سلمان

«سلمان» یک بی گناه را قربانی هوس بازی‌هایش کرد تا به زندگی خود، این بار با غارت کمک‌های مردمی به سازمان‌های خیریه و هزینه کرد آنها در خرید ماشین‌های آنچنانی و پُرکردن حساب‌های بانکیش ادامه دهد.

سرویس جهان مشرق - در دو قسمت قبل گفته شد که سعود السبعانی، در کتاب «عربده کش ریاض» تلاش می کند، به تبیین زوایای تاریک و ناگفته ی زندگی «سلمان بن عبد العزیز»، پادشاه کنونی عربستان و فرزندش، «محمد بن سلمان»، ولی عهد این کشور بپردازد.

کتاب عربده کش ریاض نوشته سعود السبعانی

قسمت اول زندگینامه ی پادشاه عربستان، به گوشه ای از دوران کودکی ملک سلمان، لشکر خواهران و برادران تنی و ناتنی، بخشی از پیشینه پدرش (عبد العزیز) و مادرش (حصه السدیری) و اینکه چگونه مادرش بین پدرش و عمویش دست به دست می شد و انتصاب ملک سلمان به امارت ریاض در 19 سالگی، استعفا از این مقام و 3 سال بعد انتصاب مجدد در همین منصب پرداخت.

قسمت اول: آنچه از فساد جوانی شاه سعودی نمی‌دانید/ شاهزاده‌هایی که یک زن را دست به دست می‌کردند! +عکس

قسمت دوم:  رسوایی ییلاق «معیزیله» چه بود / دختر فراری سر از خیمه ملک سلمان درآورد +عکس

قسمت دوم روی دوران جوانی ملک سلمان تمرکز می کند، به ویژه وقتی که در سال 1963 بار دیگر به امیری منطقه ریاض منصوب می شود. اما این بار غرق در «شراب خواری و زن بارگی» می شود، طوریکه به شرب خمر معتاد می شود و زن بارگی اش موجب رسوایی بزرگی می شود که به «رسوایی ییلاق معیزیله» معروف است و ملک سلمان تلاش می کند، برای خروج از این گرفتاری شخص دیگری را به نام «فلاح بن سلطان آل حثلین» قربانی کند که از قضای روزگار اجدادشان با هم خصومت و دشمنی داشتند و درحالی که ملک سلمان موضوع را بسیار پیش پا افتاده تلقی می کرد که با پرداخت مشتی پول به پایان می رسید، به قضیه ای مملکتی تبدیل می شود و پای «ملک سعود» و هیئت امر به معروف عربستان را به آن باز می کند.

و حالا ادامه داستان:

همان طور که گفته شد، برخلاف تمام محاسبات «سلمان» رسوایی «ییلاق معیزیله» هر روز پیچیده تر از قبل و از کنترل سلمان و دایره نفوذش در امارت ریاض خارج می شد، به ویژه وقتی «سعود بن عبد العزیز»، پادشاه وقت عربستان شخصا وارد قضیه شد و به رئیس هیئت امر به معروف عربستان دستور می دهد، ضمن رسیدگی به پرونده، عاملان آن را هم مجازات کند و درحالی که ماموران امنیتی از یافتن آن دختر ناامید شده بودند، بیابانگردی که از کنار اردوگاه سلمان می گذشت، به طور اتفاقی دختر را در آنجا می بیند و بدون اینکه بداند، این اردوگاه امیر ریاض است، موضوع را به یکی از اعضای هیئت امر به معروف اطلاع می دهد.

سعود بن عبد العزیز، پادشاه وقت عربستان و پسر دوم ملک عبد العزیز

اعضای هیئت هم با دو ماشین، به همراه آن مرد بیابانگرد به سمت اردوگاه «سلمان» به راه می افتند. وقتی خبر به «سلمان» رسید، او نیز با ترس و وحشت به همراه چند تن از افراد حلقه ی نزدیکش به سمت اردوگاه به راه می افتد، اما در میانه راه به هیئت امر به معروف برخورد می کند که زودتر از او به اردوگاه رسیده و دختر را با خود به مقر هیئت می بردند.

«سلمان» که چنین دید، از میانه راه باز می گردد و چاره ای نمی بیند، جز اینکه خود را به دست تقدیر و سرنوشت بسپارد. پس از رسیدن دختر به مرکز هیئت امر به معروف و بازجویی از وی و برعهده گرفتن مسئولیت این رسوایی توسط فلاح بن سلطان، فلاح به زندان افکنده می شود.

با اینکه آن دختر طی بازجویی فلاح بن سلطان را تبرئه می کند، اما فلاح بن سلطان به اتهام فریب دختر و خلوت نامشروع با او محکوم به خوردن شلاق و حبس می شود. حکم شلاق درباره ی او اجرا می شود و به زندان می افتد که پس از مدتی با وساطت «سلمان» آزاد می شود.

فلاح بن سلطان

فلاح بن سلطان پس از آزادی از زندان دچار افسردگی می شود و تلاش های «سلمان» برای بهبود حالش راه به جایی نمی برد. لذا تصمیم می گیرد، از کشور خارج شود، تا شاید این حادثه را فراموش کند.

«سلمان» با این درخواست فلاح بن سلطان موافقت می کند و برای جبران ضمن دادن پاداشی چشمگیر، حقوق ماهیانه بالایی را هم برایش در نظر می گیرد او قول می دهد، تا زنده است، لطفش را فراموش نمی کند.

شاهزاده «ترکی بن بندر بن محمد بن عبدالرحمن آل سعود» از این قضیه در یکی از گفتگوهایش در یوتیوب یاد کرده است. از ترکی بن بندر به عنوان «نواده دو جد (پدر بزرگ)» یاد می کنند، چون وی از طرف پدر نواده «محمد بن عبدالرحمن» (عموی «سلمان») و از طرف مادر نواده «عبدالعزیز» (پدر «سلمان») محسوب می شود. یعنی «البندری»، مادر ترکی، خواهر ناتنی «سلمان» و دایی ترکی به شمار می آید. ترکی که به خاطر اموالش مادرش در عربستان تحت پیگرد «سلمان» بوده و مجبور می شود، به خارج کشور فرار کند، درباره این رسوایی چنین می گوید:

«از پیگیرد من دست بردار ... بشین سر جات و تختت رو بچسب ... نزار دهنمو باز کنم و از زمان ملک سعود حرف بزنم ... روزی که همه چی رو انکار کردی و گذاشتی داداشات برن زندان ... روزی که هیئت امر به معروف اونارو گرفتن و تو توی سرت میزدی ... روزی که اونجا با هم مست می کردین ... با اونی که اونجا بود ... اما یکی دیگه همه چی رو به گردن گرفت ... عوضش چیزایی بهش دادی تا دهنشو ببنددی ... بازم بگم؟.. از زمینات بگم که اونا رو به حکومت اجاره میدادی تا زباله ها رو اونجا دفن کنن و از هر تیکه اش ماهی صد میلیون می گرفتی ... میخوای بیشتر بگم؟.. میخوای از خریدات بگم که برا دیگرون، از حساب جمعیتای خیریه که رئیس اونا بودی، خرید میکردی ... ماشینای لبرون جیمز وغیره ... میخوای از خرجی که برا اون دوستت می کردی، بگم ... همونی که خونه های فساد باز کرده ... میخوای خرج اونا کنی، خوب بکن، ولی از جیب خودت، چرا از اموال مادرم و خاندانش خرج میکنی ... میخوای اسناد و مدارکی رو کنم که ثابت میکنه، مرتکب تا قتل شدی».

شاهزاده ترکی بن بندر بن محمد بن عبدالرحمن آل سعود

به دلیل اختلاف مالی مادر ترکی و «سلمان» و پیگیرهای ترکی، او به فرانسه پناهنده می شود و در شبکه یوتیوب علیه «سلمان» دست به افشاگری می زند که فیام های آن همچنان در این شبکه موجود است.

البته ترکی اواخر سال 2015 فریب می خورد و از پاریس به مغرب می رود، تا در آنجا دولت مغرب او را دستگیر و به رژیم سعودی تحویل دهد و به این وسیله خدمت بزرگی به «سلمان» کند، چراکه افشاگری های ترکی برای «سلمان» و بسیاری از اعضای خاندان سعودی دردسر ساز شده بود.

در واقع ترکی دست روی نقطه حساس در افشاگری هایش زده بود و پرده از غارت کمک های مالی برداشته بود که اوایل دهه 80 به سازمان ها و جمعیت های خیریه شده بود و «سلمان» مدیریت تمام آنها را در دست داشت و به گفته ترکی آن کمک ها را صرف خرید ماشین های «لبرون جیمز وغیره» برای افرادی کرده بود که حلقه نزدیک او را تشکیل می دادند. بخش اعظم این کمک های مالی مردمی به «مجاهدین عرب افغان» اختصاص داشت که در افغانستان در برابر نظامیان شوروی سابق می جنگیدند و هسته سازمان تروریستی «القاعده» را به رهبری «اسامه بن لادن» سعودی تشکیل دادند، تا در ادامه و سال ها بعد از القاعده شاهد زایش گروه هایی چون «داعش» باشیم.

به این ترتیب بود که «سلمان» از کمک های مالی جمعیت ها و سازمان های خیریه ثروت هنگفتی انباشت، تا با بخشی از آن ثروت کاخی در «ماربلا» اسپانیا و «طنجه» مغرب و مجتمعی در حومه پاریس بخرد.

ماشین های لبرون جیمز 

اما فلاح بن سلطان، سپر بلای سلمان، بعد از آن قضیه سرخورده و درمانده عربستان به مقصد مصر ترک کرد. مدتی در این کشور ماند. سپس به مغرب رفت و در آنجا اقامت گزید. اما سال های آخر عمرش را پس از ابتلا به چندین بیماری مزمن در لندن سپری کرد.   

ماشین های لبرون جیمز 

البته در طول این سال ها وی ازدواج کرد و صاحب 4 دختر به نام های فهده، مشاعل، حصه و عبیر شد و «سلمان» برای اینکه به نوعی خدمت فلاح بن سلطان را جبران کرده باشد، آنها را به ازدواج اعضای خاندان سلطنتی درآورد و خود نیز در سال 1983 با «فهده» ازدواج کرد و به دامادی فلاح بن سلطان درآمد. مابقی دختران فلاح بن سلطان نیز به شرح ذیل به ازدواج شاهزادگان سعودی درآمدند:

ملک سلمان و همسر دومش، فهده، دختر فلاح بن سلطان

- شاهزاده «هذلول بن عبدالعزیز» با «مشاعل» ازدواج کرد و از او صاحب پسری به نام «ترکی» شد.  
- شاهزاده «طلال بن سلطان بن سعود» با «حصه» ازدواج کرد و از او صاحب سه پسر به نام های «سعود» و «سلمان» و «فدوی» شد.
- شاهزاده «عبدالعزیز بن فهد بن سعود» با «عبیر» ازدواج کرد و از او دارای سه پسر به نام های «سعود» و «سلمان» و «نوف» شد.

فلاح بن سلطان بن حثلین نیز دوازدهم ماه مه سال 2010 میلادی در سن 87 سالگی فوت کرد تا طومار زندگی پر درد و رنجش اینگونه بسته شود. «فهده»، دختر فلاح بن سلطان همواره در میان زنان «سلمان» ارج و قرب خاصی دارد و به «دردانه ی سلمان» معروف است.

تصویری که دو پدر بزرگ محمد بن سلمان را در یک جا نشان می دهد، سمت راست ملک سلمان و سمت چپ فلاح بن سلطان

«فهده»، همسر دوم «سلمان» محسوب می شود و حاصل ازدواج آنها 6 پسر است و اولین آنها «محمد بن سلمان»، ولی عهد کنونی عربستان و دردانه ی «سلمان» است که اداره تمام امور را در اختیار او گذاشته است.

به این ترتیب، «فلاح بن سلطان بن حثلین»، جد «محمد بن سلمان» محسوب می شود که خود را قربانی هوس بازی های پدرش (سلمان) کرد.

ادامه دارد ...

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 44
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    60 1
    زیر عکس آخری اشتباه نوشتید دو پدر بزرگ نیستند !! .سمت راست سلمان پدر محمد بن سلمان هست سمت چپ پدر بزرگ .!
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
      4 25
      چی میگی
    • IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
      10 17
      خوب شد گفتی، من مدتها این برام سؤال بود شبها خوابم نمی‌برد!
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    63 32
    یاد اون خواننده های مزدور افتادم که برای پول رفتن تو عربستان خوندن.
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    2 5
    بعضی ها انچنان میترسن که برن در لیبی مشاره نظامی پیاده کنن..مثل سگ میترسن
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    41 19
    نجس ابن نجس
    • IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      1 3
      دلیل این همه کینه و نفرت چیه؟
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    29 23
    بن سلمان حرامزاده ابن مرجانه هست ومادرش مرجانه!
    • IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
      46 1
      بن سلمان و سلمان ناخلفند معلوم نیست مادر بن سلمان هرزه باشد هیچ‌گاه به کسی حتی دشمنت هم خلاف واقع نسبت نده چون هرچیز در دفترخداوند قابل بررسی است از امام صادق یادبگیریم در چنین موقعیتی چه گفت و چه کرد وقتی یکی از یارانش نسبتی اینچنینی به یکی از خدمتکاران داد ما شیعه هستیم و شیعه حساب و کتاب داره و چشم و گوشش به امامانش هست
    • رضا IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
      6 14
      مرحبا دوست عزيز ، درس خوبى به اين بى ادب هتاك دادى كه توله سلمان رو حرومزاده دونسته بود ، ما نا سلامتى شيعه ايم و انسان ، نبايد هر خزعبل و مدخرفى به زبون بياريم ، متاسفانه اكثر طرفداران مشرق دهن لقّند !
    • حمیدرضا IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
      21 2
      درسته ما شیعه هستیم و فرهنگ غنی داریم روایات بسیاری هم داریم در منع تهمت و ناسزا ولی سوال دارم در زیارت عاشورا چرا به ابن مرجانه نسبت حرامزاده داده شده است ؟؟ حرامزاده ای مثل ابن مرجانه می توانست چنین جنایاتی را در عاشورا و بعد از آن مرتکب شود و ولی عهد عربستان با چنین جنایانی که در یمن فلسطین لبنان ایران و ... انجام داده مستحق چنین القابی است البته بنده مردد هستم در نظرم منتظر پاسخ شخصی عالم و صاحب نظر در این مورد هستم
    • IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
      7 2
      آقارضا وسایرین....من بی ادب وهتاک ودهن لق نیستم شماها نسبت به احادیث متواتراهل بیت علیهم السلام جاهلیدکه بیان هرحرفی رادهن لقی وبی ادبی وهتاکی میدانید،آقاحمیدرضاپاسخی مناسب وهرچندکوتاه امامختصرومفیدارائه کردند،شمانیزجهت دانستن دلایل متقن ومفصل وتحلیل های دقیق ازاحادیث ائمه اطهارعلیهم السلام،بانوشتن:دشمن امیرالمومنین وائمه زنازاده است،دراینترنت جستجوکرده وبدانیدوبیخودقضاوت نکنید!آنچه راگفتم کاملتروباصدای رساترتکرارمیکنم!
    • IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
      7 1
      درمنابع اهل تشیع واهل تسنن احادیث فراوان ومحکمی وجودداردمبنی براینکه:دوست نمیدارد ائمه علیهم السلام رامگرحلال زاده ودشمن نمیداردائمه علیهم السلام رامگرزنازاده!
    • باافتخارشیعه IR ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
      10 0
      به نقل از روزنامه کیهان امروز:مرکزحقوق وتوسعه یمن اعلام کرد،ویرانی 430هزارخانه دریمن_قتل عام بیش از16هزارغیرنظامی_ تخریب15فرودگاه_14بندر_953مسجد_ 774انبارغذا ازپیامدهای بمبارانهای مکرر یمن توسط جنگنده های رژیم آل سعوداست!جریانات ظلم به شیعیان خودعربستان_جنایات داعش وتکفیری هادرسوریه وعراق وحتی ایران خودمان وجنایات تکفیریهای وهابی درمناطق دیگردنیا نیزازجمله اقدامات آل سعودوهابی است!!!بن سلمان وخاندان نجسش اگرحرامزاده وتخم وترکه ابن مرجانه وکثافتهای عالم نیستندپس چه هستند؟!بیان حقایق، هتاکی وخزعبلات ومزخرف نیست!برخی به اسم اسلام،شیک بازی درآورده وآخرش به مشرق حمله میکنندکه طرفداران تودهن لقند؟؟!!!جنایات سلفیهای وهابی بابقیع مظلوم وقبورمطهرائمه اطهارسلام الله علیهم اجمعین وشیعیان مظلوم سرزمین حجاز وبحرین و...گواه برزنازادگی آل سعودخبیث خصوصاملک سلمان وبن سلمان است !!!
    • علی IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      3 0
      توهین و هتاکی مخالف سنت اهل بیت علهیم السلام و اخلاق مسلمانی است. کسانی که توهین می کنند و آنرا توجیه می کنند مرتکب 2 معصیت می شوند.
  • محمد IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    30 57
    شجره خبیثه آل سعود
  • IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    28 18
    تف تو شیری که بن سلمان خورده
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    5 2
    نعم
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    9 5
    من پفک میخوام
  • فریدون ق IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    7 3
    عرب ها بیابانگرد و صحرا نشین بودند تا چند سال بیش ، ودر سایه نفت به ثروت های باد آورده رسیدند وانهم در سایه رحمت پیامبر ص اندکی فرهنگ انسانیت پیدا کردند
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    19 16
    بن سلمان مثل پدرش کم عقل و مثل پدربزرگش خودفروش اما برای امریکا واسرائیل وگرنه به کشور مسلمان اینطور حمله می کرد و اینطور قتل عام می نمود مردم بی گناه و کودکان و زنان را
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    12 22
    اه مگه این مادرم داشت؟؟؟!!! من شنیده بودم که زیر بته عمل اومده!!!
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    21 22
    با چه دشمنان نانجیبی سر و کار داریم
  • بابک IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    17 20
    قبیله دزد و وحشی سعودی از شترسواری در صحرا به بنز و لامبورگینی سواری ارتقا پیدا کردند به واسطه خدمت و نوکری به یهود جهانی صاحب قدرت و ثروت اعراب شدند ولی به لحاظ فرهنگ هنوز در همان دوران جاهلیت قبل از اسلام به سر می‌برند ...
  • جواد IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    10 0
    عکس آخر سمت راستی، پدربزرگ نیست... پدرشه
  • IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    4 1
    باسلام: وباتشکروقدردانی آز:زحمات شما گرامی یان -جناب مشرق این داستان زندگی این خاندان بسیار شنیدنی ست ودراین روزهای کرونایی سرمون گرم شده،دست گلتان درد نکنه.لطفا قسمت های دیگر این خاندان مخوف را چاپ بفرمایید-بنده علاقه ی زیادی به خواندن کتاب های تاریخی ورمان دارم-بینده ی همیشگی شما-باسپاس فراوان
    • DE ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
      1 3
      شوخی نکن
  • كريم IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    7 1
    مرگ بر تمام خاندان آل سعود با اين وراث بي خاصيت و جاني و آدمكشي كه به جامعه جهاني تحويل دادند.
  • رضا IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    2 4
    ملک سلام چقدر وفادار و متعهد به قولش بوده من متن را کامل خوندم ،از وفاداری ملک سلمان متحیر شدم
  • زهرا IR ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    0 3
    خیلی چیزای زشتی نوشتید از کجا خبر دارید
  • IR ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    3 0
    آل سعود حیواناتی به شکل انسان هستند که بر عربستان حکومت می کنند خدا ریشه انها را بخشکاند ونابود شوند
  • صابر NL ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    5 0
    دیگر زمانی برای انحلال این خاندان فاسد ال سعود چیزی نمانده. ان شاالله پرچم امام زمان مهدی موعود بر سر کعبه زده خواهد شد و مردم عربستان از دست این آل سعود کثیف خون آشام خلاص خواهند شد....
  • IR ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    4 0
    باسلام:خدمت جناب مشرق-احتمالا این ها که منفی زدند از خاندان آل سعود هستند که گند کاری های اینها را رد می کنندویا چشماشون خدا کور کرده وجنایات این ازخدا بی خبران را نمی بینند-وگرنه اگر کسی چشم بسیرت داشته باشد وازاده باشد می بیند که یمنی ها چه رنجی میکشندمنفی زدن یعنی تاءید جرم وجنایات وفساد آل سقوط-
  • عبدالعزیز محجوب IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    8 0
    نابود باد‌رژیم فاسد سعودی
  • مشهد IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    3 1
    تو نظرات همتون
    • IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
      2 0
      توچرا جیز شدی کوچولو؟!
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    4 2
    تو نظرات همتون
    • IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
      2 0
      خفه مزدور!
  • شاپور IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    2 2
    شما که دم از زنا زادگی فلان کس و غیره میزنی. بهتر نیست یکمقدار از نظرات منفی شما در مورد بدبختی و فقر وبیچارگی و ثروت اندوزی و اختلاس و آقازاده‌ها و ویلاها و ثروتهای باد آورده و....... کشور خودمون صحبت کنید. ؟؟آگه از فلاکت کشور ما در همه زمینه ها صحبت بکنید هیچوقت تمامی نخواهد داشت. بهتره نظرات شما در راستای کشور خودتان باشد. مطمئن باش که زندگی مردمان آنان خیلی خیلی خیلی بهتر از مردمان سرزمین ماست. یا حق
    • IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
      2 2
      درسته
  • IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    0 4
    اگه خدا میخواست ریشه اینا در بیاد که شش تا شش تا پسر بهشون نمیداد
  • Ali DE ۰۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    1 6
    درود بر شاهزاده بزرگ عرب یا فخر العرب
  • IR ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    0 0
    خطاب به ۵۸:۱۱ مگه ما طرفدار روحانی و به قول خودت آقازاده ها هستیم؟ یه دو روز تو قرنطینه خواستیم وقت بگذرونیم اگه گذاشتید
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    0 0
    باسلام آ یاکتاب عربید الریاض در ایران موجود است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس