کد خبر 1049795
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۰
عباس حاجي نجاري

شکست سیاست یکجانبه گرایانه امریکا نکته مهم دیگری در روند حوادث اخیر است که به دلیل عدم همراهی متحدان غربی در ماجرای ترور سردار سلیمانی آشکار و مخالفت وگلایه آن‌ها را در پی داشته است.

به گزارش مشرق، «عباس حاجی نجاری» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت:

پس از اقدام تروریستی حاکمان کاخ سفید علیه سپهبد شهید سردار سلیمانی وهمرزمانش، گردانندگان کاخ سفید تاکنون چند بار مدعی شده‌اند که پس از شهادت سردارسلیمانی، منطقه امن‌تر شده است. در آخرین مورد از این دست، مارک اسپر وزیر دفاع امریکا که در دوران تصدی‌اش امریکا بیشترین شکست وناکامی را در منطقه غرب آسیا متحمل شده است، روز چهارشنبه ۱۴ اسفند در دفاع از اقدام تروریستی ارتش امریکا در به شهادت رساندن فرمانده نیروی قدس، مدعی می‌شود که با این اقدام، سپاه پاسداران در منطقه به عقب رانده و بازدارندگی ما در برابر فعالیت‌های جمهوری اسلامی تقویت شده است. به گزارش واشنگتن اگزمینر، وی که در نشست کمیته نیروهای مسلح سنای امریکا برای توجیه اقدام تروریستی ترامپ سخن می‌گفت در ادامه مدعی شد که به واسطه همین اقدام بود که توان بازدارندگی ما در برابر فعالیت‌های ایران در منطقه خاورمیانه تا حدی ترمیم شد و به خاطر همین‌هاست که من هنوز معتقد هستم فرمانده کل قوا (ترامپ) تصمیم درستی را اتخاذ کرده است.

وزیر دفاع امریکا، اگرچه با این سخنان باردیگر به قدرت وتوان و اثرگذاری نیروی قدس سپاه پاسداران در حفظ امنیت وآرامش در منطقه تأکید وبه ناتوانی امریکا در اقدامات مداخله جویانه‌اش در منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) وشکست‌های متعدد ارتش امریکا اذعان کرده است، اما تیم حاکم بر کاخ سفید در چند ماهی که از صدور دستور و اقدام برای ترور سردار سلیمانی می‌گذرد، نه تنها نتوانسته‌اند نمایندگان کنگره امریکا را برای چرایی ترور سردار سلیمانی متقاعد کنند، بلکه همین سخنان وروند تحولات منطقه و موقعیت حاکمان کاخ سفید بیانگر این است که پس از این اقدام نه تنها قدرت بازدارندگی امریکا افزایش نداشته، بلکه منطقه برای امریکا ومتحدانش نا امن‌تر شده و موقعیت نیروهای مقاومت مستحکم‌تر شده است.

در این زمینه به نکاتی چند می‌توان اشاره کرد:

۱-ترور سردار سلیمانی و در ادامه آن اقدام نیروی هوافضای سپاه در زدن سیلی به تمامیت قدرت نظامی امریکا در عملیات علیه پادگان عین الاسد، همه توان بازدارندگی ارتش تروریستی امریکا را در برابر یک عملیات نظامی که از قبل نسبت به آن مطلع بودند، به چالش کشید. عین الاسد یک پادگان - شهر نظامی امریکایی بود که واشنگتن روی آن حساب ویژه باز کرده و به نوعی آن را مرکز فعالیت‌های خود در عراق و تاحدودی منطقه قرار داده بود و به قول برخی رسانه‌ها “پایتخت امریکا در عراق” بود. سیلی موشکی ایران علاوه بر آنکه هیمنه و ابهت پوشالی امریکا را نزد ملت‌های جهان فروریخت، این پیام را نیز داشت که امریکایی که نمی‌تواند از خود محافظت کند، طبعا کسی هم نمی‌تواند به او اتکا کند.

۲-اگر این ادعا که ترور سردار سلیمانی توان بازدارندگی امریکا را افزایش داده، درست است، پس چه ضرورتی برای اعزام نیروی جدید امریکا به منطقه وبه ویژه فعال کردن یکی از پایگاه‌های مهم امریکا در عربستان وجود دارد. روزنامه وال‌ستریت‌ژورنال دوهفته پیش گزارش داد که حدود ۱۷ سال پس از آنکه امریکا تعداد زیادی از پرسنل نظامی خود را از کشور پادشاهی سعودی خارج کرد، اکنون واشینگتن بار دیگر شمار بیشتری نیروهای خود را به این کشور بازمی‌گرداند. در پایگاهی در حدود ۶۰ مایلی جنوب شرقی ریاض که از چادرهای صحرایی ساخته شده است، حدود ۲۵۰۰ پرسنل نظامی امریکایی در پایگاه نظامی شاهزاده سلطان در حال آزمایش پرتاب موشکی پاتریوت و به پرواز در آوردن جنگنده‌های اف ۱۵ و اف ۱۶ هستند. ژنرال جان واکر فرمانده نیروی هوایی یگان ۳۷۸ در پایگاه می‌گوید: «ما با یک دشمن باهوش روبه‌رو هستیم که برای بقای خود کل منطقه را بحران‌زده و با نزاعی حقیقی درگیر کرده است، آن‌ها این بازی را خوب انجام می‌دهند».

۳-آشفتگی سیاست‌های امریکا در منطقه و در برابر ایران، شاید روشن‌ترین تعبیر برای استراتژی منطقه‌ای امریکا به ویژه بعد ترور سردار سلیمانی باشد، چرا که درعین اینکه ترامپ تلاش می‌کند نیروهای امریکا را از سوریه وافغانستان خارج کند، در عین حال در حال افزایش نیرو وبودجه نظامی امریکا برای منطقه است. اخیرا وب‌سایت اندیشکده بروکینگز با نگاهی به همین تحولات در تحلیلی می‌نویسد: در وضعیت گسترش تنش میان ایران و ایالات متحده، سه واقعیت کلیدی نمایان شده است؛ الف: عدم برخورداری امریکا از راهبردی مشخص، ب: حرکت خاورمیانه به نفع ایران وج: نیاز واشنگتن به راه‌هایی برای اولویت‌بندی دوباره در منطقه. در ادامه تحلیل بروکینگز آمده است:
 
راهبرد امریکا در برابر ایران و حتی کل منطقه، راهبردی آشفته و ناشیانه است. دولت ترامپ اقداماتی انجام می‌دهد که کاملا در تضاد با اهداف راهبردی است. از یک سو در راهبرد امنیت ملی و دفاعی‌اش، کاهش تمرکز بر خاورمیانه و رقابت قدرت با چین و روسیه را هدف‌گذاری می‌کند و از سوی دیگر اقدامات و سیاست‌هایی را پیش می‌گیرد که افزایش تنش در روابط با ایران و بنابراین گرفتاری بیشتر در خاورمیانه و همچنین گسترش نفوذ روسیه و چین را به همراه دارد. خاورمیانه در مسیری پیش می‌رود که به شکلی روزافزون به نفع تهران است. مسائل سوریه، لبنان، عراق و یمن و حتی موضع‌گیری‌های کشورهای خلیج فارس از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی به‌گونه‌ای پیش می‌رود که دلخواه تهران است. ظرفیت و قابلیت نیروهای نیابتی ایران در گستره منطقه در حال رشد است و تهران همیشه راهی برای تأمین سرمایه اولویت‌هایش می‌یابد. ایالات متحده همچنان در برزخ خاورمیانه گرفتار مانده است.

۴- شکست سیاست یکجانبه گرایانه امریکا نکته مهم دیگری در روند حوادث اخیر است که به دلیل عدم همراهی متحدان غربی در ماجرای ترور سردار سلیمانی آشکار و مخالفت وگلایه آن‌ها را در پی داشته است، به گونه‌ای که پمپئو ناچار به واکنش وانتقاد از اروپایی‌ها به دلیل عدم تأیید ترور سردار سلیمانی از سوی آن‌ها می‌شود. در اجلاس امنیتی که اخیرا در مونیخ برگزار شد ابعادی از این تعارض آشکار شد. بی بی سی در تحلیلی از این زمینه می‌نویسد: از زمان قدرت گرفتن دونالد ترامپ با شعار اول امریکا و تغییر رویکرد امریکا در سیاست خارجی، از جمله موضع او درباره ناتو، اختلاف نظرهای کم سابقه‌ای میان متحدان غربی بروز کرده و تا جنگ تجاری و وضع تعرفه‌های متقابل هم پیش رفته است. فرانک والتر اشتاین‌مایر رئیس جمهور آلمان در این اجلاس از امریکا در کنار روسیه، در کنار چین انتقاد می‌کند که با سیاست‌های‌شان جهان را به جای خطرناک‌تری تبدیل می‌کنند. مکرون رئیس جمهور فرانسه هم در سخنرانی در کنفرانس امنیتی مونیخ، از تضعیف غرب و سیاست‌های یک‌جانبه امریکا انتقاد کرد و از اروپایی‌ها خواست روی تشکیل یک نیروی دفاعی اتمی مستقل فکر کنند. اما جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اروپا که ماه قبل به ایران سفر کرده و پس از آن به امریکا رفته بود صراحتا از ضرورت اتخاذ سیاست مستقلی برای اروپا، در برابرامریکایی‌ها سخن به میان می‌آورد.

۵-، اما مهم‌ترین بخش این ادعا معطوف به تأثیر ترور سردار سلیمانی بر عقب‌نشینی نیروهای مقاومت و شکست آن‌ها در برابر امریکا ومتحدانش است که این بخش نیز ادعایی واهی است، چرا که پیروزی‌های مقاومت در سوریه ویمن وشکست متحدان امریکا خلاف این مدعا است. در مورد مقابله نیروهای مقاومت با متجاوزان امریکایی نیز با اتمام ضرب الاجل آنها، امریکایی‌ها باید در آینده روزهای سخت تری را تجربه کنند، چرا که به اذعان فرماندهان‌شان از زمان بمباران پایگاه‌های مقاومت در عراق و اقدام به ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس، تاکنون لحظه‌ای آرامش نداشته ومنتظر واکنش نیروهای مقاومت بوده‌اند. اخیرا «اکرم الکعبی» دبیرکل مقاومت اسلامی نُجَباء در زمینه برنامه این جنبش برای انتقام خطاب به فرماندهان امریکایی گفت: کمترین اقدام برای اثبات وفاداری و همچنین کمترین انتقام به‌خاطر جنایت بزدلانه امریکا، پاکسازی کامل منطقه از لوث وجود امریکایی‌هاست. وی افزود: ما غسل شهادت کرده و با تکیه بر حق پاسخگویی، آشکارا انتقام خواهیم گرفت. ما تصمیم خود را برای تحقق «معادله رعب» گرفته‌ایم و آنان را از سرزمین خود اخراج می‌کنیم.

نشریه امریکایی نشنال اینترست در تحلیلی با اذعان به شکست «فشار حداکثری» امریکا علیه ایران می‌نویسد: ترور ژنرال سلیمانی، موجب تقویت محور مقاومت در منطقه شده و حس ضد امریکایی را در میان جوانان ایرانی شدت بخشیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    0 0
    اره به جون عمت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس