کد خبر 1049012
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۸
اعتراضات هند

امام جماعت مسجد المصطفی در دهلی با بیان اینکه مسلمانان و هندوها همواره یاری‌گر یکدیگر بوده و تعامل با هم داشته‌اند، اظهار کرد: امروز درگیری میان مسلمان و هندو مطرح نیست، بلکه گروهی درصدد تشنج هستند.

به گزارش مشرق، این روزها اقدامات تأسف باری از خشونت سازمان یافته نظامیان و گروه‌ های افراطی علیه مسلمانان در هند در جریان است که موجب تأثر و ناراحتی عمیق همه انسان‌ های صلح دوست در جهان شده است.

برای فهم بهتر این ماجرا بـا حجت‌ الاسلام «سید افروزمجتبی نقوی» امام جماعت مسجد المصطفی(ص) در دهلی گفتگو کردیم.

بیشتر بخوانید:

واکنش بازیگر معروف به مسلمان کشی در هند

قدردانی عمران خان از رهبر انقلاب به خاطر حمایت از مسلمانان هند

واکنش محسن رضایی به فاجعه انسانی در هند

وی معتقد است که: مسلمانان و هندوها در هند در گذشته همواره یاری‌گر یکدیگر بوده و تعامل خوبی با هم داشته‌اند و امروز درگیری میان مسلمان و هندو در هند مطرح نیست، بلکه گروهی درصدد ایجاد فضایی متشنج به نفع دولت هستند.

حاصل این گفتگو را بخوانید:

حجت‌ الاسلام سیدافروز مجتبی نقوی، امام جماعت مسجد المصطفی(ص) در دهلی درباره وضعیت مسلمانان هند وخشونت علیه آنان بیان کرد: مسلمانان از وضعیت خوبی تا پیش از هفته‌های اخیر برخوردار بودند و هیچ مشکلی با اقوام و ملل مختلفی که در هند زندگی می‌کنند نداشتند، ولی با آمدن دولت فعلی بر سر کار، برخی گروه‌ها که مورد حمایت دولت بوده و افراط‌گرا هستند، این فضای کنونی را به سمت خشونت تغییر دادند.

وی که مسئولیت روابط عمومی نمایندگی "جامعة المصطفی(ص) العالمیة" هند را نیز برعهده دارد، افزود: این اقدام به دلیل مجزاکردن مردم مسلمان و هندو برای انتخابات آینده در هند است تا بتوانند دولت کنونی را با اکثریت آراء به پیروزی برسانند. اخیراً نگرانی‌هایی از سوی دولت «نارندرا مودی» نخست‌وزیر دوره پیشین و کنونی پیش آمد مبنی بر اینکه که مردم هند منطق آنها را نپذیرند و این احتمال وجود دارد که در انتخابات دور بعد موفق نشوند.

نقوی ادامه داد: بر همین اساس فضایی ایجاد شد تا تعصب میان مردم مسلمان و هندو بیشتر شود، که البته موفق نشدند. در همین راستا دولت برخی از افراد را که تعداد قابل توجهی از اوباش هند هستند، در گروه‌هایی گرد هم آورد و این افراد در قالب گروه های ۴۰۰ و ۵۰۰ نفره، به مناطق مختلف هند رفته و با شناسایی خانه مسلمانان، به آنها حمله می‌کنند.

وی افزود: همچنین این اوباش نام افرادی که در خیابان‌ها هستند را نیز می‌پرسند و چنانچه فرد مورد نظر مسلمان باشد، او را کشته یا مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند. نکته قابل توجه در این باره آن است که پلیس در برخی از مناطق با این اوباش همراهی می‌کند و گاه خبرهایی از کمک‌رسانی مخفیانه نیروهای پلیس به این گروه‌ها شنیده می‌شود.

نقوی این اوضاع را نگران‌کننده برشمرد و گفت: این رویکرد ضد مسلمانی تنها در کوچه و خیابان‌ها دیده نمی شود، بلکه قاضی‌های منصف و عدالت‌پیشه نیز اگر رأی به نفع مردم مظلوم و علیه افراد مهاجم و افراط‌گرا صادر کنند، از سوی دولت عزل شده یا به منطقه دیگری فرستاده می‌شوند.

* همراهی رسانه ها با دولت

وی اظهار کرد: رسانه‌ها نیز در این باره با دولت همراه هستند و افرادی را که مورد ظلم قرار می‌گیرند نشان نمی‌دهند که این اقدام به سفارش دولت صورت می‌گیرد. این در حالی است که اگر مسلمانان در دفاع از خود و در برابر مهاجمان کاری انجام دهند، با بزرگنمایی رسانه‌ها مواجه می شوند.

نقوی گفت: پیش از این در موارد بسیاری دیده شده است که مسلمانان به هندوها کمک کرده و از آن سو، هندوها نیز محافظ مسلمانان بوده‌اند. در اینجا باید گفت که درگیری بین مسلمان و هندو مطرح نیست، بلکه گروهی درصدد برآمده‌اند که فضا را متشنج و به نفع دولت کنند.

وی علت بروز بحران را رأی نیاوردن دولت در برخی ایالت‌ها دانست و افزود: از جمله این ایالت‌ها اوتارپرادش است. اگر دولت رأی نیاورد، در دور بعد نمی‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد و این موضوع سبب هراس دولتمردان هند شده است، به همین دلیل آن ها دست به کارهای غیرانسانی می‌زنند.

امام جماعت مسجد المصطفی(ص) در دهلی ادامه داد: یکی دیگر از علت‌های بحران در هند، سفر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به این کشور بود که صراحتاً مطرح کرد مسلمانان فتنه‌انگیز هستند و آنها را بزنید. با توجه به اینکه زمینه این گونه اقدامات پیش از این نیز فراهم بود، طرفداران دولت درصدد خوشحال کردن اربابان خود و رسیدن به اهدافشان این اقدامات شنیع را انجام دادند.

وی همچنین علت کوتاهی دولت هند در پیشگیری از کشتار و ضرب و شتم مسلمانان را، ترس از انتخابات ۲۰۲۴ مطرح کرد و افزود: دولت درصدد است که هندوها را در یک سمت گردآورد و مسلمانان در اقلیت بمانند تا بتواند به راحتی حکومت کند. در پس پرده نیز این سیاست وجود دارد که هند به کشوری هندو تبدیل شود و این رویکرد را در سخنان مقامات دولت پیش از این شاهد بودیم که تاکید داشتند مسلمانان چند کشور اسلامی را تشکیل داده اند و ما نیز یک کشور هندو می‌خواهیم.

* تغییر نام شهرهای اسلامی

حجت الاسلام سیدافروز مجتبی نقوی همچنین یادآور شد: دولت حتی اسم شهرها، خیابان‌ها و دانشگاه‌ها را که اسلامی هستند تغییر می‌دهد. در قانون شهروندی که مطرح شده است، دولت تلاش دارد مسلمانان ساکن در هند را از حق رأی دادن محروم کند تا آن ها در تشکیل حکومت نقشی نداشته باشند.

وی درباره واکنش کشورهای اسلامی در برابر خشونت علیه مسلمانان هند، گفت: ایران و نهادهای ایرانی از جمله جامعة المصطفی(ص) العالمیه و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم صراحتاً اعتراض خود را مطرح و اقدامات جاری را محکوم کرده اند و از دولت هند درخواست دارند که امنیت پیشین را دوباره میان مسلمانان و هندوها ایجاد کند.

حجت الاسلام نقوی در پایان از صدور بیانیه اعتراض آمیز از سوی ترکیه در محکومیت جنایاتی که در هند علیه مسلمانان صورت می‌گیرد یاد و بیان کرد: بیشتر کشورهایی که تحت سلطه اسرائیل و آمریکا و مزدور آنها هستند، از محکومیت این اقدامات در هند پرهیز می‌کنند. در اصل اربابان آنها اجازه چنین اقدامی را به آنها نمی‌دهند. اسرائیل این گونه اقدامات را برای محو اسلام حمایت می‌کند و نباید از کشورهای تحت سلطه آنها توقع کمک به مسلمانان را داشت.

منبع: ابنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس