ویروس کرونا نشان داد زنجیره‌های تأمین آمریکا به طرز خطرناکی آسیب‌پذیر است

یک اندیشکده آمریکایی آورده است که بحران ویروس کرونا نشان داد زنجیره تأمین آمریکا فقط به واسطه جنگ در آنسوی آب‌ها یا مناقشه تجاری ناخوشایند گرفتار یک مشکل بزرگ نمی‌شود.

سرویس جنگ نرم مشرق - اندیشکده مرکز امنیت نوین آمریکا در یادداشتی به قلم مارتین راسر عضو ارشد این اندیشکده نوشت: علیرغم بلاتکلیفی در خصوص شیوع بیماری کووید-۱۹، یک موضوع کاملاً واضح و روشن است: شیوه‌های مورد نیاز جهت پیشگیری یا مهار یک بیماری فراگیر، آسیب‌پذیری و شکنندگی زنجیره‌های تأمین آمریکا را نمایان ساخته‌اند. قرنطینه، ممنوعیت سفر، و تعطیلی کارخانه‌ها، ریسک تحقق «اقتصاد مقیاس» از طریق متمرکزسازی جغرافیایی را برملا نمودند.


خوانندگان گرامی، محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش، صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و ادعاها و القائات احتمالی این مطالب هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


این اندیشکده در ادامه آورده است: نگرانی‌ها در خصوص برخی زنجیره‌های تأمین به هیچ‌وجه تازگی ندارند. در محافل سیاست‌گذاری واشنگتن، حوزه‌هایی نظر صنعت نیمه‌رساناها و خاک‌های کمیاب که تأثیر مستقیم بر دفاع و امنیت ملی دارند مورد توجه فراوان قرار گرفته‌اند. با این حال، بحران جاری موجب نمایان شدن گستره ضعف و شکنندگی در حوزه‌هایی می‌شود که جزو مسائل سنتی امنیت ملی به شمار نمی‌روند اما همچنان تأثیر عظیمی بر روی توانایی آمریکا در حوزه رقابت، دفاع از خود، و حفظ کارکردهای خود دارد.

بارزترین مثال به حوزه داروسازی مربوط می‌شود. چین ۴۰ درصد ترکیبات دارویی فعال دنیا را تولید می‌کند ــ عناصری که جزو ترکیبات کلیدی بسیاری از داروها نظیر آنتی‌بیوتیک‌ها و مسکن‌ها محسوب می‌شوند. تعطیلی کارخانه‌ها در چین موجب کاهش صادرات ترکیبات دارویی فعال به هند شد که بزرگ‌ترین تولیدکننده داروهای ژنریک در دنیا به شمار می‌رود. این امر متعاقباً به کاهش صادرات ترکیبات داروی فعال و دارو به اروپا و آمریکا انجامید. هفته پیش، مسئولان اداره غذا و داروی آمریکا کمبود یک داروی مشخص و فاقد نام را به خاطر شیوع ویروس کرونا به کنگره اعلام کردند.

چین آمریکا ترامپ کرونا

این اندیشکده نزدیک به پنتاگون در بخش دیگری از این گزارش اذعان کرد: رهبران چین از این آسیب‌پذیری‌ها به‌خوبی آگاهند و گهگاه اهرم فشاری که به واسطه این امر به دست آورده‌اند را به دیگر کشورها یادآوری می‌کنند. پکن سال گذشته این کار را انجام داد و تهدید کرد که صادرات خاک‌های کمیاب را محدود خواهد کرد. خاک‌های کمیاب در واقع برخی موارد معدنی با خواص منحصربه‌فرد هستند که در علم الکترونیک نوین لازم و ضروری انگاشته می‌شوند. چند روز پیش مقاله‌ای در وب‌سایت خبرگزاری رسمی دولت چین موسوم به شینهوا منتشر شد که در آن خاطرنشان شده بود اگر چین صادرات دارو و تجهیزات پزشکی را متوقف سازد، آمریکا «در دریای سهمگین ویروس کرونا غرق خواهد شد.»

مارتین راسر بر این باور است که موضوع نگران‌کننده‌تر از مواجهه با ضعف و شکنندگی زنجیره تأمین در واقع پی بردن به این نکته است که شرکت‌های آمریکایی اغلب درک و شناخت کاملی از زنجیره‌های تأمین خود ندارند. به عبارت دیگر، شرکت‌ها نمی‌توانند پیش‌بینی کنند وضعیت تا چه حد وخیم خواهد شد، زیرا آنها نمی‌دانند مواد اولیه مهم از کجا می‌آیند.

بحران ویروس کرونا همچنین نشان داد که زنجیره تأمین فقط به واسطه جنگ یا مناقشه تجاری ناخوشایند گرفتار یک مشکل بزرگ نمی‌شود ــ آمریکا در جریان جنگ یا مناقشه تجاری تا حدودی قادر است چگونگی شکل‌گیری وضعیت را رقم بزند. طبیعت، اشتباهات مقامات چینی در روزهای اول شیوع ویروس، و عدم شفافیت بیش از حد حزب کمونیست چین همگی دست به دست هم دادند و سناریویی را رقم زدند که در آن دولت آمریکا و رهبران تجاری تنها می‌توانند به انتظار بنشینند و امیدوار باشند که بهترین‌ها رقم خواهند خورد.

آمریکا چین ویروس کرونا

این اندیشکده در ادامه راهکارهایی را برای حل این مشکل به مقامات آمریکایی پیشنهاد کرده است: آمریکا به واسطه برخورداری از شبکه‌های لجستیکی بسیار متمرکز به طرز نگران‌کننده‌ای آسیب‌پذیر است. زنجیره‌های تأمین کلیدی را باید تنوع بخشید و ایمن نمود. این کاری پیچیده، پرهزینه، و وقت‌گیر است. برای شروع باید سه اقدام را صورت داد.

در وهله اول، مسئولان وزارتخانه‌های بازرگانی، دفاع، و امور خارجه، کاخ سفید، و جامعه اطلاعاتی باید با همکاری کنگره آن دسته زنجیره‌های تأمین که چنین آسیب‌پذیری‌هایی در آنها یک ریسک غیرقابل قبول متوجه امنیت ملی، فعالیت‌های اقتصادی، و دیگر نیازمندی‌های اساسی آمریکا می‌کند را شناسایی کنند. بخشی از این کار مثلاً در حوزه میکروالکترونیک و مواد معدنی حیاتی پیشاپیش انجام گرفته است. آمریکا باید در حوزه‌هایی نظیر داروسازی و تجهیزات پزشکی نیز اقدام مشابهی صورت دهد.

در گام دوم، پس از آنکه این زنجیره‌های تأمین اساسی شناسایی شدند، مقامات دولتی باید با همکاری رهبران تجاری مربوطه این شبکه‌ها را ممیزی کنند، نقشه آنها را ترسیم کنند، و موارد کمبود دانش را مشخص سازند. در حالت مطلوب، صنایع خصوصی فعالانه در خصوص این مسائل همکاری خواهند کرد. بسیاری از شرکت‌ها پیشاپیش منابع قابل توجهی به مدیریت ریسک زنجیره‌های تأمین و تحلیل داده‌ها اختصاص داده‌اند. با این وجود، در صورتی که این نوع همکاری صورت نگرفت، کنگره باید آماده باشد قوانینی در این خصوص تصویب کند.

مرحله سوم نیز تهیه و اجرای یک طرح راهبردی جهت مرتب‌سازی و متنوع‌سازی این زنجیره‌های تأمین اساسی است. این امر باید توسط یک کارگروه میان‌سازمانی ویژه انجام پذیرد. با اینکه آمریکا قادر است به تنهایی در این زمینه دستاوردهای بسیاری را رقم بزند، اما متحدان و شرکای این کشور نیز از این کار منفعت فراوان می‌برند. همکاری چندجانبه در خصوص مسائل بیماری‌های فراگیر مرتبط با سیاست‌گذاری در حوزه فناوری از اثرات اقتصادی می‌کاهد و فشار ناشی از تحولات ناگزیر اما ضروری که در نتیجه این اقدامات رقم می‌خورند را کاهش می‌دهد.

اندیشکده امنیت نوین آمریکا در پایان گزارش خود به این واقعیت اذعان می‌کند که: همه‌گیری و فراگیری بیماری کووید- ۱۹ نشان داد که بخش‌های بزرگی از اقتصاد آمریکا به شدت به شبکه‌هایی وابسته‌اند که به واسطه بلایای طبیعی و بیماری همه‌گیر یا به واسطه اقدامات عامدانه دشمن به آسانی درهم می‌شکنند. برطرف‌سازی این مشکل مستلزم تجدید ساختار زنجیره‌های تأمین با همکاری متحدان آمریکاست. این کاری دشوار و پرهزینه و در عین حال مهم و حیاتی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    11 25
    اره ولی ما خوبیم
    • IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      17 2
      جوننن فقط سوزش توله های کدخدا بسوزید و زوزه بکشید خخخخخ
  • دکتر داروساز IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    14 6
    . . سر چشمه بتوان گرفتن به بیل چو پر شد نتوان ببستن به پیل چرا آمار مبتلایان کرونا در استان های آذری نشین کشور بسیار پایینتر از سایر استانها است؟ علی رغم دمای بسیار پایینتر این مناطق نسبت به سایر استانها که در نتیجه باید شاهد فراگیری بسیار بیشتر این ویروس سرما دوست باشیم؟ پاسخ درایت طب سنتی ایران زمین در طراحی دم نوش هایی است که طی قرون متمادی در لایف استایل این مناطق مصرف می شود.: چای دارچین ، کاکوتی ، آویشن و ....... اکنون باید از این تجربه تاریخی آذری های ایران زمین برای تقویت سیستم دفاعی انسانها بهره برد. تلویزیون به جای تبلیغات کالاهای لوکس و خوراکی های بعضاً بیماری زا باید اقدام به پخش مکرر و فراگیر در همه کانالها تیزرهای قوی پیرامون اهمیت این نتیجه درخشان طب سنتی نماید.
    • ممدخان IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      10 8
      متاسفانه اظهار نظرها و رفتارهای شخصی بعضی ها موجب شده تا خیلی ها طب ایرانی را به تمسخر بگیرند در حالیکه در آلمان از صنعت گیاهان دارویی خود به نحو مطلوبی در حال استفاده روی بیماران کورنایی ست ...
  • کارشناس US ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    5 29
    خب این ویروس را چین یا روسیه تولید کرده است تا امریکا را تضعیف کنند
    • IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      26 3
      بلی. جمله ای شنیدیم از جاسوس آمریکایی!!!!!آی دزد!!!!!! آی جاسووووووووس!!!!!!!!!!
    • SE ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      18 3
      ترامپ و اعضای خانواده اش مسئولان دیگر کشورها را آلوده کردند ولی تست خودشان منفی بود، چرا؟ چون قبلا واکسن کووید-۱۹ را دریافت کرده بودند. این ویروس را در چین و قم منتشر کردن تا آنها تضعیف کنند و خودشان هم از شر سالمندان و بیماران و فقرای کشورهای خود خلاص شوند
    • تمشکال IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      3 1
      این کارشناس آلبانی نشین درس هایش را خوب یاد گرفته ... 10 سوالی که چین از امریکا سوال کرده در واقع نیازچندانی به پاسخ امریکای تبهکار ندارد چرا که پاسخ آن سوالات در متن کاملا شفاف است . حرف های ناشیانه ترامپ و دیگر سردمداران جنایتکار امریکا مبین این است که این رژیم شیطانی این ویروس را به جان برخی ملت ها از جمله چین و ایران انداخته و بعد تمام دنیا را فراگرفت
    • IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      0 3
      یک سر سوزن عقل کافی است تا کسی بداند برنده کرونا جو بایدن و تیم دموکرات او هستند. هم رقبای آمریکا را فلج کردند و هم ترامپ را مفتضح کردند و همه رشد اقتصادی که ترامپ به آن افتخار می کرد را نابود کردند. آنهم دم انتخابات آمریکا و بعد از شکست استیضاح ترامپ. روسیه هم تراکم جمعیت ندارد که سرعت انتشار ویروس در آن بالا باشد. چین هم که بیش از همه متضرر شد.
    • IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      1 0
      ببین چه قدر به روسیه گرایان و چین پرستان و بندگان کمونیسم برخورده
  • SE ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    12 0
    اصحال طلبان مفلوک را بگو که عاجز از تشخیص کدخدای واقعی هستند
  • صفر IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    6 0
    دولتیان ما بجنبند وازچین که سخاوتمندانه حاضربه کمک به ایرانه کمک های لازمه رادریافت کنند
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    5 3
    برادران... بایستی خودمان را آماده کنیم با استکبار جهانی جدید به نام (( چین)).... ای کاش حاکمیت ما هرچه سریعتر متوجه این پیش آمد بشوند...
  • فاضل US ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    4 9
    شما به ملت غرق شده ايران در فقر و فلاكت و اندوه باش عمو !
    • DE ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      3 0
      فاضل: شما به ملت غرق شده ايران در فقر و فلاكت و اندوه باش عمو !// چون از ایران زیاد فاصله داری : گیرم ببو جان تو باشی فاضل- از فضله ما تو را چه حاصل پاشو بیا خودت ببر , خبر دست اول را .
    • IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      6 1
      بدجور بهت فشار اومده توله امریکایی
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    1 0
    طوفان کاترینا در دهه قبل که در ایالت نیواورلئان آمریکا رخ داد و سایر بلایای طبیعی بعد از آن، نشان داد آمریکا در برابر حوادث پیش بینی نشده بسیار شکننده است. این شکنندگی در موشکباران پایگاه عین الاسد توسط ایران خود را به خوبی نشان داد. کرونا شکنندگی آمریکا را بیشتر نمایان خواهد کرد.
  • رضا IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    1 7
    چین با پنهانکاری یک ماهه درباره ی این ویروس و قطع نکردن پروازهای خارجی بدلیل ترس از آسیب به اقتصادش باعث پخش این ویروس به کل جهان شد.خواهشا چاپ کنید
    • IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      2 0
      دقت کن که بقیه کشورها باید پروازشان به چین را قطع می کردند! مگر ویروس از خارج به چین آمده که چینیها بخواهند جلوی ورود ویروس به کشورشان بگیرند؟ اگر این حرف را بزنید خود به خود به ساخته شدن ویروس در خارج از چی یعنی آمریکا اعتراف کرده اید.
    • رضا IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      1 0
      دیدار مدیرعامل ماهان با سفیر چین در اوایل اسفند رو به یاد بیارید که سفیر میگفت پروازها رو قطع نکنید
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    0 0
    گرفتار یک مشکل بزرگ نمی‌شود؟؟؟ اصلاح کنید لطفا
  • IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    4 6
    این یه هشدار بود. یواش یواش چین رو بی خیال میشن. دارن رو سرمایه گذاری در کشورهای دیگه مثل هند و بنگلادش و ویتنام و اندونزی و مخصوصا مکزیک چون نزدیک آمریکاست کار میکنن. دیگه چین عزیزتون که با سرمایه گذاری آمریکا و اروپا و ژاپن رشد کرده بود بادش میخوابه و شما باید رو یه ارباب دیگه کار کنید.
    • IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
      7 0
      کل اگر طبیب بودی، سر خود دوا نمودی. اینا اگه میتونستن چین رو بزرگ کنند اول خودشون رو از ورشکستگی نجات میدادن. یعنی آدم باید ناقص العقل باشه فکر کنه مثلا آمریکا بجای اینکه روی اقتصاد خودش کار کنه بره چین رو بزرگ کنه تا براش شاخ بشه. اینا اگه عرضه داشتن اقتصاد خودشون رو نجات می دادن که بزرگترین بدهکار جهان نباشند.
  • IR ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    1 0
    آمريكاواروپاييهای همراهش كه چندين سالی است دچارافت شديدحقوق بشری وانسانی بودند بارسيدن اين كرونا مشخص شد كه در ارزشهای اقتصادی واجتماعی هم دارای ضعف مزمن هستند.
  • مادرومعلم IR ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    2 0
    ایرانی‌هایی رابه خاطر می آورم که برای گرفتن اجازه ورودبه آمریکاواروپا حتی بی دین و مزدور بی وطن شدند....، امروز سوپرمارکت سرکوچه های ماپرترازوالمارت واشنگتن وکالیفرنیاوبرلن و لندن است، بحمدالله
  • sasan NL ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    0 0
    گرامی یک موضوع را به آن اشاره کنم که بسیار اهمیت دارد ..... چین امروز و اقتصاد او و آنچه دارد از سرمایه گذاریهای بانکهای اروپایی و آمریکایی است در آن سالی که اگر یادتان باشد مرگ کمونیست بود و دانشجویان روبروی حکومت قرار گرفتند و حتی یک عکس بسیار مشهور شد که یک دانشجوی چینی در برابر یک تانک در میان خیابان دستها را بالا برده بود بعد از آن ماجراها در همین اروپا سالهای ۱۹۹۱ یا ۱۹۹۲ بود که بانکهای اروپا و آمریکا و کانادا و استرالیا و ژاپن در چین آغاز به سرمایه گزاری کردند و هنوز در آنجا هستند واقتصاد چین امروز برپایه همان بانکها است بدون این بانکها چین همان مائوئیسم است و فقری که داشت ولی چنین تصمیمی را که بانکها در چین سرمایه گزاری کنند کشورهای سرمایه دار بود ولی یک نکته مهم را باید اشاره کنم که بسیار حائز اهمیت است چین خود میداند که آنچه در این سالها دارد از بانکهای اروپا و آمریکاست بنابراین آنچه هم از هر جنسی میفروشد با آنچه به ایران میفروشد نمیتوان مقایسه کرد باید بگویم حتی اسباب بازیها و لوازم و هر آنچه هست با کیفیت بالا میفروشد و آنچه باقی مانده زباله است به ایران میفروشد البته توهین نباشد ولی یک واقعیت است امروز زندگی اروپاییان و آمریکا از لوازم ارزان با کیفیت بالا بفروش میرسد و چین هم نسبت به وجود بانکها مسئول پذیر است و نمی خواهد آنها را از دست بدهد یادم می آید که روزنامه های اروپایی آن دوران با آب و تاب مینوشتند که فلان بانک بلزیک و هلند و آنگلیس و ووو در چین سرمایه گذاری کردند و این است که چین بدون این بانکها هیچ است
  • SE ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    2 0
    از حالا به به بعد هر احمقی که بگوید تولید محصولات کشاورزی و سایرملزومات حیاتی به هر دلیلی در کشور انجام نشود و طرح اجاره کردن زمین کشاورزی در دیگر کشورها را میدهند را به دار آویخت
  • ایرانی IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
    0 0
    اگر کریستف کلمب آمریکا رو کشف نمی کرد... 1. میلیون ها انسان بی گناه الان زنده بودن 2. هیچ بمب اتمی استفاده نشده بود 3. اسراییلی وجود نداشت 4. داعشی وجود نداشت 5. کرونایی وجود نداشت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس