ورزش

حتماً متوجه شده اید که بایدها و نبایدهای زیادی درباره‌ی ورزش، تناسب اندام و رژیم‌های غذایی وجود دارد که گاهی تشخیص درستی یا نادرستی آن‌ها تقریباً غیر ممکن می‌شود.

به گزارش مشرق، اگر اهل ورزش کردن هستید یا قصد دارید به زودی این فعالیت بسیار مفید را در برنامه‌ی زندگی تان بگنجانید، حتماً متوجه شده اید که بایدها و نبایدهای زیادی درباره‌ی ورزش، تناسب اندام و رژیم‌های غذایی وجود دارد که گاهی تشخیص درستی یا نادرستی آن‌ها تقریباً غیر ممکن می‌شود. حتی گاهی توصیه‌هایی به ما می‌شود که با چیزهایی که قبلاً شنیده ایم کاملاً متضاد است. در ادامه به تعدادی از باورهای رایج درباره‌ی ورزش و تناسب اندام و علت اشتباه بودن آن‌ها می‌پردازیم.

۱- بهترین زمان برای ورزش کردن صبح‌ها است

این باور کاملاً اشتباه است. بهترین ساعت برای ورزش کردن زمانی است که احساس کنید آمادگی ورزش کردن را دارید. فرقی نمی‌کند ترجیح بدهید عصرها در باشگاه ورزش کنید یا صبح‌ها قبل از رفتن به سر کار در هوای آزاد بدوید. تنها چیزی که مهم است ممارست شما است. تحقیقات نشان می‌دهد حقیقتاً هیچ فرقی بین ورزش صبحگاهی با ورزش عصرگاهی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

نسخه طب سنتی برای آنفلوانزا

۲- بهترین ورزش برای مغز، حل پازل و جدول و بازی کردن است

حل جدول، معما و پازل، تنها راه رشد مغز نیست. ورزش‌های فیزیکی هم برای بدن و هم برای مغز ما مفید هستند. انجام ورزش‌هایی که سرعت گردش خون در بدن را بیشتر می‌کند مؤثرتر از صرف ساعت‌ها وقت برای حل معما است. طبق تحقیقات، ورزش کردن تأثیر چشمگیری در تقویت روحیه و حافظه دارد و جلوی ابتلا به زوال عقل را می‌گیرد.

۳- برای حفظ تناسب اندام لازم نیست مرتب ورزش کنیم

متأسفانه این باور هم غلط است. بیشتر افراد بعد از تنها یک هفته ورزش نکردن، تون عضلانی خود را از دست می‌دهند. بنابراین، حتی زمانی که به نتیجه‌ی دلخواهتان رسیدید هم نباید ورزش را به کلی کنار بگذارید.

۴- دویدن فقط در مسیرهای طولانی تأثیر و فایده دارد

این تصور اصلاً درست نیست. کسانی که مسیرهای کوتاه را برای دویدن انتخاب می‌کنند، همان شرایط قلبی دونده‌های ماراتن را دارند. علاوه بر این، ورزش‌های سبکی مثل دوی آهسته یا حتی پیاده روی، برای بدن بهتر هستند. قلب و سیستم عروقی بدن شما قادرند خود را با ورزش‌های شما سازگار کنند.

۵- نوشیدنی‌های انرژی زا گزینه‌ی خوبی برای حفظ آب بدن در زمان ورزش کردن هستند

نوشیدنی‌های انرژی زا در حقیقت چیزی جز آب و شکر در خود ندارند. کارشناسان توصیه می‌کنند به جای این نوشیدنی ها، آب ساده بنوشید و بعد از ورزش هم با خوردن مواد غذایی‌ای که سرشار از پروتئین هستند تجدید قوا کنید.

۶- دویدن روی تردمیل بهتر از دویدن در پارک است

دویدن روی تردمیل اصلاً تأثیر دوی آهسته در هوای تازه را ندارد، حتی اگر مسافت یکسانی را بدوید. دویدن در جهت مخالف باد، باعث به کار افتادن مجموعه‌ای از عضلات بسیار مهم بدن می‌شود و ۱۰ درصد بیشتر از دویدن روی تردمیل، کالری می‌سوزاند.

۷- ورزش کردن ما را گرسنه می‌کند

اگر بعد از ورزش کردن احساس گرسنگی کنید، این مسأله نشان می‌دهد که در این میان اشتباهی رخ داده است. حقیقت آن است که ورزش‌های فیزیکی باعث سرکوب گرسنگی می‌شوند. علت این مسأله به هورمون‌های بدن برمی گردد. ورزش کردن باعث کم شدن سرعت تولید گرلین یا همان هورمون گرسنگی می‌شود. در مقابل، تولید ماده‌ی لپتین سرعت می‌گیرد، هورمونی که از راه‌های مختلفی باعث کاهش اشتها می‌شود.

۸- کلسیم فقط در مواد لبنی وجود دارد

این باور که محصولات لبنی کلسیم زیادی دارند، دیگر منسوخ شده محسوب می‌شود. مواد غذایی دیگری هم وجود دارند که سرشار از کلسیم هستند. کلم بروکلی، اسفناج، بادام، آب پرتقال، نخود، جو دو سر و ریواس تنها تعدادی از منابع غیر لبنی کلسیم هستند و جایگزین خوبی برای مواد لبنی به شمار می‌روند. محصولات لبنی همیشه آنقدری که تصور می‌کنیم مواد غذایی سالمی نیستند.

۹- یوگا کمر درد را درمان می‌کند

یوگا کمر درد را خوب نمی‌کند. اگر درد کمر ناشی از مشکلات عضلانی باشد، انجام تمرینات کششی و دیگر ورزش‌ها می‌تواند کمک زیادی به رفع درد کند، چون این تمرینات باعث قوی‌تر شدن عضلات می‌شوند و حتی ممکن است درد کمر را به طور کامل از بین ببرند. اما اگر کمر درد شما ناشی از مشکل جدی تری مثل فتق یا بیرون زدگی دیسک کمر باشد، انجام یوگا به جای آنکه به حل مشکل تان کمک کند، به شما صدمه خواهد زد. در هر صورت، قبل از شروع یوگا، باید با پزشک مشورت کنید.

۱۰- دویدن به زانو و قوزک پا صدمه می‌زند

این باور اشتباه هیچ پایه و اساس علمی‌ای ندارد. طبق جدیدترین تحقیقات، دویدن نه تنها هیچ صدمه‌ای به پاها نمی‌زند، بلکه آن‌ها را قوی‌تر و از آسیب پذیری آن‌ها در برابر صدمات کم می‌کند.

۱۱- هر چه بیشتر ورزش کنیم بهتر است

به گفته‌ی پزشکان، در انجام هیچ ورزشی نباید زیاده روی کرد. حتی اگر می‌خواهید هر چه سریع‌تر به اندام دلخواه تان برسید هم نباید هر روز به باشگاه بروید، چون این کار فشار خیلی زیادی به بدن شما وارد می‌کند. بدن احتیاج به فرصت دارد تا خود را ترمیم کند. البته این به آن معنی نیست که یک روز را کامل را در خانه بنشینید و فست فود بخورید، اما استراحت هم به اندازه‌ی ورزش برای سلامت ما لازم است. به علاوه فراموش نکنید که باید عضلات مختلفی را با تمرینات مختلفی ورزش دهید تا فقط به یک بخش از بدن تان فشار وارد نشود و عضلات تان صدمه نبینند.

منبع: روزیاتو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس