کد خبر 1048472
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۳
گفت‌وگوی تلفنی پوتین و مرکل؛ کرملین نشست روسیه-ترکیه-آلمان-فرانسه را رد کرد

در حالی‌که رئیس جمهور روسیه و صدراعظم آلمان درباره وخامت اوضاع در ادلب و دیدار آتی پوتین-اردوغان گفت‌وگو کردند، لاوروف نیز تأکید کرد که طرف روسی توقف مبارزه با تروریسم در سوریه را راه حل مشکل مهاجرت نمی‌داند.

 به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری «تاس»، دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین اعلام کرد، "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه شب گذشته مذاکرات تلفنی با "آنگلا مرکل" صدراعظم آلمان داشته و با وی درباره وضعیت کنونی در استان ادلب سوریه و نشست سران روسیه-ترکیه که قرار است فردا، پنجشنبه، 5 مارس (15 شهریور) در مسکو برگزار شود، گفت‌وگو کرد.

بر اساس اطلاعات کرملین، در این مذاکرات که به ابتکار عمل طرف آلمانی صورت گرفت، مسائل مربوط به حل و فصل اوضاع در سوریه با در نظر گرفتن وخیم تر شدن وضعیت در منطقه کاهش تنش ادلب در مرکز توجه قرار داشت و ابراز امیدواری شد برگزاری نشست سران روسیه و ترکیه در مسکو موفقیت آمیز بوده و به رفع بحران کنونی کمک کند.

بیشتر بخوانید:

رهبران دو کشور درباره اوضاع لیبی نیز تبادل نظر و همچنین توافق کردند به تماس‌های خود ادامه دهند.

"دمیتری پسکوف" سخنگوی کرملین نیز اعلام کرده است که رئیس جمهوری روسیه برنامه‌ای برای دیدار مشترک با صدر اعظم آلمان و روسای جمهور فرانسه و ترکیه ندارد.

پسکوف روز گذشته در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران گفت: «خیر، چنین نشست چهارجانبه‌ای هماهنگ نشده است و بهتر است صبر کنیم ، ببینیم دیدار دوجانبه روسای جمهور - پوتین و اردوغان برگزار شود و سپس درباره لزوم دیدارهای دیگر صحبت کرد.

پیش از این بلومبرگ با استناد به سخنان یک مقام بلندپایه حزب حاکم آلمان، از فراهم سازی مقدمات برگزاری نشست چهارجانبه روسیه-ترکیه-آلمان-فرانسه خبر داده بود، ولی سخنگوی کرملین صحت این اطلاعات را رد کرده و در عوض امکان برگزاری نشست سه جانبه روسیه- ترکیه- ایران را بعید ندانست.

راه حل مشکل مهاجرت به اروپا، توقف مبارزه با تروریسم در سوریه نیست

"سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته اعلام کرد که مقامات مسکو امیدوارند دیدار "ولادیمیر پوتین" و "رجب طیب اردوغان"، روسای جمهوری روسیه و ترکیه به اجرای توافق‌های مربوط به حل و فصل اوضاع در استان ادلب سوریه کمک کرده و باعث بهبود وضعیت شود.

لاوروف گفت: «متأسفانه توافقات روسیه و ترکیه درباره ادلب هنوز عملی نشده است. من امیدوارم که نشست آتی روسای جمهور پوتین و اردوغان در این هفته به ما این امکان را بدهد تا این اوضاع را تغییر دهیم و به سمت تحقق آنچه مورد توافق قرار گرفته حرکت کنیم.»

پوتین و اردوغان قصد دارند فردا، پنج شنبه ، 5 مارس (15 شهریور) در مسکو با یکدیگر ملاقات کنند.

به گفته لاوروف ، روسیه نمی تواند با متوقف کردن مبارزه با تروریسم که ضروری است، به حل مشکل مهاجرت از سوریه کمک کند.

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: «ما نمی توانیم با متوقف کردن مبارزه با تروریسم ، که برخی سیاستمداران در اروپا خواستار آن هستند، به حل مشکلات مهاجرت کمک کنیم. ما پیچیدگی مسئله مهاجرت برای اتحادیه اروپا را کاملاً درک می کنیم. مذاکراتی درباره این مشکل بین روسیه و دفتر امور بین الملل اتحادیه اروپا جریان دارد. ما به این کار ادامه داده و تلاش خواهیم کرد به حل این مشکل کمک کنیم. ولی راه حل آن توقف مبارزه با تروریسم نیست.»

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس