روزنامه های اصلاح طلب 3 اسفند

کره شمالی در سال‌های گذشته، هم پالرمو را تصویب کرد و هم سی اف تی را؛ ولی در نهایت نه تنها از لیست سیاه خارج نشد، بلکه بهانه جدید در حوزه موشکی از سوی FATF مطرح شد.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** «هیولاسازی» از مجلس یازدهم، ترفند جدید اصلاح طلبان

«صادق زیباکلام» فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی در روزنامه شرق با عنوان «فردای انتخابات دوم اسفند» نوشت: «حدس و گمانه‌زنی‌های بسیاری پیش از انتخابات وجود داشت که در انتخابات مجلس یازدهم، طیفی از جریانات خاص وابسته اصولگرایان، پیروز می‌شوند...بی‌تردید روزهای بسیار دشواری در انتظار دولت است. این دوره از بهارستان، شمشیر را از رو برای روحانی خواهد بست و لبه تیز تیغ مجلس از همان ابتدا بر گردن دولت دوازدهم قرار خواهد گرفت. کمترین دلیل نمایندگان جدید در برخورد با روحانی، ادامه سیاست‌های سه سال اخیر این جریان و مجموعه رسانه‌ها و نهادهای خارج از دولت، مبنی برانداختن بار همه مشکلات و ناکامی‌های کشور بر سر دولت است».

زیباکلام در ادامه نوشت: «مجلس یازدهم در راستای تحقق خواسته‌های اقشار فقیر و زحمتکش، بنای هیچ‌گونه مسامحه و کنارآمدن با دولت روحانی نداشته و سعی می‌کند دولت را وادار کند تا نه‌تنها سیاست‌هایش بلکه بسیاری از مدیرانش از جمله بسیاری از وزرا، استانداران، مدیران ارشد شرکت‌های بزرگ دولتی، رؤسای بانک‌ها، سازمان برنامه‌وبودجه و... را تغییر دهد و به‌جای آنان، مدیران جوان، انقلابی و پاکدست را که درد مردم دارند، بر سر کار آورد».

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه نوشت: «اینکه مجلس یازدهمی‌ها تا پای استیضاح رئیس‌جمهور پیش بروند، معلوم نیست. بعید به نظر می‌رسد که این اتفاق، اجماعی در بخش‌های دیگر کسب کند. البته کم نیستند چهره‌هایی که با تحت فشار قراردادن رئیس‌جمهور و اینکه بار همه ناکامی‌های اقتصادی از جمله آثار تحریم‌ها بر سر روحانی ریخته شود، مخالفتی نداشته و از آن استقبال هم می‌کنند...دولت را تحت فشار می‌گذارند که ایران را از برجام خارج کند...اقدامات مجلس یازدهم... مشابه کاری است که مجلس هفتم با دولت اصلاحات و سیدمحمد خاتمی کرد و حالا مشخص شده فقط یک طرح تثبیت قیمت‌های اصولگرایان آن دوره و متوقف‌کردن روند منطقی افزایش قیمت بنزین، چه بر سر مردم در این سال‌ها آورده است».

یکی از ویژگی های رفتار قبیله ای اصلاح طلبان، هیولاسازی از رقیب است. این طیف نه ظرفیت پیروزی در انتخابات را دارد و نه جنبه شکست در انتخابات.

اگر در انتخابات پیروز شود، به مطالبات و خواسته های اصلی مردم پشت می کند و وقتی زنگ حساب می رسد، به دروغ مدعی می شود که اختیارات محدودی داشت و عملا کاری از دستش برنمی آمد!

اگر هم در انتخابات شکست بخورد، یا با دروغ تقلب کشور را ماهها دچار آشوب می کند، یا با هیولاسازی از رقیب، مردم را از آینده ای وحشتناک می ترساند.

همه اینها به این دلیل است که طیف اصلاحات هیچ طرح و برنامه ای برای اداره کشور ندارد و در ضمن مسئولیت پذیر هم نیست.

**تصویب نشدن FATF، نتیجه سیاست خارجی نامعقول است

روزنامه اعتماد در یادداشتی با عنوان «با لیست سیاه چه کنیم؟» به قلم «حشمت الله فلاحت پیشه» نماینده حامی دولت نوشت: «واقعیت آن است که سیاست خارجی ما به یک خانه‌تکانی جدی نیاز دارد. متاسفانه بعضا کسانی در سیاست‌ خارجی ما تصمیم می‌گیرند که تاریخچه‌شان مملو از هزینه‌سازی برای کشور و منافع ملی است و در این راستا، کمتر کسانی را می‌بینیم که برای منافع ملی دستاوردی را به وجود بیاورند. حال آنکه عمده این افراد هستند که همه هزینه‌ها را بر دوش ملت بار می‌کنند و این موضوع (قرار گرفتن در لیست‌سیاه) هزینه‌ دیگری است که بر دوش ملت بار شد. باتوجه به ظرفیت‌ها و پشتوانه‌هایی که برای چانه‌زنی قوی از آن برخورداریم، امیدوارم در آینده کشور بتواند سیاست ‌خارجی معقولی را شکل بدهد، وگرنه کماکان کشور در حوزه‌های مختلف دچار انزوا خواهد شد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «رابطه با FATF قربانی نوعی بی‌تصمیمی و از طرفی عدم مسوولیت ازسوی برخی سیاستمداران شد و متاسفانه در حال حاضر هزینه‌های آشکار و خاموشی که بر کشور تحمیل می‌شود را کسی به عهده نمی‌گیرد اما واقعیت آن است که ما می‌توانستیم فضا را به‌گونه‌ای مدیریت کنیم که منافع ملی کشور به خطر نیفتد. ما می‌توانستیم FATF را از کانون بهانه‌سازی دشمن خارج کنیم».

فلاحت پیشه، یکی از نمایندگان حامی برجام است. حامیان برجام بارها این توافق را فتح الفتوح و عامل لغو کامل تمامی تحریم ها- از جمله تحریم های مالی و بانکی- و مسبب گشایش اقتصادی برای عموم مردم و عامل سرازیرشدن سرمایه خارجی جا زده بودند.

اما برجام نه تنها موارد مذکور را به ارمغان نیاورد، بلکه در نهایت موجب شد تا علیرغم محدودیت گسترده در صنعت هسته ای، زیرساخت تحریم ها گسترده تر نیز بشود.

از سوی دیگر، حامیان FATF اینگونه القاء می کنند که اگر به FATF می پیوستیم، فتح الفتوحی عظیم رخ می داد. این در حالی است که دولت روحانی در حدود سه سال و نیم اخیر، حدود ۹۵ درصد دستورات FATF را اجرا کرد، اما کوچکتیرن گشایشی نیز در تبادلات بانکی رخ نداد.

حامیان اف ای تی اف مدعی هستند که باید با تصویب پالرمو و سی اف تی، بهانه را از این سازمان می گرفتیم. این در حالی است که کره شمالی در سالهای گذشته، هم پالرمو را تصویب کرد و هم سی اف تی را؛ ولی در نهایت نه تنها از لیست سیاه خارج نشد، بلکه بهانه جدید در حوزه موشکی از سوی FATF مطرح شد.

سیاست خارجی معقول سیاستی است که هر سه ویژگی «عزت، حکمت و مصلحت» را توامان در برداشته باشد. متاسفانه سیاست خارجی در دولت روحانی این سه ویژگی را به صورت همزمان در بر نداشت. رویکرد انفعالی دولت روحانی هزینه های بسیاری بر کشور وارد کرد. کاهش ارزش پول ملی تنها یکی از نتایج سیاست خارجی انفعالی بود.

**آقای وکیلی! بجای مظلوم نمایی، از کارنامه لیست امید و دولت روحانی بگویید

«محمد علی وکیلی» نماینده عضو فراکسیون امید مجلس و کاندیدای لیست اصلاح طلبان در انتخابات مجلس یازدهم در یادداشتی در روزنامه ابتکار نوشت: «حال و روز من، مثل رزمنده‫ ای بود که در خط مقدم مشغول نبرد نابرابر با رقیبِ تا بنِ دندان مسلح بود و ناگاه مورد هجوم لشکر خودی از پشت سر قرار می‫گیرد! فکر می‫کنید اصلاً انتخابات لذتی دارد؟ هم باید مقابل مردمِ رنجور بنشینی و با عرق شرم از آنان بخواهی که به پای صندوق رای بیایند و هم باید به نبردِ رقیبی پرامکانات بِرَوی و در میدانِ نابرابر رقابت کنی و هم همزمان مراقب تیرهای خودی از پشت‫سر باشی».

وکیلی در ادامه نوشت: «گمان می‫کنید برای من راحت‫تر نبود که من نیز در خانه بنشینم و همراه با همه معترضین، به انتخابات و کاندیداها چپ چپ نگاه کنم و به طور غیرمسئولانه ژست شیکِ تحریم را هم بگیرم و دامن خودم را علی‫الظاهر از همه مشکلات عالم دور نگه دارم؟ قطعاً اینسان عافیت‫طلبی از من برنمی‫آید و اگر هم برآید، هیچ گاه به خط مقدمِ خودی شلیک نمی‫کنم! باری؛ شرح بالا حکایت از وضعِ آشفته اردوگاهِ اصلاح‫طلبان می‌کند».

در انتخابات مجلس دهم، هر ۳۰ عضو لیست امید تهران به مجلس راه یافتند. این لیست همسو با دولت روحانی بود. اما آقای وکیلی و همقطاران وی در فراکسیون امید مجلس، بجای رسیدگی به مطالبات و مشکلات مردم، تشکیل کمیته رفع حصر، اروپاگردی، سلفی حقارت، حمایت از قراردادهای مسئله دار همچون قرارداد توتال، حمایت از کارنامه ضعیف و غیرقابل قبول وزیر سابق مسکن در دولت روحانی- «عباس آخوندی» - و...را در کارنامه خود ثبت کردند.

حالا وی با مظلوم نمایی در پی آن است تا بر این کارنامه غیرقابل دفاع سرپوش بگذارد. آقای وکیلی! بجای مظلوم نمایی، از کارنامه لیست امید و دولت روحانی بگویید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
    27 1
    آقای وکیلی ما هم با شما هم عقیده هستیم. اگر می رفتی و در خانه می تمرگیدی هم برای خودت بهتر بود هم برای این مردم بیچاره.
    • IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
      0 23
      به عنوان یک حزب الهی به نظرم کار وکیلی درست بود , به نظرم امثال ایشان مدافع جمهوریت در قالب قانون در اردوگاه اصلاحطلبان بودند و از سوی اصلاحطلبانی که خواهان جمهوریت بشرط تعطیلی قانون(اصلاح طلبیِ فاشیستی) بودند مورد هجمه واقع شدند که چرا با حضور خودش به انتخابات از نگاه اصلاحطلبانه رسمیت میدهد.
    • حسین IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
      0 0
      اصلاح طلبا کلن باید یا خفه شن یا بتمرگن تو خونه تا مملکت درست شه همین
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
    7 14
    دو جناح بی کفایت اصلاحات و اصولگرا مدت هاست که گند زدن های خود را گردن جناح مخالف می اندازد این ها برای این است که هر دوره بی کفایتی گردن بقیه بیوفتد و مردم گمان کنن جناح دیگر نگزارده انها کار کنند در صورتی که مردم متوجه بن بست سیاسی این دو جناح بی کفایت هرزه شده اند
  • قاسمی IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
    8 1
    مشارکت چند درصد بوده است ؟ به تفکیک اعلام کنید ..
    • قاسمی IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
      2 1
      به همین خیال باشید مشارکت اعلام نمیشه چون باعث سو استفاده استکبار جهانی میشه
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
    7 3
    برای امثال زیباکلام سرنوشت ملت ایران کمترین اهمیتی نداشته و ندارد خدا دهانش را بشکند
  • مهدی IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
    3 1
    اینجور آدما همه جا هستن مسولن ولی مسولیت پذیر نیستن فقط میخان قدرت دستشون باشه کار برای .... انجام میدن
  • محمد IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
    0 0
    هر چه لاطائلات ببافید جواب تو دهنی مردم به شما منافقین نمیشود شما با ملت طرفید میزان رای ملت است دروعگوها
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    0 0
    هیولاسازی،توسط لیبرالهای اختلاسگر که جزجیبشان ونوکری امریکادغدغه ای ندارند، مثل آب دره‌تون کوبیدن است!همین که امریکاواروپاواسرائیل به این جماعت دل خوش کرده اند،نشانه خیانت. پیشگی این جرثومه های ...است!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس