کد خبر 1053276
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۴
مخالفت با نخست‌وزیری زرفی در عراق؛ چرا مخالفت‌ها شدید است؟

هنوز ساعاتی از انتخاب «عدنان الزرفی» به عنوان نخست‌وزیر جدید عراق نگذشته که علاوه بر مخالفت جناح‌های سیاسی، تظاهرات‌هایی در رد این انتخاب در بغداد و نجف برگزار شد و کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز علیه او دست به کار شدند.

به گزارش مشرق، «برهم صالح» رئیس جمهور عراق، پس از ناکامی کمیته هفت نفره نمایندگان گروه‌های شیعی عراق در انتخاب نامزد نخست‌وزیری، «عدنان الزرفی» رئیس فراکسیون پارلمانی ائتلاف «النصر» به ریاست «حیدر العبادی» و استاندار پیشین نجف اشرف را مامور تشکیل کابینه کرد.

بیشتر بخوانید

شروط ائتلاف صدر برای حمایت از «الزرفی»

مخالفت گروه‌های شیعه عراق با نخست وزیری «الزرفی»

انتخاب او پس از مهلت ۱۵ روزه صالح به گروه‌های سیاسی شیعی برای معرفی نخست‌وزیر جدید پس از انصراف «محمد توفیق علاوی» از تشکیل کابینه صورت گرفت .

اکنون الزرفی، بر اساس قانون اساسی سی روز فرصت دارد تا کابینه خود را تشکیل دهد و فهرست اسامی وزرای خود را برای گرفتن رای اعتماد به پارلمان ارائه کند. 

وی برای دستیابی به پست نخست‌وزیری در دوره انتقالی با موانع زیادی روبه‌روست که انتخاب وزرای شایسته که بتوانند رأی اعتماد پارلمان را کسب کنند، برنامه‌ریزی برای برگزاری انتخابات زودهنگام و تدوین بودجه سال جدید از مهم‌ترین آنهاست.

«ایاد العنبر» تحلیلگر سیاسی عراق در مصاحبه با شبکه آمریکایی «الحره» می‌گوید: الزرفی نمی‌تواند ریسک زیادی کند و با همان سناریوی محمد توفیق علاوی روبه‌روست. علاوی به دلیل استفاده از شخصیت‌های مستقل در کابینه رد نشد بلکه به دلیل معرفی کردن افرادی که برای همه طرف‌ها قانع‌کننده نبود در تشکیل دولت ناکام ماند. 

بر اساس قانون اساسی عراق، مامور جدید تشکیل کابینه سی روز فرصت دارد تا فهرست وزرای دولت خود را به پارلمان معرفی کند و برای آنها رأی اعتماد کسب کند.

به نظر می‌رسد در سایه مخالفت‌های شدید اغلب گروه‌های سیاسی شیعی و حمایت مشروط برخی از آنها، عدم حمایت تمام عیار گروه‌های سیاسی کُرد و سنی و مخالفت تظاهرات‌کنندگان حاضر در بغداد و نجف اشرف و نیز حملات فعالان شبکه‌های اجتماعی علیه سیاست‌های او در دوره استانداری بر نجف و همسو خواندن آن با سیاست‌های واشنگتن، وی راه دشواری برای تصدی پست نخست‌وزیری در پیش دارد.

تشریح مواضع گروه‌های سیاسی و بیانیه تظاهرات‌کنندگان در بغداد و نجف اشرف و مخالفت‌ها علیه الزرفی؛

مواضع جناح‌های سیاسی عراق در قبال انتخاب الزرفی

مواضع گروه‌های سیاسی عراق درباره نخست‌وزیری الزرفی را می‌توان به چند دسته مخالف قاطع، موافق مشروط و در برخی موارد مبهم تقسیم‌بندی کرد. در این میان تنها ائتلاف سیاسی که الزرفی برخاسته از آن است، از وی به طور قاطع حمایت کرد.

اغلب گروه‌های سیاسی شیعی (+) از جمله ائتلاف دولة القانون به ریاست «نوری المالکی»،  ائتلاف الفتح به ریاست «هادی العامری»،  جریان حکمت ملی  به ریاست «سید عمار الحکیم» و حزب الفضیله و نیز شخصیت‌های سیاسی مانند «فالح الفیاض» مشاور امنیت ملی به صراحت اقدام برهم صالح در انتخاب الزرفی را محکوم کردند.

جریان حکمت ملی (+) طی بیانیه‌ای به نحوه انتخاب نخست‌وزیر جدید مامور تشکیل کابینه عراق و بی‌توجهی صالح به نظر اغلب گروه‌های سیاسی مهم شیعی اعتراض کرد.

ائتلاف الفتح (+) نیز طی بیانیه‌ای ضمن مخالفت با نخست‌وزیری گزینه تازه معرفی شده، تأکید کرد که معرفی این شخص، در تضاد با قانون اساسی عراق است و تبعاتش بر عهده شخص رئیس جمهور است.

پیشتر نیز «عصائب اهل الحق»، نامزدی «عدنان الزرفی» برای نخست‌وزیری را خیانت به خون شهدای کشور دانست و هشدار داد که در قبال این توطئه سکوت نخواهد کرد و همه چیز را برای اربابان و مزدوران و توطئه‌چینان زیر و رو خواهد کرد.

«حسن سالم» نماینده فراکسیون «الصادقون» در پارلمان عراق (+) نیز در واکنش به انتخاب «عدنان الزرفی» استاندار پیشین نجف اشرف به عنوان نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه عراق، او را «جوکر» توصیف کرد و گفت که مامور کردن جوکر (عدنان الزرفی) به تشکیل دولت جدید، خیانت به خون شهدا است.

ائتلاف سائرون (+) اما حمایت از الزرفی را منوط به پایبندی او به قانون اساسی و نقشه راه سیاسی مورد توافق و عدم امتیازدهی به جناح‌های سیاسی برای تصدی نهایی پست نخست‌وزیری دانست و اعلام کرد که در صورت تخطی او از این امور، ائتلاف سائرون مقابل وی خواهد ایستاد.

در این میان تنها ائتلاف النصر(+) که الزرفی ریاست فراکسیون پارلمانی آن را برعهده دارد، از وی تمام قد حمایت کرد و وی را فردی معرفی کرد که منطبق با ویژگی‌های اعلام شده از سوی فراکسیون‌هاست.

احزاب سنی عراق با پذیرش این امر که کرسی نخست وزیری باید به شیعیان برسد، درباره الزرفی مواضعی مشابه موضعی که در قبال انتخاب «محمد توفیق علاوی» گرفته بودند، دارند.

دیروز حزب سنی «جبهه الانقاذ و التنمیه» (+) با اشاره به اعتراض برخی به دوتابعیتی بودن نخست وزیر مامور جدید تشکیل کابینه عراق و نزدیکی او به واشنگتن اعلام کرد: تابعیت‌های مامور تشکیل کابینه عراق یا مشارکت او در روند سیاسی برای ما اهمیتی ندارد و درباره او قضاوت عجولانه مثبت یا منفی نمی‌کنیم.

«اثیل النجیفی» از رهبران این حزب توضیح داد: برای ما سه نکته مهم است: موضع او در قبال فاسدانی که همچنان به سهم‌خواهی ادامه می‌دهند گویی که در حال تقسیم اموالشان هستند، موضع او در قبال دور نگه داشتن عراق از منازعه ایرانی - آمریکایی و توانایی او در متقاعد کردن افراد شایسته حقیقی برای ورود به کابینه.

حزب دموکرات کردستان عراق به ریاست «مسعود بارزانی» نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد که هیچ موضع از پیش مشخصی درباره انتخاب الزرفی ندارد بلکه کردها به معیارها و اصولی ثابت مربوط به نحوه اداره کشور تکیه دارند.

در این بیانیه تاکید کرد که حزب دموکرات درصدد رایزنی با سایر شرکای سیاسی خود در سطح کردستان عراق و به طور کل در سطح کشور برای دستیابی به موضعی واحد در قبال نخست وزیری الزرفی است.

از سوی دیگر، «ریبین سلام» عضو حزب دموکرات کردستان عراق(+)، ضمن تبریک به عدنان الزرفی درباره اموری که موجب شد «محمد توفیق علاوی» در تشکیل کابینه ناکام بماند، هشدار داد و گفت:  فراکسیون‌های کُرد تا زمانی که وی به اجرای قانون اساسی و حفظ توازن و مشارکت پایبند باشد، از او حمایت خواهند کرد.

تظاهرات‌های مردمی علیه الزرفی در بغداد و نجف اشرف

در پی اعلام رسمی مامور شدن عدنان الزرفی به تشکیل کابینه، ابتدا تحصن‌کنندگان در میدان «التحریر» بغداد و سپس مردم معترض نجف اشرف به خیابان‌ها آمدند و علیه او شعار سر دادند.

به نوشته پایگاه خبری «ناس»، معترضان در میدان التحریر بغداد، با متهم کردن الزرفی به اختلاس ۲۵۰ میلیارد دلار و فاسد خواندن او، به انتخاب برهم صالح اعتراض کردند و پلاکاردهایی در رد نخست‌وزیری او بر روی چادرهای تحصن خود نصب کردند.

تظاهرات کنندگان عراقی در نجف اشرف نیز با شرکت در تظاهرات علیه مامور جدید تشکیل کابینه عراق طی بیانیه‌ای تاکید کردند که با نخست وزیری هر شخصیت سیاسی که از سال ۲۰۰۳ تاکنون در پروسه سیاسی عراق مشارکت داشته، و واجد شرایط اعلامی تظاهرات‌کنندگان برای اداره مرحله کنونیکشور نباشد، به طور کامل و قاطع مخالفند.

در ادامه بیانیه ضمن محکوم کردن اقدام مقامات سیاسی کشور در به تاخیر انداختن مطالبات قانونی معترضان، بار دیگر مطالبات مذکور ذکر شد که عبارتند از: انتخاب نخست‌وزیری مستقل و غیرقابل مجادله، شناسایی قاتلان تظاهرات‌کنندگان و تحویل آنها به دستگاه قضایی، تکمیل قانون انتخابات و انتشار آن در روزنامه‌های رسمی پس از تصویب، و مشخص کردن زمان انتخابات زودهنگام تحت نظر سازمان ملل متحد، اعلام کردند.

هشتگ «الزرفی_مرفوض»

تنها لحظاتی پس از انتخاب الزرفی به عنوان نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه عراق، شماری از کاربران شبکه اجتماعی «توئیتر» با هشتگ #الزرفی_مرفوض (الزرفی - مردود) به وی حمله کردند و با یادآوری کارنامه سیاسی او و عملکرد بد او در دوره تصدی پست استانداری در نجف اشرف از نخست‌وزیری او ابراز تاسف کردند و با انتشار تصاویری از وی در آمریکا، پاسپورت آمریکایی او، میزبانی او از فرماندهان آمریکایی، وی را مزدور واشنگتن توصیف کردند.

برخی کاربران نیز نخست‌وزیری الزرفی را بی ارتباط با خوش‌خدمتی‌های او به آمریکا در دوره نخست استانداری‌اش در نجف و مهار «جیش المهدی» وابسته به مقتدی الصدر که با اشغالگران آمریکایی می‌جنگید، ندانستند.

در سال ۲۰۰۴ بود که الزرفی به عنوان استاندار نجف از سوی «پل برمر» حاکم آمریکایی عراق انتخاب شد و در همان زمان به مبارزه با کلیه گروه‌های مسلح در این استان و خلع سلاح آنها متعهد شد.

کاربران شبکه های اجتماعی طی دیروز و امروز تصاویر این تعهد او به برمر را دست به دست می‌چرخانند و او را متهم اصلی کشتار ده‌ها نیروی جیش المهدی در راستایی خدمت به آمریکا می دانند و در عین حال او و طرفدارانش را متهم اصلی هرج ومرج‌های اخیر نجف اشرف و آتش زدن مرقد آیت‌الله حکیم و آتش زدن کنسولگری ایران طی اعتراضات اخیر در این استان اعلام کردند.

با جستجوی هشتگ «الزرفی_مرفوض» در توئیتر، خیل عظیمی از کاربرانی که به او حمله کرده‌اند، مشاهده می‌شود.نمونه‌هایی از پست‌های این کاربران در ادامه می‌آید.

کاربری با نام «حاتم الشمری» با انتشار فیلمی از «محمد الحلبوسی» که در پارلمان به مردم و نمایندگان عراق قول می‌دهد که هیچ مقام بلندپایه‌ای در کشور دیگر دوتابعیتی نخواهد بود، نوشت: الحلبوسی با عدنان الزرفی چگونه برخورد می‌کند پس از آنکه به مردم عراق قول داد که هیچ شخصیت دو تابعیتی رأی نخواهد آورد؟

کاربری با نام «ABBAS AL IRAQI»  با انتشار عکسی از الزرفی در آمریکا به طعنه می‌نویسد: سفارت آمریکا، فراکسیون بزرگتر پارلمان است..شیعیان تحقیر شده، با انتخاب الزرفی آمریکایی به عنوان نخست‌وزیر این پست از شما غصب شد و ناتوانی شما در مقابل آمریکا و ادوات آن مشخص شد...خواست آمریکا بر خواست مردم عراق پیروز شد و فرزند فاسد آن مامور [تشکیل کابینه] شد.

کاربر دیگری با نام  احمد سامی الزرفی را عامل اصلی کشتار تظاهرات‌کنندگان در نجف اشرف می‌داند و دلیل مخالفتش با او را اختلاس و مسئول دانستن او در پرونده فساد فرودگاه نجف می‌داند.

شماری از کاربران نیز با جوکر توصیف کردن الزرفی تاکید کردند که هرگز زیر بار نخست‌وزیری او نخواهند رفت از جمله این کاربران شخصی با نام مستعار «کیان ابوعمره» است که الزرفی را خائن و مزدور آمریکا می‌خواند.

برخی از کاربران نیز  کارنامه ضعیف عملکرد او در دوره استانداری نجف را یادآور شدند و نوشتند: شخصی که نتوانست یک استان را اداره کند چگونه می‌تواند در اداره یک کشور موفق باشد.

کاربری با نام «منتظر الشرع» با کنایه می‌نویسد که الزرفی هیچ یک از شرایط مشخص شده از سوی مرجعیت را ندارد: «الزرفی کاملا مطابق با شروط مرجعیت است: ۱- دو تابعیتی است/۲- در عرصه سیاست و احزاب امتحانش را پس نداده است/۳ - هیچ پرونده فسادی ندارد/۴ -کلیه امور شرعی و اخلاقی را به‌ویژه در شهر نجف اشرف رعایت کرده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
    0 3
    الزرفی مناسب عراق هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس