بن سلمان

فرار و دستگیری شاهزاده‌خانم‌ها در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس که از رنج و محدودیت‌های خاندان پادشاهی رنج می‌برند٬ تبدیل به یک سریال ادامه دار و معضل دائمی مقامات این کشورها شده است.

سرویس جهان مشرق؛ درخواست شاهزاده «بسمه بنت سعود» دختر کوچک «سعود بن عبدالعزیز» پادشاه پیشین عربستان از عمویش «ملک سلمان» و پسرعمویش «محمد بن سلمان» برای آزادی از بند، تنها بیانگر یک نمونه از رنج های شاهزاده‌خانم‌ها در کشورهای حوزه خلیج فارس است.

زندگی مرفه در کاخ‌های مجلل تنها یک روی ظاهری زندگی این شاهزادگان است و روی دیگر آن پر از دردهایی است که آنها را به شکنجه و زندان و حتی تا مرز خودکشی می‌کشاند.

پشت داستان‌های فرارشاهزاده خانم‌های عربی٬ دلایل سیاسی و اجتماعی و اختلافات خانوادگی و گاهی مسائل عاطفی قرار دارد که البته این فرارها اغلب به نتیجه نمی‌رسد.

شاهزاده بسمه و دخترش «سهود» که به منظور درمان آماده سفر به سوئیس بودند از منزل خود ربوده شده و بیش از یک سال است که در زندان «حائر» ریاض به سر می‌برند.

بسمه بنت سعود

این شاهزاده سعودی ۵۶ ساله که از وخامت اوضاع جسمانی رنج می برد چندین بار اعلام کرده که هیچگونه مراقبت‌های پزشکی از وی به عمل نمی‌آید و چندین بار برای دیوان پادشاهی پیام فرستاده و هیچ پاسخی دریافت نکرده است.

شاهزاده بسمه یک نویسنده و فعال رسانه‌ای سعودی است و کتاب‌های مختلفی در زمینه شرایط و حقوق زنان در عربستان تالیف کرده و پیش از این خواستار انجام اصلاحات سیاسی درعربستان شده بود.

اما مواضع وی با افکار و مواضع ولیعهد جوان سعودی کاملا مخالف بوده و این مسئله در اظهارات انتقاداتی بسمه از مقامات سعودی برای محاصره قطر و اعتراض به جنگ خونین یمن به عنوان بزرگترین فاجعه بشری در شبکه «بی بی سی عربی» در سال ۲۰۱۸ به خوبی پیداست.

شاهزاده بسمه می‌گفت محمد بن سلمان هرشاهزاده‌ای را که با وی مخالف بوده و چشم‌انداز «۲۰۳۰» را نپذیرد٬ از سر راه برمی‌دارد. این انتقادات شاهزاده بسمه موجب شد تا بن سلمان دخترعموی خود را در فوریه ۲۰۱۹ روانه زندان کند.

** وقتی مادر ولیعهد هم از سرکوبگری‌های وی در امان نیست

اما ولیعهد جوان سعودی در میان سرکوبگری‌های خود به مادرش نیز رحم نکرد و با بازداشت خانگی وی مدتی طولانی او را از دیدار با همسرش ملک سلمان منع کرد.

طبق اطلاعات شبکه «ان بی سی نیوز» گزارش‌های آمریکایی به نقل از ۱۴ مسئول سابق و کنونی دولت ایالات متحده٬ محمد بن سلمان مادرش را که به نحوه به قدرت رسیدن پسرش با این سرعت معترض بود بازداشت کرد.

یکی از نزدیکان خاندان پادشاهی سعودی می‌گوید که محمد بن سلمان از سالها قبل بنا به دلایل مختلف از جمله اینکه ولیعهد جوان گمان می‌کرد مادرش سعی در افزایش نفوذ نزدیکان خود در قدرت دارد٬ با وی مشاجره و اختلاف داشت.

مادر بن سلمان

در نوامبر ۲۰۱۷ شاهزاده «ریم» دختر شاهزاده «ولید بن طلال» در کمپین دستگیری‌های محمد بن سلمان علیه شاهزادگان سعودی به بهانه مبارزه با فساد بازداشت شد.

مقامات سعودی هیچگاه درباره دلایل بازداشت این شاهزاده خانم صحبت نکردند؛ اما ناظران معتقدند که بن سلمان از دستگیری وی به عنوان یک اهرم فشار علیه پدر او که سرمایه‌گذاری در پروژه «نئوم» را نپذیرفت استفاده می‌کرد.

درخواست پناهندگی «ساره» دختر «طلال بن عبدالعزیز» در آمریکا در سال ۲۰۱۲ به عنوان یک بحران بزرگ در خانواده پادشاهی سروصدای زیادی کرد.

این شاهزاده عربی سعودی معروف به «باربی»، مسئولان در دیوان پادشاهی عربستان را متهم به فساد و اعلام کرد که دلیل او برای پناهندگی محدودیت‌های موجود در خانواده پادشاهی و شکنجه‌های روحی و جسمی بود.

«ساره» دختر «طلال بن عبدالعزیز»

باربی عربستان نظرات آزادانه و بازی درباره آزادی اجتماعات و نهادهای حقوقی و خیریه دیدگاههای بازی مطرح می‌کرد و به نظر می رسد که یکی از چهره‌های مخالف «آل سعود» است.

مقامات نتوانستند از طریق تحریک نوه موسس خاندان سعودی با پول و ثروت او را قانع به بازگشت به ریاض کنند؛ اما سالهاست که خبری از این شاهزاده خانم نیست.

اما در کنار سعودی‌ها٬ «محمد بن راشد آل مکتوم» حاکم دبی نیز ارتباطات گسترده و جنجالی با موضوع فرار و دستگیری شاهزاده‌خانم‌ها دارد؛ از فرار و دستگیری دخترش «شمسه» تا همسر اردنی خود «هیا» به لندن.

محمد بن راشد و دخترش شمسه 

شمسه در سال ۲۰۰۰  زمانی که ۱۸ سال داشت از قصر پدر خود فرار کرد و پس از چند هفته به دستور پدرش دستگیر شده و به خانه بازگشت.

درحالی که اخبار زیادی از زندانی شدن و شکنجه و ضربه وشتم شمسه و اقدامات او برای خودکشی می‌رسد٬ بیش از ۲۰ سال است که او در ملا عام دیده نشده است.

پس از او تلاش «لطیفه» دختر دیگر بن راشد با کمک «تینا یوهانین» مربی فنلاندی خود برای فرار به هندوستان با یک قایق بادی که البته ناکام بود و یک یگان کماندویی هندی و اماراتی با حمله به این قایق او را ربوده و به کاخ پدرش بازگرداندند٬ پرونده بازداشت شسمه مجددا باز شد.

لطیفه  دختر محمد بن راشد

پس از آن لطیفه ۳۳ ساله در یک کلیپ ویدئویی که در یوتیوب منتشر شد گفت که قصد داشت از کشورش فرار کرده و به رنج‌هایی که خودش و خواهرش در آنجا متحمل می‌شدند پایان دهد. او همچنین با انتقاد از پدرش گفت او تنها به خودش فکر می کند و زندگی بسیاری از افراد را قربانی و نابود کرده است.

اما فرار «هیا بنت الحسین» همسر ششم حاکم دبی و خواهر «ملک عبدالله دوم» پادشاه اردن جدیدترین قسمت سریال فرار شاهزادخانم‌های کشورهای خلیج فارس است که در سال گذشته از دست همسر خود که اختلاف سنی قابل توجهی با او دارد به لندن فرار کرد.

هیا بنت الحسین

رنج‌های شاهزادگان خلیج فارس از جمله دختران «عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه فقید عربستان و «العنود الفایز» همسر وی که بعد از طلاق به انگلیس پناهنده شد٬ طولانی تر می‌شود.

روزنامه «ساندی تایمز» انگلیس در مارس ۲۰۰۱ طی گزارشی تحت عنوان «شاهزاده خانم‌های قصر خاموش» به رنج و دردهای شاهزادگان «سحر» ۴۶ ساله و «جواهر» ۴۲ ساله و «هاله» ۴۳ ساله و «مها» ۴۱ ساله که از زمان مرگ پدرشان هیچ اطلاعاتی از سرنوشت آنها نیست پرداخت.

همچنین نمی‌توان حوادث فیلم انگلیسی «مرگ یک شاهزاده خانم» در سال ۱۹۸۰ که به داستان زندگی واقعی شاهزاده «مشاعل» دختر «فهد بن محمد آل سعود» که عاشق یک جوان سعودی شد و قصد فرار با او را داشت؛ اما هردوی آنها دستگیر و اعدام شدند پرداخته فراموش کرد. در آن زمان سفیر انگلیس به دلیل این فیلم از ریاض اخراج شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 53
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 29
  • نام IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    14 68
    واقعا نوکری برای بن سلمان باعث افتخاره .
    • حامد IR ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
      26 4
      بعضی ها عقده دیده شدن درند و نظر چرت و پرت مینویسن تا حداق با امتیاز منفی دیده بشن
    • سرباز ولایت IR ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
      25 3
      آره لیاقت امثال تو همینه
    • IR ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
      15 2
      آنهایی که نوکر بن سلمان هستند مفت خرند
    • شکری IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
      12 1
      میگن قدیما پیرزنی بود که میخواست معروف بشه هرکار میکرد نمیشد واسه همین رفت تو سرچشمه روستا و خرابکاری کرد از اون به بعد بهش میگفتن خاله ی سرچشمه خراب کن!!! نقل تو هست که میخوای با امتیاز منفی دیده بشی!!!
    • IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
      3 8
      شیخ هم اگر هستند شیخ های امارات
    • US ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
      8 1
      حتما شغل تو و آب و اجداد تو همین بوده،
    • DE ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
      8 0
      عقده ای نوشته ۲۱:۵۵ واقعا نوکری برای بن سلمان باعث افتخاره// خب جرات داری برو اونجا نوکریش رو بکن با کوچکترین بهانه نوکرهای دیگش میکنشنت تکه تکه ات میکنن خاشقجیت میکنند گوشت چرخ کرده ات میکنند میریزنت جلوی سگ. ای سگ
    • شکیبا IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
      17 1
      نوکری بن سلمان ؟ شما ایرانی هستی و این حرف را زدی ؟ نوکری بن سلمان آنهم یک ایرانی ؟ واقعا فحشی به این زشتی به عمرم نشنیده بودم چرا با این عقیده تو کشور ایران زندگی می کنی این پست را بفرست عربستان در جا به نوکری استخدامت می کنند من حق اهانت به مقام سیاسی یک کشور را ندارم اما باید بگم هرکسی که موافق امثال این افراد باشد را ایرانی نمی دانم
    • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
      8 0
      اقای بازیگر فرخ نژاد هم مثل اقای 21:55 فکر می کنه نوکری کسی که خانواده اش از او وحشت دارن واقعا افتخاریه که نصیب هر ...نمیشه
    • IR ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
      5 0
      لیاقت تو اینه بری دستشویی براش تمیز کنی
    • IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
      2 0
      نوکرهای باافتخاربن سلمان همونایی هستن که کمربندانفجاری می بندن وزن وبچه مردم رومی کشن.
  • DE ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    51 4
    این بن سلمان و محمد بن راشد عجب احمق هایی هستند خودشون روسری کردن سرشون ولی زنهاشون بی حجابن /خخخخخ وای خدا ترکیدم از خنده خخخ
  • IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    28 2
    مرده شور همشون رو ببرند ازشون حالم بهم می خوره
  • حمید IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    27 1
    بن سلمانی بدرد سسلمانی هم نمی خورد چه رسد به سیاست مداری بلاخره باید انتقام خون شعیان را می دادند بن سلمان انتقام همه را از این طایفه میگیره هر کدام می امدند مثل هم بودن
  • IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    28 2
    واقعا کثیف تر از خودش تو دنیا وجود نداره
  • پری مجرد انقلابی IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    14 14
    بن سلمان هم شعورش، هم ایمانش و هم شرفش بیشتر از اصلاح طلبان است
    • بهادر IR ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
      4 3
      چه ربطی داره
    • IR ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
      13 1
      درسته از اصلاح طلب ها خوشم نمیاد ولی باید گفت بن سلمان لنگه نداره!!!از بس بیشعور، بی شرف و بی ایمانه!!!
    • IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
      5 9
      کشوررا با افتخار دراین چهل سال همین اصلاح طلبان آباد کردند وشما اصولگراهای بی ادب ونزاکت نابود وما را با همه جهان دشمن کردید.
  • پری مجرد انقلابی IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    19 0
    درود بر مشرق نیوز
  • سعید NL ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    13 3
    چرا ایران به این افراد پناهندگی نمی دهد که هم کار بشر دوستانه کرده باشد و هم از اطلاعاتشان برای رسوا کردن بن سلمان استفاده کند. این می تونه به نفع منافع ایران باشه
    • IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
      4 1
      چون اونها درخواست به ایران نمیدن.
    • حامد IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
      2 1
      خودتو برای ریاست جمهوری کاندید کن
  • IR ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    11 0
    مثل گرگهایی که از همدیگر می ترسند!!! و همدیگر را می درند. واقعاً اینها شایسته بکار بردن حتی لفظ انسان را ندارند اینها قطعاً موجوداتی پست تر از حیوانات هستند.
  • قاسم IR ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    5 0
    الهم مشغل الظالمین بالظالمین حالا کجاشو دیدین. شاهنامه آخرش خوش است
  • کورش قیصری نیا IR ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    1 0
    اگر ازدیدگاه سیاسی خارج شویم و فارغ از جبهه گیری های سیاسی به این موضوع بنگریم بسیار جالب و بسیار پسمدیده است که شاهزادگانی که یک عمر بر ثروت و اموال یک کشور چمبره و چنگ زده اند ، گاهی هم مثل مردم عادی ان کشور طعم تلخ زجر و درد را بچشند تا ظالمانی که یک عمر بر مردم ظلم میکردند قربانی سرنوشت دست پروردگان خودشان شوند
  • IR ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    3 1
    فاتحه آل سعود نزدیکه با همین فرمون که به یک جوان بی تجربه مملکتو سپردن کمکم به ته دره بدبختی سقوط خواهد کرد
  • کورش قیصری نیا IR ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    3 0
    فارغ از دیدگاههای سیاسی از اینکه گاهی شاهزادگانی که یک عمر بر ثروت و اموال یک کشور چمبره و چنگ زده اند ، گاهی هم مثل مردم عادی ان کشور طعم تلخ زجر و درد ظلم و بی عدالتی را بچشند. شاید این سرنوشت شان باشد که عاقبت ظلم و تکبر و غرور ظالمانی که یک عمر بر مردم ظلم میکردند قربانی سرنوشت دست پروردگان خودشان شوند . کاش بن سلمان تمامی شاهزادگان عربستان را به همین نحوه زندانی و شکنجه میکرد و در نهایت خودش نیز ترور میشد و این خانواده ظالم بعد از زجر و درد فراوان سلسله پادشاهی شان خاتمه می یافت
  • علی IR ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    18 1
    غذیه‌ رو‌ به‌ ناموس‌ نکشونین‌ اینها‌ به‌ مردمشون‌ خدمت‌ میکنن‌ نه‌ ما‌ جونامون‌ حسرت‌ پرایدو‌ دارن
  • خدا شناس IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    10 1
    چرا ایرانی فقد ایرادمردم رومیگیره اگه میخاد ایرادبگیره بره خودش اسلاح کنه
  • جوجه تیغی بدنساز NL ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    2 6
    عه وا الهی بمیرم براتون. چرا ایران پناهنده نمیشید
  • IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    4 0
    پول نفت واقعا برای مسئولین کشورهای غرب آسیا خوب ساخته
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    2 0
    پس از سالها مفت خوری و با تفکرات غربی زندگی کردن نتیجه اش همینه .امروزه در این کشور ها بیشتر تفکراتی که صهیونیست ها براشون ساخته اند حاکمه و اسلام کمتر جایگاهی در زندگیشون داره.اینکه بن سلمان با کشتن مسلمانان در یمن،لبنان و فلسطین و عراق و سوریه همرا ه امریکایی های صهیونیست میشه همین بی بند و باری هایی است که دامن آل سعود و دیگر حاکمان کشور های عربی بظاهر مسلمان را گرفته است.ایشا الله با اگاهی گرو های انقلابی در این کشور ها هر چه زودتر از چنگال امریکا و دیگر صهیونیست ها خارج گردند.
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    1 7
    انصافا این بن سلمان چهره ای نورانی وبلا اشتباه آدم را به یاد تصاویر خیالی پیامبر وائمه اطهار می اندازدوخیلی چهره ی نورانی وجذاب دارد.
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
      3 1
      ابلیسی که شما باشی امام و پیغمبرت هم بن سلمانه
  • مژگان IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    17 16
    خوشی زده زیر دلشون بیان ایران ببینند که زنان چطور در قانون مدنی مورد ظلم واقع میشن . و در بعضی مغزها ناقص و العقل خطاب میشن و نابرابری حقوق ومقام ... از ضربو شتم و کوچک شمرده شدن پس از ازدواج از حقوق اولیه یک انسا ن بی نصیب میشن بی اجازه همسر اب هم نمیتونند بخورند. غیرت مردها با امرو نهی زنان و دخترانشون سنجیده میشه ن عرضه و مرامو معرفت
    • IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
      5 0
      مژگان خانم به خدا من یه همکار خانم دارم روزی 200 تا متلک بهم فرو میکنه حتی روزی که از مراسم پدرم اومدم کرکر خنده اش قطع نشد آخرین اسمی هم که روم گذاشته قیفه کسی هم کاری باهاش نداره من هم دارم باهاش کم کم کنار میام از 8 ساعت روزی 5 ساعت با تلفن صحبت میکنه روزی 1 ساعت ادای بقیه رو در میاره موهایم تو 30 سالگی داره جو گندمی میشه البته خوبه الان تو بورسه جو گندمی
    • مهیار IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
      9 9
      عریزم شما کجای ایران زندگی میکنی که حقوقت کمتر از مردهاست وضرب وشتم میبینی ما هم تو ایرانیم ولی از این خبرا نیست شاید فرهنگ خانواده تون اینجوریه لطفا ربطش نده به کل ایران
  • صالح کعب IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    2 1
    ابن سلمان وامثال انها نگهبان ظلمند اینشالله خدا ریشه بکنه امین یارب العمین اینها نگهبان اخرت شرط بعد از مرگ مهم به امید خدا فقط اینشالله اسلام پیروز وسر بلند باشه
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    1 0
    خاطرات عروس بن لادن ها رو بخونید.واقعا زندگی در عربستان فاجعه است.حتی بازندگی در ایران قبل از انقلاب که آزادی زنان کمتر بود قابل مقایسه نیست
    • IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
      1 0
      آزادی زنان کمتر بود؟؟!!
    • US ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
      1 0
      آزادی زنان قبل انقلاب کمتر بود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ نکنه با اصحاب کهف درخواب فرو رفتی
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    1 0
    احمق ! خود بن سلمان و ايل و تبارش نوكر كه جاي خود داره ,گاو شريده حكام وحشي آمريكا و اروپايند. اونوقت توي بي عقل نظر ميدي كه نوكري اين بي شرف ,باعث افتخاره ؟؟؟!!!!
  • محمد IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    1 0
    پول و قدرت زیاد مخصوصاً از نوع حکومتی و سیاسی اون در بیشتر موارد فساد آور و مخرب بوده و خواهد بود نمونه آن دخالت های نظامی و مخارج بسیار سنگین تسلیحاتی ال مکتوم و بن سلمان در کشورهای درگیر جنگ داخلی و گروه ها و البته همشون مسلمان و فقیر در جایی خواندم امارات برای تجهیز نیروهای تحت حمایت خودش در یمن لیبی سوریه و حمایت حکام کشورهایی مثل سودان مصر بیش از ۳۰ میلیارد دلار هزینه کرده و جالب اینجاست که تمام این هزینه ها برای کشتار یکدیگر فقط مسلمان بوده و خرابی ویرانی آوارگی و از بین رفتن سرمایه های باز هم کشورهای اسلامی
  • علی IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    3 5
    از سیاستمدارهای کشورهای حاشیه خلیج فارس بدم میاد و دلیلش هم دشمنیشون با شیعه هاست... اما چطوره که انقدر مردم این کشورها ثروتمند هستن و در رفاه زندگی میکنن؟ چرا ارزش پولهاشون انقدر بالاست؟ چیکار میکنن که سیاستمداران ما نمیکنن؟ یا چیکار نمیکنن که سیاستمداران ما میکنن؟
    • IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
      0 0
      وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَٰكِن كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُم بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ اگر مردمان این شهرها و آبادیها (به خدا و انبیاء) ایمان می‌آوردند و (از کفر و شرک و معاصی) پرهیز می‌کردند، (درگاه خیرات و) برکات آسمان و زمین را بر روی آنان می‌گشودیم (و از بلایا و آفات به دورشان می‌داشتیم) ولی آنان به تکذیب (پیغمبران و انکار حقائق) پرداختند و ما هم ایشان را به کیفر اعمالشان گرفتار و مجازات نمودیم (و عبرت جهانیانشان کردیم). الأعراف 96 صفحه: 163 حزب: 33 جزء: 9
  • S@r@ DE ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    0 2
    به قول رهبر کشوری در این منطقه و در شاید همه جای دنیا به بدی دولت سعودی من سراغ ندارم. عربای خونخوار از همون اول وحشی بودن و هنوزم وحشی هستن عربستان همون دولتیه که از کارای احمقانه ی آمریکا و اسراییل حمایت میکنه ولی دیگه دوران بزن در رو تموم شد ما از اول با این عربای وحشی مشکل دیرینه و ریشه ای داشتیم و هنوز هم داریم. به قول رهبر عربستان در آینده ی نه چندان دوری به دست مجاهدان اسلام خواهد افتاد هر کسی هم که داره از این وحشی ها و متحدانش حمایت میکنه شیعه ی علی نیست اصلا ایرانی نیست بند و بساطشو برداره گم شه بره. یا حیدر کرار زند نقش به زودی بر پرچم سبز عربستان سعودی
  • علی الماس IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    0 1
    سلام بر شاهزاده بن سلمان از خدتوند سلامتی میخم خیلی مواطب خودت باش به امید خدا به پادشاهی برسی و شیرین به من سفر به پنج شهر هست برم برسونیخدایا شتهزاده بن سلمان در بلند ترین جای که لیاقت داره برسون دوست دارم جوان مرد هوا دارمت علی از ایران
    • IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
      0 0
      تو علی نیستی معاویه ای
    • هامان کشنده ی صهیونیستها IR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
      1 0
      آره.ارواح شکمت دروغگوی،تونامت علیه!!! تو آلبانی هم نیستی،دروغگوییم ظرافتهایی لازم داره که دارو دسته ی ازازیل بن سلمان مانند خودش از این هنر و ظرافتم بی بهرن،پرورد گارا سپاس که دشمنان ما از احمقهای درجه ی یک ودلقهای بی بخارن...!!!اونهاییم که سطح مخالفتشون باکشورشون وهمراهی با دشمنان کشورشون در حد شکم و زیر شکمه بزودی با پایان یافتن نفت ودورانش میفهمن که این زرق وبرق زندگی کشورکهای بظاهر عربی حاشیه ی خلیج تاابد فارس هم بر روی دوعامل خام فروشی ثروتهای زیرزمینی بین نسلی در یک نسل وحیف ومیل آن در برادر کشی ومسلمان کشی وعرب کشی وهمسایه آزاریهای بی حاصل جنگهای پوچ پیشبرد اهداف اربابان بیصفت غربی عبری،و داشتن جمعیت پایین هست،حال که ازاین ثروت خداوندی در بهترین دوران استفاده وبهره ی لازم رو نبردن ودست به ماجراجوییهای بی حاصل زدن روسیاه تاریخ خواهند شد،با بالا رفتن جمعیت و نداشتن جانشینی برای نفت، سرمایه گذاری نکردن در پرورش نسلی دانشمند بنانهادن اقتصاد دانش بنیان و وابستگی در امور راهبردی چون کشاورزی و دامپروری،صنعت و...این الگوهای سحر آمیزم بنابودی خواهد رفت وحبابش برای ساده لوحان خواهد ترکید،آنروز دیر نخواهد بود و آنزمان جادوی اهریمنان در برابر راستی ودرستی کارساز نخواهد بود وایران ومحور مقاومت الگویی درست وماندگار برای منطقه وجهان در تمام حوزه ها بویژه اقتصاد مقاومت فرهنگ و...خواهد شد.
    • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
      0 0
      دمت گرم
  • فائزه IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    0 0
    واقعا انتظار نداشتم از کشوری که دارای زیبا ترین منظره از نظر من و مدام درحال پیشرفت هست همچین ظلم عظیمی رو در حق زنان و دختران که حامل مردمان آینده هستن رو دارا این شرایط و قوانین ابهام آور و خارج از دین و انسانیت رو داشته باشه از خدا میخوام روزی رو ببینیم که همه مردم جهان به حقوق یکدیگر احترام بزارن از راس قدرت تا عام.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس