کد خبر 1060019
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۱
کرونا نمایه

یک روانشناس گفت: باید با ارائه یک الگوی رفتاری مناسب، از وحشت کودکان در بحران کرونا جلوگیری کنیم.

به گزارش مشرق، مژگان نیکنام روانشناس و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، در پاسخ به این سوال که با توجه به شیوع کرونا و ایجاد یک وضعیت بحرانی و درگیری فکری و جسمی افراد با این ویروس، آیا ممکن است این بحران بر نوع رفتار کودکان در آینده و دوران بزرگسالی تاثیر بگذارد، گفت: کودکان مانند ما فکر نمی‌کنند و به اندازه ما قادر به مدیریت و خودتنظیمی هیجان شان نیستند؛ بنابراین قطعا بیشتر از ما تحت تاثیر اتفاقات بد و بحران‌ها قرار می‌گیرند.

او گفت: اما والدین باید برای مدیریت بحران تلاش کنند. کودکان در این فضای ناسالم آسیب پذیرتر بوده و نیاز به تدبیر والدین دارند؛ بنابراین مهم‌ترین وظیفه والدین در حال حاضر، نشان دادن یک الگوی مناسب برای کودکان است. ما خودمان باید الگوی مناسبی برای کودکانمان باشیم تا به آن‌ها در گذراندن این بحران کمک کنیم.

بیشتر بخوانید:

دیابتی‌ها چگونه از خود در برابر کرونا مراقبت کنند؟

توصیه‌هایی به خانواده‌های دارای فرزند اوتیسم در روزهای کرونایی

نیکنام افزود: هر بحرانی می‌تواند در ذهن کودکان تاثیر منفی گذاشته و در آینده و رفتار آن‌ها موثر باشد. کودکان از هر اتفاقی تصویرسازی ذهنی می‌کنند و این عمل در ذهن آن‌ها بسیار بیشتر از بزرگسالان اتفاق می‌افتد. وقتی ما موضوعی را برای آن‌ها توضیح می‌دهیم، در ذهن خود شروع به تصویرسازی مثبت یا منفی از آن موضوع می‌کنند. نوع این تصویر، بستگی به نوع بیان و تعریف ما از آن موضوع برای کودکمان دارد.

این روانشناس گفت: کودکان به رفتار بزرگسالان دقت زیادی می‌کنند. اگر خود ما وحشت کرده و دچار سندروم خبر بد شویم، کودکان نیز با مشاهده این رفتارها دچار وحشت شده و شروع به ساختن تصویرهای منفی در ذهن خود می‌کنند. این شرایط باعث آسیب‌هایی در دراز مدت برای کودکان می‌شود.

او تاکید کرد: بنابراین ما ملزم به رعایت الگوی رفتاری درست و مدیریت رفتارهای خود هستیم. ما باید در کنار انجام پروتکل‌ها و دستورالعمل‌هایی که برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری گفته می‌شود، یک زندگی عادی داشته باشیم تا کودکان دچار آشفتگی نشوند. ما باید به فعالیت‌های روزمره خود با توجه به توصیه‌ها بپردازیم تا تفکر خود را از اتفاقات بد و تصویرسازی‌های منفی دور کنیم. هم چنین والدین باید بدانند، بحران شیوع ویروس کرونا چیزی نیست که بخواهیم از کودکان مخفی کنیم. باید با آرامش و به زبان قابل فهم با توجه به سن کودک، تمام این اتفاقات را برای فرزندمان توضیح دهیم.

این روانشناس افزود: به هر حال، این دوره طولانی مدت است و به مرور افراد به خصوص کودکان را خسته می‌کند. کودکان به سبک زندگی یکنواخت عادت ندارند و به شادی و بازی نیاز دارند. پس والدین باید با ایجاد سرگرمی و بازی با کودک خود در این دوران، از ایجاد یکنواختی در زندگی کودک خود جلوگیری کنند. این روزها باید زمانی را با کودکان صرف کرد تا به خوبی این دوران را طی کنند.

نیکنام در پایان اظهار کرد: کنترل و مدیریت این بحران توسط خانواده‌ها خیلی ساده‌تر از بحرانی‌هایی مانند جنگ است؛ چرا که شرایط جنگ از کنترل ما خارج بوده و پیش بینی ناپذیر است. اما الان ما با توجه به توصیه‌های بهداشتی و آرامش ذهنی به سادگی می‌توانیم بحران کرونا را پشت سر بگذاریم. ما تنها با تغییر سبک زندگی خود می‌توانیم با کمترین آسیب این بحران را مدیریت و مهار کنیم؛ بنابراین با بودن در کنار کودکان، رعایت اصول بهداشتی، ارائه الگوی رفتاری مناسب، حفظ آرامش و گوش نکردن مداوم به اخبار بد هم بزرگسالان و هم کودکان می‌توانند به خوبی از این بحران عبور کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس