کد خبر 1051915
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۲
حکایت مسمومیت با الکل صنعتی/ ترس از کرونا فاجعه می آفریند

مدیر روابط عمومی اورژانس فارس گفت: در کل استان ۲۶۴ نفر در روزهای گذشته دچار مسمومیت با الکل شدند که از این تعداد ۳۱ نفر فوت کردند.

به گزارش مشرق، طی روزهای اخیر که بحث شیوع و گسترش بیماری کرونا داغ است عده‌ای نیز از روی جهل با خوردن الکل دچار مسمومیت شده و برخی نیز بر اثر همین اتفاق جان باختند. 

حسن همتی، مدیر روابط عمومی اورژانس فارس اظهار داشت: در کل استان 264 نفر در روزهای گذشته دچار مسمومیت با الکل شدند که از این تعداد 31 نفر فوت کردند. 

بیشتر بخوانید:

وی با بیان اینکه در استان 4 دانشگاه علوم پزشکی فعال است به آمار اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز اشاره کرد و گفت: از این تعداد 251 نفر از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام شده که 197 مورد مربوط به شیراز و 54 مورد مربوط به شهرستان‌های تحت اشراف این دانشگاه بوده است. 

مدیر روابط عمومی اورژانس فارس افزود: این آمار تا ساعت 7:30 صبح امروز است.

محمدرضا حیدری، سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با بیان اینکه مصرف الکل خوراکی برای مقابله با نابودی کرونا ویروس هیچ پایه علمی ندارد، گفت: عده‌ای تصور می‌کنند چون ویروس کرونا نسبت به الکل حساس بوده و با ضدعفونی دست و سطوح با الکل از بین می‌‌رود، با شرب الکل نیز همین اتفاق در داخل بدن می‌افتد و در واقع به شکلی نقش ضدعفونی‌کننده در بدن دارد، در حالی‌ که این یک باور و تصور غلط، غیرعلمی و غیربهداشتی است.

وی با بیان اینکه دو نوع الکل اتیلیک (اتانول) و متیلیک (متانول) وجود دارد، افزود: به الکل اتیلیک در اصطلاح اتانول می‌گویند که هرجا اسم الکل می‌آید منظور همین نوع الکل است و بیشتر برای مصارف طبی استفاده می‌شود، همچنین در مصارف صنعتی هم برای تهیه عطر و ادکلن از آن استفاده می‌شود، این الکل اغلب خاصیت سمی ندارد و برای ضدعفونی کردن و مصارف پزشکی استفاده می‌شود.

حیدری تاکید کرد: اما مسمومیت با متانول می‌‌تواند منجر به ایجاد عوارض جدی چشمی از قبیل تاری دید، کاهش بینایی و کوری دائمی و در نهایت درگیری‌های مغزی، کاهش سطح هوشیاری، کما و مرگ بیمار شود.

به گفته سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه، مردم باید از اماکن معتبر مانند داروخانهها الکل را تهیه کنند و الکل نیز از نوع اتیلیک باشد، زیرا از نظر ظاهری هیچ فرقی بین این دو الکل وجود ندارد و نمی‌توان تشخیص داد که الکل آیا اتانول است یا متانول و ممکن است ناخواسته عوارضی را برای افراد به همراه داشته باشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • TR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    10 2
    ظاهرا با خوردن اتانول اصل مشکلی ندارند! کافران کثیف
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    8 1
    منکه از این به بعد میشنوم میگم بهتر خر در جامعه کمتر .
  • دانیال باقری FR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    3 0
    منم شیرازی ام. انقدر احمق بودم فکر کردم با خودرن الکل بیماری نمی گیرم. تا اینکه مدام تو اخبار دیدم. خدایا شکرت داشتم چه غلطی می کردم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس