نوسازی ادوات و ماشین‌آلات راهداری، تامین قیر مورد نیاز پروژه‌های راهداری از محل تهاتر نفت و پیگیری اعتبارات بخش راهداری، اشاره کرد.

* پیگیری از ۲ وزارتخانه و سازمان برنامه برای نوسازی ناوگان کامیونی و مینی بوسی در سال ۹۹

یکی از اصلی ترین مشکلات ناوگان بار جاده ای کشور فرسودگی ناوگان است، امسال چه برنامه ای در این باره با اولیت داخلی سازی در دستور کار قرار می دهید؟ 

تیموری: تلاش می شود با استفاده از ظرفیت ماده ۱۲ قانون حمایت از تولید و استفاده از صرفه جویی حاصل از مصرف سوخت، نوسازی ناوگان با اولویت ناوگان مینی‌بوسی و کامیونی دنبال شود، جلسات در این باره با وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت نفت، سازمان برنامه و بودجه و کارخانجات سازنده آغاز شده است و توافقات محقق خواهد شد. 

در حال حاضر حدود ۱۰۰ هزار دستگاه کامیون فرسوده و ۲۸ هزار دستگاه مینی بوس فرسوده در ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای فعال است، امسال طرح قبلی نوسازی ۶۵ هزار دستگاه کامیون فرسوده که دارای مصوبه شورای اقتصاد است دنبال می شود؛ ۸۰ درصد قیمت خودرو تسهیلات با نرخ سود پایین خواهد بود این رقم از محل منابع عمومی پرداخت می شود و این منابع به عنوان یارانه تسهیلات بانکی به مالکان ناوگان فرسوده پرداخت می شود.

* نوسازی سه هزار دستگاه انواع ناوگان حمل و نقل عمومی بار در سال ۹۹

تیموری: یکی دیگر از برنامه‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در سال جهش تولید نوسازی سه هزار دستگاه انواع ناوگان حمل و نقل عمومی بار است که اعتبار هزینه شده در این حوزه تاکنون ۳۷ میلیارد تومان و اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه هزار میلیارد تومان خواهد بود، زمان افتتاح پروژه سال ۱۴۰۰ پیش بینی می شود.

تاثیر این پروژه در جهش تولید چه خواهد بود؟ 

تیموری: استفاده از ظرفیت کارخانه ها و واحدهای تولیدی داخلی و افزایش اشتغال و بهبود فضای کسب و کار کشور، درواقع تاثیر این پروژه در جهت تولید محسوب می شود. 

فعال شدن مجدد مصوبه شورای اقتصاد، کاهش تعرفه واردات خودرو و اختصاص منابع حاصل از صرفه‌جویی در حداقل زمان ممکن به عامل صرفه‌جویی، از اقدامات لازم پیش نیازی غیر اعتباری در این حوزه است. 

*هدفگذاری نصب ۲۰۰۰ دستگاه دوربین هوشمند ثبت سرعت با هدف هوشمندسازی جاده‌ها

دیگر برنامه سازمان راهداری در حوزه جهش تولید برای امسال چیست؟ 

تیموری: موضوع هوشمندسازی جاده‌ها با مشارکت بخش غیردولتی و برگشت پول از محل جرایم راهنمایی و رانندگی و درواقع سرمایه گذاری BOT (ساخت و بهره برداری و واگذاری) از دیگر مواردی است که در سال جهش تولید دنبال می شود.

در این مورد اپراتوری توسط بخش غیر دولتی است که سپس واگذار می شود، بازپرداخت از محل درآمد حاصل از جرایم راهنمایی و رانندگی خواهد بود.

 پیش از این حدود ۱۴۰۰ دستگاه دوربین ثبت تخلفات سرعت در جاده ها فعال بود، در این پروژه چند دوربین دیگر وارد جاده‌ها می‌شود؟ 

تیموری: در گام اول دو هزار دستگاه دوربین ثبت تخلفات رانندگی و سرعت در جاده‌ها نصب خواهد شد. 

مکانیزم عملکرد این دوربین‌ها چگونه است؟ 

تیموری: این دوربین ها پلاک خوان است و می‌تواند مبدا و مقصد را رصد کند بنابراین در حوزه ناوگان و تردد و رفتارهای ترافیکی امکان رصد و برنامه ریزی ترافیکی به صورت هوشمند میسر خواهد شد.

این دوربین ها قابلیت این را دارد که مشخص کند به عنوان مثال یک پلاک خودرو چه زمانی از تهران خارج شده است و چه زمانی به قم رسیده است بنابراین می‌توان با استفاده از این دیتاها برنامه‌ریزی زمان سفر برای مردم داشت تا مردم در ساعات کم ترافیک و با مدت زمان کمتری سفر کنند و ایمنی نیز بالاتر برود البته ایمنی یکی از ابعاد حمل و نقل هوشمند است؛ راهبرد دیگر ما در اینباره مدیریت ترافیک است که در این مورد هم باید از این محل سفر راحت و ایمنی برای مردم فراهم کرد و اطلاعات مسیر را در اختیار مردم قرار داد. 

* نصب ۲۰۰۰ دوربین ثبت سرعت ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار می خواهد

چه میزان اعتبار برای نصب این دوربین های ثبت سرعت لازم است؟ 

تیموری: پیش بینی ما این است که برای نصب این دو هزار دوربین، ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است که ۲۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تامین خواهد شد و ۷۰۰ میلیارد تومان آن از محل سرمایه بخش خصوصی (BOT) خواهد بود. 

تاثیر این پروژه دوربین ثبت سرعت در جهش تولید چیست؟

تیموری: ارتقاء واحدهای دانش بنیان و دانشگاه های تخصصی در حوزه دوربین‌های نظارت تصویری از تاثیرات آن در جهش تولید است؛ نصب سامانه های ثبت تخلف به عنوان یکی از راهکارهای نظارتی و بازدارنده در حوادث جاده‌ای و جذب مشارکت بخش خصوصی از اقدامات لازم پیش نیازی غیر اعتباری در این حوزه است. 

* ۳۶۴۰ دستگاه دوربین ثبت سرعت در جاده ها خواهیم داشت

با احتساب این دوربین ها، تعداد دوربین های ثبت تخلف در جاده ها چه میزان خواهد بود؟ 

تیموری: در حال حاضر یک هزار و ۴۰۰ دستگاه دوربین نظارت تصویری در جاده ها فعال هستند ضمن آنکه ۲۴۰ دستگاه دوربین نیز پلیس راه داشت و جمع یک هزار و ۶۴۰ دستگاه دوربین در جاده های کشور فعال داریم که این دو هزار دستگاه جدید هم به آن اضافه می شود و سرجمع ۳۶۴۰ دستگاه دوربین در جاده های مواصلاتی کشور فعال خواهد بود. 

* نوسازی ادوات و ماشین آلات راهداری با مشارکت هپکو

مورد دیگر قابل پیگیری در سال جهش تولید چه خواهد بود؟ 

تیموری: یکی دیگر از مواردی که در سال جهش تولید جهت پیگیری در دستور کار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای قرار دارد، تامین قیر لازم برای پروژه های بخش راهداری از محل تهاتر نفت است که در اینباره تامین ۳۰۰ هزار تن قیر در دستور کار است و اعتبار آن از محل تهاتر با نفت و با ضمانت دولت است.

در سال جاری چه مورد دیگری در حوزه جهش تولید دنبال می کنید؟ 

تیموری: در حال حاضر ۱۲ هزار دستگاه انواع ماشین آلات سبک و سنگین راهداری در ناوگان راهداری کشور فعال است که در همه بحران ها نظیر سیل، برف، کولاک، بهمن و باران ،کمک می کنند، سن ناوگان بالا است که ما تلاش می‌کنیم امسال با فعال سازی توانمندی های داخلی از طریق خودروسازان داخلی و شرکت هپکو ۳۵۰ دستگاه انواع ماشین‌آلات راهداری شامل لودر، گریدر و بیل مکانیکی به ناوگان اضافه شود. 

به نظرم این پروژه از سال گذشته شروع شده بود، محل تامین اعتبار از کجا خواهد بود؟  

تیموری: این از محل اعتبارات ماده ۱۲ قانون مدیریت بحران است، توافق در ستاد اقتصادی دولت انجام شده است مبلغی از محل منابع داخلی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز تامین می شود که امیدواریم در سال جاری محقق شود. 

* بازسازی و نوسازی ۹۰۰ دستگاه انواع ناوگان ماشین‌آلات راهداری

تیموری: در همین حوزه یکی دیگر از پروژه هایی که در سال جدید در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای دنبال خواهد شد، بازسازی و نوسازی ۹۰۰ دستگاه ناوگان ماشین‌آلات راهداری است. 

در این پروژه چه میزان اعتبار لازم است؟ زمان تکمیل پروژه امسال خواهد بود؟ 

تیموری: اعتبار هزینه شده در این باره تا کنون بیش از ۶۴۶ میلیارد تومان و اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه ۲۰۰۰ میلیارد تومان است، اعتبار پیشنهادی در قانون بودجه ۹۹ رقم ۲۰۰ میلیون تومان است همچنین زمان افتتاح پروژه سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده است. 

تاثیر این پروژه در جهش تولید چیست؟ 

تیموری: استفاده از ظرفیت کارخانه ها و واحدهای تولیدی و افزایش اشتغال و بهبود فضای کسب و کار کشور از تاثیرات این پروژه در جهت تولید می توان نام برد

همچنین در این حوزه استفاده از پتانسیل شرکت هپکو جهت تامین اعتبار مورد نیاز به خرید ۳۵۰ دستگاه ماشین آلات راهداری، اختصاص مبلغ ۲۲۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات مدیریت بحران و واردات گریدر و لودر کارکرده زیر ۳ سال ساخت مطابق با استانداردهای روز دنیا از اقدامات لازم پیش نیازی غیر اعتباری در این حوزه است. 

* پیشنهاد اختصاص اعتبار برای تجهیز راهداری ها از محل اعتبارات مدیریت بحران 

یکی از اصلی ترین فعالیت های سازمان راهداری، بخش راهداری و راهداران و راهدارخانه ها است، امسال برای حمایت و توسعه این بخش برنامه ای مدنظر دارید؟ 

تیموری: بیش از ۱۲ هزار و ۸۰۰ راهدار در کل محورهای مواصلاتی کشور فعال هستند، در این راستا تجهیز راهدارخانه ها و واحدهای راهداری در حوزه هایی نظیر پیشگیری از وقوع حوادث و مقابله با مواردی نظیر سیل، برف و کولاک، امدادرسانی و غیره از محل اعتبارات مدیریت بحران در سال جهش تولید در دستور کار قرار دارد.

* کرونا هوشمند سازی در حمل و نقل را تسهیل کرد

با توجه به شیوع ویروس کرونا و لزوم کاهش مراجعات حضوری و رشد زیرساخت های اینترنتی، سازمان راهداری در حوزه هوشمندسازی حمل و نقل امسال چه برنامه هایی را دنبال خواهد کرد؟ 

تیموری: ایجاد بهره وری در بخش حمل و نقل با استفاده از حمل و نقل هوشمند در دستور کار قرار گرفت و البته کرونا نیز این موضوع را برای ما تسهیل کرد در واقع کرونا در موضوع استفاده از حمل و نقل هوشمند نقش تسهیل‌گر داشت.

در حال حاضر کارت‌های هوشمند راننده و ناوگان به صورت غیر حضوری و اینترنتی تمدید می‌شود و نیازی به حضور فیزیکی نیست و به سمتی می‌رویم که بهره‌وری در حمل و نقل افزایش یابد و حمل و نقل هوشمند توسعه یابد. 

* افزایش ارتباط با کشورهای همسایه محصور در خشکی 

از دیگر برنامه های امسال که با محوریت جهش تولید دنبال می شود، چه موردی در دستور کار است؟ 

تیموری: توسعه کریدورها و حمل و نقل بین المللی از دیگر موارد مورد تاکید در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای است؛ توسعه چابهار و سواحل مکران باید تحقق یابد، امروز بسیاری از کالاهای اساسی علاوه بر اینکه از بندر امام خمینی (ره) جابه جا می شود از بندر چابهار نیز جابه جا می شود.

قطعا در دوران پسا کرونا توسعه کریدورهای بین‌المللی می‌تواند اشتغال مولد در جنوب سیستان و بلوچستان ایجاد کند، امنیت ایجاد شود و توافق سه جانبه هند افغانستان و ایران گسترده تر شود، در این حوزه عمده ترین برنامه ما این است که از ظرفیت کشورهای CIS و کشورهایی نظیر افغانستان که محصور در خشکی است استفاده کنیم به هر حال حمل و نقل دریایی برای این کشورها اهمیت بسزایی دارد و ما شاهد ارتباط شرق به غرب هستیم و در چهارراه ترانزیتی دنیا قرار داریم این ظرفیتی است که بتوان به توسعه ترانزیت، صادرات و واردات کمک کرد.

اولویت ما امضای توافق و تفاهم نامه دوجانبه با کشورهای همسایه برای رونق ترانزیت کالا،  ترانشیپمنت، صادرات و واردات و غیره است تا زنجیره کامل شود و یک مدل حمل و نقل بین المللی مناسب و قوی ایجاد شود. 

انتهای پیام/

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • وطن پرست DE ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    0 0
    این طرح رو در دولت احمدی نژاد حدود ده سال پیش اغاز کردند و تقریبا تمام راه های اصلی کشور هم ارتقاع پیدا کرد. بدون استفاده از اسپانسر. اخوندی با عدم تامین هزینه مالی این پروژه ها عملا تعطیلش کرد و حالا همون شرکت های دولتی خصولتی شده اند و دوباره وزارت راه باهاشون داره قرارداد می بنده. دولت داره به اقازاده هاش ظرفیت ها رو می فروشه. چرا در مورد این طرح با معاون وزارت راه در دولت قبل مصاحبه نمی کنید؟ اینم یک چیزی هست دقیقا مثل سهمیه بندی سوخت. مقابله با فساد همینه.
  • علی IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    0 0
    این طرح خیلی خوبه به شرط اینکه جاسوس الکترونیک نشه؟
  • amir IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    0 0
    هپکو ورشکسته هست و بی ارزش توانایی نداره که بخواد حرکت بزنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس