وندی شرمن نمایه

پیش از این مقامات آمریکایی از جمله «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا صراحتاً گفته بودند که با غلاف اسلحه و بدون شلیک حتی یک گلوله، صنعت هسته‌ای ایران را از کار انداختیم.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** وندی شرمن: کاری که برجام با هسته‌ای ایران کرد، جنگ هم نمی‌توانست

روزنامه اعتماد در گزارشی به ترجمه مقاله «وندی شرمن» دیپلمات ارشد آمریکایی در مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ در نشریه فارن افرز پرداخت.

در این مقاله آمده است: «حملات هوایی نهایتاً می‌توانست اندکی باعث تأخیر در برنامه هسته‌ای ایران شود نه اینکه باعث پایان پروژه هسته‌ای ایران شود. حتی اصلی‌ترین هواداران حمله نظامی هم فرض می‌کردند چنین اقدامی باعث تأخیر ۳ تا ۵ ساله در برنامه ایران شود».

شرمن در ادامه نوشت: «زمانی که گفت‌وگوهای چندجانبه سال ۲۰۱۳ از سر گرفته شد، چندین سال از وضع تحریم‌های شدید علیه تهران می‌گذشت؛ اما با وجود همه این تحریم‌ها، ایران تعداد سانتریفیوژهای خود را به ۱۹ هزار رسانده بود. تحریم‌ها ممکن است به اقتصاد ایران آسیب رسانده باشد، اما آنچنان تاثیری در برنامه هسته‌ای این کشور نداشت».

در این مقاله تاکید شده است: «برجام یک الگو برای کنار هم قرار دادن تهدید تحریم و استمرار منزوی کردن با مذاکره پیگیرانه بود...تعدادی از مواد برجام بعد ۱۰، ۱۵، ۲۰ و ۲۵ سال منقضی می‌شدند...حقیقت این است که از نظر امریکا، این توافق به خوبی جواب داده بود».

پیش از این مقامات آمریکایی از جمله «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا صراحتاً گفته بودند که با غلاف اسلحه و بدون شلیک حتی یک گلوله، صنعت هسته‌ای ایران را از کار انداختیم.

تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران به ریاست ظریف، بدون رعایت اصول بدیهی مذاکرات از جمله همزمانی و توازن تعهدات، در مدت کمتر از ۲ ماه ۱۲ هزار سانتریفیوژ را از چرخش انداخت، در قلب راکتور اراک بتن ریخت،۹۷۰۰ کیلو از ۱۰ هزار کیلوگرم ذخایر اورانیوم غنی شده را از کشور خارج کرد و حتی تحقیق و توسعه را نیز در بخش‌هایی متوقف کرد.

اساس مذاکرات که برجام حاصل و خروجی آن است برای لغو تحریم‌ها بود که نه فقط لغو نشده بلکه ده‌ها تحریم دیگر هم به آن اضافه شد.

شرمن تاکید کرده است که «از نظر آمریکا، این توافق به خوبی جواب داد». قرار بود با امضای برجام و در ازای محدودیت گسترده در صنعت هسته‌ای ایران، تحریم‌ها لغو شود؛ اما در نهایت در صنعت هسته‌ای ایران بتن ریخته شد ولی تحریم‌ها سر جای خود باقی ماند.

** اصلاح طلبان بجای کارکردن دنبال گردن می‌گردند، دیروز دولت قبل امروز دولت پنهان

«محمدرضا خباز» استاندار خراسان شمالی در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «دولت پنهان در جای جای کشور حدود ۲۰ سال چوب لای چرخ دولت‌هایی گذاشتند که با رأی مردم انتخاب شده بودند...اداره کشور همیشه سخت است و در حال حاضر بسیار سخت‌تر است زیرا هم دشمن از بیرون فشار می‌آورد و هم دولت پنهان و کسانی که چوب لای چرخ دولت می‌گذارند با تمام وجودشان برای آنکه ثابت کنند نظام ناکارآمد است به صحنه آمده‌اند».

تنبلی و کرختی و فرار از پاسخگویی از ویژگی‌های بارز طیف اصلاح طلب است. این طیف در دولت یازدهم با تصاحب اکثریت مطلق کابینه، تمام کم کاری‌ها و نواقص را به گردن دولت قبل انداخته و مدعی بودند که مشغول آواربرداری هستیم و این آواربرداری ۴ سال زمان می‌برد!

پس از پایان دولت یازدهم کارنامه قابل قبولی از سوی دولت در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه اقتصادی ارائه نشد. با روی کارآمدن دولت دوازدهم با اکثریت مطلق اصلاح طلبان، این طیف این بار برای توجیه تنبلی و کرختی خود و همچنین برای فرار از پاسخگویی، به جهت اینکه ترفند انداختن تقصیرها به گردن دولت قبل دیگر کارساز نبود، دولت پنهان را اختراع کرد و تقصیرها را به گردن آن انداخت.

تجربه ثابت کرده است که طیف اصلاح طلب، جماعتی پر سرو صدا اما بی عمل و کرخت است.

** شفاف سازی به سبک نماینده لیست امید

روزنامه قانون در گزارشی با عنوان «چالش پاسخگویی» نوشت:

«چند روزی است که در فضای توییتر کاربران با هشتگ فرزندت کجاست، از مسئولان دولت درباره اینکه فرزندان‌شان کجا هستند و چه می‌کنند، سؤال می‌پرسند. این هشتگ در ابتدا از سوی کاربران در اعتراض به انتصاب‌های بی رویه آقازاده‌ها و رانت خواری و اختلاس‌هایی که از سوی آن‌ها اتفاق افتاده است، ایجاد شد اما کم کم مسئولان هم به این هشتگ وارد شدند و به آن پاسخ دادند. سوالاتی که کاربران پرسیده بودند دراین باره بود که فرزندان مقامات کجا هستند؟ ایران هستند یا در کشورهای آمریکایی و اروپایی با رانت پدرشان زندگی می‌کنند؟ مدیریت‌هایی که به آن‌ها داده شده انتصابی است یا اکتسابی؟ چرا آقازاده‌های دولت تبعه ایران نیستند»

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «محمد علی وکیلی (نماینده لیست امید در مجلس) در جواب این هشتگ نوشت: دارای سه فرزند هستم. هادی، فوق لیسانس است و کارمند شرکتی است، مهدی فوق لیسانس بدون اشتغال دولتی و سردبیر روزنامه ابتکار، راضیه دخترم هم بیکار است اما کاربران زیادی به ادعای او پاسخ دادند. یکی از کاربران نوشت: مهدی وکیلی پسر متولد ۷۰ آقای وکیلی است که سردبیر روزنامه ابتکار نیستند، چون سردبیر شخص دیگری است. او فقط در روزنامه می‌چرخد و دستور می‌دهد. البته یک دستگاه لکسوس آقازاده همیشه جلوی روزنامه پارکه. البته کاربران زیادی به شرکت‌های خصوصی که متعلق به وکیلی است، صحبت کرده بودند و اینکه اسم دختر آقای وکیلی در لیست کسانی که طرح ترافیک خودروی خبرنگاری گرفته بودند، دیده می‌شد».

در تابستان سال گذشته و با مطرح شدن موضوع ژن‌های خوب! نام آقازاده‌های «وکیلی» هم به لیست طویل هاشمی، عارف، موسوی‌لاری، ابتکار و ده‌ها نفر دیگر از فرزندان جنجالی حامیان دولت اضافه شد.

لازم به ذکر است که محمدعلی وکیلی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته به عنوان سخنگوی ستاد روحانی همسو با رسانه‌های معاند همچون آمدنیوز با حمله به قالیباف، مدعی شد باید در خصوص رانت شهرداری در فعالیت‌های فرزندش پاسخ دهد! مساله‌ای که هیچوقت اثبات نشد و حتی حسن روحانی درخصوص مطرح کردن آن به سخنگوی ستادش تذکر داد.

** افزایش سرسام آور قیمت مسکن؛ مسکن اجتماعی کجاست!؟

روزنامه آفتاب یزد در مطلبی نوشت: «قیمت فروش هر متر مربع مسکن در بهار ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال قبل در تهران ۳۷ درصد افزایش یافت».

متاسفانه دولت آقای روحانی در حوزه مسکن کارنامه قبل قبولی ارائه نداد. دولت وعده داده بود که برای تأمین مسکن اقشار کم درآمد، مسکن اجتماعی را کلید خواهد زد؛ اما این طرح هیچ گاه از طرح روی کاغذ فراتر نرفت و حتی یک ماکت نیز این طرح ساخته نشد، چه برسد به اجرایی شدن آن.

متاسفانه قیمت مسکن و همچنین قیمت اجاره بهای مسکن در سال‌های اخیر به طور سرسام آوری افزایش پیدا کرد ولیکن هیچ راهکاری از سوی دولت در این خصوص ارائه نشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 44
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • جانباز IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
    64 8
    هم عزت و اقتدار ملی مان را از دست دادیم و هم امتیازات نقد فراوان دادیم و وعده های نسیه بسیار گرفتیم. در مجموع بازنده این بازی ما بودیم. چرا؟؟؟؟؟!!!!!
    • IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
      14 0
      روحانی میگفت برد- برد ولی بدجور باختیم 10- هیچ ما باختیم
    • IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
      12 0
      روحانی میگفت برد- برد ولی بدجور باختیم 10- هیچ ما باختیم
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
    58 6
    البته به لطف تدبیر گاگولهای اصلاح طلب
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
    35 1
    همین الانش ترامپ کاری کردن که سران از خداشون که امریکا به همین برجام برگرده
    • حیدر IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
      1 0
      عزیزم تحریم همه جانبه مال امروز و دیروز نیست /چهل ساله که هست / دستی داخل کشور توی کاره
  • محمد IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
    26 0
    سلام این حرف های همه دورغ هیچ وقت این افراد ازپشت پرده فرزندانشان حرف نخواهند زد
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
    36 1
    5 سال پا رو پا انداختن مسئولین توی این همایش و اون همایش برای یکمشت سخنرانی شعاری و بس . بعدشم برای خستگی در کردن دعوت حضار بصرف جوجه کباب شیشلیک بعد از همایش حرف و حرف برج میلاد بعدشم خونه . تا رسیدیم به بحرانی ترین وضعیت اقتصادی تو کل کشورهای جهان و یکی از مهیب ترین تورم های رکودی تاریخ . خسته نباشین انصافا با اینهمه کار و تلاش خستگی ناپذیر و جهادی !
    • IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
      0 0
      علی برکت الله !
    • IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
      0 0
      علی برکت الله !
  • ناشناس IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
    37 3
    برجام فقط باعث غروب صنعت هسته ای ایران شد و دیگر هیچ .
  • ناشناس IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
    36 3
    اصلاح طلبان واقعا"تهوع آور هستن .
  • فرهاد IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
    21 2
    من بخاطرقسط وام ازدواج وبدهکاریهای دیگرم که دارم ومهلت قرارداد اجاره خانه ام تمام شده به خاطراینکه درآمدی که دارم بدنبال یک سوئیت 40متری درشهرخودمان دربدر و سرگردان این بنگاه وان بنگاه هستم.ولی انگار اقایان اصولگرا مانندما پیکان سوارمیشوند که از لگسوس اصلاح طلبان گلایه دارند.مردمی که به خاطرنعمت های خدادای شان شکرگذارخداوند می باشند حداقل شما روزنامه ها به شعور ما احترام بگذارید
  • F22 US ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
    41 20
    یکی بره این شرمن عفریته رو خفش کنه تا اگزوز رپتور نکردم تو حلقش .
  • NUCLEAR BOMB US ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
    8 0
    دموکرات ها همه باید در ملاعام در واشنگتن و جلوی کنگره ذجرکش شوند ، همون زمان یه F35 میداد به من پروژه هسته ای که هیچ پرونده ایران را برایتان ایران آباد میکردم .
  • IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
    0 1
    در دشمنی شرمن با ایران شکی نیست اصولات چی ها که از خودشونن خواسته اصلاحات ایرانی خوار چشم دشمنان ایران رو زیر سوال ببره.
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
    35 3
    وزارت خارجه رفوزه ،تحویل یگیر.
  • امید DE ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
    31 3
    مرگ بر خائن مملکت ،مرگ بر امریکا و غرب
  • ناشناس IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
    5 0
    بچه ای سیگار میکشید آشنایی اورادیدگفت به پدرت اطلاع میدهم رفت درب خانه اودررابازکرددیدپدرش پای منقل نشسته بقیه مطلب راحدس بزنید.
  • پویا IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
    4 0
    از مردمی که شکمشون از شأن و منزلتشون بیشتر ارزش داره نباید انتظار داشت دولتی بهتر از این انتخاب کنند که آبروی چندین قرن این مملکت را با این مذاکرات ذلیلانه می برد
  • یکی از هشتاد میلیون IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
    0 1
    سیاستهای خارجی اشتباه صاحبان قدرت آن زمان و به بن بست رسیدگان فعلی ما را تا پرتگاه مذاکره برد ، آنهایی که قرار بود اصلاحات واقعی یعنی مبارزه با فقر و فساد و بیکاری را انجام دهند کسانی که در این دوره اخیر به درستی رد صلاحیت شدند ولی ای کاش همان موقع که مردم میخواستند رد صلاحیت می شدند اگر منتشر نکردی یکبار دیگر به ماموریت رسانه فکر کن دوست عزیز
  • سید IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
    29 2
    چه قدر پلشتند و ریاکار، اصلاح طلبان تهوع آور!
  • IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
    26 3
    ای خاک بر سر اسهال طلبان آشغال
  • IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
    4 0
    بسیار زود است که ملت ایران بفهمند اصلاح طلب ها چه بر سر صنعت پیشرفته ی هسته ای که صدرصد میتوانست موتور پیشتاز یک اقتصاد پویا بدون وابستگی به نفت ودلار در ایران باشد، اورده اند البته همین طور که حضرات بیان داشتند برجام تا ابد با سرنوشت ایرانیان عجین شده است
  • سوسان IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
    14 19
    چی میگی تو دلار شده 10 هزار تومان کشوری میتونه ادعای هستی داشته باشه که از عهده دلار بربیاد زمان شاه فقط 7 تومان بود
  • IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
    25 4
    تا ابد از خسارات برجام بهرمند خواهیم بود
  • IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
    3 0
    برجام یعنی افتاب تابان البته برای اروپا وامریکا و رژیم منحوس صهیونیستی،این ننگ تا ابد بر پیشانی ایرانیان خواهد بود
  • IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
    31 2
    اندرحکایت ملانصرالدین که مردم ده را سرکار گذاشته بود که ده بالا آش میدن وقتی دید مردم دروغ اورا راست پنداشته اند خود جناب ملا هم توهم زد با کاسه خالی سراسیمه بطرف ده بالا رهسپار گردید این حکایت دولت تدبیر امید در سرانجام نا فرجام برجام میباشد انقدر به دروغ خارج نشدن امریکا از برجام دلخوش بود که بهیچ عنوان برنامه ای برای خارج نشدن امریکا از برجام وجود خارجی نداشت حالا هم همین طور خوشبینی محض با اروپا
  • IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
    33 2
    یکی از نکاتی که در برجام به ایرانیان تحمیل گردید هر کدام از طرفها میتوانند به راحتی از برجام خارج شوند بدون هیچگونه پاسخگویی اما چنانچه ایران بخواهد از برجام خارج شود صریح ذیل فصل هفت قرار خواهد گرفت بنابراین برد برد برای امریکا اروپا چین روسیه وباخت باخت باخت باخت تا ابد برای ایرانیان
  • محسن IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
    3 3
    چرا وقتی ترامب میگه برجام بدترین توافقِ ممکن برای امریکاست و به نفع ایرانه، به حرفش استناد نمی کنین اما به حرفِ شرمن استناد می کنین؟! با خودتون چند چندین واقعا؟
  • IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
    3 0
    این عملکرد از قبل قابل پیش بینی!کاملا برنامه ریزی شده وعوامل اصلی آن خائن هستندو هرچند بسیاری فریب خوردگان شعارهای اصلاح طلبانه؟ ونیز برخی روشنفکرمآبان متوهم!زمینه اجرا و پیشبرد آنرا فراهم کرده و مقصر میباشند!اما تساهل مکرر و واگذاری مجدد امور به این طایفه،حماقت مضاعف است.
  • مهماندار هواپیما IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
    3 0
    ایران به بی سوادی دولتمردانش باخت
  • IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
    3 0
    سران کشور که این معاهده ننگین را امضا کردند؛ به انها افتخار کنید؛ تاریخ فراموش نخواهد کرد چه بلایی بر صنعت بزرگ‌هسته ای ایران اوردید.
  • پوریا IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
    3 0
    سلام چرا دیگر مقایسه ای از قطنامه های تر کمن چای و....با فرصت و منابع ملی وا نسانی از دست رفته نمکنند
  • IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
    3 0
    حالا بهتره که ناله کنان بروید جلو و بگین حالا که اتمی ما نابود شد کوتاه بیایید و به مردم فشار نیاورید و خودتان هم پناهنده شوید و بروید کانادا و انگلیس و در ناز و نعمت زندگی کنید
  • IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
    4 0
    «کاری که برجام کرد جنگ هم نمیتوانست بکند...» آیا ظریف و سایر سبزها خائن به این مملکت نیستند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
    3 0
    فایده داره که مردم نظر بدهند دولت و زرا سرگرم مال اندوزی هستند غافل ازاینکه عمربن سعد به چه سرنوشتی دچار شد
  • US ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
    3 0
    اره خانم ژن حماقت و رياكاري شما عيان است ،صهيونيست دونبش،
  • IR ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
    5 0
    برجام بد بود اما بدترش نوع خروج امریکا و انعال ایران بود الآن اکثر اصلاح طلبان مثل سگ له له زن در حاله جایزه دادن به امریکا با برجام های بعد هستن اصولا تاکتیک لیبی و عراق رو یک به یک دارن پیاده می کنن
  • شاپور IR ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
    5 0
    ملت هوشیار باشید که دگربار کلاه بزرگی همانند برجام سرمان نرود
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
    6 0
    معني تدبير واميد براي آمريكا و اروپابود نه براي ايرانيان
  • DE ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
    5 0
    تمام مارادونا های برجام غضنفر از آب در آمدند.بیخیال مارادونا مواظب غضنفرها باشید تا بیش از این به خودمان گ....ل نزنند.همه جا را اصلاحات مالی کردند رفت.
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
    1 0
    مرگ بر آمریکا
  • IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
    2 0
    برجام بی دستاورد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس