کد خبر 1047613
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۵
گزارش|اصل ۸۵ درباره بررسی بودجه چه می‌گوید؟/ نظر ۲۰ نماینده درباره اصل هشتادو پنجی دخل و خرج دولت

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه بودجه ۹۹ در بخش‌های مهمی شفافیت لازم را ندارد گفت: دولت از اصلاح کلی و ساختاری در لایحه بودجه ۹۹ شانه خالی کرد.

 به گزارش مشرق، علی‌اکبر کریمی با اشاره به رد کردن بوجه دولت توسط مجلس اظهار داشت: لایحه بودجه سال ۹۹ ایرادات جدی داشت و مهم‌ترین ایراد آن عدم اجرای اصلاحات ساختاری در بودجه بود که علی‌رغم  تاکیدات مقام معظم رهبری و انتظارات مجلس برای انجام اصلاحات ساختاری در بودجه دولت در سال  ۹۸ دولت از این تکلیف شانه خالی کرد و وعده سال ۹۹ داده شد.

وی افزود: در سال ۹۹ هم متاسفانه این کار انجام نشد و بودجه را با شاکله کلی ارائه داد بنابراین در کمیسیون تلفیق هنگام بررسی لایحه بودجه اکثریت اعضا اصرار به رد کردن کلیات بودجه و برگرداندن آن به دولت داشتند به همین سبب متاسفانه فضایی در کمیسیون ایجاد کردند و با فضاسازی و دو رای اختلاف کلیات لایحه بودجه به تصویب رسید و وارد صحن شد.

بیشتر بخوانید:

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در صحن هم ایرادات مطرح شد و محورهای عمده مورد مخالفت عدم شفافیت بودجه، عدم انجام اصلاحات ساختاری در آن، وضعیت انتشار اوراق در بودجه، ایجاد تعهد برای دولت‌های آینده و درآمد آینده کشور توسط دولت، لزوم تقویت عدالت محوری در بودجه به ویژه در نظام پرداخت‌ها و بازنگری اساسی آن بود.

عدم شفافیت بودجه شرکت‌های دولتی در لایحه بودجه۹۹

کریمی تصریح کرد: یکی دیگر از مخالفت‌ها بودجه شرکت های دولتی بود که باتوجه به رشد بالا از دقت و شفافیت لازم برخوردار نبود همچنین در زمینه کسری بودجه نزدیک به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد کسری بودجه است به همین سبب مخالفت در صحن زیاد شد و در نهایت کلیات بودجه در صحن به تصویب نرسید.

وی بیان کرد: علی‌رغم مشکلات و با توجه به شرایطی که در روزهای پایانی سال در آن قرار داریم و موضوع موکول کردن تصویب بودجه به مجلس آینده هم مشکلات زیادی می‌توانست به همراه داشته باشد، با توجه به اینکه مجلس در خرداد ماه تشکیل می‌شود تا زمان شکل‌گیری ساختار مجلس و تصویب اعتبارنامه‌ها، تشکیل کمیسیون‌های تخصصی و هیئت رئیسه مجلس و کمیسیون‌ها مجلس مدتی سرگرم تشکیل ساختار خود است .

لایجه بودجه برای اصلاح به دولت برگشت نخورد

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: تا اواسط سال آینده مجلس نمی‌تواند به کار جدی بپردازد و اگر بودجه به مجلس آینده واگذار شود قطعا در مدت زمانی با خلا قانون بودجه مواجه می‌شویم به همین سبب به همراه تعدادی از نمایندگان علی‌رغم میل باطنی به کلیات بودجه امسال رای موافق دادیم ولی متاسفانه تعدادی از نمایندگان عمدتا رای مخالف دادند که کار پسندیده‌ای نبود.

کریمی ادامه داد: این کار برخی نمایندگان مجلس و کشور را در شرایط ویژه قرار داد به همین سبب در جلسه غیرعلنی مجلس شرایط بودجه به بحث گذاشته و در نهایت با توجه به توضیحات نمایندگان و رئیس مجلس در زمینه محتوا آیین‌نامه داخلی مجلس در مورد نحوه بررسی لایحه بودجه در نهایت بر اساس جمع‌بندی‌ها این موضوع در مجلس علی‌رغم اینکه به کلیات بودجه رای مخالف داده شد  نباید به دولت برگردانده بلکه باید به کمیسیون تلفیق داده شود.

آمارها و ارقام در این لایحه امکان تغییر دارد

وی افزود: در کمیسیون تلفیق مجدد بررسی و نقطه نظرات مخالفان بررسی می‌شود و برای رای‌گیری  مجدد به صحن مجلس آورده شد که این رای‌گیری انجام و رای آورد، براساس گزارش کمیسیون تلفیق مجدد عودت داده شد تا در این هفته گزارش آماده و مجدد در صحن مجلس آورده شود.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: آمارها و ارقام در این لایحه امکان تغییر دارد و در کمیسیون تلفیق هم تغییراتی داده شده اما با توجه به نقطه نظرات مخالفان گزارشی دوباره داده می شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس