کد خبر 1053103
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۰
مسیر پادشاهی بن سلمان با دستگیری مخالفان

ولیعهد عربستان سعودی در راستای هموار کردن مسیر برای دستیابی به تخت پادشاهی همچنان به سرکوب مخالفان به بهانه‌ های واهی ادامه می‌ دهد.

به گزارش مشرق، دور جدید دستگیری‌ها در عربستان روز دوشنبه با بازداشت ۲۹۸ نفر دیگر با ادعای تحقیقات در مورد فساد شکل گرفت.به گزارش رویترز، دولت عربستان سعودی از دستگیری صدها نفر از مقام‌های دولتی این کشور شامل افسران نظامی و امنیتی به اتهام ارتشاء و سوء استفاده از مناصب عمومی خبر داده و اعلام کرد بازپرسان اتهام‌هایی را به آن‌ها وارد می‌کنند.

بیشتر بخوانید

آیا تاریخ مصرف خاندان سلمان برای آمریکایی‌ها تمام شده

اعلام زمان پادشاهی «بن سلمان» در عربستان

«نزهه»، کمیته نظارت و مبارزه با فساد عربستان سعودی مدعی است «۲۹۸ نفر به جرایمی مانند رشوه، اختلاس و سوء استفاده از قدرت به ارزش مالی ۳۷۹ میلیون ریال (۱۰۱ میلیون دلار) دستگیر شدند.»

این بازداشت گسترده در حالی صورت می‌گیرد که نشریه اسپانیایی «ای بی سی»، نیز با انتشار گزارشی، از اقدام ولیعهد عربستان در بازداشت یکی از شاهزادگان سعودی در فوریه سال ۲۰۱۹ پرده برداشت.

«ای بی سی»، در این گزارش، ویدئویی را منتشر کرده که نشان می‌دهد «بسمه بنت سعودی بن عبدالعزیز» در ماه فوریه سال ۲۰۱۹ و در حالی که قصد سفر به سوئیس برای درمان را داشته بازداشت می‌شود.

پایگاه «القدس العربی» به نقل از این رسانه اسپانیایی گزارش می‌دهد که اکنون بیش از یک سال است که این شاهزاده سعودی و دختر عموی بن سلمان در زندانی به نام «الحائر» در بیرون از شهر ریاض زندانی است.

نشریه «وال استریت ژورنال»، اخیرا از بازداشت «احمد بن عبدالعزیز» برادر پادشاه عربستان و «محمد بن نایف»، ولیعهد سابق این کشور پرده برداشت.

«وال استریت»، همچنین اعلام کرد «نواف بن نایف»، برادر ولیعهد سابق سعودی، در میان افراد بازداشت شده است.
در پی انتشار این خبر، گزارش‌هایی منتشر شد که نشان می‌ داد دور جدید سرکوب تنها شامل بازداشت این افراد نیست و چندین نفر دیگر نیز در عربستان سعودی بازداشت شده اند.

بازداشت و سرکوب گسترده در عربستان سعودی اگرچه با بهانه‌ هایی مانند خیانت و فساد صورت می‌گیرد، اما همانگونه که بسیاری از تحلیلگران و ناظران عربستان سعودی درباره آن اتفاق نظر دارند، این اقدام با هدف از میان برداشتن مخالفان و رقبای احتمالی بن سلمان در دست یافتن به تخت پادشاهی صورت می‌گیرد.

بسیاری از کارشناسان می‌گویند که ولیعهد عربستان سعودی با این اقدامات قصد دارد دیگر مخالفان را وادار به سکون کند.

روزنامه ترکیه‌ای «دیلی صباح» در گزارشی به این اقدامات بن سلمان پرداخته و می‌نویسد: محمد بن سلمان که در تلاش برای دستیابی به تخت پادش‌های عربستان سعودی است و به بازداشت و سرکوب‌ها در این کشور ادامه می‌دهد.

این گزارش می گوید جریان سرکوب مخالفان از سوی بن سلمان بار دیگر با بازداشت ۲۹۸ نفر از مقامات این کشور تشدید شد که بسیاری از این افراد از مقامات دولتی و نظامی هستند.

پایگاه تحلیلی «امریکن کانزرویتیو» نیز در گزارشی به اقدامات محمد بن سلمان و حمایت‌های بی، چون و چرای آمریکا از وی پرداخته و می‌نویسد که این حمایت‌های بی چون و چرا بزرگترین شکست برای سیاست خارجی دولت ترامپ به شمار می‌رود.

در این گزارش ضمن بیان این مطلب که ترامپ در میان روسای جمهور آمریکا بیشترین حمایت را از عربستان سعودی داشته، می‌نویسد که این حمایت یکی از ناکامی‌ های دولت اخیر آمریکا در زمینه سیاست خارجی است.

این پایگاه آمریکایی، مقام های عربستان سعودی را جنایتکاران جنگی در یمن توصیف کرده و می‌نویسد: حمایت از این جنایتکاران جنگی نتیجه‌ای به جز شرمساری برای آمریکا در پی نداشته است.

منبع: میزان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    5 0
    غرب و آمریکا و حقوق بشر غربی کاملا لال مونی گرفتند اگر این اتفاقات در ایران بیفتد خودشان را جر می دهند
  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    3 0
    خدایا به حق پهلوی شکسته فاطمه زهرا به نیروهای مظلوم ومستضعفین واقعی روی زمین یعنی انصارالله چنان قدرتی عطا فرما تا انتقام خون تمامی شهدای مظلوم درسرتاسردنا که به وسیله وهابیت مظلومانه شهیدشده اند رابگیرند ..امین یارب العالمین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس