روزنامه 24 آذر

روزنامه اصلاح طلب تاکید کرده است که فراجناحی بودن را باید از ظریف یاد بگیرید، آنجا که قانون را زیر پا گذاشته و علیرغم ممنوعیت حضور مقامات وزارت خارجه در نشست‌های حزبی، در یک میتینگ حزبی شرکت می‌کند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** پاس گل ظریف به آمریکا برای تحریم مردم ایران

روزنامه اعتماد در سرمقاله امروز با عنوان «در دفاع از سخنان ظریف» نوشت: «سخنان منطقی، اصولی و حکیمانه رئیس تیم دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران، دکتر محمد جواد ظریف در روز گذشته باید مورد توجه تمامی دلسوزان و علاقه مندان به انقلاب و نظام قرار گیرد. تاکید وی مبنی بر اینکه در سیاست خارجی باید از جناح زدگی دوری گزید و نگاه فراجناحی داشت، نکته‌ای است که هر فرد منصف و علاقه مند به ایران باید به آن توجه کند. سیاست خارجی در برخی موارد با جمله‌ای می‌تواند منافع ملی را از این رو به آن رو کند و بالعکس یک تصمیم منطقی و حکیمانه می‌تواند آثار مثبت و سازنده‌ای در روابط بین الملل ایجاد کند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «برای مثال پیگیری حقوقی لغو برجام از سوی آمریکا در دادگاه بین المللی لاهه که سرانجام آن محکوم کردن اقدام آمریکا از سوی این دادگاه بود، آثار مثبت فراوانی برای سیاست خارجی ایران و انزوای ابرقدرتی مثل آمریکا در قضیه برجام داشت».

همانطور که این روزنامه اصلاح طلب تاکید کرده است، فراجناحی بودن را باید از ظریف یاد بگیرید، آنجا که قانون را زیر پا گذاشته و علیرغم ممنوعیت حضور مقامات وزارت خارجه در نشست‌های حزبی، در یک میتینگ حزبی شرکت کرده و سخنرانی می‌کند.

محمد جواد ظریف- ۲۳ آذر ۹۷- در میتینگ حزب اصلاح طلب ندای ایرانیان گفته بود: «سیاست خارجی حوزه درگیری منافع جناحی نیست».

وی در حالی تاکید کرده که سیاست خارجی حوزه درگیری منافع جناحی نیست که خود چندین بار این مسئله را نقض کرده است.

ظریف در جریان مذاکرات سعدآباد در گوشه‌ای از سالن مذاکرات از «محمد البرادعی» رئیس وقت آژانس انرژی اتمی خواست تعریف خود از موضوع تعلیق را به گونه‌ای ارائه دهد که جریان اصلاحات در انتخابات ریاست‌جمهوری نهم بازنده نشود!

وی همچنین-شهریور ۹۳- در شورای روابط خارجی آمریکا و درپاسخ هاله اسفندیاری-ضد ایرانی فعال در حوزه جنگ نرم- در اظهارنظری تأمل برانگیز گفت: «ما روندی را شروع کرده‌ایم که هدف از آن تغییر فضای سیاست خارجی کشور است. اگر با وجود تلاش‌های ما برای تعامل، این تلاش‌ها بی‌نتیجه بماند، مردم ایران این فرصت را خواهند داشت تا ۱۶ ماه دیگر که انتخابات پارلمانی (مجلس دهم) برگزار می‌شود، به این عملکرد ما پاسخ دهند. وقتی قبلاً در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵، توافق‌هایی کردیم و تلاش‌های ما برای عملکرد شفاف، از جانب اتحادیه اروپایی رد شد، مردم جواب ما را با انتخاب رئیس‌جمهوری متفاوت دادند که مرا هم زود بازنشسته کرد (!) حالا بار دیگر من زنده شده‌ام. به نظر من غرب در انتقال پیامی که می‌خواهد به ایران منتقل کند باید بسیار دقت کند».

حدود یکسال پس از این درد و دل ناشیانه ظریف با دشمن، «جان کری» وزیر خارجه اسبق آمریکا-تابستان ۹۴- در شورای روابط خارجی آمریکا گفت: «دوستان! اگر به توافق پشت کنیم، یک پیام بزرگ به افراطی‌ها در ایران می‌فرستیم. چه کسی می‌داند در این صورت انتخابات (مجلس) چه می‌شود اما روحانی و ظریف که خود را در مذاکره با غرب به خطر انداختند، به نظرم به دردسر جدی می‌افتند».

«جان برنان» رئیس‌پیشین سازمان سیا نیز-تابستان ۹۵- گفت: «توافق هسته‌ای رئیس‌جمهور روحانی را که از دید ما بین عناصر فعال در ایران بسیار میانه‌روتر به شمار می‌آید، تقویت کرد. او باید دستاوردهای بیشتری داشته باشد تا حمایت بیشتری جلب کند، به این دلیل که در حکومت ایران بین تندروها و میانه‌روها رقابت وجود دارد...نگرانی من این است که خب بسیاری از ایرانی‌ها انتظار داشتند با آزاد شدن دارایی‌های این کشور، پول به زندگی آنها سرازیر شود».

ظریف در اقدامی مغایر با منافع ملی و عزت مردم ایران، رقبای انتخاباتی و منتقدان دولت را رقیب مشترک خود و طرف آمریکایی معرفی کرد و اینگونه با پاس گل به دشمن، آن را در اقدامات ضد ایرانی و تحریم مردم ایران گستاخ کرد.

کار به آنجا رسید که سنای آمریکا در فروردین ۹۶ -یک ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری- بررسی تحریم‌های جدید را به تعویق انداخت، کورکر رئیس‌کمیته روابط خارجی گفت: «پیش‌نویس تحریم جدید، قبل از انتخابات ایران رسماً وارد چرخه قانون‌گذاری نخواهد شد. علت، نگرانی اروپا از تأثیر تشدید تحریم‌ها بر سرنوشت میانه‌روها در انتخابات است». او نگفت طیف مذکور چنان محترم هستند که به خاطر آنها، مردم ایران را تحریم نمی‌کنیم. بلکه تصریح کرد تحریم‌ها را به خاطر به خطر افتادن طیف مذکور، به بعد از انتخابات موکول می‌کنیم.

** زیباکلام: آقای حجاریان! ما شریک کارنامه روحانی هستیم

«صادق زیباکلام» در یادداشتی در روزنامه سازندگی با عنوان «پاسخ به حجاریان» نوشت: «چه بخواهیم و چه نخواهیم سرنوشت جریان اصلاحات به سرنوشت آقای روحانی گره خورده است...به همین دلیل عملکرد آقای روحانی و تصویری که از ایشان در یک سال گذشته به وجود آمده است، عملاً به پای اصلاح طلبان نوشته می‌شود. بخش‌هایی از جامعه هم نه تنها از وی گلایه دارند بلکه فکر می‌کنند که اصلاً نباید به حرف اصلاح طلبان گوش می‌دادند.»

زیباکلام در ادامه نوشت: «برخی از اصلاح طلبان با توجه به عملکرد دولت قصد دارند تا به هر نحوی که شده تقصیر را متوجه خودشان ندانند. کسانی مثل آقای حجاریان و علوی تبار می گویند ما اگر می‌دانستیم که اینطور می‌شود به روحانی رأی نمی‌دادیم...شاید بهتر باشد به جای اینکه از زیر بار مسئولیتمان فرار کنیم با مردم صادقانه برخورد کنیم...باید به مردم بگوییم که انتقادها را قبول می‌کنیم و شریک آقای روحانی هستیم».

گفتنی است در روزهای گذشته «سعید حجاریان» گفته بود: «اصلاح‌طلبان هیچگاه با روحانی عقدی به معنای ائتلاف نبسته بودند و حالا که آقای روحانی از خودش عبور کرده، طبیعی است که برخی اصلاح‌طلبان با او زاویه پیدا کنند».

حجاریان همچنین- مرداد ۹۷- گفته بود: «من معتقدم می‌شود اصلاح‌طلبان بگویند دولت روحانی، دولت ما نیست...دولت کرخت و گیج است و در زمین اصلاحات بازی نمی‌کند».

رفتار سیاسی اصلاح طلبان بدین صورت است که در ابتدا سهم خود را تمام و کمال از دولت می‌گیرند و سپس در زنگ حساب، منکر حضور در دولت شده و نسبت به وضع موجود که خود باعث و بانی آن هستند، انتقاد کرده و غر می‌زنند و مدعی می‌شوند که اگر در دولت بودند چنین می‌کردند و چنان!

برخلاف ادعای برخی از اصلاح طلبان و با توجه به اعتراف بخش عمده‌ای از فعالین اصلاح طلب، وضعیت فعلی اقتصادی نتیجه حضور اصلاح طلبان در دولت است و این طیف باید در این خصوص به مردم جواب پس بدهد.

** دم خروس FATF از ارگان رسانه‌ای دولت بیرون زد

روزنامه ایران در گزارشی با عنوان «FATF شکاف عمیق واقعیت تا ادعای منتقدان» نوشت: «(منتقدان می گویند) که "FATF در آخرین بیانیه خود شروط نه گانه‌ای را برای ایران تعیین کرده است و در اولین شرط آن تأکید می‌کند که جمهوری اسلامی ایران باید تعریف FATF از تروریسم و مصادیق آن را بپذیرد و در این مورد حق تحفظ ندارد". این ناشی از خلط مباحث است. اولاً که FATF نه تعریفی از تروریسم دارد و نه مصادیق آن را مشخص می‌کند.»

ارگان رسانه‌ای دولت در ادامه نوشت: «فهرست SDN فهرست سازمان‌های تروریستی از نظر امریکا است، درست مانند کاری که در شورای عالی امنیت ملی ما در حال انجام است و طی آن اسامی گروه‌های تروریستی را مطرح می‌کند... کارکرد اصلی لیست ملی در همه کشورها از جمله امریکا این است که تکلیف دستگاه‌های داخلی این کشور مشخص می‌شود. البته کشورها می‌خواهند تا حد ممکن به لیست ملی خود اعتبار بخشند و کشورهای دیگر را مجاب نمایند که از آن لیست تبعیت کنند. امریکا نیز از قدرت دلار استفاده کرده و از کشورها و شرکت‌های طرف معامله می‌خواهد که فهرست تحریم‌های او را رعایت کنند و از معامله با این افراد یا سازمان‌ها پرهیز کنند؛ اما این فهرست هیچ الزام بین‌المللی برای هیچ کشور و نهاد دیگری ایجاد نمی‌کند. تنها کشورهایی که از اقتدار ملی برخوردار نباشد، زیر بار این اقدامات یک جانبه امریکا می‌روند».

روزنامه ایران تاکید کرده است که فهرست SDN یک لیست ملی برای بانک‌های آمریکایی است و تنها کشورهایی که از اقتدار ملی برخوردار نباشند زیر بار اجرای این لیست می‌روند.

این در حالی است که به دستور دولت آقای روحانی، برخی بانک‌های ایرانی در دو سال اخیر فهرست تحریم وزارت خزانه داری آمریکا را اجرا کرده‌اند.

برای نمونه -۸ خرداد ۹۶- اداره کل مبارزه با پولشویی و تطبیق بانک کشاورزی طی ابلاغیه‌ای اعلام کرد: «در راستای الزام نهادهای ناظر داخلی و بین‌المللی درخصوص رعایت قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم و به تبع آن ممنوعیت ارائه خدمات مالی به کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی و گروه‌های تحریمی…طبق لیست اعلامی ازسوی سازمان‌های بین‌المللی (نظیر سازمان ملل، اتحادیه اروپا، وزارت خارجه آمریکا، خزانه‌داری آمریکا و…) کلیه لیست‌های تحریمی اعلامی ازسوی بانک مرکزی … برای همکاران ذی‌مدخل در واحدها قابل دسترس می‌باشد».

بانک کشاورزی در ابلاغیه فوق صراحتاً اعلام کرده است که طبق لیست تحریمی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اتاق جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران) عمل می‌کند.

در حال حاضر، حدود ۲۸۵ شخص، موسسه و شرکت ایرانی در لیست تحریم‌ها قرار دارند و دولت ایران با پیوستن به FATF، متعهد به اعمال تحریم‌ها علیه آنها در داخل کشور شده است! برخی از مهم‌ترین این مؤسسات عبارتند از: صنایع پارچین و هواپیمایی مرکز تحقیقات و فناوری دفاعی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص)، وزارت اطلاعات، سازمان صنایع دفاعی، دانشگاه مالک اشتر، گروه صنایع صنام، صنایع شهید صیاد شیرازی، صنایع شهید باقری، صدا و سیما، باتری‌سازی نیرو و… این فهرست – که دربرگیرنده جمعی از بهترین متخصصین و مدیران کشور نیز هست- به لطف FATF مشمول تحریم‌های داخلی شده و خواهند شد!

با توجه به دستورات FATF باید اطلاعات متخصصین کشور را بی‌اغماض به دشمن داد و آنها مورد تحریم قرار داد! این در حالی است که در نگاه مافیای آمریکایی-اروپایی FATF، جتایتکارانی مانند سازمان تروریستی منافقین، آزادیخواهانی هستند که مجازند در پاریس و نیویورک و لندن، پایگاه و دفتر و میتینگ داشته باشند و تأمین مالی شوند.

لازم به ذکر است که مطابق ادعای FATF، ایران تأمین‌کننده مالی تروریست‌ها می‌باشد و موظف است که تعریف خود از تروریسم را با تعریف FATF منطبق کند.

** از دولت مطالبه کنید ولی این انتظار بیجایی است!

روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم «محمد تقی فاضل میبدی» نوشت: «مردم در برابر دولت باید مطالبه‌گر باشند. دولت در کشور فعال است، اما استقلال لازم وکافی ندارد. مردم باید از سیاست‌های کلان کشور مطالبه‌گر باشند که چرا مسئولان پاسخگو نیستند؟ رسانه‌ای هم در اختیار مردم نیست و صداوسیما هم که کار خود را انجام می‌دهد. اگر خواسته مردم به گونه‌ای علیه خواسته دولت باشد در آن زمان حرکتی از خود نشان می‌دهند. تمام خواسته‌ها را نمی‌توان تنها از یک نفر یا رئیس دولت مطالبه کرد. درست است که دولت باید پاسخگو باشد، اما متاسفانه با دولت همکاری جدی نمی‌شود و اقدامات دولت در عمل به سرانجام مورد انتظار نمی‌رسد».

دولت اختیارات و امکانات گسترده‌ای دارد و به همین خاطر است که اصلاح طلبان در آستانه هر انتخابات از تمام ابزارها و حتی روش‌های نادرست از جمله دروغگویی و هراس افکنی بهره می‌برد تا پاستور را در اختیار بگیرد.

اما این طیف به شدت آلوده به رفتارهای قبیله‌ای و حزبی است و منافع شخصی و حزبی را به منافع ملی ترجیح می‌دهد و در ضمن هیچ برنامه‌ای برای اداره کشور ندارد؛ بنابراین پس از در اختیارگرفتن پاستور، نعل وارونه زده و مدعی می‌شود که اختیار لازم را برای اجرای وعده‌ها نداریم!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
    35 0
    ظریف ضعیف ترین وزیر خارجه بعد از انقلابه.ناکارآمدترین وزیر خارجه پس از انقلاب
    • IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
      0 17
      غلط کردی
    • محمد IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
      14 0
      مدعیان کارآمدی ظریف لطفا مستندات خود را از حل مشکل آب خوردن مردم با برجام برداشت کنند.
  • 114 IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
    17 0
    در مورد شخصیت آقای ظریف کاری ندارم، اما در مورد برخورد با آمریکا، ایشان خوی استکباری امریکا را که جز با نابودی دولت فدرل آن و تجزیه ایالت های آن از بین نمی رود را نشناخته است. انقلاب اسلامی برای متصل شدن به قیام جهانی حضرت مهدی (عج) است و نه زندگی خدای ناکرده با خفت و خواری در کنار اروپا و امریکا... امیدوارم آقای ظریف این مسائل رو دقیقاً در نظر بگیرند.
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
    1 31
    ظریف رئیس جمهور بعدی ایران است
    • IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
      22 0
      بله همین یه قلم رو کم داریم!!!!!!!!1
    • IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
      19 0
      طنز سال...
    • علی حقجو IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
      1 0
      ظریف باید به خاطر پافشاری در مسیر اشتباه محاکمه عبرت نااهلان آینده بشه
  • IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
    20 0
    جوک تعریف نکن تو این هاگیرواگیر ظریف رئیس جمهور بعدی ؟ زرشک
  • IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
    21 1
    ظریف ته مونده ی تفکر مصدق و نماینده مرحوم هاشمیه.پایان شب سیه سپید است.انشاله عاقلان فهمیده اند که جریان فکری مرحوم هاشمی مثل خودش دیگه جایی در توسعه ایران اسلامی نداره.مرحبا به رهبر که اجازه داد اینها هرچه ادعا داشتن را پیاده کنن تا بعدا ادعا نکنن ما میخواستیم و نذاشتن.
    • IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
      7 0
      ببین هر قدری هم از مصدق متنفرید اما او را با ظریف مقایسه نکنید. مصدق قهرمان موازنه منفی و امتیاز ندادن به قیمت فروش نرفتن حتی یک قطره نفت بود. ظریف بیشتر به زاهدی شباهت دارد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس